• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    MINER: Nejde jen o hmotnost, ale i o komplikovanost - byl by to docela "wiring hell", mít třeba 14000 drátů zapojených do jednoho BMS, které kdyby se poškodilo, tak je auto mimo provoz kompletně…

    Moduly, kde jsou paralelně zapojené články na BMS a to celé je pak zapojeno v sérii přes 2 konektory, umožňují mnohem jednodušší a tím i spolehlivější a méně energeticky ztrátový wiring…
    ABS
    ABS --- ---
    MINER: nabíjí se celá baterie/battery pack najednou paralelně již nyní. Omezení je dáno určitou neefektivitou a s ní spojeným ohřevem baterie. Proto aktivně chlazené baterie lze nabíjet rychleji a velké baterie se obecně nabíjí rychleji než malé (na v % ale v kW). Nicméně jako vždy, čím více chlazení tím méně místa pro baterii :) rychlost nabíjení není velkým problémem, spíše dostupnost stanic a zvyk uživatelů. A asi hlavně aerodynamika vozu, je to o spotřebě, když se spálí méně, stačí menší baterie a rychlost dobíjení není tak důležitá.
    kW není dobrá hodnota pro porovnání výkonu nabíjení, osobně si počítám něco jako "specifická rychlost nabíjení" min/min . Kolik minut mohu jet za minutu nabíjení.
    KEB
    KEB --- ---
    MINER: není baterka v autě už poskládaná z x malých baterek?
    MINER
    MINER --- ---
    Zamyšlení k rychlosti nabíjení.
    Proč nejde rozdělit baterku na segmenty a nabíjet paralelně mnoho malých baterčiček, aby se nabíjela rychlejš?
    Neřešil někdo, kolik na váze a velikosti by jí přidaly dráty k tomu potřebné? Používá to už někdo?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: To tvrzení je pravda, nikdo neříkal že všichni a ve všem.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    TrADiČnÍ vÝrObCi BuDoU dĚlAt LePšÍ EV - JeN cO jE zAčNoU vYrÁbĚt…

    VW Abandons ID.4 Drivers as Software Issues Grow
    https://youtu.be/qXHB3nh547A
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO:
    You could argue a vertical screen is less aerodynamic, but we don’t expect people to drive this kind of vehicle at 200 km/h. We see it being most useful in urban and suburban areas where people reduce speed and are aware of the environmental and safety aspects of everyday mobility. That is why we have limited oli’s top speed to a maximum of 110km/h.” explains Sabas.

    That said, to aid efficiency, oli features an experimental “Aero Duct” system between the front section of the bonnet and the flat top panel which blows air towards the screen, creating a curtain effect to smooth air flow over the roof.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: no ale tento wannabe hummer s kolmym prednym sklom by to obtekanie vzduchu musel mat sakra dobre vyriesene
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Na dálnici to určitě za 10 kWh/100 km nepojede a navíc s tím nikdo příčetnej nepojede vůbec na dálnici, protože to má Vmax = 110 km/h.

    Ale po městě a v jeho okolí proč ne? Ta aerodynamika sice vypadá divoce, ale je dobrý nezapomínat, že věci co vypadají aerodynamicky a co jsou aerodynamický jsou často něco úplně jinýho.
    KEB
    KEB --- ---
    JYRKA: tam kde bys čekal střeliště na kulomet :⁠-⁠D

    Nebo aspoň mně to připomíná něco vojenského.
    MINER
    MINER --- ---
    DZODZO: Doufal jsem, že to sem nikdo nedá:) Tohle je tak obludný, až to neni možný:)
    Naštěstí je to jen koncept, který se do výroby nikdy nedostane.
    Ale jednak bych chtěl ten matroš, který v Citroënu jedou, a druhak je to bohužel zpečetěním faktu, že v Citroënu už není nikdo příčetný, protože i divokej koncept se dá udělat tak, že ukazuje trendy, které mají smysl, ne, že někdo zapne náhodný generátor aut a ani se nekoukne na výsledek, co to vybleje…
    RIP:(
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DZODZO: Nejsem si úplně jistý: kde to má prosím předek?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    s takymto tvarom tym 10kWh/100 moc neverim, obzvlast nie na dialnici :)

    Citroën Oli: koncept střízlivého elektromobilu, co jde proti konvencím
    https://www.hybrid.cz/citroen-oli-koncept-strizliveho-elektromobilu-co-jde-proti-konvencim/
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Tata Motors launches an EV in India that only costs $10,000
    https://www.teslarati.com/tata-motors-tiago-ev-india-launch/
    CUKI
    CUKI --- ---
    DZODZO: Což s tím, co jsem napsal de facto nesouvisí.

    To že platíš za rezervovaný příkon, nevyřeší, že tu nebudeme mít fungující konvenční zdroje na jejich vykrytí. To se netýká jen nás, ale celé Evropy.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    CUKI: ja si za okamzity potrebny prikon platim kazdy mesiac nemale peniaze, takze tuto hadanku necham na vylustenie distributora, ktoremu idu stedre poplatky za to, ze 99% casu ten okamzity prikon nevyuzivam
    CUKI
    CUKI --- ---
    SEJDA:
    HOWKING:

    Když jsem o tomhle psal už dříve tak jste se mi tu vysmívali :-)

    A ne nejde jen o to nabíjet přes den, ale o to že když bude v zimě pár dní bez slunce a zima, tak potřebný výkon pro naši energetickou soustavu bude zcela zásadní. Prostě fotovoltaika je dobrá věc, ale náš okamžitý potřebný příkon se zvyšuje, zatímco bychom rádi snižovali konvenční zdroje...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DZODZO,MINER: Je to skutečně v té tabulce - 40t to má být i s návěsem, kdy užitečné zatížení by podle těch dat mělo být cca 28t

    Ale vypadá to, že zatím mají jen náklaďáky s hmotností až 27t u 6-nápravové verze s užitečným zatížením 17,6-17,7t podle rozvoru…
    MINER
    MINER --- ---
    DZODZO: Asi.
    Pro porovnání vodíkový tahač užitečné zatížení 25 tun z 40.
    Asi to bude konstrukčně i cílovkou jiný. Elektro jsou prostě pro menší náklady.
    Nemám přehled co se jak často používá na co.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam