• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Takže tvým argumentem je video, kde týpci, za využití kombinace znalostí a schopností, který jsou na trhu práce vysoce ceněný, utratili minimálně desítky, spíš stovky hodin a $5,000 za to, aby jim vzniklo auto, který:

    1) Bude mít nahovno dojezd, protože má použitý baterky z Chevy Volt.
    2) Je v mnoha ohledech "nedodělaný" a nikdy dodělaný nebude, protože ta "dodělanost" by stála násobek jeho ceny (třeba použitelný zobrazení zbývajícího dojezdu, nemluvě třeba o funkčních elektronických systémech nebo aspoň tom, aby tomu nesvítila půlka palubky).
    3) I v samotných nákladech stojí skoro stejně jako ojetej elektromobil, kterej už z výroby jako elektromobil vzniknul?

    Abys toho elektrickýho miníka mohl prodávat lidem, budeš muset dosáhnout nějaký úrovně "dodělanosti". Budou ti minimálně muset fungovat věci jako ten ukazatel dojezdu, nebude moct svítit celá palubka jako vánoční stromeček, shit like that. To je první problém, protože spousta těch věcí vyžaduje ještě o něco složitější skillset.

    Druhá věc, budeš muset nějak připravit kit, kterej ti umožní tu konverzi udělat v nějakým rozumným čase a ne se s tím jebat dva tejdny ve třech lidech, nebo jak dlouho to dělali. To bude znamenat spoustu času s navrhováním věcí, který tady prostě nějak nabastlili. A pořád to bude kusová výroba.

    TŘETÍ A NEJDŮLEŽITĚJŠÍ VĚC:

    Ten krám musí fungovat spolehlivě.

    Nevím, kolikrát jsi zažil osobní zkušenost s nějakým podomácku upravovaným autem, ať už se upravovalo cokoliv. Nebo i jen se starým autem, který se celý rozebralo na kusy a pak složilo dohromady.

    I v tom druhým případě, nebo v mezivariantě kdy skládáš auto z víc kusů stejnýho modelu, ale z dílů který k sobě "teoreticky patří", trpí výslednej produkt ještě minimálně týdny (v případě že na něm intenzivně pracuješ), spíš ale měsíce nebo roky různejma typickejma DIY/prototypovejma problémama.

    Téměř každej takovej projekt (stačí i jen to auto opravovat, a mohl jsi jich už předtím udělat šest stejnejch) tak bude stát násobně víc než se čekalo a trvat násobně dýl než se čekalo.

    I v optimistický představě by tě ta přestavba u nás stála tak o 50% víc než v tom videu (ojetý Mini Coopery i použitý baterie z Voltů jsou u nás výrazně dražší než v US, zvlášť ty baterie, všechen materiál taky), a musel bys započítat práci. Takže velmi optimisticky odhadneme 150-200 tisíc za auto a baterie.

    Práci na takovýhle věci, i kdyby to někdo dělal hodně jako nadšeněc, tak 100 tisíc.

    Takže gratuluju, vymyslel jsi způsob, jak ve velmi optimistickým případě postavit blbě fungujícího 20 let starýho Mini Coopera na elektriku za cenu, která se velmi blíží (a v reálu patrně překoná) cenu výrazně novějšího a továrně vyrobenýho elektromobilu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON:

    1) Jak píše JYRKA:, tyhle systémy jsou už dneska z větší části povinný.

    Ad jejich kalibrace:

    Ne, není na to appka, protože to není IT, jak si to furt představuje. A i v tom IT se věci testují. Tady se ale musí testovat víc, protože se odehrávají v reálném světě, kde se na to dá umřít.

    "Odladit" fungování ESP nebo nastavení podvozku (což jsou věci, který se změnou rozložení hmotnosti třeba přidáním těžkých baterek a vyndáním těžkýho motoru dají dost zásadně změnit) je u sériových aut záležitost na statisíce až miliony naježděných kilometrů v širokém rozsahu nejrůznějších podmínek.

    Ano, pokud snížíš svoje nároky na bezpečnost na úroveň toho, co očekává majitel 25 let starého Swiftu v hodnotě měsíční výplaty metaře na menším městě, tak můžeš elektroniku zahodit a na to, že to bude jezdit nějak divně, se buďto vykašlat, nebo to rudimentárně poladit za pár desítek hodin a tisíce, možná desetitisíce v materiálu.

    3) V ICE je spousta kapalin, které mají tendenci opouštět svoje místo.

    Ale udržet kapaliny na jejich místě je ve srovnání s tím zbytkem naprosto primitivní problém.

    Tvoje představa, že problém s instalací jiného motoru, než v autě původně byl, bude s tím, že ti z toho něco poteče, je jen ukázkou toho, že o autech víš naprosté a totální hovno.

    Můžou totiž nastat zhruba dvě situace:

    1) Řešíš něco jako napojení chladící soustavy (tedy motor a chladič co "k sobě nepatří" ať z jakéhokoliv důvodu). Potom je to otázka, kterou vyřeší i průměrně nedocvičená opice za pomoci různých velikostí hadic, svorek a podobného materiálu. Ergo to není vůbec problém.

    2) Řešíš něco jako třeba nasazení motoru na převodovku, na kterou nepatří.

    V takovém případě je zase to, že "z toho něco poteče" tvůj poslední problém, protože pravděpodobně budeš řešit problémy jako:
    - že ty dvě věci na sebe nepůjdou vůbec nasadit, protože budou mít úplně jiné příruby
    - že ty věci budou mít v nějakém směru zásadně jiné parametry (třeba že původní převodovka nebude stavěná na výkon nového motoru a skončí to nějakým mechanickým defektem)
    - že aby to šlo poskládat dohromady, tak to tam nebude jak přidělat, nebo se to naopak nevejde

    - a nebo milion dalších průserů, který si ani neumíš představit
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: U konverze na "nezávodní" EV je ten seznam nesmyslný…
    - uchycení elektromotoru který je cca o 80% menší.
    - převodovka v EV není potřeba
    - na baterky mám prostor po motoru, převodovce nebo podle okolností kufr (třeba ho zarovnat k hraně) a vepředu udělat frunk.
    - Elektronika je relativně malá, v pohodě se vejde do středového sloupku
    - jízdní vlastnosti ani bezpečnost to v podstatě nijak neovlivní, těch jednotek % rozdílu by si byl schopný všimnout leda autonovinář a to já nejsem…
    - dráty, kterých nebude zase tolik, můžu natahat tunelem po řazení.

    Reálně je problém spíš:
    - jaké použít články a jak je řadit
    - jak řešit chlazení battery packu při nabíjení
    - jak řešit teplotní stabilitu packu jako takovou
    - jak uchytit v kabině info-displej na zobrazování výstupů BMS či nastavení rekuperace
    - jaký SW použít na integraci info-displeje s BMS a řídící elektronikou…

    Ale hlavní problém je hlavně ta homologace - protože ta je reálně tím jediným, co brání třeba tomuhle:
    We BUILT an Electric Mini Cooper for UNDER $3,000 and its Awesome!
    https://youtu.be/eRnFzklXi4o
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Dvacet let psaní o autech obecně, zejména o tom, jak jezdí a fungují, ale i o tom, jak a proč vznikají taková, jaká vznikají a proč si je tak lidi kupují.

    A tak 20 let, za který jsem měl přes 50 vlastních aut, nějaká auta dovezl, u spoustu aut jsem řešil spoustu servisu a třeba různý úpravy.

    To ve srovnání s všeználkem, jehož zkušenosti s automobilismem sestávají z toho, že občas jede pár desítek km na chalupu svým starým Suzuki.

    Reálná odpověď na tvoji snůšku sraček v dalším postu.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    COMODOR_FALKON: Jen pro kompletnost: vis, ze takove ESP je povinne? Jak si myslis, ze dopadne predelane auto v crash testech?
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Myslíš 20 let psaní o nesmyslných funkcích, které běžné řidiče nezajímají…?
    Do toho se Ti fakt míchat nebudu… :-D

    1) ESP, ABC, DCE, BFL, MPS, VZ, etc. v autě nemám a nijak mi nechybí, ale jsem si jist, že pro ty, kdo neumí dostatečně dobře řídit a potřebují je, bude existovat kalibrační aplikace, protože silně pochybuji, že ty auta teď vyrábí naslepo, s netestovanou hypotézou, že to bude v pohodě

    3) Jasně, v ICE nejsou žádné kapaliny, které mají tendenci opouštět svoje místo…
    Benzín i olej jsou jen konspirační teorie…
    Jenom to "musí pasovat" a "vydržet výkon" protože jinak samozřejmě nebude unikat žádná konspirační kapalina, ale jemněhmotné benzínové záření…
    Chápu…
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    R_U_SIRIOUS: Potvrzuju, že Citigo iV je na poměry elektrik naprosto zoufalá lemra, horší je snad jen Spring, ale tím jsem nejel. Půjč si někde aspoň třeba EV6, tam už to malinko začíná bejt zajímavý :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Zase se snažíš člověka, kterej se přes 20 let zabývá autama jako hobby a necelejch 20 profesionálně?

    1) Rozložení hmotnosti zásadně změníš skoro vždycky, leda by se ti povedlo dát baterky místo motoru. Rozložení hmotnosti má obrovskej vliv třeba na naladění podvozku a následně i třeba na chování věcí jako ESP.

    Když se na to vysereš, tak to bude "jenom" jezdit tak trochu blbě. Což taky může znamenat, že si s tím někde dáš na hubu, protože se to bude chovat nečekaně.

    Pro hobbistu to není zásadní problém, ten si s tím nějak poradí, pro komerci to JE PROBLÉM.

    2) Automobilka nikdy žádný konverze dělat nebude, protože se jí to nevyplatí, ani je nebude aktivně umožňovat (stejnej důvod).

    Ten, kdo ty konverze bude dělat, si bude muset poradit s tím, že pokud nebude konvertovat 100 úplně stejnejch aut úplně stejným kitem (kterej vyvinout by ale furt bylo tak drahý, že se na 100 ještě nemusí vyplatit), tak bude muset pokaždý vymejšlet tunu věcí.

    I předělávky, který jsou postavený na nějaký předpřipravený sadě, klidně i továrně vyrobený (třeba jen blbý aftermarket vstřikování nebo něco) obvykle zahrnujou spoustu ladění, vymejšlení a upravování. Stačí že je na tvým konkrétním kusu něco malinko jinak než na autě na kterým to bylo vyvíjený (což může bejt třeba jinou výbavou atd.), a už něco nebude pasovat, budeš to upravovat, předělávat atd.

    3) To s tím "aby někde něco nekapalo" je totální blábol, to opravdu není věc co bys někde řešil a jen to ukazuje, že o daný věcí víš úplnou píču.

    To, co je problém, je aby k sobě věci pasovaly, aby věci, co přenášejí výkon, ten výkon vydržely, aby se věci vešly kam mají a podobně.

    U konverze ICE na EV musíš řešit:

    - Kam dáš motor, jak ho tam přiděláš.
    - Jakou použiješ převodovku, jak jí napojíš na motor pokud není vyrobená pro ten motor, jak jí napojíš na zbytek hnacího řetězce pokud je vyrobená pro motor ale ne pro zbytek auta.
    - Kam dáš baterky
    - Kam dáš elektroniku
    - Jak to celý uděláš s minimem hrabání do kastle
    - Jak ti to celý ovlivní jízdní vlastnosti
    - Jak ti to ovlivní bezpečnost
    - Kudy nataháš dráty
    - Kam dáš řídící elektroniku, aby jí něco neodkecalo

    A to je jen pár problémů co mě napadly takhle od boku.

    Konverze ICE => EV mají smysl v případech, kdy je výsledek něco, co se nový nevyrábí (typicky zkonvertovanej zajímavej veterán).

    Pak můžou mít smysl pro lidi, co mají hodně schopností a spoustu volnýho času, protože na tom budeš dělat tak rok.

    Kdy rozhodně smysl nemají, je pro lidi, který zajímá cena.

    I kdybys vyvinul konverzi na Fabii a vyráběl na ní kity ve fabrice, tak nebude levnější než ty Fabie sešrotovat a vyrobit elektrický auta od základu. Nebo bude, ale bude o hodně horší.

    A navíc tu fabriku neuživíš, protože nebude dost lidí, co by chtěli přebastlenou Fabii s bůhvíjakou kvalitou, takže to budeš prodávat v lepším případě po stovkách, takže ti půjde do prdele economy of scale, takže to bude ještě dražší.

    Výsledek je, že zatímco dneska by konverze Fabie z ICE na EV stála tak milion (bez tý Fabie), díky hromadně vyráběnýmu konverznímu kitu se dostaneš třeba na půl míče.

    Trochu problém je, že Škodovka na MEB Entry, která bude ve všem o galaxii lepší, bude stát taky půl milionu.
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    RSZ: Jasan. To byla moje první zkušenost, jinak jezdím s dieslem. :)
    RSZ
    RSZ --- ---
    R_U_SIRIOUS: hele zrovna ecitigem jezdím a dynamiku to má v dnešní době spíš podprumernou (ale na městský emobil samozřejmě úplně v pohodě)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH:
    1) Rozložení hmotnosti se nijak zvlášť měnit nemusí, jde to udělat tak aby to ± bylo obdobné…
    (Ne že by se to nějak zvlášť reálně projevovalo)

    2) Ne, nic extra na vymýšlení na tom není, zvlášť pokud půjde o automobilku, která už nějakou platformu má a může tedy jen změnit měřítko…
    Ironicky, zmenšení platformy bez dalších modifikací automaticky zvýší bezpečnost sníženou u standardního modelu "katováním kostů"…

    3) Ne, s výměnou ICE motorů se to srovnávat rozhodně nedá, protože tam je potřeba vyměnit i spoustu dalších dílů za jiné, správně dimenzované a kvůli snowflake charakteru výkonnějších ICE to vyžaduje i nesmyslně vysokou míru přesnosti, aby někde něco nekapalo…
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    Měl jsem tu čest si zařídit obyčejné e-Citigo. Ta dynamika jízdy mně příjemně překvapila. Když je potřeba to rozjet, tak jsem nechával spalováky s úsměvem za sebou. Stejně tak rekuperace, člověk nemusí hlídat ani brzdy, při vyšším stupni to zastaví téměř samo. S rekuperací se dá hezky vyhrát. Těším se, až si to zase půjčím.

    Autíčka typu e-Citigo na pojíždění na nákupy a ve městě úplně bezvadný. Dál už člověk musí pochopitelně přemýšlet, kam s tím dojede, po dálnici jde energie rychle dolů.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    dobra reklama na audi... ale aj na elektromobily vseobecne

    Ken Block’s ELECTRIKHANA: High Stakes Playground; Las Vegas, in the Audi S1 HOONITRON
    https://www.youtube.com/watch?v=SO2Li9BMQp8
    KEB
    KEB --- ---
    Hlásím pokrok i u nás na maloměstě! Jet na kole za dvěma El. Dodavkama DPD a nemuset žrát bordel z naftaku je super :⁠-⁠)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Ve velikosti Pumy budou trojčata na platformě MEB Entry (po jednom od VW/Škoda/Cupra), který by měly stát do 600k při WLTP dojezdu 400 km, a na trh mají jít 2025.

    Takže mnohem dřív než za 10.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Máš naivní představy o ceně takový věci a o její praktický proveditelnosti.

    Technický důvody:
    - musí se to vymyslet, navrhnout, je tam spousta problémů jako totálně změněný rozložení hmotnosti, potenciální problémy s bezpečností atd.
    - ten člověk, kterej to bude vymejšlet, to bude dělat velmi dlouho, pak bude velmi dlouho upravovat věci a často to dělat metodou pokus/omyl, protože to nikdy není přesně stejný jako minule. Člověk, kterej to umí, je navíc docela drahej.

    Celkově si to můžeš porovnat s výměnou jednoho benzínovýho motoru za jinej (třeba přestavba MX-5 na V8, na kterou jsou i kity). I v situaci s tím kitem to bude věc, kterou ti rozchodit do použitelný podoby bude trvat týdny až měsíce času, a za kterou zaplatíš násobek hodnoty toho auta.

    Přestavby budou dávat smysl u veteránů, kde to budou lidi dělat proto, že chtějí mít cool starou káru, ale na elektriku, a nebude jim vadit, že výsledkem bude horší auto za víc peněz než si koupit nový.

    Přestavět za pravděpodobně vyšší stovky tisíc benzínovej kei car na elektrickej, když si můžeš malej elektrickej krám normálně koupit, nedává smysl.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    PETER_PAN: Já bych bral spíš přestavbu nějakého kei car do města…
    Malé, lehké, spartánské…
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    COMODOR_FALKON: Na prestavby koukam. Je to realizovatelne i s rekuperaci, cena za baterie uz take neni problem. Ale casova narocnost to proste hazi do kategorie ze se to nemuze vyplatit. Leda jako konicek, jako ze nekdo opravuje stareho veterana, ale ekonomicky rozmer to nema.

    Jo kdyby nekdo udelala treba prestavbu oktavky, golfa, nebo cehokoliv ze segmentu C co bylo vyrabeno ve velkem a je hromada ojetin a dilu, se vsi dokumentaci, aby pak dalsi nadsenci usetrili 70+% casu tim vymejslenim, to jo - pak by to davalo smysl.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    Ono bude hodně záležet na tom, zda se podaří nějak vyřešit problém s homologizací přestaveb…

    Protože ve chvíli, kdy by se to zjednodušilo, tak si základní přestavby udělá na vesnici kdejaký šikovný automechanik sám s pomocí sousedů přes elektro…
    Překvapilo mne, kolik lidí si už teď bastlí domácí soláry, které sice nejsou hi-tech, ale postačují - pokud budou mít levnou možnost přibastlit k tomu i DIY EV, tak tím přeskočí těch cca 40% ceny za branding u nových EV…
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BLOWUP: Ono to bude ve skutecnosti driv. Treba modelovy priklad, Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid (mHEV) benzín 125 k (92 kW) 7st. Powershift, Titanium, cenikovka 651k CZK (akcni cena 592k CZK) vc. DPH.

    Tak takovehle plne elektricke auto, ktere budet cilit na stejny vyuziti a ke stejnym zakaznikum a s lepsim komfortem pouzivani, bude za castku odpovidajici soucasne hodnote cca tech 600k CZK. A bude to driv nez za 10 let.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam