• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BOBASH:
    MINER:

    Podle mě by to ani moc nepomohlo. Pořád je tam problém v technologii baterií, které se nabíjejí pomaleji s každým procentem SOC. Vyšší proud by je poškodil bez ohledu na teplotu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Když moc zvětšíš chlazení, budeš to mít celý větší a těžší, takže to bude víc žrát, budeš potřebovat víc energie, takže budeš potřebovat větší baterku abys někam dojel atd. atd.

    ABS: Aerodynamika žádnej velkej vliv mít nebude, prostě proto, že jí mají všechny auta +- stejně dobrou. Samozřejmě SUV má vyšší čelní plochu než placatý auto, takže si musíš koupit placatý auto, aby to nežralo, ale to není nic novýho.

    Stejně se především nezmění lidi, takže budou furt kupovat třítunový SUV s milionem koní a obří baterkou, protože by sice mohli mít malý efektivní autíčko, ale to není cool.
    MINER
    MINER --- ---
    ABS: Asi máš pravdu, že chlazení bude větší limit.

    Ale neni to úplně paralelně, Tesla má 16 modulů sériově, a každý z nich tvoří sériově zapojených 6 skupin 74 článků, které jsou paralelně. Úplná paralelizace by byla 7k paralelně.

    Toreticky to vlastně naznamená žádnej wiring navíc. Myslel jsem, že nabíjení každého článku se řídí zvlášť, ale těch 74 jede zjevně nekontrolovaně spolu. Možná tam bude jen nějaká stupidní ochrana odpojení článku.

    Ale asi máš pravdu, že chlazení bude větší omezení než paralelizace.

    Čímž bych otázku změnil: jak velký chlazení by zrychlilo nabíjení jak:D
    Přemýšlím tak, že pro hodně petrolheadů, je „5 minut u pumpy“ silnější mantra než dojezd.
    ABS
    ABS --- ---
    MINER: nabíjí se celá baterie/battery pack najednou paralelně již nyní. Omezení je dáno určitou neefektivitou a s ní spojeným ohřevem baterie. Proto aktivně chlazené baterie lze nabíjet rychleji a velké baterie se obecně nabíjí rychleji než malé (na v % ale v kW). Nicméně jako vždy, čím více chlazení tím méně místa pro baterii :) rychlost nabíjení není velkým problémem, spíše dostupnost stanic a zvyk uživatelů. A asi hlavně aerodynamika vozu, je to o spotřebě, když se spálí méně, stačí menší baterie a rychlost dobíjení není tak důležitá.
    kW není dobrá hodnota pro porovnání výkonu nabíjení, osobně si počítám něco jako "specifická rychlost nabíjení" min/min . Kolik minut mohu jet za minutu nabíjení.
    MINER
    MINER --- ---
    KEB: je, ale otázka je, kolik je jich zapojeno paralelně a kolik v sérii. Teoreticky by šlo nabíjet paralelně každý článek. To by bylo wiring peklo, ale zajímalo by mě, jak se odráží poměr sériového/paralelního zapojení na hmotnosti vs. rychlosti nabíjení.
    V rychlosti jsem nevygoogloval příčetnou odpověď, ale předpoklám, že to někdo řešil.
    KEB
    KEB --- ---
    Stát dá dotace na elektroauta, ale ne soukromníkům - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/domaci-stat-da-dotace-na-elektroauta-ale-ne-soukromnikum-40409962
    KEB
    KEB --- ---
    MINER: není baterka v autě už poskládaná z x malých baterek?
    MINER
    MINER --- ---
    Zamyšlení k rychlosti nabíjení.
    Proč nejde rozdělit baterku na segmenty a nabíjet paralelně mnoho malých baterčiček, aby se nabíjela rychlejš?
    Neřešil někdo, kolik na váze a velikosti by jí přidaly dráty k tomu potřebné? Používá to už někdo?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: To tvrzení je pravda, nikdo neříkal že všichni a ve všem.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    TrADiČnÍ vÝrObCi BuDoU dĚlAt LePšÍ EV - JeN cO jE zAčNoU vYrÁbĚt…

    VW Abandons ID.4 Drivers as Software Issues Grow
    https://youtu.be/qXHB3nh547A
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO:
    You could argue a vertical screen is less aerodynamic, but we don’t expect people to drive this kind of vehicle at 200 km/h. We see it being most useful in urban and suburban areas where people reduce speed and are aware of the environmental and safety aspects of everyday mobility. That is why we have limited oli’s top speed to a maximum of 110km/h.” explains Sabas.

    That said, to aid efficiency, oli features an experimental “Aero Duct” system between the front section of the bonnet and the flat top panel which blows air towards the screen, creating a curtain effect to smooth air flow over the roof.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: no ale tento wannabe hummer s kolmym prednym sklom by to obtekanie vzduchu musel mat sakra dobre vyriesene
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Na dálnici to určitě za 10 kWh/100 km nepojede a navíc s tím nikdo příčetnej nepojede vůbec na dálnici, protože to má Vmax = 110 km/h.

    Ale po městě a v jeho okolí proč ne? Ta aerodynamika sice vypadá divoce, ale je dobrý nezapomínat, že věci co vypadají aerodynamicky a co jsou aerodynamický jsou často něco úplně jinýho.
    KEB
    KEB --- ---
    JYRKA: tam kde bys čekal střeliště na kulomet :⁠-⁠D

    Nebo aspoň mně to připomíná něco vojenského.
    MINER
    MINER --- ---
    DZODZO: Doufal jsem, že to sem nikdo nedá:) Tohle je tak obludný, až to neni možný:)
    Naštěstí je to jen koncept, který se do výroby nikdy nedostane.
    Ale jednak bych chtěl ten matroš, který v Citroënu jedou, a druhak je to bohužel zpečetěním faktu, že v Citroënu už není nikdo příčetný, protože i divokej koncept se dá udělat tak, že ukazuje trendy, které mají smysl, ne, že někdo zapne náhodný generátor aut a ani se nekoukne na výsledek, co to vybleje…
    RIP:(
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DZODZO: Nejsem si úplně jistý: kde to má prosím předek?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    s takymto tvarom tym 10kWh/100 moc neverim, obzvlast nie na dialnici :)

    Citroën Oli: koncept střízlivého elektromobilu, co jde proti konvencím
    https://www.hybrid.cz/citroen-oli-koncept-strizliveho-elektromobilu-co-jde-proti-konvencim/
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam