• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KUTAS: 100 kWh nemůžeš nabíječkou 100 kW tak nějak z principu dobít dřív.

    Na větší cestování potřebuješ auto s WLTP dojezdem aspoň 500, radši 600 km a s rychlým nabíjením (800V architektura, 270 kW nabíjení). Pak jsi schopen při nabíjení do 80% zvládat úseky po cca 300 km s nabíjením kolem 20 minut, což je stejně normální zastávka.

    WLTP dojezd menší než 500 km znamená příměstský auto.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KUTAS: rychlonabijanie moze mat vliv na zivotnost baterie, samozrejme mozu to sposobit aj defekty samotnej baterie, ale vseobecne superchargovane tesly maju po nejakych 200kkm mensiu kapacitu ako tie, ktore ich majitelia nabijali pomaly doma cez noc v garazi
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    BOBASH: ten údaj jsem vzal z dobíjení ne z baterky. Tzn. 100kWh s 100kW nabíjením dobiju na rychlonabíječce za 1h a ne dřív? S tím, že jsou teda dobíjení i 270kW, tam to bude poměrově rychlejší a teda dobíjíš do 80%. Aneb na nějaké větší cestování bez přestávek to zatím moc není. Nicméně druhé auto do domácnosti na ježdění po Praze je to úplně dokonalé + ideálně s fotovoiltaikou a zimu si ošetřit garáží.

    DZODZO: tldr aneb je ten dopad rychlonabíječek nějak zásadní?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    NETWORK: no a jeste se podivej na ceny mirne jetych Tesel 3 na mobile.de a budes mit jasno :)
    RSZ
    RSZ --- ---
    NETWORK: Španělsko teda běžný trip není ne? Na jih šp a zpět jsem obvykle najel 8,5kkm (takže řekněme 6 na sever). To bych se v emobilu zatím zbláznil (a to jsem e-pozitivní).
    NETWORK
    NETWORK --- ---
    JYRKA: dekuji, to jsem presne potreboval. Zkusil jsem na rychlo naplanovat trasu Ostrava --- Stubai a SR vs LR se lisi 1 zastavkou navic, tj plus 15min a 30km. To mi neprijde spatne na to, ze to auto je levnejsi o 190 tisic...
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    TADEAS: Tabulky dojezdu jsou malo. Lepsi je nasimulovat to v ABRP.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    NETWORK: chapu. SR vs LR pro ucely cesty do alp, podivej se na tabulky dojezdu v zime po dalnici a uvidis jak casto vychazi dobijeni. casy dobijeni si nevyberes, to je urceny hlavne schopnosti auta a nabijecky.
    NETWORK
    NETWORK --- ---
    TADEAS: ale takove cesty si myslim ze jsou v pohode a toto neni mym cilem otocit 300km. Pokud je to 150 tam a 150 zpatky, tak v dane destinace predpokladam ze se nabiju. Spise jsem mel na mysli typicke ceske tripy jako jsou v zime alpy (600km a za 4-5 dni zpet) a nebo nejake cestovani po evrope (italie, chorvatsko, spanelsko, atp.). Tady by me fakt co hodinu a pul nebavilo travit 35minut na nabijecce...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    TADEAS: situace zimy sa sama vyresi globalnym oteplenim, uz teraz mame v unoru jarne teploty :)
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    NETWORK: imho - pokud chces pohodlne delat v cesky zime (-10) po dalnici trasu 150 tam 150 zpet bez nabijeni, tak potrebujes LR. my tohle treba potrebujeme bezne a s LR nabijime na 90% a mame rezervu. proste asi bezny limitni pripady nejak urcujou tu uzivatelskou zkusenost a pro CR je to ta situace zimy, kdy rapidne stoupa energeticka narocnost
    NETWORK
    NETWORK --- ---
    Máte někdo, prosím, Teslu Y SR/LR?
    Uvažuju o SR, LFP baterie je za mě rozhodně +, ale kolega mě od toho zrazuje, že to bude mít mizerný dojezd na dálnici (s kolegou máme zkušenost pouze s 3 LR a S LR).
    Podle mne dojezd kolem komina to bude mit stejny jako LR, protoze se bezne nabiji na 100% kdezto LR verze bezne jen do 80%.
    Co ale nevím jsou ty dálkové cesty - jasný, jedu 2-3x do roka někam dále, ale nerad bych co 200km nabíjel...
    Děkuji!
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KUTAS: zalezi od konkretnej chemie, ale ano vseobecne rychle nabijanie nad 1C moze baterii skodit a znizovat jej zivotnost https://batteryuniversity.com/article/bu-205-types-of-lithium-ion
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KUTAS: Baterka nemůže mít 100 kW, má 100 kWh.

    A jde o to jaká nabíječka. 11 kW AC tak zhruba za 9 hodin, 50 kW DC za dvě hodiny, pak už taky záleží na tom, jak to auto umí nabíjet rychle a jakou má nabíjecí křivku. Některý auta umí maximum třeba 100 kW, některý umí 270 kW, a pak je ještě rozdíl jak dlouho.

    Na superrychlých nabíječkách se nikdy nevyplatí nabíjet nad 80%, protože pak už je to stejně pomalý.

    Takže třeba cca 80 kWh baterku v Taycanu nabiješ na 80% za asi 20 minut, podobnou baterku v Enyaqu nabiješ na 80% za 35 minut (oboje na nejrychlejší možný nabíječce), ale třeba Dacii Spring s asi 30 kWh nebo kolik to má budeš nabíjet třeba 3 hodiny protože rychlejc to neumí.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Jaká je obecná poučka u toho nabíjení, aneb, když to má 100kW, tak za jak dlouho to nabouchá nějaká obvyklá rychlonabíječka?
    A obecně rychlonabíječky mají nějaký negativní dopad na baterku?
    SITH
    SITH --- ---
    DZODZO: to jsi dost mimo pane kolego. Tady nejde vůbec o inflaci, jak vám vysvětlil kolega PETER_PAN: , ale o to, že elektro auto jsou stále v porovnání s fusil auty stále dražší, téměř o 100%, ne-li více.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    HELIOS3123: To urcite ne. Velkoobchodni ceny baterek s automotive certifikaci jsou uz dost nizke. Zatim maji proste moc vysoke marze, to je cele.
    HELIOS3123
    HELIOS3123 --- ---
    aby byly auta dostupnější tak se bude dotovat výroba, jen nevím jestli to bude až 2035, nebo dříve
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    cenová parita u menších/levnějších aut se čekala někdy 2025-27, možná se to o rok protáhne, uvidíme (pozor - ne u nejmenších aut typu citigo/fabia)
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    DZODZO: Ne, porad sezenes porovnatelny (5 mistni) auto v benzinu pod 700k CZK. Mimoto, ta cena je mimo i v porovnani s ostatnimy elektroauty, jako Skoda Enyaq (o tridu lepsi auto s vetsi baterkou, dojezdem, nabijenim a vybavou).
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SITH: polevka v jidelne uz taky nestoji 25 Kc a menicko 90... neviem co vas u aut prekvapuje pri takej inflaci
    SITH
    SITH --- ---
    no za tyhle ceny nevím nevím kluci jak to tady začneme tu evropu elektrifikovat
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam