• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ak tomuto rozumiem spravne tak toyota alebo volkswagen predavaju miliony aut rocne, ale su v tom zapocitane vsetky znacky pod ich koncernom:

    "At around 10.5 million units, the Toyota Motor Corporation ousted its largest rival, the Volkswagen Group, as the world's largest manufacturer of motor vehicles. Both manufacturers sell motor vehicles under various brands. While Toyota's sales tally includes sales of its Daihatsu and Hino brands, the Volkswagen Group delivered some 8.2 million sedans, sport-utility vehicles, and compact cars under its top passenger car brands, as well as around 899,900 trucks under its four commercial vehicle brands."

    napr. take audi som si nasiel predaje tiez okolo 1,5-1,6 miliona rocne takze zhruba tolko co tesla dnes

    akurat ze tesla planuje este expandovat vyrobu, dalsia gigafactory sa bude stavat v mexiku a celkovo ich ma byt nejako 10-12, takze ak teraz s tymi 3-4 davaju 1,5 tak s 10-12 tovarnami mozu davat 4,5 miliona rocne? to uz nie je pidiautomobilka ale polovina koncernu
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    GOR: no ale ak nieco funguje napr. 90% casu, tak to nie je najlepsie na trhu, keby som si predstavil, ze mam telefon, kde 2 hodiny denne cakam kym sa restartuje alebo sa mi nieco zobrazi, tak by asi rychlo putoval do zberneho dvora

    mne sa paci ako to ma volvo/polestar, ze zobrali nieco co je overene rokmi a funguje a nacpali do auta android, takze je to rychle a intuitivne a tym padom sa to dobre pouziva
    GOR
    GOR --- ---
    DZODZO: Ja bych rekl, ze neni. Bobash ma IMO na mysli, ze usporadani je logicke, ale vlivem chyb to pada, kdezto Korejec to ma sice stabilni, ale za to korejske :-)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: hehe toto je dobry oxymoron :) "Když software v Enyaqu zrovna funguje jak má, tak je jeden z nejlepších na trhu, třeba ergonomií a tak" to je asi nieco ako Ceske drahy, ked zrovna jazdia a nemaju vyluku, tak je to velmi pohodlne cestovanie :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Tlačítka už jsou vyřešený, automobilky se k nim vracejí, protože jim to došlo.

    A ano, je potřeba vyrábět miliony aut ročně, pokud chceš udržet tržní kapitalizaci deseti největších automobilek světa.

    Když vyrábíš milion a půl aut ročně, tak jsi pidiautomobilka. To není fantasmagorie, ale fakt.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    Jsem si říkal, že se to tu nějak rozjelo a on tu zas jen Bobash vypisuje svoje fantasmagorie o nutnosti vyrábět miliony aut měsíčně (bez kurvítek a vlezlé reklamy neprodejných) a tom, jak údajně legacy automobilky umí vyrábět auta lépe než Tesla (jen jsou skromné a nechtějí se předvádět).

    Příště jsou zas na řadě tlačítka…?
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    BOBASH: investori asi porad veri muskovu dobrodruznemu planu :)

    jinak posledne co jsem videl, EM mozna historicky na tesle vyrostl co se tyce investicniho bohatstvi, ale v soucasnosti ma maly podil, z vetsiny mam dojem stoji na privatnim spacex
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TADEAS: Ano, to je jediná situace, kdy by hype a market cap Tesly dávaly smysl.

    Ale bez FSD je Tesla víceméně bezcenná (to řek Musk, ne já).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    W_NOICE78: Zrovna v US by nejspíš Škodovka měla větší úspěch než VW jako takovej, akorát gigantický náklady na uvedení značky na tamnější trh jim brání to zkusit.

    Jinak ten infotainment není shitovej, ale zabugovanej, což je trochu rozdíl. Když software v Enyaqu zrovna funguje jak má, tak je jeden z nejlepších na trhu, třeba ergonomií a tak – ale poměrně často padá, vypadávají mu různý funkce a tak.

    Třeba Kia EV6 má ten systém mnohem debilnější, ale funguje furt stejně idiotsky.

    Bohužel pro VW jsou ty bugy někde poměrně hluboko a je asi těžký se jich zbavit. Ale zejtra si jdu vyzvednout testovací Enyaq RS s nejnovějším softem, tak uvidíme, jak to funguje.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    anebo tesla da fsd, rozsiri se smerem k obecny senzorimotoricky platforme a uz to nebude automobilka, auto bude jeden z robotickejch produktu.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    BOBASH: Chtel bych videt jak si ve statech misto Tesly kupuji Enyaqa, kdyby ho tam prodavali. Jinak nema nahodou Enyaq shitovej SW?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: Přímo to o nich samozřejmě nic neříká.

    Ale až jim ten market cap spadne na desetinu současnýho, může to mít vliv na prodeje, může to mít vliv na schopnost získat peníze na vývoj a může to mít vliv na jejich ochotu se s někým spojit.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    Me je treba uplne jedno jaky ma Tesla nebo jine automobilky market cap. Tesla to ma vyhypovane do nesmyslu, ale to nic nerika o jejich autech (ani v dobrem, ani ve spatnem).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN:
    Ještě ad Taycan – zrovna e-tron GT a Taycan mají sice papírově malý dojezd, ale jako jediný EV co jsem potkal umí jezdit za rozumnou spotřebu rychle (díky tomu, že mají převodovku). Mám osobně vyzkoušených 300 km při víceméně konstantních 160 km/h, což si nejsem jistej, jestli Model S dá.

    Ad ten zbytek – ano, máš pravdu, že EV6 nebo ještě spíš Ioniq 6 by byly lepší příklad toho, že má Tesla problém. Ioniq 6 podle všeho docela zásadním způsobem nežere, má na rozdíl od MEB 800 V architekturu (což jestli jim něco vyčíst, tak je to hlavně tohle) a má frunk.

    Moje pointa ale byla trochu jinde – Tesla, pokud si má udržet hype, investory a všechno na čem stojí, musí zvyšovat produkci i nadále šíleným tempem.

    Zároveň ve chvíli, kdy byla cca cenová parita Tesla/Škoda (zůstanu u Škodovky prostě proto, že tam už mám najítý ceny), šla Tesla cenama dolů, protože nezvládá prodat všechno co vyrobí (k tomu někde byly i čísla), zatímco Škodovka, přestože Enyaq je na dnešní dobu lehce zastaralá věc, šla s cenama nahoru, protože měla přetlak poptávky nad nabídkou.

    Jinak ad srovnání Enyaq vs. Model Y – Enyaq 80 a Y LR stojí stejně a Enyaq má delší dojezd. Ano, Enyaq nemá v základu pořádnou výbavu, ale taky je to Škodovka, kde máš šanci dostat slevu, takže nejspíš nakonec reálně zaplatíš za ty auta stejně. A pro spoustu lidí je zásadní výhoda servis, to, že to auto udělala automobilka a tak.

    A nikde jsem neřekl "konec Tesly". Ale "konec představy, že Tesla je super velká a významná automobilka, která může mít market cap odpovídající prvním deseti největším na světě (mezi který nepatří a možná nikdy nebude)".

    Což nepovede ke konci Tesly, ale k mergeru s normální automobilkou a konci Muska jako CEO, až se něco pořádně posere (buďto FSD, nebo FSD a pak pád cen akcií). Tesla projde něčím jako třeba Citroen když přestali s úchylnejma a inovativníma DS a začali dělat i normální obyčejný auta na technice sdílený s normálníma automobilkama.

    7) ... je totální bullshit a počítáš kraviny.

    a) Výrobní cena Enyaqu klidně může bejt 400k, o marži to neříká vcelku nic, protože víme prd, jak je do toho. rozpočítanej zbytek nákladů. Samotnej pojem "výrobní cena" je dost vratkej, protože záleží na tom, co do toho všechno počítáš a jak jsi na tom s economy of scale a tak.

    b) Velká část obrovských marží Tesly je daná tím, že nemají marketing, PR, dealery a servis. Tyhle věci stojí OBROVSKÝ peníze a jsou přitom naprosto nezbytný, pokud chceš prodávat auta normálním zákazníkům ve větším počtu než Mazda.

    Což nás vrací k tomu, co říkám od začátku. U Tesly skončí éra Muska, kterej to brzdí vymýšlením blbostí, dojde k nástupu normálního vedení a k mergeru s existující automobilkou. Pro Teslu jako takovou bude dávat smysl pozice mírně prémiový značky, jdouc cenově třeba proti BMW, její techniku bude používat spousta modelů toho koncernu se kterým mergne, Tesla zase bude používat jejich dealerskou a prodejní síť a možná i marketing a PR.

    Pokud to neudělá, tak se možná dostane na třeba 2 - 2,5M aut za stávající ceny nebo o něco víc když budou ještě o hodně levnější, a to neudrží její hype.

    Mimochodem, ano, Moody's zlepšili hodnocení Tesly na Baa3, což není žádnej zázrak – a je to první stupínek nad kategorií "junk" kde byla doteď.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tuto nieco k tomu ako tesla nevie robit auta, napr. diskutovany low voltage wiring :)

    Model Y E6: Wiring, Brakes, Quick-connects, Rear Body Structure
    https://youtu.be/cMVnxiHPmig?t=19
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH:
    2) ok, tak když z taycanu přejdeme na enyaq, protože u modelu S jsi byl mimo, tak základní enyaq stojí víc než tesla, ujede méně než tesla a jízdní dynamiku má tesla vyšší. Enyaq nemá v základu ani adaptivní tempomat, elektrický sedačky řidiče, vyhřívaný sedačky a tepelný čerpadlo a nezmiňuju infotainment. Když chceš srovnávat cenově stejná auta a porovnávat parametry. Enyaq 80, kterej je zase dražší, neni 4x4, v základu horší výbava. Ok, super srovnání :)
    Jak řikám, mam pocit, že kdybys vytáhl korejce, tak neřeknu ani popel, ale zatim VW moc nepředvádí. Budu rád, když přerod na EV dají, protože je to evropská automobilka, ale nebudu nekriticky hýkat radostí nad každým autem, co prodaj. To už spíš hýkám na hyundaiem a kiou.

    3) V pořádku, ať to i vyrobí, budu jedině rád za rychlejší elektrifikaci. Všimni si, že jsem ani jednou neřekl, že to nikdo jinej, než Tesla, nedokáže. Jediný, co se ti snažim upravit je TVUJ fanatismus na VW a naprosto neobjektivní hate na všechnoTesla. A potom, protože se už některý tvoje vyložený desinformace nedaj číst a zareaguju, tak vypadám jako Tesla fanatik, i když se třeba směrem ke KIA/Hyundai EVs vyjadřuju jako k super volbě, když chceš zajetou automobilku nebo cokoliv. Problém vidim v tvém přístupu a nastavení, že když někdo přijde s něčim rychleji, tak to znamená nějakej konec Tesly a že Tesla něco prohrála a neumí inovovat a končíme, balíme to, prodáváme. Jestli něco, tak je to výhra Tesly, protože všechno tohle odstartovala :)

    7) ale všimni si, že dokážou, dokonce s velkou marží. Pojďme si zahrát hru. Model 3 je v ČR za 1 125 490 Kč včetně DPH. Zahrnuje poplatek za doručení vozidla a dokumentaci ve výši 25 500 Kč.

    V ČR je DPH 21%, když ho odečteme, tak jsi na 909 495 Kč.
    Tyhle standard range M3 jsou z číny. Takže doprava, clo. Nevim kolik to může být, ale v číně je prodejní cena (po převodu na czk a včetně jejich daní) 715 873 Kč. Tak dejme tomu, že doprava a clo do EU stojí teslu jenom 50 000 Kč.

    To je cca 859 000 Kč. A to jsme ještě neodečetli ani marži. Budeme zlí a řekněme, že na tom nejlevnějším má Tesla marži jenom 10 %.

    773 546 Kč výsledná výrobní cena. A to jsem nad cenou, za kterou se to prodává v číně, kde bych marži čekal taky :)

    A to se ví, že M3 neni výrobně optimalizovanej jako například MY z Berlína. Nemá 48V a 1000V architekturu (méně mědi etc). Má drahej a výkonnej motor se vzácnými kovy.

    Jedinej, kdo něco přehlíží a pořád něco cpe o tom, že je Tesla obrovská automobilka a pořád se vrací k marketcapu, jsi ty. Mlátíš tím okolo sebe a náhodně to do diskuse vložíš, když se řeší cena za auto. A začneš sem cpát mazdu, oproti který má ta pidiautomobilka více jak třínásobný obrat a s energo segmentem rostoucím rychleji naž autosegment. Už 4 roky od tebe slyšíme jenom jak Tesla krachne a jak je pidi (nejdřív jako subaru, pak škoda, teď mazda) a jak neprodá a jak Tesla Killers, VW a další jí pohřbí a někdo Teslu musí koupit. Do toho tam vložíš moudra o problému s investicema, i když je Tesla nejméně zadlužená automobilka a zároveň má obrovskou zásobou cashe. Navíc sem tam probublá informace o tom do jaký firmy v oboru těžby Tesla investovala. Skoro jako by měli plán :)

    Ale ok, investoři jsou tupci, dokonce i ti v moody's, kteří teď rating tesly, navzdory všemu přehnanému a vyhajpovanému a vylhanému, zlepšili:
    Moody’s Investors Service on Monday became the second credit ratings firm to endow Tesla with investment-grade status, upgrading the Austin-based firm’s credit score by one notch to Baa3. It follows a similar move by S&P Global Ratings in October.
    RSZ
    RSZ --- ---
    CRAZY_IVAN: ano chápu, ale to audi to má právě už i pro příslušenství, ok, bez stěračového motorku a žárovek a pouze pro věci co žerou hodně a hodně se ušetří na proudech
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN:
    2) Protože jsme se bavili o obou kategoriích, jak levný tak drahý. Ano, u Taycanu vs. S je ten dojezd docela rozdíl.

    3) Tady se oháním VW, protože VW už MEB Entry představilo, Korejci slibují že na něčem do $25k dělají, ale jen slibují.

    7) Zlevnění obecně je samozřejmě dobrý, pokud dokážou vydělávat na Modelu 3 za 1,1M, tak dobře pro ně. Otázka je, jestli to dělají proto, že můžou, nebo proto, že musí, aby něco prodali.

    To, co celou dobu řeším, je to, že aby Tesla naplnila očekávání investorů, bez kterých se zhroutí cena akcií a tím i image značky, která je na tom, že Musk je díky ní nejbohatší týpek na světě a Tesla jedna z nejcennějších značek, dost postavená, musela by buďto prodávat o něco víc než BMW prémiovejch aut, nebo tak stejně jako VW Group nebo Toyota dostupnejch aut.

    Vy Teslafanatici furt nějak přehlížíte to, že Tesla je pidiautomobilka a děláte z ní budoucího dobyvatele celýho automobilovýho průmyslu.

    Ok, může se stát, třeba se jim podaří vyrábět profitabilně Model 3 za osum kil a menší auto za půl mega, z Tesly se stane mainstream a ne prémiovka a prodají 20M aut ročně, o kterých mluví.

    Ale momentálně jsou na tom tak, že potřebují zlevňovat, aby překonali prodeje Mazdy.

    Ve vašem světě Elonových bludů (a pošahanýho market capu) je to přitom světovej hráč někde na úrovni Toyoty nebo Fordu, v reálu je to přitom srandovní miniautomobilka se čtyřma fabrikama a bez dealerský a servisní sítě.

    A problém bude, že až si trh uvědomí reálnou hodnotu tý značky, což může bejt tak $100B max, tak to rozkopne celej hype kolem tý značky, protože ve chvíli, kdy se propadne cena akcií, tak spousta lidí přestane věřit i těm autům, protože teď celej marketing značky stojí na Elonově neomylnosti (žádnej reálnej marketing nemá).

    Navíc je hádám docela velkej průnik mezi retail investorama a majitelema těch aut, když akcie padnou na prdel, nadšení do těch aut taky ochladne.

    Investice začnou bejt problém, protože bude problém vydávat nový akcie nebo si půjčovat.

    A pak dojde na to, že je to pidiautomobilkama se čtyřma modelama, průserem na krku za podvod s FSD a bez schopnosti nějak rozumně servisovat i jen těch málo aut co prodá teď, natož víc.

    Takže merger se Stellantisem :)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH:
    1) ale o tom vůbec tenhle bod nebyl :))
    2) proč sem zase cpeš enyaqa, když tohle bylo nejdřív o cenové konkurenci Model S x Taycan, kde je rozdíl 200 km
    4) :)))
    "A jestli je VW předběhne s ID.2, tak Tesla ztratí pozici největšího inovátora už definitivně" to ale vůbec nic neznamená, to je jako říct, že je už VW předběhl, protože měl VW eUp :) I kdyby je VW předběhlo, tak to neznamená vůbec nic, když pak někdo přijde s něčim lepším, i kdyby to bylo rok potom, když to přinese nějaké inovace. Připomíná mi to všechny ty slibované Tesla Killers za ta léta. A Tesla stále roste. Baví mě jak se oháníš pořád VW, když spíš by bylo zajímavější se ohánět korejcema, který mi přijdou zajímavější a mnohem lepší jako konkurence k Tesle.

    7) :))))

    BOBASH: tak tohle je krásnej argument a ukazuje neobjektivnost nebo neznalost. Tesla už se nesnaží pushnout všechny auta ke konci kvartálu, aby to dobře vypadalo (bylo avizované někdy minulej rok, že je to neudržitelné) a při takových objemech je naprosto normální, že něco nestihneš prodat, protože to je třeba v transitu. Je to taky dané navyšující se výrobou. Navíc když posíláš nějaký auta do světa z jiného kontinentu, tak ti days of inventory narůstá. Např. Tesly S a X z Fremontu se posílaj do dalších zemí světa (nově i do číny a dalších) a doprava trvá. Model 3 pro Evropu to samé. Pořád má Tesla jedno z nejnižších days of inventory (16 dní vs 60 dní Ford, 52 dní GM, Stellantis 68 dní, VW 81 dní). :)

    Baví mě jak vidíš zlevňování Tesel na jedné straně jako obrovský problém, ale na druhé straně jsi nadával jak je Tesla drahá a zdražuje, protože model 3 a Y měly být levné a mít cenu XX. A když se k tý ceně zase blížíme, tak je to špatně. Dalším aspektem byla samozřejmě snaha upravit ceny tak, aby v US lidé dosáhli na dotace. Celé tam bylo napětí a lidi s nákupem čekali právě na inflation act. Na to jak jsou Q1 pro automotive nejslabší, tak Tesla nevypadá, že by měla problém. Ty si prostě na čemkoliv okolo Tesly hledáš jenom to špatný, aby ti to sedělo do tvého přesvědčení.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Jo a ještě ad srovnání Škodovka (nebo VW obecně) vs. Tesla – Škoda teď zdražovala, protože má na jednu stranu problém s dodávkama, ale na druhou nemá problém s poptávkou. Velkou marži měli na Enyaqu už za původní ceny (největší z celý nabídky), ale furt jich nedokázali vyrobit dost pro všechny zájemce a tak přitlačili na ceně.

    Tesla v Q1/23 vyrobila něco jako 440 tisíc aut a prodala něco jako 420 tisíc.

    To je furt ještě v pohodě, kdyby ta výroba byla někde, kde by chtěli být celkově. Ale oni na to, aby naplnili očekávání investorů, potřebujou vyrůst tak 2-5x. A na to je trochu problém, když jim začínají docházet zákazníci lehce nad úrovní prodejů Škodovky z roku 2019.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam