COMODOR_FALKON: Ne, není to "jen byrokratický" problém. Ta omezení místa a způsobu jízdy, kde to jako Level 3 pracuje, jsou právě důvodem, proč to vůbec jako Level 3 může fungovat.
A jejich absence je důvodem, proč se Tesla v dohledné době nepodívá za Level 2.
Vysvětlení už jsem tu už párkrát psal, ale asi je to trochu složitý:
Úroveň bezpečnosti, vyžadovaná k tomu, aby auto moho jezdit "samo" (byť jen v režimu "řidič se dívá, ale nemusí aktivně řídit") po silnici, je poměrně vysoká.
Snaha aproximovat pomocí neuronové sítě chování lidského řidiče a nějak ho napodobit téhle úrovně nedosahuje ani zdaleka a kdo ví jestli kdy bude. Viz videa s FSD Beta, kde i taková ta oslavná videa "almost perfect drive" i z nedávných měsíců pořád v naprosté většině případů zahrnují aspoň jeden zásah řidiče nebo odpojení FSD i na poměrně krátké (třeba nižší desítky kilometrů) trase.
To pro snazší pochopení odpovídá tomu, kdybys v autoškole udělal na trase jedné lekce jednu nebo několik chyb, které by vyžadovaly instruktorův aktivní zásah do řízení, nebo bys rozhodil rukama a řekl že nevíš jak dál jet.
Tím, že FSD Beta závisí na neuronové síti, která je víceméně black box a nikdo neví, jak funguje, a zároveň očividně nemá "naprogramované" základní postupy fungování na silnici (nezahýbá se před protijedoucí tramvaj, nezahýbá se do jednosměrky v protisměru, při jízdě rovně po ulici se náhled nezmění směr do zaparkovaného auta) a dělá občas dělá naprosto zásadní chyby ve vyhodnocení (dva mrtví motorkáři, protože jeli na motorkách s bočníma "bednama", které mají dvě koncová světla nízko nad silnicí, Tesla usoudila, že to je auto a je mnohem dál, takže je srazila), je Tesla pravděpodobně minimálně roky, spíš dekádu a víc, od stavu, kdy by mohla bez problémů fungovat opravdu všude.
Přístup Tesly by vedl z Lev2 rovnou na Lev5 – když už se to naučí být takhle spolehlivé, tak to rovnou může jezdit samo všude bez řidiče, jak Musk slibuje, a dělat robotaxík, jak taky slibuje (a tvrdí, že díky tomu majitel ušetří a v tom je hodnota těch 15 tisíc dolarů).
Jenomže to by znamenalo mít 100% (nebo 99,99999999999999%, v úrovni, kdy "nutnost zásahu řidiče" nebo "vypnutí systému" nastane jednou za stovky tisíc nebo spíš miliony kilometrů, protože bez aktivního řidiče znamenají obě dvě tyhle situace pravděpodobně nehodu.
Toho Tesla zcela očividně není schopná docílit a ještě dlouho nebude.
Ostatní automobilky mají systémy na podobné úrovni, ale protože to nejsou technologické startupy, ale firmy které mají normální postupy jak přistupovat k bezpečnosti toho, že nechávají (polo)samostatně jezdit dvoutunovou věc s lidma uvnitř.
Proto k tomu "tradiční automobilky" přistupujou tak, že autonomii omezí lokací nebo způsobem jízdy, což jim umožní dosáhnout takové spolehlivosti, se kterou můžou "dovolit" řidiči aktivně neřídit a zanedlouho se dostanou i k tomu, že řidič nebude muset aktivně sledovat jízdu a třeba si číst, sledovat film nebo spát.
Takže zatímco FSD Beta nebude stále řidiči přinášet žádnou praktickou výhodu proti Level2 ADAS jako je Travel Assist 2.0 co můžeš mít ve služební Octavii, SuperCruise nebo Drive Pilot od Mercedesu budou zákaznínkům přinášet reálnou výhodu – už dnes můžou aspoň pustit volant, v blízké době budou moct přestat sledovat řízení. Sice jen na dálnici a nejspíš jen na té která bude dostatečně zmapovaná (a brzo potom taky na "městských dálnicích" jako je pražský okruh nebo magistrála).
FSD Beta tou dobou bude pořád fungovat tak, jako funguje teď. Tedy systém, který kromě faktoru "čum jak to hezky jede" nepřináší vůbec žádnou výhodu a podle všeho je jízda s ním na soustředění NÁROČNĚJŠÍ než bez něj, protože pro člověka je snazší vykonávat rutinní činnost (řízení auta) než tutéž činnost sledovat s nutností případně zasáhnout.
Tohle se paradoxně navíc bude zlepšovat s rostoucí spolehlivostí FSD (viz
https://finmag.penize.cz/veda-a-technika/435859-paradox-aut-budoucnosti-cim-lepsi-autopilot-tim-spis-vas-zabije ). Teď je FSD tak špatné, že i FSD Beta odvážlivci, co točí ta nadšená videa, jezdí s očima přilepenýma na silnici a rukou někde poblíž volantu, protože čekají, co ta věc zase udělá za blbost.
Až se spolehlivost toho systému zlepší, stane se nebezpečnějším.
Když třeba 100, 500 nebo 1000 kilometrů neudělá žádnou velkou botu, řidič v něj získá důvěru a ztratí pozornost. Možná bude pořád věnovat větší pozornostem situacím, kdy by čekal chybu ( = kde by lidský řidič udělal chybu), jenomže FSD "nemyslí", a dělá chyby z pohledu člověka naprosto nepředvídatelné (viz videa kde se na rovném úseku "rozhodne" narazit do stojící překážky, nebo řada nehod kdy Tesly narazily do zaparkovaných policejních nebo hasičských aut).
To, že Teslu nemůžeš nechat řídit samotnou, není "byrokratická záležitost", je to následek toho, že když jí nebudeš neustále věnovat 100% pozornost, tak dřív nebo později (zatím spíš dřív, v horizontu pravděpodobně stovek kilometrů, časem "později" v horitzontu třeba tisíců nebo desítek tisíc kilometrů) nabourá.
Když bys dnes Tesle odstranil "byrokratické omezení" a nechal FSD jezdit jako Level 3, nemluvě o Levelu 4 nebo 5, tak při nájezdu typického řidiče co auto trochu intenzivněji používá (dojíždění do práce atd.) nabouráš tak do týdne a dost pravděpodobně první den. I s gigantickým zlepšením schopností FSD bys naboural třeba do měsíce nebo do roka...
A proto FSD je a pravděpodobně vždycky bude Level 2 a tedy je to v lepším případě klamání zákazníka.
Tesla nepochybně časem uvede na trh něco, co bude skutečně autonomní řízení, ale stejně jako se to nepovedlo u Autopilota (ten původně měl směřovat k plné autonomii), nepovede se to ani u FSD se stávajícím hardwarem a žádná v současnosti existující Tesla nebude nic mít víc než Level 2 ADAS.