DZODZO: Prodá se všechno, akorát to trvá a tak mají tradiční automobilky větší skladový zásoby.
Čekat na auto rok samozřejmě není ideální, ale lidi na něj obvykle nečekají bez auta, typicky vracíš předchozí auto protiúčtem ve chvíli, kdy ti to nový přijde.
A jestli je to plýtvání – ano, kdyby všichni jezdili stejným autem a mohli si vybrat jakoukoliv barvu, pokud by to byla černá, tak by to bylo efektivnější.
Ale lidi obvykle nechtějí, aby nejdražší movitá věc, kterou vlastní, byla uniformní a stejná jako všechny ostatní, chtějí mít něco, co chtějí oni. A proto si kupujou auta od automobilek, který jim to umožní.
A čím dražší auto, tím víc na tom trvají. Zákazníkovi Toyoty Corolla, kterej chce nudnej spotřebič na přepravu z A do B, nevadí, že jeho Corolla je stejná jako všechny ostatní. Kupec Octavie RS nebo Enyaqu už si obvykle chce nakonfigurovat věci podle sebe, u BMW nebo Audi si spousta lidí připlatí za různý individualizace jako barvy na zakázku, speciální čalounění a podobně.
Pro vás nerdy – ano, je naprosto běžný, že lidi utratí desítky tisíc a u prémiových značek i 100+ tisíc za lak, a není výjimkou, že u dražších aut utratí ne desítky, ale stovky tisíc za příplatkový čalounění nebo audio. Teď jsem třeba hledal cca desetiletý Audi A6 allroad a podle mého odhadu má tak čtvrtina až třetina z nich příplatkový audio Bowers & Wilkins, který původně stálo zhruba jako základní Fabia.
Tesla dokáže dobře oslovit svoji specifickou cílovku, což jsou nerdi, který vlastně nemají rádi auta, berou to jako další iPhone (který jsou taky všechny stejný až na barvu) a uniformnost jim zas tolik nevadí.
Ale to zejména u prémiovejch značek, kam se Tesla původně snažila patřit cenama, nefunguje.
Proto taky Tesla míří k tomu, že Model 3 musí být konkurencí Octavie a ne trojkovýho BMW.