• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Zase se snažíš člověka, kterej se přes 20 let zabývá autama jako hobby a necelejch 20 profesionálně?

    1) Rozložení hmotnosti zásadně změníš skoro vždycky, leda by se ti povedlo dát baterky místo motoru. Rozložení hmotnosti má obrovskej vliv třeba na naladění podvozku a následně i třeba na chování věcí jako ESP.

    Když se na to vysereš, tak to bude "jenom" jezdit tak trochu blbě. Což taky může znamenat, že si s tím někde dáš na hubu, protože se to bude chovat nečekaně.

    Pro hobbistu to není zásadní problém, ten si s tím nějak poradí, pro komerci to JE PROBLÉM.

    2) Automobilka nikdy žádný konverze dělat nebude, protože se jí to nevyplatí, ani je nebude aktivně umožňovat (stejnej důvod).

    Ten, kdo ty konverze bude dělat, si bude muset poradit s tím, že pokud nebude konvertovat 100 úplně stejnejch aut úplně stejným kitem (kterej vyvinout by ale furt bylo tak drahý, že se na 100 ještě nemusí vyplatit), tak bude muset pokaždý vymejšlet tunu věcí.

    I předělávky, který jsou postavený na nějaký předpřipravený sadě, klidně i továrně vyrobený (třeba jen blbý aftermarket vstřikování nebo něco) obvykle zahrnujou spoustu ladění, vymejšlení a upravování. Stačí že je na tvým konkrétním kusu něco malinko jinak než na autě na kterým to bylo vyvíjený (což může bejt třeba jinou výbavou atd.), a už něco nebude pasovat, budeš to upravovat, předělávat atd.

    3) To s tím "aby někde něco nekapalo" je totální blábol, to opravdu není věc co bys někde řešil a jen to ukazuje, že o daný věcí víš úplnou píču.

    To, co je problém, je aby k sobě věci pasovaly, aby věci, co přenášejí výkon, ten výkon vydržely, aby se věci vešly kam mají a podobně.

    U konverze ICE na EV musíš řešit:

    - Kam dáš motor, jak ho tam přiděláš.
    - Jakou použiješ převodovku, jak jí napojíš na motor pokud není vyrobená pro ten motor, jak jí napojíš na zbytek hnacího řetězce pokud je vyrobená pro motor ale ne pro zbytek auta.
    - Kam dáš baterky
    - Kam dáš elektroniku
    - Jak to celý uděláš s minimem hrabání do kastle
    - Jak ti to celý ovlivní jízdní vlastnosti
    - Jak ti to ovlivní bezpečnost
    - Kudy nataháš dráty
    - Kam dáš řídící elektroniku, aby jí něco neodkecalo

    A to je jen pár problémů co mě napadly takhle od boku.

    Konverze ICE => EV mají smysl v případech, kdy je výsledek něco, co se nový nevyrábí (typicky zkonvertovanej zajímavej veterán).

    Pak můžou mít smysl pro lidi, co mají hodně schopností a spoustu volnýho času, protože na tom budeš dělat tak rok.

    Kdy rozhodně smysl nemají, je pro lidi, který zajímá cena.

    I kdybys vyvinul konverzi na Fabii a vyráběl na ní kity ve fabrice, tak nebude levnější než ty Fabie sešrotovat a vyrobit elektrický auta od základu. Nebo bude, ale bude o hodně horší.

    A navíc tu fabriku neuživíš, protože nebude dost lidí, co by chtěli přebastlenou Fabii s bůhvíjakou kvalitou, takže to budeš prodávat v lepším případě po stovkách, takže ti půjde do prdele economy of scale, takže to bude ještě dražší.

    Výsledek je, že zatímco dneska by konverze Fabie z ICE na EV stála tak milion (bez tý Fabie), díky hromadně vyráběnýmu konverznímu kitu se dostaneš třeba na půl míče.

    Trochu problém je, že Škodovka na MEB Entry, která bude ve všem o galaxii lepší, bude stát taky půl milionu.
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    RSZ: Jasan. To byla moje první zkušenost, jinak jezdím s dieslem. :)
    RSZ
    RSZ --- ---
    R_U_SIRIOUS: hele zrovna ecitigem jezdím a dynamiku to má v dnešní době spíš podprumernou (ale na městský emobil samozřejmě úplně v pohodě)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH:
    1) Rozložení hmotnosti se nijak zvlášť měnit nemusí, jde to udělat tak aby to ± bylo obdobné…
    (Ne že by se to nějak zvlášť reálně projevovalo)

    2) Ne, nic extra na vymýšlení na tom není, zvlášť pokud půjde o automobilku, která už nějakou platformu má a může tedy jen změnit měřítko…
    Ironicky, zmenšení platformy bez dalších modifikací automaticky zvýší bezpečnost sníženou u standardního modelu "katováním kostů"…

    3) Ne, s výměnou ICE motorů se to srovnávat rozhodně nedá, protože tam je potřeba vyměnit i spoustu dalších dílů za jiné, správně dimenzované a kvůli snowflake charakteru výkonnějších ICE to vyžaduje i nesmyslně vysokou míru přesnosti, aby někde něco nekapalo…
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    Měl jsem tu čest si zařídit obyčejné e-Citigo. Ta dynamika jízdy mně příjemně překvapila. Když je potřeba to rozjet, tak jsem nechával spalováky s úsměvem za sebou. Stejně tak rekuperace, člověk nemusí hlídat ani brzdy, při vyšším stupni to zastaví téměř samo. S rekuperací se dá hezky vyhrát. Těším se, až si to zase půjčím.

    Autíčka typu e-Citigo na pojíždění na nákupy a ve městě úplně bezvadný. Dál už člověk musí pochopitelně přemýšlet, kam s tím dojede, po dálnici jde energie rychle dolů.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    dobra reklama na audi... ale aj na elektromobily vseobecne

    Ken Block’s ELECTRIKHANA: High Stakes Playground; Las Vegas, in the Audi S1 HOONITRON
    https://www.youtube.com/watch?v=SO2Li9BMQp8
    KEB
    KEB --- ---
    Hlásím pokrok i u nás na maloměstě! Jet na kole za dvěma El. Dodavkama DPD a nemuset žrát bordel z naftaku je super :⁠-⁠)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Ve velikosti Pumy budou trojčata na platformě MEB Entry (po jednom od VW/Škoda/Cupra), který by měly stát do 600k při WLTP dojezdu 400 km, a na trh mají jít 2025.

    Takže mnohem dřív než za 10.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Máš naivní představy o ceně takový věci a o její praktický proveditelnosti.

    Technický důvody:
    - musí se to vymyslet, navrhnout, je tam spousta problémů jako totálně změněný rozložení hmotnosti, potenciální problémy s bezpečností atd.
    - ten člověk, kterej to bude vymejšlet, to bude dělat velmi dlouho, pak bude velmi dlouho upravovat věci a často to dělat metodou pokus/omyl, protože to nikdy není přesně stejný jako minule. Člověk, kterej to umí, je navíc docela drahej.

    Celkově si to můžeš porovnat s výměnou jednoho benzínovýho motoru za jinej (třeba přestavba MX-5 na V8, na kterou jsou i kity). I v situaci s tím kitem to bude věc, kterou ti rozchodit do použitelný podoby bude trvat týdny až měsíce času, a za kterou zaplatíš násobek hodnoty toho auta.

    Přestavby budou dávat smysl u veteránů, kde to budou lidi dělat proto, že chtějí mít cool starou káru, ale na elektriku, a nebude jim vadit, že výsledkem bude horší auto za víc peněz než si koupit nový.

    Přestavět za pravděpodobně vyšší stovky tisíc benzínovej kei car na elektrickej, když si můžeš malej elektrickej krám normálně koupit, nedává smysl.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    PETER_PAN: Já bych bral spíš přestavbu nějakého kei car do města…
    Malé, lehké, spartánské…
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    COMODOR_FALKON: Na prestavby koukam. Je to realizovatelne i s rekuperaci, cena za baterie uz take neni problem. Ale casova narocnost to proste hazi do kategorie ze se to nemuze vyplatit. Leda jako konicek, jako ze nekdo opravuje stareho veterana, ale ekonomicky rozmer to nema.

    Jo kdyby nekdo udelala treba prestavbu oktavky, golfa, nebo cehokoliv ze segmentu C co bylo vyrabeno ve velkem a je hromada ojetin a dilu, se vsi dokumentaci, aby pak dalsi nadsenci usetrili 70+% casu tim vymejslenim, to jo - pak by to davalo smysl.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    Ono bude hodně záležet na tom, zda se podaří nějak vyřešit problém s homologizací přestaveb…

    Protože ve chvíli, kdy by se to zjednodušilo, tak si základní přestavby udělá na vesnici kdejaký šikovný automechanik sám s pomocí sousedů přes elektro…
    Překvapilo mne, kolik lidí si už teď bastlí domácí soláry, které sice nejsou hi-tech, ale postačují - pokud budou mít levnou možnost přibastlit k tomu i DIY EV, tak tím přeskočí těch cca 40% ceny za branding u nových EV…
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BLOWUP: Ono to bude ve skutecnosti driv. Treba modelovy priklad, Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid (mHEV) benzín 125 k (92 kW) 7st. Powershift, Titanium, cenikovka 651k CZK (akcni cena 592k CZK) vc. DPH.

    Tak takovehle plne elektricke auto, ktere budet cilit na stejny vyuziti a ke stejnym zakaznikum a s lepsim komfortem pouzivani, bude za castku odpovidajici soucasne hodnote cca tech 600k CZK. A bude to driv nez za 10 let.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Malá oprava:

    Stellantis a Renault neumí a v dohledné době nebudou umět postavit elektromobil za rozumný prachy. Třeba VW a Ford tvrdí, že to zvládnou do pár let.

    Což samozřejmě pokud se stane, bude pro Renault a Stellantis průser, protože většina jejich produkce jsou relativně levný auta.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    tak ono i při průměrné inflaci 3% (teď máme 18%, ale to je z dlouhodobého hlediska výjimka) ti dnešních 600k dá za deset let 806k
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    PETER_PAN: dovolil jsem si ten tvuj post repostnout do auditka "sazka na budoucnost" :-)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    PETER_PAN: souhlasím že to tak směřuje, ale radši se připravím na horší variantu a pak budu příjemně překvapen :)
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    JIMIQ: V roce 2032 si koupis za castku odpovidajici soucasne hodnote 600k CZK nove elektricke auto. A bude lepsi nez dnesni novy spalovak za soucasnych 600k CZK.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ale mě to celkem vyhovuje - až si v roce 2032 za těžce uškudlených 600 tisíc koupím ojetý základní model elektromobilu, budu si připadat bohatý :D
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    Co tam píšou? Neplatím premium. Je tam nejak definováno to "pro bohaté"?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam