• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Je velice jednoduchý zařídit, aby to šlo poznat, je složitý zařídit, aby e-fuel auto nemohlo jezdit na fosilní paliva ani upravený.

    Jak to poznat:
    COMODOR_FALKON: Nepotřebuješ laboratoř. Prostě uděláš e-fuel který má nějaký zásadní parametry, třeba oktanový číslo, jiný než jakýkoliv fosilní palivo na trhu. Dávalo by smysl se třeba co nejvíc přiblížit čistýmu ethanolu, protože ten by mohl být legální taky jako biopalivo.

    Poznat oktanový číslo umí úplně každý auto a umí tomu přizpůsobit předstih zapalování a takový věci, aby v nějakým rozumným rozsahu umělo jet na nižší oktany než předepsaný.

    Poznat čistej benzín, E10, E85 atd. umí taky kde co, minimálně všechny "flex fuel" auta který umí jezdit na E85. Nic novýho, převratnýho ani drahýho.

    Třeba tady ten rozlučkovej spalovací muscle car od Dodge má výkon od 900 do 1070 koní podle toho, co do toho naleješ a normálně pozná oktanový čísla benzínu, poměr chlastu a tak. Nic těžkýho.

    Here’s Why the 2023 Dodge Challenger SRT Demon 170 Runs on E85 Fuel
    https://www.motortrend.com/news/2023-dodge-challenger-srt-demon-170-e85-fuel-octane-explainer/



    Jak to ochcat:
    Tohle je samozřejmě poměrně jednoduchý, ale budou existovat taky více či méně složitý cesty, jak to ojebat. Podle toho, jak moc to e-palivo bude jiný než normální palivo, může na běžnej bezín vůbec nejet, jet blbě nebo nejezdit moc dlouho (třeba to zdegraduje palivovej systém, typickej problém s ethanolem a methanolem), a úpravy můžou zahrnovat cokoliv od jiný mapy řídící jednotky po výměnu palivovýho systému.

    Pak je samozřejmě otázka, jak moc to bude kontrolovatelný a jak moc bude ta řídící jednotka chráněná proti zásahu. Pokud se připojením online diagnostiky bude dát zjistit, že se někdo hrabal v řídící jednotce, což teoreticky není velkej problém, tak to bude snadno zjistitelný a trestatelný.

    Prostě stejná situace jako kdybys v autě jezdil na LTO, daňovej únik a flastr.

    Pro automobilky to ale bude mít výhodu, že když budeš chtít udělat motor pro Indii kde se bude furt jezdit na benzín a pro EU, kde už budou jen e-fuels, tak ten rozdíl nejspíš nebude nijak zásadní a tu část trhu, která bude trvat na spalovácích, prostě pořešíš takhle.
    LORD_DE_SEIS
    LORD_DE_SEIS --- ---
    JIMIQ: a to myslíš, že přestanou jezdit všechny Tatry atd? Spíš tady na východě dopadneme jak Kubánci a bude se tu prostě jezdit staršíma autama
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Vždyť to tady teď ve 20 příspěvkách řešíme, že to nevypadá moc jednoduše. Ale ok, tak to půjde, akorát ty motory budou dvakrát dražší a lidi to budou šulit (pokud se to vyplatí)

    ale stejně myslím, že kolem roku 2030 začne ropa prudce zdražovat, protože se už dobrých 20 let neinvestuje do nových nalezišť a tou dobou bude končit shale oil boom v USA
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    JIMIQ: Proč by to jinak nešlo?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Automobilky si vymínily aby mohly dál vyrábět spalovací motory. EU řekla, ok, ale jen za použití syntetickýho paliva.

    No a teď se přijde na to, že jinak než zákazem ropných paliv to nepůjde... co včil?
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    JIMIQ: Nesmysl. Nemůžeš utnout PHM všem vozidlům co budou v té době v provozu. Neplést ukončení VÝROBY NOVÝCH automobilů na ropné PHM. S ukončení výroby ropných PHM které tu budou další roky k dispozici..
    Mne osobně zajímá, jestli to vůbec něco udělá s cenou PHM, a kterým směrem...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    podle mě do 2035 zjistěj že to technologicky zabezpečit nejde, tak prostě zakážou prodávat ropný benzín/naftu
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    COMODOR_FALKON: Hlavně nechápu proč to dělat. Pokud omylem. Tak postup bude pro běžného uživatele stejný. Jako když omylem natankuje naftu a auto je na benzín.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    TOMBRIDER: Což by znamenalo vyjet celou nádrž, na výpary dojet na benzinku, počkat až výpary dojdou, dolít z petky 2L synthoilu na uklidnění čidel a dát další kolečko…🤔

    Nebo nevypínat motor ani při tankování…
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    COMODOR_FALKON: Já nevím. Jen ukazuju cestu, jak bych to jako technik a legislativec řešil. Motor se nevypne, vzdálené vypnutí motoru je už zakázané teď (na rozdíl třeba od Indie, mimochodem). Ale rozsvítí se kontrolka motoru. To auto je trvale připojené na internet, takže může odejít bonz hláška. Nemusíš příště nastartovat. Je hodně možností, co se dá dělat a na implementaci se automobilky budou podílet.
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    COMODOR_FALKON: Pravděpodobně to bude podobné. Jako když ti dojde AdBlue.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    JYRKA: Teoreticky ano, ale co když třeba do 3/4 synthoil dotankuju "přírodní" a hned najedu na dálnici…?

    Po 100 km se mi v 180 km/h vypne motor…?
    RSZ
    RSZ --- ---
    taky by to mohlo fungovat ala červená nafta, namátkové kontroly (i na stk) a obří pokuty
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    JYRKA: Stejne jako detekce rezimu prace katalyzatoru
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    COMODOR_FALKON: Detekce v nadrzi ti ziska casu dost.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    KEB: To si moc nedovedu představit, jak by mělo fungovat…

    Jako v laboratoři s dostatkem času to jde v pohodě, ale v reálném čase v hadičce, kterou protéká třeba 10-20L za hodinu…?

    Dost těžko…
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: to neříkali :⁠-⁠), ale dovedu si představit nějakou detekovatelnou sracku a čidlo v motoru. Což všechno akorát prodraží
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: To chci vidět jak to plánujou udělat.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Jenomže to je výrobní cena. Výrobní cena benzínu je třeba 15 korun.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: ve hře má být opatření na úrovni EU, že v tom motoru nemá jít spálit jiný než epalivo
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Tak 50 Kč/l je v Německu normální cena za benzin, to mi nepřijde nijak for Lambo only
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Porsche tvrdí, že se chtějí dostat na 50 korun za litr...

    A ještě v tom může bejt to, že díky tomu můžou zůstat u vyrábění spalovacích motorů a co do nich nakonec naleješ už je trochu jedno....
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam