• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jo, S je téměř výhradně hliník, 3 je převážně ocel.
    Model 3

    Models S


    To znamená, že Model S nejspíš hned tak nezrezne, protože s trochou štěstí neudělali u Tesly nějakou podobnou pitomost třeba jako Jaguar u některých XJ, kde použili do hliníku ocelový nýty a pak to elektrolýzou korodovalo, když se porušila izolace.

    Nevýhoda je, že ojetý S můžeš víceméně považovat za v případě nehody neopravitelný. Jakákoliv rána, která poškodí cokoliv co se nedá sundat a vyměnit, znamená u Modelu S s hodnotou nejspíš <600k, z čehož je tak půlka baterie, cestu na vrakáč, stejně jako se víceméně nedají opravovat ty hliníkový Jaguary a Audi.

    Nicméně 3 a Y se taky zdají být opravitelný pěkně blbě:
    Tesla EVs, Even Mildly Damaged, Being Written Off by Insurers
    https://www.caranddriver.com/news/a42709679/tesla-insurance-fixes-expense/

    Tohle může být potenciálně zásadní problém pro dlouhodobou životnost Tesel, minimálně dokud nebude dost nezávislejch servisů, co je umí opravit. U těch 3 a Y to je prej často jen tím, že autorizák Tesla chce šílený prachy.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: Tesla S je hlinik, u modelu 3 a Y bude podla mna nejaky reznuci plech, hlinik je drahsi ne?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: To bejvá vynikající. Většinou se totiž rozbije něco, co je rozbitý i na tý na díly :)
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: Musíš koupit ty tesly dvě, jednu na ježdění a druhou na náhradní díly :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Možná předtím, než o provozování 10 let starýho luxusního sedanu řekneš, že to bude "po 400 kkm na pohodu" někdy něco takovýho provozovat zkus. I když si odmyslíš motor a převodovku (jakože teda motory a diferenciály v Tesle taky nejsou nesmrtelný) tak to u auta s minimální aftermarket podporou, téměř žádnýma nezávislýma specialistama a jediným (a pekelně drahým) autorizovaným servisem v republice není až taková prdel.

    Ono koupit auto v ceně líp vybavený Fabie a následně platit servis odpovídající třímilionovýmu autu po záruce může a nemusí bejt snesitelný :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Jo, takže jsem furt elektroskeptik a pletu se ve všem, nebo elektrofanatik a pletu se ve všem, nebo antiteslista a pletu se ve všem, nebo moc teslista a pletu se ve všem... ? :))
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Zrovna karoserie se neopotřebovává kilometrama, ale časem, respektive vystavením povětrnostním vlivům. Tesla je pokud vím docela dost hliník, takže nebude reznout.

    Nicméně potom máš spoustu mechanickejch částí, který budou opotřebovaný a je otázka, nakolik jdou všechny vyměnit. Do určitý fáze stačí na podvozku měnit věci jako čepy a silentbloky, aby to furt působilo "ok", ale postupem času se ty auta "vyšlochtaj". Prostě už to nejezdí jako dřív.

    Tady je teda dobrý, že zrovna Mercedesy v tomhle vydržej extrémně hodně, protože určitě veškerý nedotykový ovladače v interiéru a pravděpodobně spousta dalších věcí jsou z éčkovýho Mercedesu, včetně toho, že tomu éčku jsou nápadně podobný nápravy – byť bohužel ne dost na to, aby šly použít zaměnitelný díly.

    A jako u každýho auta bude záviset na typu provozu a údržbě. To, že tam není spalovací motor, na kterým po takovým nájezdu už leccos odchází (na druhou stranu na tom dieselovým taxikářským Mercedesu je to buďto už vyměněný nebo to vydrží), je sice výhoda, ale pořád je tam ten zbytek auta.

    Což taky zahrnuje věci jako vysouvací kliky a podobný kraviny. U ojetiny za 600 tisíc je výměna kliky za tři pětky ještě o trochu otravnější než u novýho auta.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Díky Gemmingenovi už víme i to, že kastle Modelu S bez problému vydrží přes 1600 kkm, takže 250 nebo 400 kkm je na pohodu…
    Na rozdíl od toho Mercedesu…

    I když u těch 400 kkm už bych měl trochu obavu, že brzo odejde motor…
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    FEDAJKIN: Timhle vysvetlenim jsi urcite udelal Bobashovi radost :)
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    Ok ok, asi jsem přestřelil, beru zpět. Můj point byl v tom, že ten člověk tam, přestože má ohromné zkušenosti a znalosti, tak se mýlí prakticky ve všem.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    FEDAJKIN: Ale Bobash pise pravy opak.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Tohle mě baví. Ve většině svých ostatních bublin jsem víceméně za fanatického elektronadšence, a tady se mi pomalu připisuje článek o tom, jak je elektromobilita blbě.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    bobash nepise za paywall ci?
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    Jak kdyby to psal Bobash :D

    Elektromobilita tlačená na sílu se českému autoprůmyslu vymstí. Když nezabrzdíme, bude mít i sociální dopady | Hospodářské noviny (HN.cz)
    https://archiv.hn.cz/c1-67171760-elektromobilita-tlacena-na-silu-se-ceskemu-autoprumyslu-vymsti-kdyz-nezabrzdime-bude-mit-i-socialni-dopady

    Ale vážně, strasnej průser, ty lidi vůbec nechápou, nejsou ochotný se přizpůsobit, jsou neflexibilní a ty Číňani nás ve výsledku fakt přejedou.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: To video je zajímavý hlavně z pohledu výběru konkrétního kusu, to je velmi užitečný. Jinak já předpokládám, že ty ceny ještě budou padat, protože ceny ojetin mají setrvačnost, zvlášť těch, kde to není přímá konkurence (Model 3 vs. Model 3). A jestli bude Model S v rozumným stavu za 500, tak bych do toho klidně šel.

    Má tady někdo starou 85 nebo jezdil v ní? Já kdysi jo, ale už si moc nevybavuju, kolik to reálně ujelo po dálnici. To ve výsledku ujede třeba podobně jako Enyaq, ne-li víc, ne?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Dívej, neříkám, že si ji každý musí nezbytně koupit. Je to jen zajímavý pohled na věc a je na každém, jak se rozhodne. Osobně bych radši šel do mírně ojetého modelu 3 za +/- 800 tisíc.
    Co je zajímavé, tak je opravdu výrazný pokles těchto aut, ještě nedávno i hodně ojeté kusy stály přes milión.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Jenomže furt kolem tý baterky máš auto, který v případě kusů za 650 tisíc bude mít najeto někde mezi 250 a 400 kkm. Stejně starej éčkovej Mercedes se silným dieselem, dejme tomu E350, která není tak výkonná jako Tesla, ale už se řadí do kategorie "bohatě dostačující" s podobným nájezdem bude stát do 250 tisíc.

    Supercharger zdarma je zajímavá věc, dobrý je taky to, že Model S furt vypadá stejně jako nová Tesla (líp, nová maska je hnusná a yoke je kreténskej), ale furt je to auto s šíleným nájezdem. Kdyby to bylo za půl mega, tak už mi to začne připadat fakt zajímavý. A ono je taky možný, že to tam pokles cen nových Tesel dotlačí.

    https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=361110079&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=135&makeModelVariant1.modelId=3&minFirstRegistrationDate=2012-01-01&pageNumber=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING&searchId=a8849f92-f4ea-7430-7207-cec222a4eadd&ref=srp

    Tahle je fajn že má novou baterku, ale zase 340 najeto. A ty, co maj najeto málo, zase budou drahý nebo budou mít původní baterky...
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    JYRKA: Zdarma je i destination charger? Protože pokud jen Supercharger, tak se to vyplatí, jen když bydlíš poblíž (Olomouc, Brno, Humpolec, Praha, Budějovice, Plzeň, Litoměřice).
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: vyplatí se to, protože degradace baterie je do 9 % a ještě máš super charger a prémiovou konektivitu zdarma. V US stojí od 25 tis. USD, v Evropě jsem koukal od 650 tisíc Kč s DPH.
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: TLDR na 2 nejdůležitější věty?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Povídání o tom, jestli se vyplatí koupit 10 let starou Teslu model S: https://www.youtube.com/watch?v=ys-1YAC_tvs
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam