• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN:
    Ještě ad Taycan – zrovna e-tron GT a Taycan mají sice papírově malý dojezd, ale jako jediný EV co jsem potkal umí jezdit za rozumnou spotřebu rychle (díky tomu, že mají převodovku). Mám osobně vyzkoušených 300 km při víceméně konstantních 160 km/h, což si nejsem jistej, jestli Model S dá.

    Ad ten zbytek – ano, máš pravdu, že EV6 nebo ještě spíš Ioniq 6 by byly lepší příklad toho, že má Tesla problém. Ioniq 6 podle všeho docela zásadním způsobem nežere, má na rozdíl od MEB 800 V architekturu (což jestli jim něco vyčíst, tak je to hlavně tohle) a má frunk.

    Moje pointa ale byla trochu jinde – Tesla, pokud si má udržet hype, investory a všechno na čem stojí, musí zvyšovat produkci i nadále šíleným tempem.

    Zároveň ve chvíli, kdy byla cca cenová parita Tesla/Škoda (zůstanu u Škodovky prostě proto, že tam už mám najítý ceny), šla Tesla cenama dolů, protože nezvládá prodat všechno co vyrobí (k tomu někde byly i čísla), zatímco Škodovka, přestože Enyaq je na dnešní dobu lehce zastaralá věc, šla s cenama nahoru, protože měla přetlak poptávky nad nabídkou.

    Jinak ad srovnání Enyaq vs. Model Y – Enyaq 80 a Y LR stojí stejně a Enyaq má delší dojezd. Ano, Enyaq nemá v základu pořádnou výbavu, ale taky je to Škodovka, kde máš šanci dostat slevu, takže nejspíš nakonec reálně zaplatíš za ty auta stejně. A pro spoustu lidí je zásadní výhoda servis, to, že to auto udělala automobilka a tak.

    A nikde jsem neřekl "konec Tesly". Ale "konec představy, že Tesla je super velká a významná automobilka, která může mít market cap odpovídající prvním deseti největším na světě (mezi který nepatří a možná nikdy nebude)".

    Což nepovede ke konci Tesly, ale k mergeru s normální automobilkou a konci Muska jako CEO, až se něco pořádně posere (buďto FSD, nebo FSD a pak pád cen akcií). Tesla projde něčím jako třeba Citroen když přestali s úchylnejma a inovativníma DS a začali dělat i normální obyčejný auta na technice sdílený s normálníma automobilkama.

    7) ... je totální bullshit a počítáš kraviny.

    a) Výrobní cena Enyaqu klidně může bejt 400k, o marži to neříká vcelku nic, protože víme prd, jak je do toho. rozpočítanej zbytek nákladů. Samotnej pojem "výrobní cena" je dost vratkej, protože záleží na tom, co do toho všechno počítáš a jak jsi na tom s economy of scale a tak.

    b) Velká část obrovských marží Tesly je daná tím, že nemají marketing, PR, dealery a servis. Tyhle věci stojí OBROVSKÝ peníze a jsou přitom naprosto nezbytný, pokud chceš prodávat auta normálním zákazníkům ve větším počtu než Mazda.

    Což nás vrací k tomu, co říkám od začátku. U Tesly skončí éra Muska, kterej to brzdí vymýšlením blbostí, dojde k nástupu normálního vedení a k mergeru s existující automobilkou. Pro Teslu jako takovou bude dávat smysl pozice mírně prémiový značky, jdouc cenově třeba proti BMW, její techniku bude používat spousta modelů toho koncernu se kterým mergne, Tesla zase bude používat jejich dealerskou a prodejní síť a možná i marketing a PR.

    Pokud to neudělá, tak se možná dostane na třeba 2 - 2,5M aut za stávající ceny nebo o něco víc když budou ještě o hodně levnější, a to neudrží její hype.

    Mimochodem, ano, Moody's zlepšili hodnocení Tesly na Baa3, což není žádnej zázrak – a je to první stupínek nad kategorií "junk" kde byla doteď.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tuto nieco k tomu ako tesla nevie robit auta, napr. diskutovany low voltage wiring :)

    Model Y E6: Wiring, Brakes, Quick-connects, Rear Body Structure
    https://youtu.be/cMVnxiHPmig?t=19
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH:
    2) ok, tak když z taycanu přejdeme na enyaq, protože u modelu S jsi byl mimo, tak základní enyaq stojí víc než tesla, ujede méně než tesla a jízdní dynamiku má tesla vyšší. Enyaq nemá v základu ani adaptivní tempomat, elektrický sedačky řidiče, vyhřívaný sedačky a tepelný čerpadlo a nezmiňuju infotainment. Když chceš srovnávat cenově stejná auta a porovnávat parametry. Enyaq 80, kterej je zase dražší, neni 4x4, v základu horší výbava. Ok, super srovnání :)
    Jak řikám, mam pocit, že kdybys vytáhl korejce, tak neřeknu ani popel, ale zatim VW moc nepředvádí. Budu rád, když přerod na EV dají, protože je to evropská automobilka, ale nebudu nekriticky hýkat radostí nad každým autem, co prodaj. To už spíš hýkám na hyundaiem a kiou.

    3) V pořádku, ať to i vyrobí, budu jedině rád za rychlejší elektrifikaci. Všimni si, že jsem ani jednou neřekl, že to nikdo jinej, než Tesla, nedokáže. Jediný, co se ti snažim upravit je TVUJ fanatismus na VW a naprosto neobjektivní hate na všechnoTesla. A potom, protože se už některý tvoje vyložený desinformace nedaj číst a zareaguju, tak vypadám jako Tesla fanatik, i když se třeba směrem ke KIA/Hyundai EVs vyjadřuju jako k super volbě, když chceš zajetou automobilku nebo cokoliv. Problém vidim v tvém přístupu a nastavení, že když někdo přijde s něčim rychleji, tak to znamená nějakej konec Tesly a že Tesla něco prohrála a neumí inovovat a končíme, balíme to, prodáváme. Jestli něco, tak je to výhra Tesly, protože všechno tohle odstartovala :)

    7) ale všimni si, že dokážou, dokonce s velkou marží. Pojďme si zahrát hru. Model 3 je v ČR za 1 125 490 Kč včetně DPH. Zahrnuje poplatek za doručení vozidla a dokumentaci ve výši 25 500 Kč.

    V ČR je DPH 21%, když ho odečteme, tak jsi na 909 495 Kč.
    Tyhle standard range M3 jsou z číny. Takže doprava, clo. Nevim kolik to může být, ale v číně je prodejní cena (po převodu na czk a včetně jejich daní) 715 873 Kč. Tak dejme tomu, že doprava a clo do EU stojí teslu jenom 50 000 Kč.

    To je cca 859 000 Kč. A to jsme ještě neodečetli ani marži. Budeme zlí a řekněme, že na tom nejlevnějším má Tesla marži jenom 10 %.

    773 546 Kč výsledná výrobní cena. A to jsem nad cenou, za kterou se to prodává v číně, kde bych marži čekal taky :)

    A to se ví, že M3 neni výrobně optimalizovanej jako například MY z Berlína. Nemá 48V a 1000V architekturu (méně mědi etc). Má drahej a výkonnej motor se vzácnými kovy.

    Jedinej, kdo něco přehlíží a pořád něco cpe o tom, že je Tesla obrovská automobilka a pořád se vrací k marketcapu, jsi ty. Mlátíš tím okolo sebe a náhodně to do diskuse vložíš, když se řeší cena za auto. A začneš sem cpát mazdu, oproti který má ta pidiautomobilka více jak třínásobný obrat a s energo segmentem rostoucím rychleji naž autosegment. Už 4 roky od tebe slyšíme jenom jak Tesla krachne a jak je pidi (nejdřív jako subaru, pak škoda, teď mazda) a jak neprodá a jak Tesla Killers, VW a další jí pohřbí a někdo Teslu musí koupit. Do toho tam vložíš moudra o problému s investicema, i když je Tesla nejméně zadlužená automobilka a zároveň má obrovskou zásobou cashe. Navíc sem tam probublá informace o tom do jaký firmy v oboru těžby Tesla investovala. Skoro jako by měli plán :)

    Ale ok, investoři jsou tupci, dokonce i ti v moody's, kteří teď rating tesly, navzdory všemu přehnanému a vyhajpovanému a vylhanému, zlepšili:
    Moody’s Investors Service on Monday became the second credit ratings firm to endow Tesla with investment-grade status, upgrading the Austin-based firm’s credit score by one notch to Baa3. It follows a similar move by S&P Global Ratings in October.
    RSZ
    RSZ --- ---
    CRAZY_IVAN: ano chápu, ale to audi to má právě už i pro příslušenství, ok, bez stěračového motorku a žárovek a pouze pro věci co žerou hodně a hodně se ušetří na proudech
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN:
    2) Protože jsme se bavili o obou kategoriích, jak levný tak drahý. Ano, u Taycanu vs. S je ten dojezd docela rozdíl.

    3) Tady se oháním VW, protože VW už MEB Entry představilo, Korejci slibují že na něčem do $25k dělají, ale jen slibují.

    7) Zlevnění obecně je samozřejmě dobrý, pokud dokážou vydělávat na Modelu 3 za 1,1M, tak dobře pro ně. Otázka je, jestli to dělají proto, že můžou, nebo proto, že musí, aby něco prodali.

    To, co celou dobu řeším, je to, že aby Tesla naplnila očekávání investorů, bez kterých se zhroutí cena akcií a tím i image značky, která je na tom, že Musk je díky ní nejbohatší týpek na světě a Tesla jedna z nejcennějších značek, dost postavená, musela by buďto prodávat o něco víc než BMW prémiovejch aut, nebo tak stejně jako VW Group nebo Toyota dostupnejch aut.

    Vy Teslafanatici furt nějak přehlížíte to, že Tesla je pidiautomobilka a děláte z ní budoucího dobyvatele celýho automobilovýho průmyslu.

    Ok, může se stát, třeba se jim podaří vyrábět profitabilně Model 3 za osum kil a menší auto za půl mega, z Tesly se stane mainstream a ne prémiovka a prodají 20M aut ročně, o kterých mluví.

    Ale momentálně jsou na tom tak, že potřebují zlevňovat, aby překonali prodeje Mazdy.

    Ve vašem světě Elonových bludů (a pošahanýho market capu) je to přitom světovej hráč někde na úrovni Toyoty nebo Fordu, v reálu je to přitom srandovní miniautomobilka se čtyřma fabrikama a bez dealerský a servisní sítě.

    A problém bude, že až si trh uvědomí reálnou hodnotu tý značky, což může bejt tak $100B max, tak to rozkopne celej hype kolem tý značky, protože ve chvíli, kdy se propadne cena akcií, tak spousta lidí přestane věřit i těm autům, protože teď celej marketing značky stojí na Elonově neomylnosti (žádnej reálnej marketing nemá).

    Navíc je hádám docela velkej průnik mezi retail investorama a majitelema těch aut, když akcie padnou na prdel, nadšení do těch aut taky ochladne.

    Investice začnou bejt problém, protože bude problém vydávat nový akcie nebo si půjčovat.

    A pak dojde na to, že je to pidiautomobilkama se čtyřma modelama, průserem na krku za podvod s FSD a bez schopnosti nějak rozumně servisovat i jen těch málo aut co prodá teď, natož víc.

    Takže merger se Stellantisem :)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH:
    1) ale o tom vůbec tenhle bod nebyl :))
    2) proč sem zase cpeš enyaqa, když tohle bylo nejdřív o cenové konkurenci Model S x Taycan, kde je rozdíl 200 km
    4) :)))
    "A jestli je VW předběhne s ID.2, tak Tesla ztratí pozici největšího inovátora už definitivně" to ale vůbec nic neznamená, to je jako říct, že je už VW předběhl, protože měl VW eUp :) I kdyby je VW předběhlo, tak to neznamená vůbec nic, když pak někdo přijde s něčim lepším, i kdyby to bylo rok potom, když to přinese nějaké inovace. Připomíná mi to všechny ty slibované Tesla Killers za ta léta. A Tesla stále roste. Baví mě jak se oháníš pořád VW, když spíš by bylo zajímavější se ohánět korejcema, který mi přijdou zajímavější a mnohem lepší jako konkurence k Tesle.

    7) :))))

    BOBASH: tak tohle je krásnej argument a ukazuje neobjektivnost nebo neznalost. Tesla už se nesnaží pushnout všechny auta ke konci kvartálu, aby to dobře vypadalo (bylo avizované někdy minulej rok, že je to neudržitelné) a při takových objemech je naprosto normální, že něco nestihneš prodat, protože to je třeba v transitu. Je to taky dané navyšující se výrobou. Navíc když posíláš nějaký auta do světa z jiného kontinentu, tak ti days of inventory narůstá. Např. Tesly S a X z Fremontu se posílaj do dalších zemí světa (nově i do číny a dalších) a doprava trvá. Model 3 pro Evropu to samé. Pořád má Tesla jedno z nejnižších days of inventory (16 dní vs 60 dní Ford, 52 dní GM, Stellantis 68 dní, VW 81 dní). :)

    Baví mě jak vidíš zlevňování Tesel na jedné straně jako obrovský problém, ale na druhé straně jsi nadával jak je Tesla drahá a zdražuje, protože model 3 a Y měly být levné a mít cenu XX. A když se k tý ceně zase blížíme, tak je to špatně. Dalším aspektem byla samozřejmě snaha upravit ceny tak, aby v US lidé dosáhli na dotace. Celé tam bylo napětí a lidi s nákupem čekali právě na inflation act. Na to jak jsou Q1 pro automotive nejslabší, tak Tesla nevypadá, že by měla problém. Ty si prostě na čemkoliv okolo Tesly hledáš jenom to špatný, aby ti to sedělo do tvého přesvědčení.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Jo a ještě ad srovnání Škodovka (nebo VW obecně) vs. Tesla – Škoda teď zdražovala, protože má na jednu stranu problém s dodávkama, ale na druhou nemá problém s poptávkou. Velkou marži měli na Enyaqu už za původní ceny (největší z celý nabídky), ale furt jich nedokázali vyrobit dost pro všechny zájemce a tak přitlačili na ceně.

    Tesla v Q1/23 vyrobila něco jako 440 tisíc aut a prodala něco jako 420 tisíc.

    To je furt ještě v pohodě, kdyby ta výroba byla někde, kde by chtěli být celkově. Ale oni na to, aby naplnili očekávání investorů, potřebujou vyrůst tak 2-5x. A na to je trochu problém, když jim začínají docházet zákazníci lehce nad úrovní prodejů Škodovky z roku 2019.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN:
    1) Na cenu auta ne, na hype kolem jo.
    2) O 200 km menší dojezd? Tesla Model Y vs. Enyaq iV je rozdíl WLTP 50 km u základních verzí, Enyaq 80 už má o 10 km větší dojezd než Model Y LR, cenově jsou verze s větší baterkou nastejno, s menší baterkou je Y mírně levnější.
    Osobně bych si koupil ten Enyaq, protože ho vyrobil někdo, kdo umí dělat auta.
    4) Hype mezi Tesla fans ano. Mimo Tesla fans to auto už nikoho nezajímá, především proto, že nikdo nevěří tomu, že bude. A to je způsobený tím, že přišli s naprosto kreténským nápadem na exoskeleton, což je nejspíš ten hlavní důvod, proč se s tím jebou čtyři roky.

    Ostatně Musk sám někde říkal, že nevědí, jestli to takhle vůbec půjde udělat. Očividně to buďto nejde nebo jde blbě a trvá to.

    Je to stejná story jako Falcon Doors, prosklená střecha u 3 (kvůli který je to debilní sedan), yoke a podobný kraviny, který odčerpávají zdroje a čas. Akorátže v tomhle případě si tu píčovinu vymyslel v samotný konstrukci auta a jestli se jim nějak povedlo to celý předělat tak, aby to zvládlo crashtesty, tak na tom museli strávit šílenýho času.

    A to pořád uvidíme, jestli to půjde prodávat mimo US.

    Malý auto – jejich track record zatím moc nenaznačuje, že by to mohli stihnout dřív než VW. A jestli je VW předběhne s ID.2, tak Tesla ztratí pozici největšího inovátora už definitivně.

    7) Ano, však to říkám už dlouho. Elon bude muset postupně a pak náhle vypadnout, nejpozději ve chvíli, kdy spadne cena akcií. Pak bude merger s normální automobilkou, která k tomu dobrýmu, co Tesla má, přidá to, co jí absolutně chybí – tedy schopnost pořádně auta vyrábět, schopnost vyrobit je ve víc než čtyřech modelech a především prodejní a servisní síť, kterou má Tesla naprosto tragickou už na svoje současný prodeje, natož na jakýkoliv větší.

    Osobně tipuju Stellantis, kterej by Tesla teoreticky mohla i koupit a kterej má značky, ale nemá techniku.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ad cybertruck, wait for it...

    https://twitter.com/Tesla/status/1642162058258001920
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH:
    1) proč sem do toho najednou cpeš hodnotu firmy, která nemá s cenou auta nic společného, netušim .. zatímco marže má na cenu auta vliv velký :)
    2) a pořád za tu cenu dostaneš o 200 km menší dojezd, o dvě vteřiny horší zrychlení a další
    3) -
    4) yep, tady máš pravdu, ale za mě je to součást strategie na nižší náklady. Zatim se tesly stále prodávají a pořád na nich mají marže přes 20%, takže tady ukáže čas, jak se tahle strategie vyplatí a všechno okolo je dojmologie. Zákazník sice individualizaci chce, ale taky chce nejlepší value for his money, bezpečnost etc. Když chceš ntb s OSX, tak taky nemáš na výběr desítky zařízení a ty zařízení vypadají už tak 15 let stejně. Možná jim to bude fungovat, možná ne.
    5) tady už začínáš nebýt objektivní novinář, ale spíš profesor Macek :) Jinak pořád je po cybertrucku hype a lidi se na něj těší a budou je kupovat oproti těm všem už jenom z jednoho prostýho důvodu - je naprosto jinej než cokoliv jinýho, bude to G class mezi pickupama. Bude to pro pozéry a pozéři to budou milovat. Už jenom kvůli vzhledu, takže tam bych se nebál a ano trvá, ale reálně v něm bude tuna nových věcí a jejich vývoj trvá. Neni to jako přístup VW, kdy na jedný platformě postavíš deset stejných aut a tváříš se jak jsi technicky na špičce. Ve videu v mém předchozím příspěvku je tam docela dost řečeno (např. 48V, 1000V, ...). Nicméně přijde dřív než levný auto. Cybertruck vyjede tenhle rok, levný auto spíš tenhle rok teprve ukážou. I když bych se divil, kdyby ho ukázali, protože by sis zadělal na Osborne effect.
    M3 bude pravděpodobně jen facelift vzhledu, ale to mi nevadí, za mě tvar pořád nevypadá zle. Nicméně spíš možná budou změny technického typu.
    6) viz 4)
    7) hele, už ze všech videí a informací z tesla eventů to vypadá, že elon má menší a menší roli, jsou víc a víc vidět další lidi okolo. Takže o budoucnost bych se já nebál, protože to imho poběží i bez Elona. Takže bys měl mít radost i ty :))
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: RSZ: ale chápete ten rozdíl, protože většina auta jede pořád na 12V?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Dalsi dukaz, jak VW zaspalo: tohle auto bude AŽ na konci letošního roku :)

    Řídili jsme nový Volkswagen ID.7: Na tohle jsme čekali! Je to skoro 300koňová zadokolka s dojezdem až 700 km – AutoRevue.cz
    https://m.autorevue.cz/ridili-jsme-novy-volkswagen-id7-na-tohle-jsme-cekali-je-to-skoro-300konova-zadokolka-s-dojezdem-az-700-km

    Vypadá krásně, těším se na něj.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    Policie v Baselu chce po sesti letech svoje Tesly nahradit jinymi vozidly. (To jsou ty, jak jim uprostred honicky odmitly jet rychle, nebo jim nesly pri pronasledovani drogovyho dealera na kole otevrit dvere).

    Pry ujedou denne az 200km a diky tomu budou po sesti letech pouzivani „na konci zivotniho cyklu“. Policie chce kvuli splneni klimatickych cilu opet elektroauto, ale Tesla pry uz neni mezi temi z nichz chce vybirat.

    [BLOWUP @ Komentare, aktuality a zajimavosti z nemecky mluviciho prostoru]
    RSZ
    RSZ --- ---
    Třeba audi sq7 má 48v i pro pohon peripherals, tuším kompresoru a posilovače.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: jj
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: Tam ale na to jede rovnou i "motor", resp. boost při rozjezdu, ne?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: 48 V už je poměrně běžný i ve spalovacích autech, když to jsou mild hybridy.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN:
    1) Nejde o marže, jde o to, že aby se Tesla reálnou hodnotou jen PŘIBLÍŽILA tržní kapitalizaci, na který její hype visí, musela by prodávat aut jako Toyota a to se čtyřma modelama nepůjde.

    2) Real-world cena Taycanu je 2,5M i s nějakou výbavou. Není to Tesla kde nedostaneš slevu nikdy na nic.

    3) Ano, potřebuje a ano, je.

    4) Ano, nejprodávanější auto na světě je Corolla, který existuje víc karosářských variant než Tesel dohromady. Nemluvě o F-series.

    Ale hlavně – tohle jsou Toyoty, to je pro lidi co chtějí uniformní dostupnou nudu. Automobilky, který dělají auta v cenový kategorii kde se snaží pohybovat Tesla (Porsche, BMW) samozřejmě nemají nejprodávanější modely, protože jejich zákazníci právě chtějí individualizaci a jedinečnost a proto mají těch modelů kvanta.

    Tam, kde má Tesla trojku a Y, bmw má trojku a čtyřku ve čtyřech karosářskejch variantách, X3, X4. To všechno v milionu výbav, barev a dalších věcí.

    Teslu si koupíš velkou a malou, placatou nebo vysokou, v pěti barvách se dvěma interiérama.

    5) Posrala. Cybertruck by byl zajímavej jako průkopník a hlavně kdyby vůbec existoval.

    Kdyby Musk nebyl kokot a nesnažil se za každou cenu znovu vymyslet kolo, tak už měli pickup dávno hotovej. Takhle přijdou po Rivianu, Ford, Hummeru, pravděpodobně i Chevroletu, GMC, Dodgi a dost možná ještě po někom kdo běžně pickupy nedělá.

    Malý auto – Cybertruck slavně ukazovali před asi čtyřma rokama a mají prd. Malý auto, který ještě neukázali, by měli mít dřív? Ale plosimtě...

    Tomu, co říká Tesla, už nevěřím ani slovo.

    KVALITNÍ – Tesla někdy vyrobila něco kvalitního? :))))

    Modernizace M3 – vypadá to jako normální facelift. Hustý no.

    6) Ano, Mini a Beetle se dělaly dýl. Taky to byly skoro nejlevnější auta na trhu.

    Ale dobře, Jaguar XJ Series 1 - 3 se taky dělal 25 let a nezměnil se zas tak moc. Ale to byl Jaguar pro dědky a šedesátý až osmdesátý léta.

    Tohle je technologická firma co s tváří jako automobilka, technologická vlajková loď a 20. léta 21. století.

    7) A FSD je stejně pohřbí.

    Ono to bude dlouho vypadat že furt dobrý, dobrý, dobrý, nějaký soudy, to je přece nerozhodí... a potom to začne padat a investoři začnou bejt nervózní. Až přijde pád akcií Tesly (a tím pád celý Tesly, protože se tím rozpadne hype), tak to bude trvat pár dní třeba na 10% původní hodnoty, ne-li míň.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    NIKDAS: pozor, ty li-ion už dávno používá místo těžkých olověných i na 12v.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    CRAZY_IVAN: Dík za info, napíšu tady shrnutí:
    Jedná se o to, že palubní elektronika jede na 12V, ale potřebuje stále více proudu, takže se musí navyšovat ampéry.
    Naposledy se voltáž měnila v roce 1960 ze 6V na 12V, které se drží dodnes (s výjimkou 24V u větších vozů), ampéry ale stále stoupají ze 40A v roce 1960 na dnešních 250A+. Což znamená, že se musejí používat hrubší dráty, které jsou ale těžší a dražší.
    48V je stále považováno za bezpečné, Tesla bude používat li-ion baterie, které si ASI bude vyrábět sama.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam