• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: Nejen ekonomicky. Baterka je hrozně velká věc, a taky těžká. Auto s dojezdem 1500 km bude proti tomu s dojezdem 750 km nejen dražší, ale taky větší venku a menší uvnitř, hůř pojede, bude víc žrát atd.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: Jo, nečet jsem, sry. Tak to je blbost no, i kdyby takový baterky byly k dispozici, tak čistě ekonomicky je do toho auta nikdo nedá.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: No mohl, to DRAGON: tvrdil, že to půjde bez nabíjení.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: Proč bys tam nemohl nabít u hotelu (což už jde i dnes, natož za 10 let)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DRAGON: Jednou takovej jako dneska maximální? Tedy že auto v cenový kategorii dnešní Fabie (600kkč, inflation adjusted, ať nežeru) bude mít WLTP kombinovanej dojezd 1600 km?

    Klidně beru sázku 20+ let whisky vs. 20+ let rum.

    Moje předpověď je, že za 10 let budou mít top auta na trhu co do dojezdu nějakejch třeba 1200-1500 km a bude to pár speciálních modelů co ani nebudou moc populární, protože tomu obětujou jiný věci.

    Běžný u drahých aut bude 800-1000 km.

    U něčeho na úrovni Fabie budeme na dojezdu dnešních lepších aut, takže třeba 600 km.

    Všechno počítám ve WLTP údajích.

    Jinak teda ještě poznámka – s elektromobilem o dojezdu 600+ WLTP a s alespoň 200 kW nabíjením už si lajsnu jet skoro kamkoliv, s 800 km WLTP už po Evropě úplně kamkoliv. Dál už se to moc nevyplatí zvětšovat, protože stát jednou za 300-400 km 15 minut na nabíječce už není reálně žádnej problém.
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    BOBASH: whiskey nepiju, piju rum, takze ty dostanes dobrou whiskey nebo ja dobrej rum, deal.
    Moje sazka je: za deset let bude dostupny dojezd minimalne jednou takovej jako je dnes maximalni dojezd. Ergo budes mit vyresenej dojezd prakticky kamkoliv, kam bezne jezdis autem a ted si to s elektroautem nelajsnes. Souhlasis? :)
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    DRAGON: Vzhledem k tomu, ze od nejakeho proof of concept do masove vyroby nove technologie baterii je potreba minimalne 10 let, tak si nemyslim, ze je neco takoveho realne v roce 2033. Zadna ze soucasnych technologii (graphene, solid state, ani superkapacitory) neumoznuje 4x kapacitu lithiovych baterii.

    To by fakt jeste letos muselo dojit k nejakemu prevratnemu objevu, ktery nebude tezke hned zacit zavadet to masove vyroby.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Přesně. Tak 800 km WLTP je hranice kdy už ti to začíná byt jedno a nevýhody větší baterky převáží nad výhodami.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Mne hlavne nedava smysl k cemu by ten dojezd 2000km byl. Kdyz 2033 uz 50kW nabijecky budou na kazdym rohu, 100-150kW u kazdyho krjaskyho mesta/na hlavnich tazich a celkem casto budou i 350kW
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DRAGON: Tak to se s tebou klidně vsadím o whisky, která už je dneska aspoň desetiletá, že nedojede.

    Hypotetický eFabiaq za deset let bude mít tak možná dojezd dnešního Enyaqu (asi 540 km kombinace WLTP ve verzi Coupé s 80 baterkou a jen jedním motorem).

    Když jako cíl vybereme třeba Kitzbühel, kterej ještě není tak moc daleko (asi 500 km), tak ten Enyaq nedojede ani tam. V zimě a s tím, že je to do kopce, budou jediný sériový elektromobily, co by mohly mít naději tam rozumně dojet, Mercedes EQS a Lucid Air.

    Dálniční dojezd je o hodně menší než kombinovanej (i v Rakousku kde se jezdí pomalu), dojezd v zimě je o dalších třeba 10-20% nižší, dojezd do kopce je taky horší (z kopce to zase bude lepší). Popojíždění mezi sjezdovkama o víkendu bude na spotřebu mega hell, protože se to bude furt vytápět z promrzlýho.

    Potřebuješ WLTP dojezd 700+, abys tam dojel bez nabíjení. Zpátky jedeš z kopce, takže to spotřebuješ tak 500-600 km WLTP dojezdu. Plus víkend ježdění tam bude ekvivalent třeba dalších 150-200 km WLTP dojezdu.

    Takže aby tohle bylo reálný, musela by ta 2033 elektrická Fabia mít WLTP dojezd skoro 2000 km.

    To tou dobou nebude mít NIC, nebo maximálně nějakej publicity stunt nesmysl.

    Pro představu – standardní Enyaq 80 ze začátku výroby (WLTP kombinovaný dojezd 500) dojede v létě na jedno nabití do Salcburku (350 km) a už je to docela na těsno.
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    BOBASH: to taky nemyslim ani sem to nepsal. Ja se s tebou klidně vsadim, že ekvivalent 2033 fabie dojede do alp na lyže, vydrží tam jezdit po parkovištích vleků víkend a vrátí se do Prahy. Tohle beru jako vyřešenej dojezd, ne to že objede Zeměkouli, jak jsem psal.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JYRKA: ha to je typek zo slovenskeho teslaclub fora, neviem nahodou ci toho leafa nekupil, lebo sa mu nechcelo cakat na teslu 3
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: tak mne to tam dojede urcite, ja to mam z domu na palavu necelych 30 km :D ale ked by som si kupil za 250 tisic enyaq 80 a k tomu za povedzme 100k novu baterku, tak by to bolo zaujimave
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Jo, to by tak sedělo. To malý elektrický SUV velikosti Fabie, co má přijít 2025 a stát zhruba 600k, by mělo mít 400+. Za dalších 8 let to nejspíš vyškrábnou na nebo nad 500, takže to bude mít parametry zhruba dnešního Enyaqu za cenu lepší Fabie, ale to je pořád úroveň, kde dojezd řešíš.

    Běžnej uživatel přesně mít zásadní potřebu řešit dojezd tak od těch 800 vejš.

    A souhlas, že nad 1000 nejspíš nepůjde skoro nikdo, to už je obrovská baterka a bude to znamenat obří oběti co do hmotnosti, vnitřního prostoru a samozřejmě ceny. Možná nějaká superúsporná placatá věc á la Mercedes EQXX to dá.

    Spring určitě bude, hádám že ještě levnější než dneska a s dojezdem klidným tempem možná i do Brna :)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    BOBASH: myslel jsem to tak, že to co má dnes (v porovnání s cenou spalováků) 350 bude mít 500 a to co má 500 bude mít 750

    pak budou superauta co dnes mají 700-800 a budou mít kolem těch 1000 a nad to už to moc nepůjde, maximálně jako marketing stunt

    a určitě furt bude existovat něco jako Dacia Spring, ale počítám že to bude dost niche
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Určitě budou menší problém než dnes a jejich servis bude levnější, ale dost pravděpodobně i s kombinací "prodám starou, koupím novou nebo mírně jetou" bude cena výměny baterky vysoce převyšovat i ty drahý z dnes běžných servisních úkonů.

    Takže když budeš běžný český uživatel, co si chce za těžce vydržených 250 tisíc koupit 2021 Enyaq 80, tak tě bude pořád opravdu hodně zajímat, jestli to auto ještě dojede normálním dálničním tempem na dovolenou na Pálavu, nebo jestli budeš muset v Brně nabíjet.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: mozno tie ojete baterky v buducnosti nebudu az taky problem, ak sa znizi cena novych, t.j. ze kupis za 10 rokov do svojej ojetiny baterku s dvojnasobnym dojazdom ale za polovicnu cenu nez dnes, stejne dnes je znacna porcia ceny auta cena samotnej baterky ne?
    LELI
    LELI --- ---
    MINER: ja mel v jenom aute vyssi vykon nez ve vsecho ostatnich co sem zatim mel, a ze by teda melo mensi spotrebu si nemyslim. :-) Na 93l nadrz jsem prumerne najel 300 km, kdyz sem spechal z prahy do plzne kdy to fakt pekne letelo, tak sem za 100km cesty spalil 70l maxx motionu. :-) 717 koni to melo a bylo to perfektni, v libovolny rychlosti to melo dost sily, i ve 290 km/h to tlacilo do sedacky. :-) zase diky tomu muzu rict, ze i muj nynejsi elektromobil co ma dojezd kolem 150km muze mit i vyssi dojezd nez nektere me byvale seriove spalovaci auto. :-)))
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Je otázka, jestli těch 500-750 bude běžný i u levnejch aut.

    Nezapomínejme, že dneska je "normální elektromobil" auto za milion a půl. Za deset let budou určitě existovat i auta za půl milionu (kdybychom ignorovali inflaci) a je dost pravděpodobný, že u nich ještě 750 kombinace WLTP zdaleka běžný nebude.

    DRAGON: Pokud bude běžnej dojezd u dostupnýho elektromobilu (ekvivalent Fabia) 500-600 kilometrů, tak to není "vyřešenej dojezd". Pořád se bavíme o kombinovaným cyklu WLTP, kterej má pořád k realitě docela daleko.

    Auto s WLTP dojezdem 500 kilometrů ujede v zimě po dálnici 250.

    Deset let starý auta (pro většinu lidí dostupný) budou v tý době dnešní elektromobily, ze kterých pořád jen velmi málo má dojezd takovej, že to fakt nemusíš řešit. Navíc budou mít opotřebovaný baterky. A spousta lidí bude kupovat nejen věci jako ojetý Enyaqy (přičemž i verze 80 s unavenejma baterkama nedojede na nabití do Ostravy a bude mít problém dojet do Brna), ale taky ojetý Peugeoty e208 a podobně.

    Takže testy typu "zvládnu s ojetou e208 dojet na nabití do Brna" budou nepochybně zcela běžný, stejně jako testy typu "na kolik nabití pojedu s elektrickou Fabií do Benátek".
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam