• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    A věděli jste, že ty moderní auta už nejsou tak lehký opravit jako auta před 20, 30, 40 lety?

    A taky jste věděli, že auta nové automobilky, která donedávna nechtěla, aby je opravoval Pepa z Horní dolní a teprve se otevíraj všem pro objednávání dílů a aby je kdokoliv mohl opravovat (teprve relativně nedávno začali sdílet repair manuály), tak jsou dražší na opravu a tak jsou častěji totálky v místech, kde totálkujou policajní Chargery, který by bylo lehký opravit? Věděli jste to? :)

    Věděli jste to? No já se ptám, věděli jste to? Já třeba opravdu netušil, že by bylo těžší opravit Teslu než třeba cokoliv od VW Group. Nenapadlo by mě, že nesdílejí tolik dílů s jinými automobilkami. Jsem úplně nadnesen! :))

    A věděli jste, že už i lidi testují opravy castingů? Kde se to zastaví??

    Tesla Model Y GIGACast Repair
    https://www.youtube.com/watch?v=09AyyT8N4FY


    Tesla bad.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NTR23: Mě se docela líbí ten koncept "uděláme to laciný, ale tak, aby to pořád vypadalo prémiově". Taková elektromobilní Ikea. A za cenu víceméně číňana to je docela zajímavý.

    Jak si to bude stát proti stejně velký Škodovce která bude o 150 levnější se uvidí.
    NTR23
    NTR23 --- ---
    Volvo EX30 se mi fakt líbí.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Ramena a tlumiče taky budou asi poměrně dlouho stejný. Ale bude stejný všechno, co rozmlátíš za předním nárazníkem, když ve 30 km/h nedobrzdíš?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Dílů z druhovýroby je kupodivu docela dost - například ramena nebo plynokapalinové tlumiče na TM3 :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jo, rozdíl je, že u Tesly jejím přístupem k inovacím může být dost zásadní problém udělat smysluplnou druhovýrobu, když část dílů může bejt jiná od minulýho úterý odpoledne, protože se Elon zrovna rozhod – a nejspíš na to neexistuje něco jako ETKA aby se dal udržet přehled.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Může být. Ale nemyslím, že strukturální prvky to nějak výrazně ovlivní.
    Ti může být i jen cenovou politikou dílů a oprav. Např. když na auto stojí jen DPF 180k, to pro 10 let starý auto může být taky totálka..
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    BOBASH: Tesla stále neumí stínovat v provozu, ale HW na to dává už několik let... jde to vidět třeba při light show, že ty světla umí "psát" jakýkoliv nápis...

    Tesla Model Y Performance LIGHT SHOW 2022
    https://www.youtube.com/watch?v=HXdtVkRfMQU
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Pro ty, které zajímá, jak se uvažuje u vývoje auta. Níže je odkaz na prezentaci Audi pro investory, kde je docela hezky rozebraný vývoj platformy auta.
    Je to přístupné veřejně, tak mě za to snad někdo nevyhodí :)
    https://www.audi.com/content/dam/gbp2/company/investor-relations/events-and-presentations/investor-presentations/2021/2021-07-07-UBS-PPE-deep-dive.pdf
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: už maticový světla má.
    Problém u Tesly nemusí být jen s tím, jak je konstuovaná, ale s mentalitou odhadců pojišťoven - prostě se bojí dát šanci na opravu a radši to spláchnout totálkou. To je (údajně) problém všech elektrik v současnosti.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jenomže maticový světlo ti nevysvětluje to, že Tesly se očividně totálkujou v mnohem větším procentu případů než jiný značky.

    Zvlášť teda s ohledem na to, že Tesla pokud vím maticový světla pořád nemá :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Tohle řešil autorizák, bylo to novinářský auto, takže to poměrně logicky nebude Kia dávat garážníkovi.
    MINER
    MINER --- ---
    Tím nepopírám horší opravitelnost Tesly se strukturálními prvky. Ale nemyslím si, že je to takovej problém vzhledem k tomu, kolika % aut se stane nějakej takovej masakr.
    Větší problém je bídná síť servisů nebo cena dílů, který sestřelíš snadno.
    Pokud třeba maticový světlo novejch aut stojí desetitisíce, tak tim jde vyskórovat totálku i dost menšim karambolem.
    To mi přijde větší riziko než nějaký strukturální prvky ve vnitřnostech.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Takovouhle opravenou ránu bych fakt už nechtěl ani kdyby to opravit šlo.
    Dyť to má ustřelenou celou prdel i s podběhem.
    Pochybuju, že tohle bude ochoten opravovat autorizák, a věřit garážmistrovi, jak to navaří? A to nemluvíme o nějaký antikorozní ochraně tý zavařeniny.
    Leda to vzít jako příležitost a navařit si tam zadek třeba z Maybachu:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: No problém je, že Tesla podle všeho nenavrhuje na opravitelnost ani ty nestrukturální. Ty auta co se totálkujou nejsou nějaký těžký rány se hnutým skeletem, ale i normálně najebanej čumák, kde by u normálního auta stačilo vyměnit pár věcí, je u Tesly očividně mnohem dřív poukázka na totálku.

    Což může bejt kombinací faktorů od nedostupnosti dílů ať už kvůli ceně nebo kvůli problémům s objednáním, což souvisí i s těma "ony the fly" upgradama – když nemáš jasně definovaný modelový roky, může bejt problém s logistikou a hlavně může bejt problém s aftermarket výrobou – až po to, že ty díly jsou jak tvrdí i v tom článku a prej i Munro víc "custom", nebo to, že spousta senzorů je očividně na místech, kde to schytaj i při malý ráně atd.

    Jinak já testoval Kiu eNiro takhle, nešlo to sice až do baterky, ale třeba ten zadní superodlitek u Modelu Y už by taková rána nejspíš mohla trefit. A tohle pokud vím ještě opravili, byť to teda byla skoro totálka.

    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: On nějaký výrobce designuje strukturální elementy auta na opravitelnost? Možná tak starej Defík.
    Když trefíš práh nebo nosný prvky karoserie a neni to (výjimečně) totálka, tak se to taky řeže a vaří a pak prodá v Áčkách:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: No ten článek řeší i konstrukci karoserie, že je náročná na "custom parts". Možná může bejt menší problém odlitek skeletu než to, že je to celý udělaný na minimalizaci ceny výroby a efektivity obecně a ne na pozdější opravy, nebo je to prostě nedomyšlený, ale očividně je s tím problém.

    Kterákoliv z variant ale vypadá jako naprosto očekávatelnej následek "startupový mentality", kdy se fokusuje na tady a teď, všechno se dělá jinak a od začátku a potom se nedomyslí věci, který nejsou problém pro automobilky, který už to dělaj 100 let. Třeba vymyslet, jak to udělat, že když to trefíš, tak to nebude vždycky totálka.

    Tohle může bejt další věc, která pošle ceny ojetých Tesel dolů – a může to být dost dolů na to, aby to ovlivnilo poptávku po novejch, protože kombinace vysoký pojistky a nízký zůstatkový ceny způsobí, že TCO Tesly bude najednou o dost větší.

    Protože jestli se rok starý auta totálkujou kvůli malý nehodě, tak jak na tom asi budou pětiletý.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: To je přesně logika jakou bych u nich čekal.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    NIKDAS: mozno tesla pocita s tym, ze az bude fungovat FSD tak sa nehody stavat nebudu, resp. bude ich o dost menej viz. tie grafy porovnania nehodovosti ludskeho sofera vs autopilot
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    CRAZY_IVAN: no možná proto mluvil o těch povolenejch limitech a kontrolách. Pokud ti někdo přepůli auto z boku, tak je asi jasný, že to není bezpečné opravovat.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam