• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    JIMIQ: Cim vetsi dojezd mas, tim min te musi zajimat kdy bude nejlepsi prilezitost si natankovat aniz by te to omezovalo. Od tech 1000km je to neco co te zamestnava tak malo casto ze to vicemene nehraje roli, ponevadz vis ze at se druhej den stane cokoli, sance ze te to omezi se blizi k nule.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Přesně. Tak 800 km WLTP je hranice kdy už ti to začíná byt jedno a nevýhody větší baterky převáží nad výhodami.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Mne hlavne nedava smysl k cemu by ten dojezd 2000km byl. Kdyz 2033 uz 50kW nabijecky budou na kazdym rohu, 100-150kW u kazdyho krjaskyho mesta/na hlavnich tazich a celkem casto budou i 350kW
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DRAGON: Tak to se s tebou klidně vsadím o whisky, která už je dneska aspoň desetiletá, že nedojede.

    Hypotetický eFabiaq za deset let bude mít tak možná dojezd dnešního Enyaqu (asi 540 km kombinace WLTP ve verzi Coupé s 80 baterkou a jen jedním motorem).

    Když jako cíl vybereme třeba Kitzbühel, kterej ještě není tak moc daleko (asi 500 km), tak ten Enyaq nedojede ani tam. V zimě a s tím, že je to do kopce, budou jediný sériový elektromobily, co by mohly mít naději tam rozumně dojet, Mercedes EQS a Lucid Air.

    Dálniční dojezd je o hodně menší než kombinovanej (i v Rakousku kde se jezdí pomalu), dojezd v zimě je o dalších třeba 10-20% nižší, dojezd do kopce je taky horší (z kopce to zase bude lepší). Popojíždění mezi sjezdovkama o víkendu bude na spotřebu mega hell, protože se to bude furt vytápět z promrzlýho.

    Potřebuješ WLTP dojezd 700+, abys tam dojel bez nabíjení. Zpátky jedeš z kopce, takže to spotřebuješ tak 500-600 km WLTP dojezdu. Plus víkend ježdění tam bude ekvivalent třeba dalších 150-200 km WLTP dojezdu.

    Takže aby tohle bylo reálný, musela by ta 2033 elektrická Fabia mít WLTP dojezd skoro 2000 km.

    To tou dobou nebude mít NIC, nebo maximálně nějakej publicity stunt nesmysl.

    Pro představu – standardní Enyaq 80 ze začátku výroby (WLTP kombinovaný dojezd 500) dojede v létě na jedno nabití do Salcburku (350 km) a už je to docela na těsno.
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    BOBASH: to taky nemyslim ani sem to nepsal. Ja se s tebou klidně vsadim, že ekvivalent 2033 fabie dojede do alp na lyže, vydrží tam jezdit po parkovištích vleků víkend a vrátí se do Prahy. Tohle beru jako vyřešenej dojezd, ne to že objede Zeměkouli, jak jsem psal.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JYRKA: ha to je typek zo slovenskeho teslaclub fora, neviem nahodou ci toho leafa nekupil, lebo sa mu nechcelo cakat na teslu 3
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: tak mne to tam dojede urcite, ja to mam z domu na palavu necelych 30 km :D ale ked by som si kupil za 250 tisic enyaq 80 a k tomu za povedzme 100k novu baterku, tak by to bolo zaujimave
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Jo, to by tak sedělo. To malý elektrický SUV velikosti Fabie, co má přijít 2025 a stát zhruba 600k, by mělo mít 400+. Za dalších 8 let to nejspíš vyškrábnou na nebo nad 500, takže to bude mít parametry zhruba dnešního Enyaqu za cenu lepší Fabie, ale to je pořád úroveň, kde dojezd řešíš.

    Běžnej uživatel přesně mít zásadní potřebu řešit dojezd tak od těch 800 vejš.

    A souhlas, že nad 1000 nejspíš nepůjde skoro nikdo, to už je obrovská baterka a bude to znamenat obří oběti co do hmotnosti, vnitřního prostoru a samozřejmě ceny. Možná nějaká superúsporná placatá věc á la Mercedes EQXX to dá.

    Spring určitě bude, hádám že ještě levnější než dneska a s dojezdem klidným tempem možná i do Brna :)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    BOBASH: myslel jsem to tak, že to co má dnes (v porovnání s cenou spalováků) 350 bude mít 500 a to co má 500 bude mít 750

    pak budou superauta co dnes mají 700-800 a budou mít kolem těch 1000 a nad to už to moc nepůjde, maximálně jako marketing stunt

    a určitě furt bude existovat něco jako Dacia Spring, ale počítám že to bude dost niche
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Určitě budou menší problém než dnes a jejich servis bude levnější, ale dost pravděpodobně i s kombinací "prodám starou, koupím novou nebo mírně jetou" bude cena výměny baterky vysoce převyšovat i ty drahý z dnes běžných servisních úkonů.

    Takže když budeš běžný český uživatel, co si chce za těžce vydržených 250 tisíc koupit 2021 Enyaq 80, tak tě bude pořád opravdu hodně zajímat, jestli to auto ještě dojede normálním dálničním tempem na dovolenou na Pálavu, nebo jestli budeš muset v Brně nabíjet.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: mozno tie ojete baterky v buducnosti nebudu az taky problem, ak sa znizi cena novych, t.j. ze kupis za 10 rokov do svojej ojetiny baterku s dvojnasobnym dojazdom ale za polovicnu cenu nez dnes, stejne dnes je znacna porcia ceny auta cena samotnej baterky ne?
    LELI
    LELI --- ---
    MINER: ja mel v jenom aute vyssi vykon nez ve vsecho ostatnich co sem zatim mel, a ze by teda melo mensi spotrebu si nemyslim. :-) Na 93l nadrz jsem prumerne najel 300 km, kdyz sem spechal z prahy do plzne kdy to fakt pekne letelo, tak sem za 100km cesty spalil 70l maxx motionu. :-) 717 koni to melo a bylo to perfektni, v libovolny rychlosti to melo dost sily, i ve 290 km/h to tlacilo do sedacky. :-) zase diky tomu muzu rict, ze i muj nynejsi elektromobil co ma dojezd kolem 150km muze mit i vyssi dojezd nez nektere me byvale seriove spalovaci auto. :-)))
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Je otázka, jestli těch 500-750 bude běžný i u levnejch aut.

    Nezapomínejme, že dneska je "normální elektromobil" auto za milion a půl. Za deset let budou určitě existovat i auta za půl milionu (kdybychom ignorovali inflaci) a je dost pravděpodobný, že u nich ještě 750 kombinace WLTP zdaleka běžný nebude.

    DRAGON: Pokud bude běžnej dojezd u dostupnýho elektromobilu (ekvivalent Fabia) 500-600 kilometrů, tak to není "vyřešenej dojezd". Pořád se bavíme o kombinovaným cyklu WLTP, kterej má pořád k realitě docela daleko.

    Auto s WLTP dojezdem 500 kilometrů ujede v zimě po dálnici 250.

    Deset let starý auta (pro většinu lidí dostupný) budou v tý době dnešní elektromobily, ze kterých pořád jen velmi málo má dojezd takovej, že to fakt nemusíš řešit. Navíc budou mít opotřebovaný baterky. A spousta lidí bude kupovat nejen věci jako ojetý Enyaqy (přičemž i verze 80 s unavenejma baterkama nedojede na nabití do Ostravy a bude mít problém dojet do Brna), ale taky ojetý Peugeoty e208 a podobně.

    Takže testy typu "zvládnu s ojetou e208 dojet na nabití do Brna" budou nepochybně zcela běžný, stejně jako testy typu "na kolik nabití pojedu s elektrickou Fabií do Benátek".
    MINER
    MINER --- ---
    DRAGON: Zajímalo by mě, jestli vyšší výkon a menší spotřeba je realita, kterou potvrdily nějaké nezávislé testy a není to jen reklama tunerů.

    Že lze zvýšit výkon na úkor emisí a životnosti je jasný. Ale skutečně tak jde dosáhnout nižší spotřeby? Teoreticky to chápu, že lze vymyslet stav, kdy motor pak funguje v efektivnějších otáčkách.
    Ale má to skutečně odraz v realitě? Ví někdo o nějakém nezávislém testu (tedy ne od tunnera, který to nabízí), který by něco takového potvrdil simulací reálného provozu v kontrolovaných podmínkách?
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    MINER: asi ani nebylo nutny dodavat, ne? :) v tom mame vsichni jasno, proto sem to k tomu zminil.
    Nicmene! Ten rozdil neni nijak propastnej, soucasna majitelka jezdi pouze po praze a cca jednou za mesic do berouna a zpet a ma spotrebu 4,1 :) to auto bylo neskutecny (a bylo cipnuty tzn vetsi vykon, mensi spotreba)
    MINER
    MINER --- ---
    DRAGON: U toho čísla je klíčový to „z hor“. I na Vysočinu mám pravidelně asi o půl litru větší spotřebu než zpátky, a to nejsou žádný hory. Do Krušnejch je třeba rozdíl větší.

    V módu důchodce je určitě spotřeba nižší, jen že to závisí i na převýšení.
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    DZODZO: ja sem mel seat alteu 2TDI, rok 2004. Kdyz sem jel uplne na klidecek, jako ze fakt duchodce, tak to zralo 3,4 litru na sto. Nekolikrat sem takhle dojel unavenej z hor. Kanister netreba :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JIMIQ: aky ma ta octa objem kufru? tam by sa este voslo kanistrov... sice by sa sofer priotravil tym smradom, ale mozno by s tym dosiel az do kazachstanu :)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Octavia 1.9TDi mimo město, no :) včetně výparů teda :D
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    JIMIQ: tech 1200 bych dal kdybych jel po dalnici na tempomat sedesatkou, ale 1000 je normalka, no.
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    BOBASH: ja netvrdim, že to bude běžné a v každém autě, jen to, že dojezd bude vyřešen. Takže fabie klidně, ale nové, ne deset let staré, logicky :) no uvidíme, snad :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam