• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Facelift vs nová generace je o tom, jestli měníš kastli, protože to znamená úplně nový auto.

    To, co je definující pro danej model, jsou právě proporce a umístění "pevných bodů", což je skelet karoserie, zejména definovanej firewallem, sloupkama, linií střechy, otvorama oken atd. – proto třeba sesterský modely u jinýnch značek můžou vypadat dost zásadně jinak, ale tyhle věci jsou stejný, protože právě ony se mění úplně nejhůř.

    Viz třeba, ať zůstaneme u elektromobilů, e-tron GT a Taycan.





    Tyhle dvě auta jsou v podstatě jeden model, rozdíl mezi nima je ekvivalentní velkýmu faceliftu. Zůstávají totiž proporce a "pevný body".

    Kdybys chtěl třeba posunout patu čelního okna o 5 cm dopředu nebo dozadu, bude to řádově větší zásah do konstrukce než všechno, co odlišuje tyhle dvě auta.

    U tý Tesly je největším argumentem pro "novej model" to, že použili velkej odlitek místo víc malejch. Ale to z toho pořád nedělá jinej model, protože nezměnili nic okolo. V podstatě jen nahradili víc dílem jedním, ale NEZMĚNILI proporce a rozmístění věcí. Protože to je to, co je drahý.

    Zbytek je technika a to nemá s definicí facelift v. nový model vůbec co dělat.

    Můžeš mít jeden model v jedný sub-generaci (dokonce ani ne facelift) jako čtyřválec diesel a osmiválec benzín, jako hybrid, dokonce jako elektro. BMW i4, BMW M440i a BMW 420d je furt jeden model.

    A věci jako interiér a UX už vůbec. V posledním faceliftu Superbu, kterej se ještě bere jako takovej "mini-facelift" přišla kompletně nová elektronická architektura auta. Stejně je to je jen malej facelift.

    Novej model znamená hrábnutí do základní konstrukce karoserie.

    BTW přesně kvůli by se dalo argumentovat, že W223 je facelift W222 a obecně se tak dost často bere.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    CRAZY_IVAN: No, kdyz si to slovo prelozis… :)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: jasný, takže když vyměníš prakticky skoro všechno, kromě jednoho tvaru kastle, tak je to facelift. Rozumím, díky za vysvětlení :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Ano. Facelift/nový model se týká kastle, ne motoru.

    Furt je to menší rozdíl než už zmiňovaná E200 v. E63.


    DZODZO: změna z benzinu na diesel nebo hybrid je ještě větší a taky nikdo neříká, že hybridni Superb je novej model.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    CRAZY_IVAN: podla mna zmena z 12V na 48V je docela zasadna a ma vliv na celkove fungovanie vozidla
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: takže když bude mít novej M3 1000V a 48V elektriku, tak je to facelift? A taková změna fakt nebude jenom o výměně motoru. :))
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Ani Golf pětka a šestka nemá stejnej skelet, jen použili stejnou platformu.

    Ta inovovaná trojka má podle všeho jen trochu jinej čumák a zadek a možá pozměněnej tvar vnějších plechů a bocích, ale jak jsi sám komentoval u tý siluety, ta silueta je identická.

    Jinej motor není známka novýho modelu, stejně jako jiná baterka. Normální auta mají výrazně větší odlišnosti i v rámci aktuální generace. E200 CDI a E63 AMG je pořád stejnej model.

    U Tesly je zajímavý to, že změnili technologii výroby skeletu a přitom zachovali auto zvenku stejný, to se moc nestává. Nejvíc by to bylo podobný asi faceliftu Town Caru v roce 2003, kterej byl vizuálně skoro stejněj jako ten před ním, ale podvozkově nový auto.

    Jinak F30 => G20 je blbost, to je fakt dost výrazně nový auto.
    Mustang 2014 => 2015 si není podobnej snad v žádným ohledu.
    Accord nevím, tam jsem línej se dívat na generace.

    Jinak Charger a 300C v roce 2012 nebo kdy to přišla "druhá generace" podle mě skutečně byl takovej velkej FL.

    Obvykle bývá hranice FL/novej model v tom, jestli jsi zachoval stejnej skelet a takový ty věci jako siluetu a tvary oken, protože to je na vývoji to nejdražší. Ta silueta trojky co jsi ukazoval vypadá úplně identicky, takže je to facelift, byť možná s významně modernizovanou technikou.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    STETKINS: a mi právě přijde u ccs dobře, že je to tak bytelné. Ten teslovskej jsem v ruce nedržel, ale ccs mi přijde méně náchylnej k poškození, ať už úmyslnému nebo ne
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    CRAZY_IVAN: Ford začal chápat co musí udělat aby přežil
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    Dají jim dokonce přístup k API, vypadá to na hlubší spolupráci....
    https://twitter.com/petr_ludvik/status/1662026795988795392?s=20
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    hahaha :-)

    Tesla Files: Der Autopilot von Elon Musk soll für zahlreiche Crashs verantwortlich sein | Basler Zeitung
    https://www.bazonline.ch/der-autopilot-von-tesla-soll-fuer-zahlreiche-crashs-verantwortlich-sein-166089029882
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    takhle se šetří měď
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    a tady k tomu video
    Ask Munro E1: Tesla Opens the North American Charging Standard
    https://www.youtube.com/watch?v=gmjofPpThWU
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    RSZ:

    RSZ
    RSZ --- ---
    CRAZY_IVAN: v čem je tesla plug lepší?
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    TEAPACK: jj, jsem si jist, že i Rivianu by prospělo přejít na Tesla konektor, ta nabíjecí síť je ohromná výhoda.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    CRAZY_IVAN: O důvod víc koupit F-150 Lightning ^.^
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    NIKDAS: spíš by měli všichni přejít na Tesla konektor, kterej je lepší než CCS :) díky fordu bych tipoval, že se to stane
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    CRAZY_IVAN: bože, to se té unifikace konektorů fakt nedočkáme...
    Já myslel, že tesla se skřípěním zubů přejde na ccs ale s tímto krokem to tak nevypadá :(
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    nejprodávanější auto celosvětově v prvním kvartálu 23 je Tesla Model Y

    pozor - ne nejprodávanější elektromobil, nejprodávanější auto obecně

    Tesla Model Y Was The World's Best-Selling Car In Q1 2023
    https://insideevs.com/news/669145/tesla-model-y-worlds-best-selling-car-q1-2023/
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Jinak tohle dám ještě sem, to je dost velká věc. Ford přechází na Tesla nabíjecí konektor a Tesla Fordu otevírá svoje nabíječky:

    Ford is set to gain access to 12,000 Tesla Supercharger locations across the United States and Canada and a new partnership announced on Thursday.

    Ford will also adopt Tesla’s charging port beginning in 2025, eliminating the need for a charging adapter in the future.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: mk5->mk6 fakt vypadá jenom jako facelift a je to pořád stejná platforma (Volkswagen based the Golf Mk6 on the existing PQ35 platform from the Golf Mk5). Takže podle stejný logiky to je facelift. I u TM3 se mění skelet (stamped vs casting a další místa, kde je skelet pozměněn pro vyšší pevnost. Takže bude PRAVDĚPODOBNĚ fér to nazvat novým modelem. Ale samozřejmě se uvidí, co nám k tomu řeknou :)

    u audi a4 trochu chyba, někdo na wiki měl špatně platformy, ale tam každej model vypadá jako facelift :))

    charger byl taky docela pozměněnej vzhledově, ale jeho základní skelet byl víceméně stejnej

    příkladů by se dalo najít dost, zkus nebýt tak militantní u něčeho, co je ještě víceméně spekulace. Navíc to zkus porovnat s TM3 jak poprvé vylezla z továrny. Nebo jako jinak ... co když už bude mít 1000V drivetrain a 48V zbytek? Je to už dost změna?


    Jinak co mi chatgpt ještě poradilo za příklady:
    * BMW 3 Series (F30 to G20 transition): When BMW launched the G20 generation of the 3 Series in 2019, it brought along a range of technological improvements, updated engines, and refreshed interior and exterior design. Despite the updates, some critics viewed the G20 as a significant facelift of the F30, since BMW retained several elements of the previous model's architecture.

    * Ford Mustang (2014 to 2015 transition): The sixth-generation Mustang, introduced for the 2015 model year, included a more modern design, an independent rear suspension, and a new four-cylinder EcoBoost engine option. Yet, some argued it was a large facelift rather than an all-new model, given its similarities to the previous generation in terms of overall design and structure.

    * Honda Accord (9th to 10th generation): When the 10th generation Honda Accord was launched in 2018, it included a more aggressive design, an updated interior, and new engine options. While Honda billed it as a new model, some saw it as a major facelift due to retained basic structure and significant similarities in design elements.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam