CRAZY_IVAN:
Ještě ad Taycan – zrovna e-tron GT a Taycan mají sice papírově malý dojezd, ale jako jediný EV co jsem potkal umí jezdit za rozumnou spotřebu rychle (díky tomu, že mají převodovku). Mám osobně vyzkoušených 300 km při víceméně konstantních 160 km/h, což si nejsem jistej, jestli Model S dá.
Ad ten zbytek – ano, máš pravdu, že EV6 nebo ještě spíš Ioniq 6 by byly lepší příklad toho, že má Tesla problém. Ioniq 6 podle všeho docela zásadním způsobem nežere, má na rozdíl od MEB 800 V architekturu (což jestli jim něco vyčíst, tak je to hlavně tohle) a má frunk.
Moje pointa ale byla trochu jinde – Tesla, pokud si má udržet hype, investory a všechno na čem stojí, musí zvyšovat produkci i nadále šíleným tempem.
Zároveň ve chvíli, kdy byla cca cenová parita Tesla/Škoda (zůstanu u Škodovky prostě proto, že tam už mám najítý ceny), šla Tesla cenama dolů, protože nezvládá prodat všechno co vyrobí (k tomu někde byly i čísla), zatímco Škodovka, přestože Enyaq je na dnešní dobu lehce zastaralá věc, šla s cenama nahoru, protože měla přetlak poptávky nad nabídkou.
Jinak ad srovnání Enyaq vs. Model Y – Enyaq 80 a Y LR stojí stejně a Enyaq má delší dojezd. Ano, Enyaq nemá v základu pořádnou výbavu, ale taky je to Škodovka, kde máš šanci dostat slevu, takže nejspíš nakonec reálně zaplatíš za ty auta stejně. A pro spoustu lidí je zásadní výhoda servis, to, že to auto udělala automobilka a tak.
A nikde jsem neřekl "konec Tesly". Ale "konec představy, že Tesla je super velká a významná automobilka, která může mít market cap odpovídající prvním deseti největším na světě (mezi který nepatří a možná nikdy nebude)".
Což nepovede ke konci Tesly, ale k mergeru s normální automobilkou a konci Muska jako CEO, až se něco pořádně posere (buďto FSD, nebo FSD a pak pád cen akcií). Tesla projde něčím jako třeba Citroen když přestali s úchylnejma a inovativníma DS a začali dělat i normální obyčejný auta na technice sdílený s normálníma automobilkama.
7) ... je totální bullshit a počítáš kraviny.
a) Výrobní cena Enyaqu klidně může bejt 400k, o marži to neříká vcelku nic, protože víme prd, jak je do toho. rozpočítanej zbytek nákladů. Samotnej pojem "výrobní cena" je dost vratkej, protože záleží na tom, co do toho všechno počítáš a jak jsi na tom s economy of scale a tak.
b) Velká část obrovských marží Tesly je daná tím, že nemají marketing, PR, dealery a servis. Tyhle věci stojí OBROVSKÝ peníze a jsou přitom naprosto nezbytný, pokud chceš prodávat auta normálním zákazníkům ve větším počtu než Mazda.
Což nás vrací k tomu, co říkám od začátku. U Tesly skončí éra Muska, kterej to brzdí vymýšlením blbostí, dojde k nástupu normálního vedení a k mergeru s existující automobilkou. Pro Teslu jako takovou bude dávat smysl pozice mírně prémiový značky, jdouc cenově třeba proti BMW, její techniku bude používat spousta modelů toho koncernu se kterým mergne, Tesla zase bude používat jejich dealerskou a prodejní síť a možná i marketing a PR.
Pokud to neudělá, tak se možná dostane na třeba 2 - 2,5M aut za stávající ceny nebo o něco víc když budou ještě o hodně levnější, a to neudrží její hype.
Mimochodem, ano, Moody's zlepšili hodnocení Tesly na Baa3, což není žádnej zázrak – a je to první stupínek nad kategorií "junk" kde byla doteď.