• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JYRKA: dolezita informacia pre tych co sa stale ohanaju dotacemi:

    Nyní, když v Norsku elektromobily tvoří úctyhodných 89 % registrací nových vozidel, se státní pobídky postupně ruší.

    je to na rozbehnutie toho odvetvia a ked uz sa uchyti, tak nie je dovod ho dotovat
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Smutny cteni: porovnani zemi podle podpory elektromobility
    Jak je Česko připraveno na elektromobilitu? Máme čerstvé výsledky | LeasePlan Česká Republika
    https://bit.ly/3HHw33y
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Historicky okamzik - nejspis posledni mesic kdy se prodalo mene nez milion aut do zasuvky

    World EV Sales Now 14% Of World Auto Sales - CleanTechnica
    https://cleantechnica.com/2023/06/05/world-ev-sales-now-14-of-world-auto-sales/

    928 tisic, narust o 70% proti lonskemu dubnu
    14% podil na trhu (z toho ciste BEV 10%)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Z toho co jsem viděl u novějších Škodovek už je to srovnatelný s ostatníma autama. Ne teda že by u těch ostatních nebyl občas taky problém :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DAN_F: Mam zkresleny uhel pohledu, protoze se dozvidam zejmena o pruserech.
    Nicmene z toho, co si troufnu soudit, tak uz je to velmi slusne. Zbyva jeste jedno bolave misto, to se povede vymenit asi na podzim a budu jeste stastnejsi.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    JYRKA: Do toho se vůbec nemusíme pouštět. Zajímalo mě jen, jestli už se to rámcově podařilo vyřešit, a jestli to už funguje ekvivalentně k tomu, jak fungují jiná současná auta, nebo jsou tam pořád nějaké kritické záležitosti, které jsou TBD.
    GIOMIKY
    GIOMIKY --- ---
    Na kazdych 100 radek prumerneho kodu pripadne 10 chyb.
    Tedy dokud se budou auto vice kompjuterizovat, tak pocet
    chyb bude umerne narustat slozitosti vypoctu, ktere musi
    provest.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DAN_F: znas bezchybny software?
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Jasný, ale u produkčních kusů se to snad neděje, ne?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Podle mejch informací to u předsériovejch čtyřkovejch Octavií dělalo taky.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    How EV Adoption Will Impact Oil Consumption (2015-2025P)
    https://elements.visualcapitalist.com/ev-impact-on-oil-consumption/

    Tady by me zajimalo jak prisli na to ze jeden elektromobil usetri 10 barelu za rok

    Rocni najezd 12000km, denne ~33km
    Milion aut 33M km
    Spotreba 7L/100km = 2,31M litru paliva

    Ze 42 galonu barelu ropy se vyrobi 19-20 galonu benzinu a 11-12 galonu low sulfur distilate z cehoz vetsina je nafta
    Takze 30/42 je palivo
    30 galonu je 113,5 litru
    2,31M/113,5= 20350 barelu ropy/den za kazdy milion elektromobilu
    Za lonsek tedy 213 700 barelu usetrenych kazdy den (pocitam teda ze i phev denne ujede 33km na elektrinu, coz asi nebude pravda, ale uz se mi to nechce prepocitavat)

    Letos pri prodeji 16M dalsich 325 600 barelu usetrenych kazdy den
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Tytéž nejsou, protože u spalováků to, alespoň pokud vím, nedělá tu věc, že by ty auta přestaly jezdit a muselo se to řešit odtahem + servisem. U elektromobilů se evidentně, krom těch obligátních problémů s infotainmentem, projevují ještě další a horší problémy navíc.

    JYRKA: A už se to podařilo vyřešit, nebo je to ještě work in progress? :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Každopádně teď už je to docela fajn, počítám, že příští rok to bude ještě lepší.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Ok, nebudu do toho šťourat. Zůstaneme u toho, že to bylo rozbitý hodně, hluboko a bylo těžký to opravit. Nerad bych napínal hranice NDA :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Spíš ne. On to nebyl jeden problém, který by se dal vytáhnout jako jediný. To, co je za autem, je hrozně komplexní a sladit to trvá. A už se přestávám cítit komfortně :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Takže když vynechám blbou zmínku o "operačním systému", je moje původní teze "problém byl někde hrozně hluboko a muselo se do toho hodně hrabat, což nejde rychle" víceméně správným směrem?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Ano. Ale tam už narážíme na to, co nejspíš nesmím zveřejnit.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Věřím ti. Ale nějaká část toho problému je očividně stejná, protože problémy, který reálně u těch aut vidím, jsou přesně tytéž.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Octavie běží na jiném backendu (=device platform), než Enyaq. Věř mi, živím se tím.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: No já to rozhodně nemyslel tak, že by to byl problém jen infotainmentu, problém (nejen u elektrik) byl pokud vím právě v tom, že se přecházelo na celou novou architekturu celýho SW i HW a tam někde hluboko byly nasekaný chyby.

    Na elektrika vs. spalovák podle mě nezáleželo, protože naftový Octavie to dělaly taky.

    Podle mě říkáme oba to samý – já jsem jen možná debilně použil výraz "operační systém", když jsem myslel celej software všeho co běhá v autě. To, že tomu spadlo rádio nebylo tím, že by spadla appka rádia na infotainmentu, ale nejspíš že se rozesralo někde něco hluboko pod.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: neexistuje jeden problém. Hlavně: rádio je sice nejviditelnější, ale v podstatě nejméně důležitá část celé věci.
    V autě to vypadá tak, že i blbá klimatizace má řídící jednotku, kde můžou být chyby. Pak tam máš další jednotky, jako je například komunikační jednotka v autě. No a na druhé straně máš backendy, které když vypadnou, tak přestane fungovat i to rádio.
    No a u elektrických aut to byla kombinace více faktorů:
    - přecházelo se na nové backendy pro elektrická vozidla
    - přibyly bezpečnostní nařízení EU související s vozidly
    - změnil se komunikační protokol aut na MQTT
    a pak pár dalších, kde si nejsem jistý, co smím psát.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam