• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    KORKMAZ: STETKINS: Hlavně by mělo umět využívat i odpadní teplo z baterie, což bez něj nejde (protože se topí spirálama)
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    MINER:
    KORKMAZ:
    Přiznám se, že nevím jak jsou na tom parametrově ty TČ v autech, ale klasická (vzduch - voda/vzduch) fungují do nějakých -17 (ale klesá jim COP). Při běžných zimních teplotách kolem nuly mají COP mezi 3-4 (z 1kW dodané energie dají 3-4kW).
    Jinak údajně je v buzzu topení o výkonu 12kW...
    MINER
    MINER --- ---
    KORKMAZ: Tepelné čerpadlo je lednička puštěná naopak.

    Méně efektivní než elektrické topení začíná být někde pod -10°C, ne? Kdyžtak tu teplotu opravte, nepamatuji si ji dobře.
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    STETKINS: Díky za doplnění. Možná se pletu, ale je to tepelné čerpadlo takovej úhelnej kámen - vždyť jeho účinnost v mrazu je stejně docela bídná. Ale chápu, že je tam oproti osobáku o dost víc co vytápět.

    Jinak dlouhá dodací lhůta je u VW snad všude, ale reálně to třeba může přijít dříve (nám vloni u tiguana a eUpa)
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    KORKMAZ: Řídil jsem jak tu cargo verzi, tak klasiku a je to moc pěkný svezení. Je to o něco menší, než T6, ale prostoru je tam pořád dost. Zatím jsem neobjednával, protože stále neumí telelné čerpadlo, zatím jen v 5 místné verzi a taky mě vytáčí dodací lhůta cca 1 rok :-(
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    Viděl jsem ve městě Buzz cargo a vypadá to docela dobře. Měla to nějaká elektro firma a mezi peers jako orezlejma tranzitama a berlingama to celkem. jestli je to drahý nebo nepoužitelný, tak to neposuzuju, ale vypadá to prostě pěkně. Foto mi nejde vložit :-(
    NTR23
    NTR23 --- ---
    Nový, rozbalený wallbox Teltonika k prodeji
    [Wallbox Teltonika Teltocharge 22 kW]
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    ok dík za tipy!
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    SEJDA: "Druh nabíjecího proudu : AC 3 fázový"

    Mozna existuje nejaky stridac/konvertor 3 fazi na 1, ale bude to drahe a moc to nebude davat smysl. BTW hodne zasuvek je dimenzovano na 16A a na nabijeni EV je bezpecne pouzivat kolem 80%.

    RATTKIN: V tom pripade bych koupil normalni nabijeci kabel na 230V, ten pak muzes vozit v aute na nejakou nouzovku. Pripadne k tomu pridat adapter, pokud mas venku jen ten petikolik.

    Uz je prodavaj i v Lidlu. Podle me 3.7kW na jedne fazi je tak akorat.

    ULTIMATE SPEED® Mobilní nabíjecí stanice USML 3.7 A1
    https://www.lidl.cz/p/ultimate-speed-mobilni-nabijeci-stanice-usml-3-7-a1/p100356604?mktc=shopping

    SVX: SEZ Adaptér SA-2 šňůrový IVN1653-230
    https://www.svx.cz/adapter-sa-2-snurovy-ivn1653-230?
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    RATTKIN: ano, uz ti to posilal TOMBRIDER, ta krabice je to udelatko s displejem na tom kabelu. No stoji 13 tis. Kc ~ jako 5000 km v benzinaku.
    Vyhoda je, ze to pak muzes prodat, nebo si nechat pro nabijeni na "chate", coz se o propalenem benzinu rict neda.
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    SEJDA: Díky za odpověď. Fakt existuje krabice která nabije jednofázový elektromobil třemi fázemi?
    Nebo to převádí na DC? To asi nebude dlouhodobě zdravé?

    Budu mít wallbox, ale auto přišlo dřív, tak hledám dočasné řešení.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    RATTKIN: i tak ti da jedna zasuvka 20-25A = 4,6-5,7 W. Nejrychjelsi nabijeni bys mel z chytrym zarizenim, ktere ti zatez rozdeli do 3 fazi 3x25A = 75A tj. tech 11 kW.
    Zalezi jestli chces "levnou redukci" anebo "rychle nabijeni" a tedy jestli vubec mas zasuvku&jistic 3x25A
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    Pardon, píšu to nepřesně.
    Kona 2018 má jen 1f nabíječku.

    Můžu si v menu auta nastavit odebíraný proud ve 3 stupních. Tak mě napadlo, zda by existovala jen nějaká blbá redukce, nejradši na 230V zásuvku a proud bych si nastavil v autě.
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    RATTKIN: Btw. Není na fotce zrovna kombi zasuvka. A pod tím modrým, neschovává se zásuvka 230V?
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    Nebobnul bych s redukcema a vzal přímo na 16A petikolik
    evmotions.cz - EVMOTIONS Gamma EVSE Type2 (3x16A)
    https://evmotions.cz/ev-nabijeci/ecvt2t23p_ip55-ev-nabijeci/
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    RATTKIN: Original nabijecka se nikde sehnat neda? Fakt to neumi 3 faze?
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    RATTKIN: Nevím jakej kabel ti dali, ale jestli typ2-typ2, tak ti jednoduchá redukce nepomůže, ten kabel využiješ jen u wallboxů/nabíječek bez kabelu, protože tam potřebuješ řídící elektroniku, která ti pustí do auta jen tolik, kolik auto v tu danou chvíli zvládne.

    Já jsem nedávno NIKDAS: pořizoval tuhle nabíječku, chtěl jsem tady na ní napsat doporučení, ale nějak z toho sešlo, tak využiju příležitosti: https://wifi.sampro.cz/ev-kabel-typ2-zas400v-3x32a-5m

    a k tomu redukce:
    https://www.mall.cz/prislusenstvi-autobateriim/ev-expert-premiovy-adapter-schuko-32a-cee-5kolik-100025431937 (do 1x16A zásuvky)
    https://www.svx.cz/adapter-a-16-325-5kolik (do 3x16A zásuvky)


    Je to nejlevnější kombinace co existuje, zároveň s touhle sadou nabiješ téměř všude. Ze tvé zásuvky si navolíš, že chceš odebírat 25A a pojede ti to max rychlostí, což ti ale dlouhodobě bude vyhazovat jistič, takže buď tam nastavit 20A, nebo rovnou koupit mírnější verzi, co umí jen 3x16A a ušetřit tím nějaké peníze.

    Nad nabíječkou jsem váhal, ale po tom, co mi ji doporučili i v Jaguáru, tak jsem ji koupil a jsem spokojenej. V podstatě na ní není co zničit(což jsem chtěl, žádnej displej atd), jen mi vadí, že má jen jednu diodu, která mění barvu, podle toho o čem tě informuje a třeba nastavení nabíjecího výkonu poznáš podle toho, kolikrát zabliká a to ještě jen na začátku. Mohli dát těch diod více, ať to vidíš na první pohled, na druhou stranu jsem tam na poprvé navolil kolik chci a od té doby na to nesáh...

    Btw. tvé auto umožňuje 1x32A, což ale zase neumožňuje přenosová soustava, od 32A už je povinnost 3fáze.
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    mám nově Kona Elektro, nemám doma jak nabíjet, nedali mi k tomu nabíječku na 230, jen kabel typ2.

    Prosím poradit dobrý kabel na nabíjení ze zásuvky 230V. Auto má AC nabíjení jen 1 fáze, 7.2 kW, ale doma mám jistič 25A

    Alternativně, existuje redukce z 3f zásuvky viz obr?

    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tak som konecne po dvoch mesiacoch vytiahol z eonu, aka je spotreba na stojanoch co provozuju:

    "Za poslední měsíc vychází spotřeba 367 kWh za dobíjecí bod. Pokud má stanice dva výstupy, tak má dva dobíjecí body, jen pro objasnění."

    zatial to teda nie je tak vytazene, aby sa dalo povedat, ze je malo nabijaciek...
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    IV0: Jo, synteticka paliva davaji smysl spis jako storadge na zimu, protoze proste zimni spotreba je kvuli topne sezone vyssii a zaroven solary v nejhorsich zimnich dnech davaj treba 5% toho co v dobrych letnich dnech. Uvaha se da obratit, ze solarni prebytky v lete budou tak velke ze neco s tou elektrinou bude davat smysl delat. Obecne jsou to principy skalovatelneho prumyslu.

    Z tech syntetickych paliv dava smysl hlavne tedy vodik a synteticky methan. U tech komplexnejsich jde energeticka ucinnost zase dolu. A synteticky methan se nemusi delat z vodiku, da se delat z CO2 (zachyceny) + H2O.

    Oboji je zajimave a bude se pouzivat, ale ne pro automotive, tam ta energeticka bilance nevychazi.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    ROXTYDY_A_BIBOB: to ale bohužel nevyřeší lokální spalování a problémy s tím spojené jako smrad z výfuků a další vedlejší produkty (nejen CO2) ve vzduchu.
    Navíc to nevyřeší problém s efektivitou. I kdybys měl účinný katalyzátor, tak to stejně neúčinně spálíš.
    ROXTYDY_A_BIBOB
    ROXTYDY_A_BIBOB --- ---
    JIMIQ: já tedy doufám, že je jen otázkou času, kdy vyzkoumají nějaký katalyzátor, který přinutí CO2 reagovat a výroba e-paliva bude energeticky méně náročná, viz třeba:
    Catalysts | Free Full-Text | Catalytic Hydrogenation of CO2 to Methanol: A Review
    https://www.mdpi.com/2073-4344/12/4/403

    (článek jsem nečetl, ale podobných projektů je opravdu hodně a jen se čeká na něco, co bude možné průmyslově využít)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam