• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CAL: Jinak ty jsi s tím jezdil? Mě totiž, pokud jezdíš rozumným tempem po dálnici, ten dojezd tak tragickej nepřišel. Ono je s tím stejně nepříjemný jet rychle, takže jsem s tím jezdil po dálnici 120, a to mi to žralo něco kolem 22-24 kWh/100 km, takže zhruba stejně jako když jsem s Enyaqem jezdil normální rychlostí.

    Takže na dálnici budeš pomalej, ale přes 300 km najedeš.

    Ve městě to taky díky rekuperaci nebylo nijak tragický. Čekal bych teda průšvih s vytápěním v zimě (velkej prostor), ale celkově mi to přišlo jako mnohem menší rozdíl proti Enyaqu než jsem čekal.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    STETKINS: Mizerný plasty, blbě zpracovaný (třeba sváry na viditelných místech, občas řešení který bys čekal u francouze nebo číny), příšerně blbě naladěnej podvozek... prostě je to takový nedotažený.

    CAL: Jenomže SpaceTourer/Traveller je drahej proto, že nový se už nedělaj na benzín/naftu, respektive se prodávaj jen jako Toyota ProAce. A i těch byl dlouhodobě šílenej nedostatek (stejně jako menších ProAce CITY, což je Berlingo) a šílený čekačky, což bylo ještě ovlivněný čipovou krizí.

    A alternativy byly jen výrazně dražší Multivany a Vita.

    U Starie bych tyhle problémy už nečekal, takže se vývoj ceny v horizontu pár let vrátí do normálního stavu, a to fakt nebude zas takovej zázrak.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    PEPAZZ: sauce?
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    CAL: Já jsem také doufal, že bude větší. Máme T6 a ta má super velikost. ID Buzz je sice menší, ale pořád to má dostatečnou velikost a je to fakt moc příjemný auto, skvěle se řídí a i dynamiku má slušnou, pecka je poloměr otáčení...
    Baterie by mohla být větší, ale to snad vyřeší ta prodloužená verze s větší baterkou. Navíc já prostě větší baterii nepotřebuji. Najezdíme cca 25.000,- Km a delší trasy jezdím minimálně. Nejezdím rychle a mám rád kafe, takže pohodová jízda a kafe pauzy jsou pro mě ideálka :-D
    Navíc mám plán, že na delší trasy bych pořídil Taycan :-D
    .... No nic, zpátky na zem, ale plány mám hezký...
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    pekné řešení

    Tesla's Model Y Turned Into a Little Camper - The perfect road trip car!
    https://www.youtube.com/watch?v=MmfvrKgOnbk
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    CAL: Větší baterka se déle dobíjí hlavně na papíře, v reálu to bude stejně rychle (pokud dobíjíš ze zásuvky, tak už tě ten čas srát vůbec nemusí), protože když jedeš delší trasu a chceš zastavovat nějak rozumně, potřebuješ tam při jedné zastávce nacpat třeba 250km. U velký baterky máš větší rozpětí, kdy musíš zastavit, abys těch 250km cpal nejvyšší možnou rychlostí.

    Velmi přibližný výpočet (Vím, že je každý auto jiný, doufám, že mě tady někdo nebude školit na detailech jde hlavně o ten poměr a taky o to, jak si nezkušení lidi představují nabíjení. Nejčastější otázku, kterou dostávám je: za jak dlouho to nabiješ do plna? a hned potom: a kolik to nabití stojí...tyvole tam je tolik proměnnejch, že nejjednodušší odpověď je: běž do prdele):

    Velká baterka:
    Při 100% nabití máš dojezd 400km, nabíjet rychlostí 100kwh lze od 0%-50% (200km dojezd), pak 75kwh od 50% do 80% (dojezd 320km).
    Nechceš jet na kost, zároveň těch rychlých dobíječek v ČR není až tolik, takže první zastávku dáš při 10% (dojezd 40km) docpeš tam skoro plnou rychlostí těch 250km, takže za 35 minut nabiješ do 73% a jedeš dál. Abys nabíjel smysluplně, tak jsi teoreticky mohl dorazit k nabíječce až se 17%, nebo taky s nulou, což dělá rozpětí nějakejch 70km)

    Malá baterka:
    Při 100% nabití máš dojezd 300km, 100kwh lze od 0%-50% (150km dojezd), pak 75kwh od 50% do 80% (dojezd 240km). Nechceš jet na kost, takže první zastávku dáš při 10% (dojezd 30km), docpeš tam skoro plnou rychlostí 210km, takže za 30 min nabiješ do 80% a jedeš dál. Abys nabíjel smysluplně, nesmíš dojet k nabíječce víc, než s 10%, nebo taky s nulou, což dělá rozpětí nějakejch 30km, a jako bonus jsi nabil "pouze" 210km...

    Výsledek je, že na delší trase budeš zastavovat o dost častěji a s menší rezervou (nebo rozpětím, záleží jak tomu chceš říkat). Jasně, jsou aplikace, který ti tohle přesně vypočítaj a stane se ti, že na některý nabíječce zastavíš při 30%, strávíš tam 10 min abys dojel k jiný s 5% a tam nabíjel dlouho...jenže to je právě to rozpětí, který zmiňuju, navíc nevím jak moc tyhle appky hledí na to, u koho chceš nabíjet vzhledem k různým tarifům a pokud na to hledí, tak se zase vracíme k rozpětí, protože těch opravdu rychlých nabíječek je fakt málo.


    Jinak když už mluvím o rychlonabíječkách, tak jsem si vzpomněl, jak debilně je udělaný nový parkoviště na D1 u KFC v Ivanovicích na Hané.
    Jsou tam dvě rychlonabíječky, ale místa k nim (a pouze k nim, ostatní jsou normální, jedno vedle druhýho) jsou oddělený obrubníkem se štěrkovým pásem, takže k jedné nabíječce zajede opravdu jen jedno auto i přes to, že každá zvládnou nabíjet auta dvě. Když jsem se ptal ČEZu, proč to tak je, tak říkali, že smluvní partneři jim dovolují pouze jedno auto k jedné nabíječce. Většinou se to řeší tak, že jsou nabíječky sice vedle sebe a mají před sebou každá jedno místo, ale na obou stranách je volno, takže lze nabíjet 4 auta (třeba v Lokti). Tady to projektant vzal velmi vážně a vyloženě znemožnil nabíjení více vozům, s takovou tu elektromobilitu nevybudujeme vážení :D Až se dostaví dálnice do přerova, tak to tam bude jiná rvačka, protože u Lokte se lidi perou už teď, naštěstí tam přistavěli nabíječky naproti u Bageterie.

    Za mě je 400km dojezd minimum (to ještě musí člověk počítat se snížením na dálnici...i když mi to při 110km/h žere přesně dle WLTP). Jezdím po celý republice a v naprostý většině případů mi stačí jedna zastávka, tam se najím a časová ztráta je cca 0 minut, většinou utíkám k nabíječce vypnout abych nepřeplatil a nezdržoval ostatní.


    PS: jak se tak dívám, tak k té bílé nabíječce by se teoreticky další auto mohlo vejít, podle toho, na který straně má nabíjecí port. Ale v době, kdy jsem tam byl já, tak ta bílá nefungovala a k zelený se chlapík nemohl dostat, protože já používal ten kabel jeho směrem, protože ten druhej ke mě nedosáhl...což je další neduha těchto nabíječek...krátký kabely!
    PS2: Sry za tapetu

    CAL
    CAL --- ---
    BOBASH: Dohledal jsem inzerát, kde jsem si poprvé řekl, že ceny ojetých vanů jsou tak nesmyslné, že je možná výhodnější si koupit nový https://www.sauto.cz/osobni/detail/citroen/spacetourer/195416530. 6 let, 80k najeto za cenu o 350k nižší než mi teď nabízejí Starii o trochu lepší snad v každém ohledu (a 4x4, což je dneska u vanů skoro vzácnost), to bych označil za drastické zachování ceny, ne propad. A máš pravdu, že ceny ojetých Multivanů jsou ještě nesmyslnější, ale to odpovídá tomu, jak nesmyslné jsou i ty nové. Když chce někdo platit půl nebo tři čtvrtě mega i u ojetého auta jenom za to, že na tom má napsáno VW, jeho věc, ale na takovou sentimentálnost jsem já moc chudej a takových nás v nejbližších letech bude spíš víc než míň :-).

    STETKINS: Já jsem od BUZZ naivně čekal, že jako velký auto bude moct mít velkou baterku a tedy větší dojezd. Fyzika ale říká, že jako velký auto bude předně mít menší dojezd a tou velkou baterkou může běžný dojezd leda tak horko těžko dohnat. Jenomže to taky znamená, že se bude déle dobíjet. Do téhle soustavy můžeš zkoušet něco natlačit z jakékoli strany, ale vždycky tím jen něco vytlačíš na straně druhé, to je ta nemilosrdnost fyziky, o které mluvím. BUZZ dožene smysluplný dojezd ve chvíli, kdy Tesla začne nabízet o třetinu větší a k tomu ještě ta cenová nesmyslnost VW placky.
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    BOBASH: a včem je tak blbě udělanej? My právě čekáme na prodlouženou verzi, páč moc dětí :-)

    CAL: Počkej, ale jestli se ti líbil ten starej busík, tak buzz je větší :-D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CAL: Ohledně ID.Buzz se s tebou nebudu hádat, protože ta věc je udělaná v mnoha ohledech fakt blbě. Rozumnej dojezd to má, ale jenom díky tomu, že se ti s tím nechce ani po dálnici jet přes 110 nebo 120, a je to vevnitř hrozně příjemný, ale taky je to pekelně blbě udělaný.

    Ale jestli ti nevadí jak je to vyrobený a jak to jezdí, ale jen dojezd, tak si počkej na dlouhou verzi, která by měla mít větší baterku, to už bude mít dojezd jako Enyaq.

    Jo a ojetá Staria bude o velmi malej chlup dražší než jiná ojetá dodávka – ale ani náhodou si nebude držet cenu tak jako třeba Multivan. Čekej, že jí prodáš MOŽNÁ líp než Peugeot Traveller, ale furt čekej drastickej propad hodnoty.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Novej model 3 se prave zacina v Shanghai vyrábět, ma to 66kwh baterku od catlu, pocitam ze pujdou s cenou paradoxne dolů ;)
    LELI
    LELI --- ---
    CAL: nechci ti rozbijet predstavy, ale predstava ze ti petrolheadi utrhaj ruce za naftovej hyundai, kdyz existuje treba benzinova pacifica je takovy tvoje prani, ktery se asi mine s realitou, bez ohledu na to jak je nebo neni staria realne dobry auto (me osobne se libi a nejel sem s ni zatim). Spis si kup k ty starii do mesta starej fiat 500e, budes mit vyletnika i elektro do mesta za par korun. :-)
    CAL
    CAL --- ---
    Jen tak aby řeč nestála. Už pár let se těším, že si koupím elektroauto (protože mi to z několika důvodů přijde jako správná věc a navíc cool). Taky jsem ale odjakživa záviděl kamarádovi starého busíka, se kterým občas vyrazíme na nějakou exotickou jízdu. Nadšeně jsem proto hltal všechno o ID BUZZ, který se ale nakonec ukázal jako hrozné zklamání (čtěte _pro mě_, nechci se s Bobashem hádat jak je to objektivně skvělé auto a je moje chyba, že jsem od něj čekal něco jiného). Na Buzzu jsem si asi poprvé plně připustil, že elektromobilní technologii prostě vládne fyzika a poměr velikosti, hmotnosti, dojezdu a dobíjení ještě dlouho nebude přát větším MPV. Když se teď objevila celkem dostupná Staria a já zvažuju za stejnou cenu Starii nebo Ioniq, musel jsem si přiznat, že si prostě ještě chci užít svobodné výlety s rodinou na divoko. Asi tedy kupuju dvoulitrový, 10 let starý dieselový motor ve Starii a abych se necítil jako zrádce vlastních mladických ideálů, říkám si, že jí za pár let prodám (protože jako jeden z posledních modelů aut ze staré školy by si jí mohli petrolheadi cenit na hodně) a koupím elektromobil až pak. Trošku ale tuším, že až si zvyknu na van, podvolit se diktátu fyziky se mi chtít fakt nebude, protože jestli nepřijde nějaká totální revoluce, je nemilosrdná.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    ROMANET: když na to koukám, tak na tom něco bude, ale chtělo by to porovnat reálný délky, cybertruck by měl mít delší nákladovej prostor
    ROMANET
    ROMANET --- ---
    CRAZY_IVAN: to tak jen vypadá kvůli sklonu čelního skla, jinak je ta délka předků srovnatelná
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    NIKDAS: fakt divný, že je tak malej, když to má proti F150 tak krátkej čumák :)
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    Ten frunk docela podělali, když to srovnám s tím prostorem co tam má f150

    Nahlédněte pod kapotu Tesly Cybertruck: Přední kufr je menší, než všichni čekali – AutoRevue.cz
    https://www.autorevue.cz/nahlednete-pod-kapotu-tesly-cybertruck-predni-kufr-je-mensi-nez-vsichni-cekali
    NTR23
    NTR23 --- ---
    ROMANET
    ROMANET --- ---
    NTR23: ten filtr je často úplná kravina. někdy to znamená, že je v okolí veřejná nabíječka (třeba kilák vedle), jindy to znamená, že tě pustí k 240v zásuvce. někdy to znamená, že nechtějí nic, jindy to znamená, že chtějí 25 eur za tu 240v zásuvku nebo 35 eur za type2. někdy mají normální AC sloupky, ale nejde se k nim dostat, protože je někdo jiný blokuje.

    jinými slovy, vždy je nutný procházet recenze a vůbec nesázet na to, že člověk normálně nabije. třeba ve francii bylo prostě lepší se podívat, co je kolem hotelu a nabíjet (placeně) tam než platit hotelu.
    OT_
    OT_ --- ---
    BOBASH: Le pardon, ale musím to vyfotit sám:)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam