CRAZY_IVAN: No ono u tý volby "nejbezpečnější ale rozpadne se" vs. "míň bezpečnější a půjde opravit" to není úplně takhle extrémní.
Za prvé Tesla není nutně nejbezpečnější na světě, za druhý se tohle netýká jen toho, že by to opravil Pepa, ale že zavedený automobilky mají postupy na bezpečnou opravu i poměrně velký rány (na workshopu u VW nám ukazovali jak se opravuje smíšená konstrukce hliník/ocel, je to docela hi-tech, ale opravíš bezpečně i velkou ránu) aniž by tím zruinovaly pojišťovnu.
A jestli to zruinuje pojišťovnu nebo ne ti může bejt jedno jen zdánlivě.
Já neřeším převratnou novinu "u Tesly je problém servis", ale novou situaci "u Tesly jsou výrazně častější totálky", což vede nevyhnutelně k dalším ne úplně pozitivním efektům:
1) Na Tesly bude dražší pojistka, protože totálky. A pokud ti roční auto odepíše náraz v koloně ve 30 km/h, tak to je situace tak častá, že to může tu pojistku ovlivnit dost drasticky.
To má potom zásadní vliv na reálnou cenu Tesly, protože nový auta lidi obvykle financujou a když budeš mít splátku o půlku větší kvůli šílený pojistce, může to zamíchat s poměrem reálných cen Tesla vs. dražší auta.
2) Tesly budou mít horší zůstatkovou hodnotu, protože pokud bude drahý nebo nemožný i lehce bouranou Teslu opravit, kupci ojetin se toho budou bát ještě víc než kupci novejch aut. Jednak to pro ně může poslat pojistku ještě víc mimo snesitelnej rámec, druhak pro ty, který auto nepojišťujou, to může znamenat vabank s tím, že když to blbě trefím i v malý rychlosti, můžu mít auto na odpis.
Tohle samozřejmě zpětně zase ovlivňuje to financování, protože velká část financování jsou operativní leasingy, kde je budoucí hodnota auta dost zásadní faktor.
Zatím všichni docela počítají s tím, že zůstatkový hodnoty Tesel budou furt gigantický, tak jako je to u Modelu S, kterej stojí po 10 letech dvojnásobek odpovídajícího Mercedesu. Ale ten za prvé podle všeho nemá tyhle problémy, za druhý rannejch S je strašně málo a ještě navíc mají superchargery zadarmo.
Bude to samý platit pro pětiletý Modely Y z let, kdy už to bylo nejprodávanější auto vůbec?
Samozřejmě pokud najdou zázračný úspory ve výrobě a zlevní základní Model 3 na 700 tisíc, tak to nemusí bejt problém vůbec. Ale to se patrně nestane.