• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Takovouhle opravenou ránu bych fakt už nechtěl ani kdyby to opravit šlo.
    Dyť to má ustřelenou celou prdel i s podběhem.
    Pochybuju, že tohle bude ochoten opravovat autorizák, a věřit garážmistrovi, jak to navaří? A to nemluvíme o nějaký antikorozní ochraně tý zavařeniny.
    Leda to vzít jako příležitost a navařit si tam zadek třeba z Maybachu:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: No problém je, že Tesla podle všeho nenavrhuje na opravitelnost ani ty nestrukturální. Ty auta co se totálkujou nejsou nějaký těžký rány se hnutým skeletem, ale i normálně najebanej čumák, kde by u normálního auta stačilo vyměnit pár věcí, je u Tesly očividně mnohem dřív poukázka na totálku.

    Což může bejt kombinací faktorů od nedostupnosti dílů ať už kvůli ceně nebo kvůli problémům s objednáním, což souvisí i s těma "ony the fly" upgradama – když nemáš jasně definovaný modelový roky, může bejt problém s logistikou a hlavně může bejt problém s aftermarket výrobou – až po to, že ty díly jsou jak tvrdí i v tom článku a prej i Munro víc "custom", nebo to, že spousta senzorů je očividně na místech, kde to schytaj i při malý ráně atd.

    Jinak já testoval Kiu eNiro takhle, nešlo to sice až do baterky, ale třeba ten zadní superodlitek u Modelu Y už by taková rána nejspíš mohla trefit. A tohle pokud vím ještě opravili, byť to teda byla skoro totálka.

    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: On nějaký výrobce designuje strukturální elementy auta na opravitelnost? Možná tak starej Defík.
    Když trefíš práh nebo nosný prvky karoserie a neni to (výjimečně) totálka, tak se to taky řeže a vaří a pak prodá v Áčkách:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: No ten článek řeší i konstrukci karoserie, že je náročná na "custom parts". Možná může bejt menší problém odlitek skeletu než to, že je to celý udělaný na minimalizaci ceny výroby a efektivity obecně a ne na pozdější opravy, nebo je to prostě nedomyšlený, ale očividně je s tím problém.

    Kterákoliv z variant ale vypadá jako naprosto očekávatelnej následek "startupový mentality", kdy se fokusuje na tady a teď, všechno se dělá jinak a od začátku a potom se nedomyslí věci, který nejsou problém pro automobilky, který už to dělaj 100 let. Třeba vymyslet, jak to udělat, že když to trefíš, tak to nebude vždycky totálka.

    Tohle může bejt další věc, která pošle ceny ojetých Tesel dolů – a může to být dost dolů na to, aby to ovlivnilo poptávku po novejch, protože kombinace vysoký pojistky a nízký zůstatkový ceny způsobí, že TCO Tesly bude najednou o dost větší.

    Protože jestli se rok starý auta totálkujou kvůli malý nehodě, tak jak na tom asi budou pětiletý.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: To je přesně logika jakou bych u nich čekal.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    NIKDAS: mozno tesla pocita s tym, ze az bude fungovat FSD tak sa nehody stavat nebudu, resp. bude ich o dost menej viz. tie grafy porovnania nehodovosti ludskeho sofera vs autopilot
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    CRAZY_IVAN: no možná proto mluvil o těch povolenejch limitech a kontrolách. Pokud ti někdo přepůli auto z boku, tak je asi jasný, že to není bezpečné opravovat.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    a mluvit o opravitelnosti těch velkejch dílů ... já bych teda nechtěl normální auto potom, co ho někdo jebnul tak, že to šlo do skeletu. Odlejvanej díl nebo ne.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    a v momentě, kdy ti to jde už do baterky, tak je to totálka tak jako tak
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: akorát o tom článek vůbec neni :)) ani ten originál na kbb
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DRAGON: Když máš třetinu skeletu z jednoho kusu kterej je navíc hliníkovej, tak to vyměnit jít nemusí, resp je to drahý.

    Plus je to, že to dělají takhle, podle mě známka toho, že nad tou opravitelností prostě moc nepremysleli. Což bude následně problém i s kontinuálníma vylepšeníma atd.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Já mluvil i o konstrukci. Třeba integrální baterky nebo ty supervylisky co je z nich půlka auta.
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    NIKDAS: ty sis nikdy nic nezlomil? prostě vyměníš kostru a je to :)
    Mně tohle říkal kámoš automechanik, že v moderních autech máš nastavený nějaký kvóty tuhosti-pevnosti-čehosi a dá se to po bouračce měřit a jen vyměníš tu část, která projde kontrolou. Záleží prý na tom, jak to trefíš. Imho to spíš bude tím, že pokud dojebeš elektroniku, tak jí měníš more or less celou a to vyjde na takový prachy, že to pojišťovna rovnou označí za totálku. Nedávno se mi stala podobná věc. Ťuknutej předek a rovnou totální škoda.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Z toho článku ale úplně nevyplývá, že by to bylo v důsledku kontinuálních úprav modelových řad, což je za věc, kterou jsi říkal, ale primárně protože je to drahé, je málo dílů a servisní síť je pořád dost malá, takže to trvá.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    DRAGON: Tam jde hlavně o to, že kostra auta je z jednoho kusu hliníku. Teď se ještě přidává, že součástí kostry je baterie. Fakt si nedovedu dost dobře představit jak to opravit.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    DRAGON: a to ma ta tesla tych kilometrov kabelov este o dost menej ako ine automobilky :D
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    překvapivě, v autě s kilometrem kabelů a elektroinstalace.. kdo by to řek!
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Že bude Teslu pruser opravovat.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: A co z toho jsi říkal?
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    BOBASH: musis si koupit rovnou dve 🤣
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak jako ne že bych to říkal, ale já jsem to říkal.

    Why Tesla cars get totaled so easily - Autoblog
    https://www.autoblog.com/2023/06/05/why-tesla-cars-get-totaled-so-easily/?ncid=edlinkusauto00000016
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: To dělá Musk a je to přesně opačná manipulace s fakty. Autopilot totiž je ze svýho principu aktivní v situacích, kdy se nehody moc nedějou (jízda rovně po dálnici) a nebývá aktivní v situacích, kdy se dějou (průjezd složitý křižovatky).

    Kromě toho správný porovnání není s autama bez autopilota, ale s jinýma ADAS systémama, který obvykle na rozdíl od Tesly mají spoustu bezpečnostních prvků, který zabraňujou tomu, aby s nima lidi dělali pitomosti.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    JYRKA: Dnesni zurnalistika typu "copy-paste par cisel z nejake statistiky a napisu k tomu neuzitecnou omacku jen aby to dalo na celej clanek" me fakt sere. Mohli si dat alespon praci a porovnat to s jinejma autama bez autopilota. Jinak od roku 2019 umrelo v US kvuli nehodam cca 150 000 lidi. 17 je teda celkam (asi?) dobre cislo.

    source: https://en.wikipedia.org/wiki/Motor_vehicle_fatality_rate_in_U.S._by_year
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: DZODZO:

    Samozřejmě jsem myslel situaci "chce ji a má na ní peníze". Automobilka může v rámci odhadů počítat jen s lidma, kteří jsou nejen ochotní, ale i schopní si její produkt koupit.

    Jinak by bylo Ferrari největší automobilkou na světě.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    JYRKA: Však to tu snad nikdo nerozporuje. Autopilot je adaptivní tempomat s lane assistem a collision avoidance systémem. Ty diskuze se tu obvykle točí kolem toho jejich pokročilejšího systému FSD, který toho umí o dost víc, ale zároveň je pořád v betě, aby se v tom mohli nekontrolovaně vrtat, sbírat data a používat morálně problematické testování neškolenými řidiči :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    A posledni bod

    JYRKA
    JYRKA --- ---
    NIKDAS: Prejizdeni mezi pruhy v Oktavce neni, stejne jako v zakladnim autopilotu Tesly. Na rozdil on ni se ti ale drzeni pruhu nevypne, kdyz na dalnici prejedes z pruhu do pruhu.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    JYRKA: Přejíždění z pruhu do pruhu a udržení "uprostřed" pruhu funguje? Resp. fungoval i v té oktávce?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Zajímavé.
    Dark Side Of Tesla Autopilot: NHTSA Data Reveals 736 Crashes, 17 Deaths
    https://insideevs.com/news/671861/tesla-autopilot-736-crashes-17-deaths-nhtsa/amp/
    V této souvislosti bych si dovolil podpořit BOBASHE: co pozoruju, tak autopilot v mé Tesle 3 není zásadně lepší, než adaptivní tempomat v Oktávii 3 z roku 2017. Jedinou výhodou je, že umí se rozjet, Oktávka začně po pár sekundách ječet.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Teslu ještě nemá spousta lidí, kteří by ji chtěli a to proto, že cena je stále ještě vysoko…

    Nicméně, s aktuální provozní marží napříč společností ve výši 16% je tam ještě nejméně 10% prostor při stávajících nákladech…

    Tesla si zkrátka může dovolit být přesně tak levná, jak stíhá vyrábět…🤷🏽‍♂️
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam