• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Prodá se všechno, akorát to trvá a tak mají tradiční automobilky větší skladový zásoby.

    Čekat na auto rok samozřejmě není ideální, ale lidi na něj obvykle nečekají bez auta, typicky vracíš předchozí auto protiúčtem ve chvíli, kdy ti to nový přijde.

    A jestli je to plýtvání – ano, kdyby všichni jezdili stejným autem a mohli si vybrat jakoukoliv barvu, pokud by to byla černá, tak by to bylo efektivnější.

    Ale lidi obvykle nechtějí, aby nejdražší movitá věc, kterou vlastní, byla uniformní a stejná jako všechny ostatní, chtějí mít něco, co chtějí oni. A proto si kupujou auta od automobilek, který jim to umožní.

    A čím dražší auto, tím víc na tom trvají. Zákazníkovi Toyoty Corolla, kterej chce nudnej spotřebič na přepravu z A do B, nevadí, že jeho Corolla je stejná jako všechny ostatní. Kupec Octavie RS nebo Enyaqu už si obvykle chce nakonfigurovat věci podle sebe, u BMW nebo Audi si spousta lidí připlatí za různý individualizace jako barvy na zakázku, speciální čalounění a podobně.

    Pro vás nerdy – ano, je naprosto běžný, že lidi utratí desítky tisíc a u prémiových značek i 100+ tisíc za lak, a není výjimkou, že u dražších aut utratí ne desítky, ale stovky tisíc za příplatkový čalounění nebo audio. Teď jsem třeba hledal cca desetiletý Audi A6 allroad a podle mého odhadu má tak čtvrtina až třetina z nich příplatkový audio Bowers & Wilkins, který původně stálo zhruba jako základní Fabia.

    Tesla dokáže dobře oslovit svoji specifickou cílovku, což jsou nerdi, který vlastně nemají rádi auta, berou to jako další iPhone (který jsou taky všechny stejný až na barvu) a uniformnost jim zas tolik nevadí.

    Ale to zejména u prémiovejch značek, kam se Tesla původně snažila patřit cenama, nefunguje.

    Proto taky Tesla míří k tomu, že Model 3 musí být konkurencí Octavie a ne trojkovýho BMW.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: a nie je to trochu plytvanie u tych tradicnych automobiliek, ked vyrobia kopu roznych variant z ktorych sa potom urcite percento nepreda? taky tento konzum ze vsetko hned mi pride trochu zastaraly vzhladom na stav planety a jej zdrojov :) mne sa kopukrat stalo, ze som nieco objednal a potom som na to cakal tak dlho, ze som aj zabudol, ze mi to ma vlastne dojst, cakat pol roka na auto, ked sa clovek denne musi starat o 2 decka to prejde lusknutim prstov
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: On inventář funguje trochu jinak, když máš tisíce dealerství a výběr ze stovek možných kombinací model/výbava, než když máš čtyři modely, z toho dva a dva na stejný technice, a každej ve třech výbavách a asi pěti barvách (a možná dvou barvách interiéru).

    Zvlášť to platí v USA, kde na rozdíl od Evropy není zvykem auta zadávat do výroby a čekat na ně. Většina zákazníků si tam pořád vybírá auta "na place".

    Takže zatímco dealer Tesly jednak vůbec neexistuje nebo je "na oko" ve státech, který zakazujou prodej přímo automobilkou bez dealerů, a i kdyby existoval, tak mu stačí na place deset aut aby si každej vybral, dealer třeba Ramu potřebuje na place třeba 100 aut, aby měl pár kousků aspoň od každý běžný konfigurace pár kousků.

    Když se podíváš na vyrobený a dodaný kusy, tak Tesla i přes poslední vlnu drastických slev furt vyrábí víc než prodává.

    Spousta "tradičních automobilek" má naopak i přes zdražování šílený čekací doby. Cadillac má třeba na asi tři roky vyprodanej Celestiq, kterým ještě nikdo nejel a stojí jako asi tři Plaidy.

    Jak to vypadá u tradičních automobilek tady si můžeš zkusit třeba u Škodovky. Běž tam, předstírej, že máš půl milionu na Fabii a zkus se zeptat, kdy bude. Pravděpodobně ti nabídnou první půlku '24. A podobně to bude se všema modelama a u spousty dalších značek.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    COMODOR_FALKON: 3 .. 2 .. 1 .. sleva
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    Takové to, když vyrábíš miliony aut, abys dokázal, že jsi "velká tradiční automobilka", ale pak je vlastně nemáš komu prodat…

    https://www.coxautoinc.com/wp-content/uploads/2023/03/February-2023-new-inventory-chart.jpeg

    (* Tesla má 16 dní, tj. být na grafu, je první)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: 1,099 byla.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    PEPAZZ: O 50 tisic vyse, tusim
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    o tohle jsem dneska zakopl. udržitelné motory které umějí free coasting a tudíž jsou schopné prodloužit dojezd cca o 10-15%
    Electric Motors, What’s Actually Inside Them with James Widmer
    https://www.youtube.com/watch?v=WdpLhmdd_eA
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    JYRKA: trojka za rovnej míč koukám , kolik byla předtím?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Tesla v Cechach opet zlevnila
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    CRAZY_IVAN: Vypada to, ze by tam mohl byt i klasicky display za volantem jako to ma S a X.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    ELIJEN: zatim se šušká akorát o změně dekoru ze dřeva na textil, ale uvidíme
    KEB
    KEB --- ---
    RSZ: geniální způsob jak pálit veřejné finance. Maďaři staví stezky v korunách bez stromů, u nás na to jdeme fikaneji
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    RSZ: Náhodou třeba je to předzvěst ultimátích energetického řešení individuální dopravy a to sice metanové kolo, co by se pohánělo na prdy. Navíc retrofit konvenčních kol by byl snadný, jelikož příprava už je u každého kola - trubka z prdele (od sedla) k náboji :-)
    RSZ
    RSZ --- ---
    trochu ot ale pobavilo.. trochu jako s emobilitou vs. vodíkem u aut, nepraktické, ale o to dražší
    Moravskoslezský kraj koupil dvě vodíková kola, jedno vyjde na 196 tisíc korun - Zdopravy.cz
    https://zdopravy.cz/moravskoslezsky-kraj-koupil-dve-vodikova-kola-jedno-vyjde-na-196-tisic-korun-154535/
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    JYRKA: Ujde, ale spis me zajima co udelaji s interierem. Jestli se nepletu, tak je to prvni facelift tohohle typu interieru (3/Y).
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    JYRKA: if true => nice
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Udajna podoba faceliftu Tesly model 3

    ROMANET
    ROMANET --- ---
    KUTAS: debata je klasika. všechno jsou to energetici a hlavně mají ohromnou péči o výrobu a hlavně o "likvidaci" baterii.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    FB na me poslal reklamu Skoda Auto, docela povedene… mozna jsem teda nemel otevirat tu diskuzi pod tim, ale to plati pro prakticky kazdy odkaz na FB.

    Otevřeně o emobilitě s Ondřejem Vetchým | Škoda Auto
    https://youtu.be/CUQZk8bndEg
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Dobre pripomenuti, ze ICE auta mely peak prodeju v 2017

    Visualizing the Decline in Combustion Vehicle Sales
    https://www.visualcapitalist.com/combustion-vehicle-sales-peak/

    (K tomu patri peak tezby ropy v listopadu 2018)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam