• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    JYRKA: jj, tohle si presne chces koupit. A pak resit nakup novejch akumulatoru za 600 :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    A mírně ojetá Tesla 3 z německa za 740 s DPH

    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Tak tady je ten přehled cen:
    Model 3: 1 099 990 Kč --> 1 028 990 Kč (minus 71 tisíc, neboli 6,5 %)
    Model 3 Long Range: 1 299 990 Kč --> 1 228 990 Kč (minus 71 tisíc, 5,5 %)
    Model 3 Performance: 1 459 990 Kč --> 1 317 990 Kč (minus 142 tisíc, 10 %)

    Model Y a Y Long Range: ceny zůstávají beze změn
    Model Y Performance: 1 549 990 Kč --> 1 445 990 Kč (minus 104 tisíc, 7 %)

    Model S: 2 877 900 Kč --> 2 641 900 Kč (minus 236 tisíc, 8 %)
    Model S Plaid: 3 465 900 Kč --> 3 229 900 Kč (minus 236 tisíc, 7 %)

    Model X: 3 080 900 Kč --> 2 641 900 Kč (minus 236 tisíc, 8 %)
    Model X Plaid: 3 551 900 Kč --> 3 315 900 Kč (minus 236 tisíc, 7 %)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON:

    1) Tak samozřejmě člověk, jehož osobní zkušenost s kupováním aut se omezuje na starý Suzuki Swift (teda možná, nevím, jestli jsi ho nedostal) asi nebude úplně chápat, co od auta chtějí lidi, kteří za něj jsou reálně ochotný zaplatit miliony.

    2) Akorátže vůbec.

    Q4/22:
    production: 439 701
    sales: 405 278

    Q1/23
    production: 440 808
    sales: 422 875

    A to v Q1 bylo to brutální zlevnění, který očividně nestačilo.

    Což potrvrzuje moji předpověď, že Tesla za dosavadních cen nemá šanci překročit cca 2 miliony. Pokud se přestane pokoušet mít ceny prémiový značky a stane se levnou alternativou, tak to může být jinak.

    Ale tam je otázka, jestli umí ty auta vyrábět tak levně, aby se to vyplácelo.

    A druhá otázka, nakolik jsou ty vyšší marže levnější výrobou a vertikální integrací, a nakolik jsou absencí prodejní a servisní sítě nebo marketingu. Protože tyhle věci časem BUDOU potřeba.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH:
    1) O to idiotštěji působí snaha mít milion modelů, které se od sebe liší jen barvou klik a čudlíků…

    2) Tesla zlevňuje pouze v reakci na podmínky dotací a omezeně konkurence a vyrábět reálně stále nestíhá. Inventory má hlavně v rozsahu transportu
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Prodá se všechno, akorát to trvá a tak mají tradiční automobilky větší skladový zásoby.

    Čekat na auto rok samozřejmě není ideální, ale lidi na něj obvykle nečekají bez auta, typicky vracíš předchozí auto protiúčtem ve chvíli, kdy ti to nový přijde.

    A jestli je to plýtvání – ano, kdyby všichni jezdili stejným autem a mohli si vybrat jakoukoliv barvu, pokud by to byla černá, tak by to bylo efektivnější.

    Ale lidi obvykle nechtějí, aby nejdražší movitá věc, kterou vlastní, byla uniformní a stejná jako všechny ostatní, chtějí mít něco, co chtějí oni. A proto si kupujou auta od automobilek, který jim to umožní.

    A čím dražší auto, tím víc na tom trvají. Zákazníkovi Toyoty Corolla, kterej chce nudnej spotřebič na přepravu z A do B, nevadí, že jeho Corolla je stejná jako všechny ostatní. Kupec Octavie RS nebo Enyaqu už si obvykle chce nakonfigurovat věci podle sebe, u BMW nebo Audi si spousta lidí připlatí za různý individualizace jako barvy na zakázku, speciální čalounění a podobně.

    Pro vás nerdy – ano, je naprosto běžný, že lidi utratí desítky tisíc a u prémiových značek i 100+ tisíc za lak, a není výjimkou, že u dražších aut utratí ne desítky, ale stovky tisíc za příplatkový čalounění nebo audio. Teď jsem třeba hledal cca desetiletý Audi A6 allroad a podle mého odhadu má tak čtvrtina až třetina z nich příplatkový audio Bowers & Wilkins, který původně stálo zhruba jako základní Fabia.

    Tesla dokáže dobře oslovit svoji specifickou cílovku, což jsou nerdi, který vlastně nemají rádi auta, berou to jako další iPhone (který jsou taky všechny stejný až na barvu) a uniformnost jim zas tolik nevadí.

    Ale to zejména u prémiovejch značek, kam se Tesla původně snažila patřit cenama, nefunguje.

    Proto taky Tesla míří k tomu, že Model 3 musí být konkurencí Octavie a ne trojkovýho BMW.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: a nie je to trochu plytvanie u tych tradicnych automobiliek, ked vyrobia kopu roznych variant z ktorych sa potom urcite percento nepreda? taky tento konzum ze vsetko hned mi pride trochu zastaraly vzhladom na stav planety a jej zdrojov :) mne sa kopukrat stalo, ze som nieco objednal a potom som na to cakal tak dlho, ze som aj zabudol, ze mi to ma vlastne dojst, cakat pol roka na auto, ked sa clovek denne musi starat o 2 decka to prejde lusknutim prstov
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: On inventář funguje trochu jinak, když máš tisíce dealerství a výběr ze stovek možných kombinací model/výbava, než když máš čtyři modely, z toho dva a dva na stejný technice, a každej ve třech výbavách a asi pěti barvách (a možná dvou barvách interiéru).

    Zvlášť to platí v USA, kde na rozdíl od Evropy není zvykem auta zadávat do výroby a čekat na ně. Většina zákazníků si tam pořád vybírá auta "na place".

    Takže zatímco dealer Tesly jednak vůbec neexistuje nebo je "na oko" ve státech, který zakazujou prodej přímo automobilkou bez dealerů, a i kdyby existoval, tak mu stačí na place deset aut aby si každej vybral, dealer třeba Ramu potřebuje na place třeba 100 aut, aby měl pár kousků aspoň od každý běžný konfigurace pár kousků.

    Když se podíváš na vyrobený a dodaný kusy, tak Tesla i přes poslední vlnu drastických slev furt vyrábí víc než prodává.

    Spousta "tradičních automobilek" má naopak i přes zdražování šílený čekací doby. Cadillac má třeba na asi tři roky vyprodanej Celestiq, kterým ještě nikdo nejel a stojí jako asi tři Plaidy.

    Jak to vypadá u tradičních automobilek tady si můžeš zkusit třeba u Škodovky. Běž tam, předstírej, že máš půl milionu na Fabii a zkus se zeptat, kdy bude. Pravděpodobně ti nabídnou první půlku '24. A podobně to bude se všema modelama a u spousty dalších značek.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    COMODOR_FALKON: 3 .. 2 .. 1 .. sleva
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    Takové to, když vyrábíš miliony aut, abys dokázal, že jsi "velká tradiční automobilka", ale pak je vlastně nemáš komu prodat…

    https://www.coxautoinc.com/wp-content/uploads/2023/03/February-2023-new-inventory-chart.jpeg

    (* Tesla má 16 dní, tj. být na grafu, je první)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: 1,099 byla.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    PEPAZZ: O 50 tisic vyse, tusim
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    o tohle jsem dneska zakopl. udržitelné motory které umějí free coasting a tudíž jsou schopné prodloužit dojezd cca o 10-15%
    Electric Motors, What’s Actually Inside Them with James Widmer
    https://www.youtube.com/watch?v=WdpLhmdd_eA
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    JYRKA: trojka za rovnej míč koukám , kolik byla předtím?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Tesla v Cechach opet zlevnila
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    CRAZY_IVAN: Vypada to, ze by tam mohl byt i klasicky display za volantem jako to ma S a X.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    ELIJEN: zatim se šušká akorát o změně dekoru ze dřeva na textil, ale uvidíme
    KEB
    KEB --- ---
    RSZ: geniální způsob jak pálit veřejné finance. Maďaři staví stezky v korunách bez stromů, u nás na to jdeme fikaneji
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    RSZ: Náhodou třeba je to předzvěst ultimátích energetického řešení individuální dopravy a to sice metanové kolo, co by se pohánělo na prdy. Navíc retrofit konvenčních kol by byl snadný, jelikož příprava už je u každého kola - trubka z prdele (od sedla) k náboji :-)
    RSZ
    RSZ --- ---
    trochu ot ale pobavilo.. trochu jako s emobilitou vs. vodíkem u aut, nepraktické, ale o to dražší
    Moravskoslezský kraj koupil dvě vodíková kola, jedno vyjde na 196 tisíc korun - Zdopravy.cz
    https://zdopravy.cz/moravskoslezsky-kraj-koupil-dve-vodikova-kola-jedno-vyjde-na-196-tisic-korun-154535/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam