• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    The TINY Cheap Electric Car You Actually Want!
    https://www.youtube.com/watch?v=uNp_M76wIws
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    KEB
    KEB --- ---
    DAN_F: na to je ještě mladej, ale tohle bude vyhoření, měl by zkusit něco jiného.

    JYRKA: staň se zahradníkem :⁠-⁠D
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    JYRKA: Důchod :D
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    AQUARIUS: Oni nás platí za reverzni engineering! :)
    AQUARIUS
    AQUARIUS --- ---
    JYRKA: znamej po roce zjistil, ze jeho auto ma 6. stupen na prevodovce. Taky dela ve skodovce :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Dnes jsem po 4 letech ježdění se Škodovkou zjistil, že mám bezdrátové dobíjení mobilu.
    Jaké zaměstnání byste mi doporučili prosím?
    Poslednich 5 let pracuji na vývoji konektivity ve Škodovce.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    som nevedel, ze na popularizacii EV v Norsku ma zasluhu aj kapela A-ha

    Norway Is Running Out of Gas-Guzzling Cars to Tax | WIRED
    https://www.wired.com/story/norway-electric-vehicle-tax/
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    MINER: Nejde jen o hmotnost, ale i o komplikovanost - byl by to docela "wiring hell", mít třeba 14000 drátů zapojených do jednoho BMS, které kdyby se poškodilo, tak je auto mimo provoz kompletně…

    Moduly, kde jsou paralelně zapojené články na BMS a to celé je pak zapojeno v sérii přes 2 konektory, umožňují mnohem jednodušší a tím i spolehlivější a méně energeticky ztrátový wiring…
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    nieco k zivotnosti EV chargerov na zaklade skusenosti z Japonska

    Japan trails Norway and France in EV charging stations per capita - Nikkei Asia
    https://asia.nikkei.com/Spotlight/Datawatch/Japan-trails-Norway-and-France-in-EV-charging-stations-per-capita
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Eviation Alice First Flight
    https://www.youtube.com/watch?v=qjPO4_oe5h8


    Ryze elektrické dopravní letadlo má za sebou první let - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/cestovani-ryze-elektricke-dopravni-letadlo-ma-za-sebou-prvni-let-40410402

    2 piloti, 9 pasazeru a jejich zavazadla (nebo 1 tuna nakladu), dolet 640km
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: Limitující faktor je prostě to, že žádnou baterku nenabiješ maximálním tempem v celým rozsahu SOC, takže ani spoustu paralelně se nabíjejících článků na 800V nemůžeš nabíjet těma 250 kW až do plnýho nabití.

    Vždycky máš plnou rychlost cca od 5 do 50 procent a poměrně vysokou do 80 procent, ale nad 80 procent se nic nevyplatí nabíjet na rychlonabíječce, protože se to stejně brzdí.

    To je jeden z důvodů, proč potřebuješ mít mnohem vyšší udávanej dojezd než se zdá nutný, protože na delší cestě vždycky nabíjíš na max 80%.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BOBASH: jj o tom se nepru. Jen si myslim, ze chlazeni, ani konfigurace baterii v aktualnich EV neni limitujici faktor. Je to videt na rychlosti nabijeni EV, ktere podporuji i 200+ kW nabijecky, ale maximalni proud to stejne udrzi jen ve velice malem useku SOC.
    MINER
    MINER --- ---
    Našel jsem, že store-dot.com už dělá baterky, co umí nabít za 5 min.
    Ale zatim to vyrábí jen pro skútry.
    Hustota cajk. Používaj nějaký nanomateriály pro nižší vnitřní odpor a speciální chlazení, takže tady bude možná limit cena, páč lithiovky jsou už fakt levný.
    Nevěděl jsem, že už to někdo breaknul. Kdyby chtěl někdo hledat tu cenu a predikce kdy to dostanou do aut, tak to sem dejte:)

    „The future is already here — it's just not very evenly distributed“, jak říkal Gibson:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: Samozřejmě. Ale když budeš mít velkou baterku, tak stejný množství kWh (a tím stejnej dojezd) uděláš za kratší čas.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BOBASH: Muzes nabijet vyssim vykonem, ale SOC celeho battery packu poroste stejne rychle nebo pomaleji nez SOC jednoho clanku.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: Jo, ale čím víc baterek nabíjíš paralelně (čím větší máš baterii) a čím víc máš voltů, tím rychlejc můžeš nabíjet.

    Proto auta s pidibaterkama jako je Dacia Spring nebo různý plug-in hybridy obvykle ani neumí DC nabíjení a nabíjí max AC 22 kW a někdy ani to ne. Všechny auta, co umí nabíjet opravdu rychle, mají aspoň 80 kWh.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BOBASH:
    MINER:

    Podle mě by to ani moc nepomohlo. Pořád je tam problém v technologii baterií, které se nabíjejí pomaleji s každým procentem SOC. Vyšší proud by je poškodil bez ohledu na teplotu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Když moc zvětšíš chlazení, budeš to mít celý větší a těžší, takže to bude víc žrát, budeš potřebovat víc energie, takže budeš potřebovat větší baterku abys někam dojel atd. atd.

    ABS: Aerodynamika žádnej velkej vliv mít nebude, prostě proto, že jí mají všechny auta +- stejně dobrou. Samozřejmě SUV má vyšší čelní plochu než placatý auto, takže si musíš koupit placatý auto, aby to nežralo, ale to není nic novýho.

    Stejně se především nezmění lidi, takže budou furt kupovat třítunový SUV s milionem koní a obří baterkou, protože by sice mohli mít malý efektivní autíčko, ale to není cool.
    MINER
    MINER --- ---
    ABS: Asi máš pravdu, že chlazení bude větší limit.

    Ale neni to úplně paralelně, Tesla má 16 modulů sériově, a každý z nich tvoří sériově zapojených 6 skupin 74 článků, které jsou paralelně. Úplná paralelizace by byla 7k paralelně.

    Toreticky to vlastně naznamená žádnej wiring navíc. Myslel jsem, že nabíjení každého článku se řídí zvlášť, ale těch 74 jede zjevně nekontrolovaně spolu. Možná tam bude jen nějaká stupidní ochrana odpojení článku.

    Ale asi máš pravdu, že chlazení bude větší omezení než paralelizace.

    Čímž bych otázku změnil: jak velký chlazení by zrychlilo nabíjení jak:D
    Přemýšlím tak, že pro hodně petrolheadů, je „5 minut u pumpy“ silnější mantra než dojezd.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam