• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    100% Electric Vehicles = 13% Of New Vehicle Sales Globally! - CleanTechnica
    https://cleantechnica.com/2022/10/31/100-electric-vehicles-13-of-new-vehicle-sales-globally/

    poprvé se prodal celosvětově víc než milion aut do zásuvky za měsíc

    peak oil soon
    ------
    With such a strong month in September, plugins represented 17% share of the overall auto market. Full electrics (BEVs) themselves reached 13% share of the market!

    In September, the BEV growth rate (+50% YoY) was slightly smaller than that of plugin hybrids (+54%), but if we exclude China from the plugin hybrid vehicle (PHEV) tally, we discover that PHEVs would be down for the seventh month in a row. So, excluding China, where PHEVs have evolved into 30–40+ kWh battery systems (working more as extended-range electric vehicles than classic PHEVs), plugin hybrids are still struggling.
    -------
    leden až září je podíl BEV 9,3% (včetně PHEV 13%)

    Tesla prodala 909k, VW 281k (včetně PHEV), Audi 126k, další automobilky z koncernu tam nejsou
    KEB
    KEB --- ---
    DB Schenker si objednal elektrifikované návěsy eTrailer, které pomohou tahačům. Chce je začít používat v roce 2024 - Ekonomický deník
    https://ekonomickydenik.cz/db-schenker-si-objednal-elektrifikovane-navesy-etrailer-ktere-pomohou-tahacum-chce-je-zacit-pouzivat-v-roce-2024/
    CHELLO
    CHELLO --- ---
    Právě mi přišlo na email, že nabíječky u kauflandu budou od zítra zpoplatněné. Na Kaufech a Lidlech jsem nakonec za ten rok co mám BEV zvládl ujet 33 000km, co se dá dlělat, it was fun while it lasted. :))

    V souladu s Ceníkem služby elektromobilita si Vás dovolujeme informovat, že dobíjení u AC zásuvky bude od 1. listopadu 2022 zpoplatněno tak, že na toto dobíjení bude poskytnuta sleva s výslednou částkou (cenou) 5,90 Kč vč. DPH za 1 kWh, a to u všech dobíjecích stanic označených ve FUTUR/E/GO aplikaci/portálu „Kaufland“. Svou cenu můžete vždy ověřit v aplikaci nebo na portále FUTUR/E/GO. Dále si Vás dovolujeme informovat, že dobíjení na jmenovaných AC zásuvkách bude omezeno na 240 minut, poté bude automaticky ukončeno.

    Posílám screen mýho rekordu, přibližně to vychází, že Kauf zasponzoroval 17 000km, zbytek lidl a hotely/restaurace. Ten úpadek spotřeby mezi březnem a červencem je způsobenej tím, že poblíž lidlu otevřela jedna dobrá restaurace zahrádku, takže jsme tam celkem často jezdili.
    Skok ve spotřbě od srpna je zase způsobenej tím, že lidl utnul nabíjení zdarma.

    AQUARIUS
    AQUARIUS --- ---
    Nedavno jsem narazil na jeden moc peknej konverzni kit na Defendery. https://www.youtube.com/watch?v=HoqoL1EyAHk
    Tam to taky tak trochu smysl dava, jakkoli ten vykon je nesmyslne velkej. Defender je ale malokdy racionalni volba, takze proc ne. S ridicima jednotkama problem nebude, do roku 2007 to melo snad jen tu motorovou (pripadne ABS, pokud si za nej nekdo priplatil), argumenty popsane nize ohledne naladeni podvozku tady taky tak uplne neplati, protoze upravy v tomto smeru patri skoro k bontonu i u spalovacich verzi.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Jo. A já přitom mluvil o zkušenosti s konverzema těch starejch, a ještě jen mezi motorama třeba úplně bez elektroniky.

    Představa, že něco takhle kutáš do auta, který už NEMÁ TLAČÍTKA a má všechno na dotykáči... good luck.

    Což nás opět vrací k jediný cílový skupině na konverze. Týpek co chce mít Mercedesa ze 60. let a jezdit eko, tiše, v bezemisní zóně a bez problémů s tím, že se mu rozesere ICE. A má na to tři mega.
    BASIK
    BASIK --- ---
    Kdyz jsme u konverzi - nemeckej kit na Nivu za cca 2800 eur :D https://elantrie.com/fahrzeuge/ To bych si nekam na venkov poridil :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Mimochodem, je z toho vidět jedna věc - čím starší auto, tím snáze uděláš konverzi. U těch nových je to opravdu oříšek, díky tomu, že všechno souvisí se vším.
    (Jen si vzpomínám, jak jsme chtěli změnit režim vzdáleného topení, ale ztroskotalo to na tom, že by se musely změnit nejenom mobilní aplikace, backendové systémy, ale i řídící jednotka klimatizace a OCU jednotka).
    A přepřáhnout těch "pár" kabelů taky asi nebude hračka:
    Toto jste asi o automobilových kabelech nevěděli: Pět zajímavostí – AutoRevue.cz
    https://www.autorevue.cz/toto-jste-asi-o-automobilovych-kabelech-nevedeli-pet-zajimavosti
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Hele nemusí to bejt blbý, já bych ve spoustě takových aut jezdit chtěl. Dá se to udělat tak, že to všechno stoprocentně funguje.

    Jen to "udělat pořádně" bude poměrně logicky stát víc než ojetej elektromobil a mnohdy víc než novej, prostě protože máš naprosto nulový úspory z rozsahu a jedeš v nejlepším případě manufakturu.

    Třeba tohle je určitě na ježdění úplně skvělý:
    ICON4x4 • PAST PROJECTS
    https://icon4x4.com/derelict/pastprojects/38

    Bohužel to taky bude stát asi tak jako 3-5 novejch Fiatů 500E.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Jako vyl sem u vzniku pár samodomo bastlů, kde se většinou jenom měnil motor za jinej typ atd. a jako v těch autech bych fakt jezdit nechtěl. Ve výsledku seš rád, že to tam nějak naboucháš s intenzivním použitím kladiva na plechy, a že to jede a kontrolky neblikaj jak v cirkusu, po tom co jich většinu pořešíš a zbytek odpojíš, bourat bych v tom fakt nechtěl, to musí bejt mocná ruská ruleta.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jinak pokud chceš aspoň trochu pochopit, proč jsou tvoje myšlenky píčovina, pobav se s ID MIRA9, možná sem ještě občas chodí. Ten předělával na elektriku Mazdu RX-8.

    Vysvětlí ti, jak je to strašně levný ve srovnání s tím prostě jít a koupit si Teslu...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Takže tvým argumentem je video, kde týpci, za využití kombinace znalostí a schopností, který jsou na trhu práce vysoce ceněný, utratili minimálně desítky, spíš stovky hodin a $5,000 za to, aby jim vzniklo auto, který:

    1) Bude mít nahovno dojezd, protože má použitý baterky z Chevy Volt.
    2) Je v mnoha ohledech "nedodělaný" a nikdy dodělaný nebude, protože ta "dodělanost" by stála násobek jeho ceny (třeba použitelný zobrazení zbývajícího dojezdu, nemluvě třeba o funkčních elektronických systémech nebo aspoň tom, aby tomu nesvítila půlka palubky).
    3) I v samotných nákladech stojí skoro stejně jako ojetej elektromobil, kterej už z výroby jako elektromobil vzniknul?

    Abys toho elektrickýho miníka mohl prodávat lidem, budeš muset dosáhnout nějaký úrovně "dodělanosti". Budou ti minimálně muset fungovat věci jako ten ukazatel dojezdu, nebude moct svítit celá palubka jako vánoční stromeček, shit like that. To je první problém, protože spousta těch věcí vyžaduje ještě o něco složitější skillset.

    Druhá věc, budeš muset nějak připravit kit, kterej ti umožní tu konverzi udělat v nějakým rozumným čase a ne se s tím jebat dva tejdny ve třech lidech, nebo jak dlouho to dělali. To bude znamenat spoustu času s navrhováním věcí, který tady prostě nějak nabastlili. A pořád to bude kusová výroba.

    TŘETÍ A NEJDŮLEŽITĚJŠÍ VĚC:

    Ten krám musí fungovat spolehlivě.

    Nevím, kolikrát jsi zažil osobní zkušenost s nějakým podomácku upravovaným autem, ať už se upravovalo cokoliv. Nebo i jen se starým autem, který se celý rozebralo na kusy a pak složilo dohromady.

    I v tom druhým případě, nebo v mezivariantě kdy skládáš auto z víc kusů stejnýho modelu, ale z dílů který k sobě "teoreticky patří", trpí výslednej produkt ještě minimálně týdny (v případě že na něm intenzivně pracuješ), spíš ale měsíce nebo roky různejma typickejma DIY/prototypovejma problémama.

    Téměř každej takovej projekt (stačí i jen to auto opravovat, a mohl jsi jich už předtím udělat šest stejnejch) tak bude stát násobně víc než se čekalo a trvat násobně dýl než se čekalo.

    I v optimistický představě by tě ta přestavba u nás stála tak o 50% víc než v tom videu (ojetý Mini Coopery i použitý baterie z Voltů jsou u nás výrazně dražší než v US, zvlášť ty baterie, všechen materiál taky), a musel bys započítat práci. Takže velmi optimisticky odhadneme 150-200 tisíc za auto a baterie.

    Práci na takovýhle věci, i kdyby to někdo dělal hodně jako nadšeněc, tak 100 tisíc.

    Takže gratuluju, vymyslel jsi způsob, jak ve velmi optimistickým případě postavit blbě fungujícího 20 let starýho Mini Coopera na elektriku za cenu, která se velmi blíží (a v reálu patrně překoná) cenu výrazně novějšího a továrně vyrobenýho elektromobilu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON:

    1) Jak píše JYRKA:, tyhle systémy jsou už dneska z větší části povinný.

    Ad jejich kalibrace:

    Ne, není na to appka, protože to není IT, jak si to furt představuje. A i v tom IT se věci testují. Tady se ale musí testovat víc, protože se odehrávají v reálném světě, kde se na to dá umřít.

    "Odladit" fungování ESP nebo nastavení podvozku (což jsou věci, který se změnou rozložení hmotnosti třeba přidáním těžkých baterek a vyndáním těžkýho motoru dají dost zásadně změnit) je u sériových aut záležitost na statisíce až miliony naježděných kilometrů v širokém rozsahu nejrůznějších podmínek.

    Ano, pokud snížíš svoje nároky na bezpečnost na úroveň toho, co očekává majitel 25 let starého Swiftu v hodnotě měsíční výplaty metaře na menším městě, tak můžeš elektroniku zahodit a na to, že to bude jezdit nějak divně, se buďto vykašlat, nebo to rudimentárně poladit za pár desítek hodin a tisíce, možná desetitisíce v materiálu.

    3) V ICE je spousta kapalin, které mají tendenci opouštět svoje místo.

    Ale udržet kapaliny na jejich místě je ve srovnání s tím zbytkem naprosto primitivní problém.

    Tvoje představa, že problém s instalací jiného motoru, než v autě původně byl, bude s tím, že ti z toho něco poteče, je jen ukázkou toho, že o autech víš naprosté a totální hovno.

    Můžou totiž nastat zhruba dvě situace:

    1) Řešíš něco jako napojení chladící soustavy (tedy motor a chladič co "k sobě nepatří" ať z jakéhokoliv důvodu). Potom je to otázka, kterou vyřeší i průměrně nedocvičená opice za pomoci různých velikostí hadic, svorek a podobného materiálu. Ergo to není vůbec problém.

    2) Řešíš něco jako třeba nasazení motoru na převodovku, na kterou nepatří.

    V takovém případě je zase to, že "z toho něco poteče" tvůj poslední problém, protože pravděpodobně budeš řešit problémy jako:
    - že ty dvě věci na sebe nepůjdou vůbec nasadit, protože budou mít úplně jiné příruby
    - že ty věci budou mít v nějakém směru zásadně jiné parametry (třeba že původní převodovka nebude stavěná na výkon nového motoru a skončí to nějakým mechanickým defektem)
    - že aby to šlo poskládat dohromady, tak to tam nebude jak přidělat, nebo se to naopak nevejde

    - a nebo milion dalších průserů, který si ani neumíš představit
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: U konverze na "nezávodní" EV je ten seznam nesmyslný…
    - uchycení elektromotoru který je cca o 80% menší.
    - převodovka v EV není potřeba
    - na baterky mám prostor po motoru, převodovce nebo podle okolností kufr (třeba ho zarovnat k hraně) a vepředu udělat frunk.
    - Elektronika je relativně malá, v pohodě se vejde do středového sloupku
    - jízdní vlastnosti ani bezpečnost to v podstatě nijak neovlivní, těch jednotek % rozdílu by si byl schopný všimnout leda autonovinář a to já nejsem…
    - dráty, kterých nebude zase tolik, můžu natahat tunelem po řazení.

    Reálně je problém spíš:
    - jaké použít články a jak je řadit
    - jak řešit chlazení battery packu při nabíjení
    - jak řešit teplotní stabilitu packu jako takovou
    - jak uchytit v kabině info-displej na zobrazování výstupů BMS či nastavení rekuperace
    - jaký SW použít na integraci info-displeje s BMS a řídící elektronikou…

    Ale hlavní problém je hlavně ta homologace - protože ta je reálně tím jediným, co brání třeba tomuhle:
    We BUILT an Electric Mini Cooper for UNDER $3,000 and its Awesome!
    https://youtu.be/eRnFzklXi4o
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Dvacet let psaní o autech obecně, zejména o tom, jak jezdí a fungují, ale i o tom, jak a proč vznikají taková, jaká vznikají a proč si je tak lidi kupují.

    A tak 20 let, za který jsem měl přes 50 vlastních aut, nějaká auta dovezl, u spoustu aut jsem řešil spoustu servisu a třeba různý úpravy.

    To ve srovnání s všeználkem, jehož zkušenosti s automobilismem sestávají z toho, že občas jede pár desítek km na chalupu svým starým Suzuki.

    Reálná odpověď na tvoji snůšku sraček v dalším postu.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    COMODOR_FALKON: Jen pro kompletnost: vis, ze takove ESP je povinne? Jak si myslis, ze dopadne predelane auto v crash testech?
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Myslíš 20 let psaní o nesmyslných funkcích, které běžné řidiče nezajímají…?
    Do toho se Ti fakt míchat nebudu… :-D

    1) ESP, ABC, DCE, BFL, MPS, VZ, etc. v autě nemám a nijak mi nechybí, ale jsem si jist, že pro ty, kdo neumí dostatečně dobře řídit a potřebují je, bude existovat kalibrační aplikace, protože silně pochybuji, že ty auta teď vyrábí naslepo, s netestovanou hypotézou, že to bude v pohodě

    3) Jasně, v ICE nejsou žádné kapaliny, které mají tendenci opouštět svoje místo…
    Benzín i olej jsou jen konspirační teorie…
    Jenom to "musí pasovat" a "vydržet výkon" protože jinak samozřejmě nebude unikat žádná konspirační kapalina, ale jemněhmotné benzínové záření…
    Chápu…
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    R_U_SIRIOUS: Potvrzuju, že Citigo iV je na poměry elektrik naprosto zoufalá lemra, horší je snad jen Spring, ale tím jsem nejel. Půjč si někde aspoň třeba EV6, tam už to malinko začíná bejt zajímavý :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Zase se snažíš člověka, kterej se přes 20 let zabývá autama jako hobby a necelejch 20 profesionálně?

    1) Rozložení hmotnosti zásadně změníš skoro vždycky, leda by se ti povedlo dát baterky místo motoru. Rozložení hmotnosti má obrovskej vliv třeba na naladění podvozku a následně i třeba na chování věcí jako ESP.

    Když se na to vysereš, tak to bude "jenom" jezdit tak trochu blbě. Což taky může znamenat, že si s tím někde dáš na hubu, protože se to bude chovat nečekaně.

    Pro hobbistu to není zásadní problém, ten si s tím nějak poradí, pro komerci to JE PROBLÉM.

    2) Automobilka nikdy žádný konverze dělat nebude, protože se jí to nevyplatí, ani je nebude aktivně umožňovat (stejnej důvod).

    Ten, kdo ty konverze bude dělat, si bude muset poradit s tím, že pokud nebude konvertovat 100 úplně stejnejch aut úplně stejným kitem (kterej vyvinout by ale furt bylo tak drahý, že se na 100 ještě nemusí vyplatit), tak bude muset pokaždý vymejšlet tunu věcí.

    I předělávky, který jsou postavený na nějaký předpřipravený sadě, klidně i továrně vyrobený (třeba jen blbý aftermarket vstřikování nebo něco) obvykle zahrnujou spoustu ladění, vymejšlení a upravování. Stačí že je na tvým konkrétním kusu něco malinko jinak než na autě na kterým to bylo vyvíjený (což může bejt třeba jinou výbavou atd.), a už něco nebude pasovat, budeš to upravovat, předělávat atd.

    3) To s tím "aby někde něco nekapalo" je totální blábol, to opravdu není věc co bys někde řešil a jen to ukazuje, že o daný věcí víš úplnou píču.

    To, co je problém, je aby k sobě věci pasovaly, aby věci, co přenášejí výkon, ten výkon vydržely, aby se věci vešly kam mají a podobně.

    U konverze ICE na EV musíš řešit:

    - Kam dáš motor, jak ho tam přiděláš.
    - Jakou použiješ převodovku, jak jí napojíš na motor pokud není vyrobená pro ten motor, jak jí napojíš na zbytek hnacího řetězce pokud je vyrobená pro motor ale ne pro zbytek auta.
    - Kam dáš baterky
    - Kam dáš elektroniku
    - Jak to celý uděláš s minimem hrabání do kastle
    - Jak ti to celý ovlivní jízdní vlastnosti
    - Jak ti to ovlivní bezpečnost
    - Kudy nataháš dráty
    - Kam dáš řídící elektroniku, aby jí něco neodkecalo

    A to je jen pár problémů co mě napadly takhle od boku.

    Konverze ICE => EV mají smysl v případech, kdy je výsledek něco, co se nový nevyrábí (typicky zkonvertovanej zajímavej veterán).

    Pak můžou mít smysl pro lidi, co mají hodně schopností a spoustu volnýho času, protože na tom budeš dělat tak rok.

    Kdy rozhodně smysl nemají, je pro lidi, který zajímá cena.

    I kdybys vyvinul konverzi na Fabii a vyráběl na ní kity ve fabrice, tak nebude levnější než ty Fabie sešrotovat a vyrobit elektrický auta od základu. Nebo bude, ale bude o hodně horší.

    A navíc tu fabriku neuživíš, protože nebude dost lidí, co by chtěli přebastlenou Fabii s bůhvíjakou kvalitou, takže to budeš prodávat v lepším případě po stovkách, takže ti půjde do prdele economy of scale, takže to bude ještě dražší.

    Výsledek je, že zatímco dneska by konverze Fabie z ICE na EV stála tak milion (bez tý Fabie), díky hromadně vyráběnýmu konverznímu kitu se dostaneš třeba na půl míče.

    Trochu problém je, že Škodovka na MEB Entry, která bude ve všem o galaxii lepší, bude stát taky půl milionu.
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    RSZ: Jasan. To byla moje první zkušenost, jinak jezdím s dieslem. :)
    RSZ
    RSZ --- ---
    R_U_SIRIOUS: hele zrovna ecitigem jezdím a dynamiku to má v dnešní době spíš podprumernou (ale na městský emobil samozřejmě úplně v pohodě)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam