• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    GOR
    GOR --- ---
    PEPAZZ: Jen mi tedy není jasné, jak budou vypadat akolik budou vážit nabíjecí kabely... Napájení na 1; 2; 3 kV a v autě snižující měnič? Víc kabelů?
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    NIKDAS: pocet cyklu bude vysoký čekal bych stejně jako u LFP tj cca 4000 cyklů nez budeš na 80%
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    FEDAJKIN: presne tak, počítej nabíjeci proud 70*4 = 280kW (700A u 400V architektury)
    XCIDER
    XCIDER --- ---
    FEDAJKIN: 4C = 4 násobek kapacity. neni to technicky vzato uplne spravne ale mysli se tim, ze baterku s kapacitou napr. 1000 mAh muzes nabijet proudem 4000 mA. Proste to cislo pred C ti rika, kolikrat ji stihnes nabit za hodinu. V tomhle pripade by se mela dat nabit za 15 minut
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    PEPAZZ: Umíte někdo to 4C vysvetlit, jak kdyby mi bylo 8?

    The company claims Shenxing is the world's first LFP battery to support 4C super fast charging, which means it can charge at a current of 12A above the diffusion limiting current.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    PEPAZZ: tyjo a co počet nabijecích cyklů? Doufám, že tam se jim to taky podařilo navýšit.
    Jinak ať nemusíte googlit, tak zmiňovaných 14°f je -10°C
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    !!!!!

    CATL Debuts Fast-Charging LFP Battery That Adds 248 Miles In 10 Mins
    https://insideevs.com/news/682066/catl-debuts-fast-charging-lfp-battery-adds-248-miles-10-minutes/

    Dubbed Shenxing (an ancient Chinese phrase praising speed), the new battery, which is described by CATL as a "battery for everyone," will enable up to 434 miles of range on China's CLTC cycle, CATL announced during an online briefing on August 16.

    The company claims Shenxing is the world's first LFP battery to support 4C super fast charging, which means it can charge at a current of 12A above the diffusion limiting current.

    According to the company, the Shenxing LFP battery can achieve fast-charging over a wide temperature range, being able to charge from zero to 80 percent in 30 minutes even in temperatures as low as 14℉.

    The new fast-charging LFP battery is expected to enter mass production in China by the end of the year. The first electric vehicle models equipped with Shenxing batteries will launch in the first quarter of 2024.

    LFP batteries are cheaper than other lithium-ion batteries and more durable in many cases. However, they typically have lower energy density and their performance drops in the cold. CATL says these issues are a thing of the past with its new fast-charging battery, which "embodies the perfect balance of long range and easy refueling."
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CAL: Aktuálně je pořád těch MPV nedostatek, to máš pravdu. A kdybys prodával ojetou Starii letos, tak jí prodáš draho.

    Ale ty si jí chceš nechat pět let a to se situace může dost výrazně změnit a trh může bejt saturovanej, což povede k tomu, že se pokles cen MPV vrátí tam, kde byl.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CAL: Tak pak nechoď na diskusní fórum diskutovat :)

    Z mojí zkušenosti má ID.Buzz cca o 50 km menší reálnej dojezd než Enyaq a ve výsledku jsem byl překvapenej, že to dojezdem není tak blbý, jak jsem čekal.

    A jinak ano, napíšu přesně to, co jsi na začátku psal, že napíšu – pokud čekáš, že MPV o identickým rozvoru bude mít větší baterku než SUV na tom daným rozvoru, tak ses asi nezamyslel nad tím, jak ten elektromobil vypadá uvnitř .)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Video jako tohle je krásná odpověď lidem "cO uDěLáMe s BaTeRIeMa"?

    What *Really* happens to used Electric Car Batteries? - (you might be surprised)
    https://www.youtube.com/watch?v=s2xrarUWVRQ
    CAL
    CAL --- ---
    BOBASH: jak jsem psal, mně se to moc pitvat nechce...
    CAL
    CAL --- ---
    BOBASH:Mně se zdá, jako kdyby tvoje argumenty dokládali opak toho, co jimi chceš podložit. Čekačka na Starii je aktuálně minimálně rok. Verze 4x4, o které jednám, je v Čechách na skladě 1, slovy jedna. Žádný z modelů, který se přestal vyrábět, se vyrábět nezačne. Celý segment MPV je dlouhodobě na sestupu a s elektrifikací dostal ránu z milosti. Já v tom žádný obrat nevidím, to vypadá, že to bude spíš horší než lepší, jeden cenově dostupný model fakt celý segment v celé Evropě neobslouží, protože alternativy Multivan a Vito jsou, jak píšeš, výrazně dražší.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CAL: Jinak ty jsi s tím jezdil? Mě totiž, pokud jezdíš rozumným tempem po dálnici, ten dojezd tak tragickej nepřišel. Ono je s tím stejně nepříjemný jet rychle, takže jsem s tím jezdil po dálnici 120, a to mi to žralo něco kolem 22-24 kWh/100 km, takže zhruba stejně jako když jsem s Enyaqem jezdil normální rychlostí.

    Takže na dálnici budeš pomalej, ale přes 300 km najedeš.

    Ve městě to taky díky rekuperaci nebylo nijak tragický. Čekal bych teda průšvih s vytápěním v zimě (velkej prostor), ale celkově mi to přišlo jako mnohem menší rozdíl proti Enyaqu než jsem čekal.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    STETKINS: Mizerný plasty, blbě zpracovaný (třeba sváry na viditelných místech, občas řešení který bys čekal u francouze nebo číny), příšerně blbě naladěnej podvozek... prostě je to takový nedotažený.

    CAL: Jenomže SpaceTourer/Traveller je drahej proto, že nový se už nedělaj na benzín/naftu, respektive se prodávaj jen jako Toyota ProAce. A i těch byl dlouhodobě šílenej nedostatek (stejně jako menších ProAce CITY, což je Berlingo) a šílený čekačky, což bylo ještě ovlivněný čipovou krizí.

    A alternativy byly jen výrazně dražší Multivany a Vita.

    U Starie bych tyhle problémy už nečekal, takže se vývoj ceny v horizontu pár let vrátí do normálního stavu, a to fakt nebude zas takovej zázrak.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    PEPAZZ: sauce?
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    CAL: Já jsem také doufal, že bude větší. Máme T6 a ta má super velikost. ID Buzz je sice menší, ale pořád to má dostatečnou velikost a je to fakt moc příjemný auto, skvěle se řídí a i dynamiku má slušnou, pecka je poloměr otáčení...
    Baterie by mohla být větší, ale to snad vyřeší ta prodloužená verze s větší baterkou. Navíc já prostě větší baterii nepotřebuji. Najezdíme cca 25.000,- Km a delší trasy jezdím minimálně. Nejezdím rychle a mám rád kafe, takže pohodová jízda a kafe pauzy jsou pro mě ideálka :-D
    Navíc mám plán, že na delší trasy bych pořídil Taycan :-D
    .... No nic, zpátky na zem, ale plány mám hezký...
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    pekné řešení

    Tesla's Model Y Turned Into a Little Camper - The perfect road trip car!
    https://www.youtube.com/watch?v=MmfvrKgOnbk
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    CAL: Větší baterka se déle dobíjí hlavně na papíře, v reálu to bude stejně rychle (pokud dobíjíš ze zásuvky, tak už tě ten čas srát vůbec nemusí), protože když jedeš delší trasu a chceš zastavovat nějak rozumně, potřebuješ tam při jedné zastávce nacpat třeba 250km. U velký baterky máš větší rozpětí, kdy musíš zastavit, abys těch 250km cpal nejvyšší možnou rychlostí.

    Velmi přibližný výpočet (Vím, že je každý auto jiný, doufám, že mě tady někdo nebude školit na detailech jde hlavně o ten poměr a taky o to, jak si nezkušení lidi představují nabíjení. Nejčastější otázku, kterou dostávám je: za jak dlouho to nabiješ do plna? a hned potom: a kolik to nabití stojí...tyvole tam je tolik proměnnejch, že nejjednodušší odpověď je: běž do prdele):

    Velká baterka:
    Při 100% nabití máš dojezd 400km, nabíjet rychlostí 100kwh lze od 0%-50% (200km dojezd), pak 75kwh od 50% do 80% (dojezd 320km).
    Nechceš jet na kost, zároveň těch rychlých dobíječek v ČR není až tolik, takže první zastávku dáš při 10% (dojezd 40km) docpeš tam skoro plnou rychlostí těch 250km, takže za 35 minut nabiješ do 73% a jedeš dál. Abys nabíjel smysluplně, tak jsi teoreticky mohl dorazit k nabíječce až se 17%, nebo taky s nulou, což dělá rozpětí nějakejch 70km)

    Malá baterka:
    Při 100% nabití máš dojezd 300km, 100kwh lze od 0%-50% (150km dojezd), pak 75kwh od 50% do 80% (dojezd 240km). Nechceš jet na kost, takže první zastávku dáš při 10% (dojezd 30km), docpeš tam skoro plnou rychlostí 210km, takže za 30 min nabiješ do 80% a jedeš dál. Abys nabíjel smysluplně, nesmíš dojet k nabíječce víc, než s 10%, nebo taky s nulou, což dělá rozpětí nějakejch 30km, a jako bonus jsi nabil "pouze" 210km...

    Výsledek je, že na delší trase budeš zastavovat o dost častěji a s menší rezervou (nebo rozpětím, záleží jak tomu chceš říkat). Jasně, jsou aplikace, který ti tohle přesně vypočítaj a stane se ti, že na některý nabíječce zastavíš při 30%, strávíš tam 10 min abys dojel k jiný s 5% a tam nabíjel dlouho...jenže to je právě to rozpětí, který zmiňuju, navíc nevím jak moc tyhle appky hledí na to, u koho chceš nabíjet vzhledem k různým tarifům a pokud na to hledí, tak se zase vracíme k rozpětí, protože těch opravdu rychlých nabíječek je fakt málo.


    Jinak když už mluvím o rychlonabíječkách, tak jsem si vzpomněl, jak debilně je udělaný nový parkoviště na D1 u KFC v Ivanovicích na Hané.
    Jsou tam dvě rychlonabíječky, ale místa k nim (a pouze k nim, ostatní jsou normální, jedno vedle druhýho) jsou oddělený obrubníkem se štěrkovým pásem, takže k jedné nabíječce zajede opravdu jen jedno auto i přes to, že každá zvládnou nabíjet auta dvě. Když jsem se ptal ČEZu, proč to tak je, tak říkali, že smluvní partneři jim dovolují pouze jedno auto k jedné nabíječce. Většinou se to řeší tak, že jsou nabíječky sice vedle sebe a mají před sebou každá jedno místo, ale na obou stranách je volno, takže lze nabíjet 4 auta (třeba v Lokti). Tady to projektant vzal velmi vážně a vyloženě znemožnil nabíjení více vozům, s takovou tu elektromobilitu nevybudujeme vážení :D Až se dostaví dálnice do přerova, tak to tam bude jiná rvačka, protože u Lokte se lidi perou už teď, naštěstí tam přistavěli nabíječky naproti u Bageterie.

    Za mě je 400km dojezd minimum (to ještě musí člověk počítat se snížením na dálnici...i když mi to při 110km/h žere přesně dle WLTP). Jezdím po celý republice a v naprostý většině případů mi stačí jedna zastávka, tam se najím a časová ztráta je cca 0 minut, většinou utíkám k nabíječce vypnout abych nepřeplatil a nezdržoval ostatní.


    PS: jak se tak dívám, tak k té bílé nabíječce by se teoreticky další auto mohlo vejít, podle toho, na který straně má nabíjecí port. Ale v době, kdy jsem tam byl já, tak ta bílá nefungovala a k zelený se chlapík nemohl dostat, protože já používal ten kabel jeho směrem, protože ten druhej ke mě nedosáhl...což je další neduha těchto nabíječek...krátký kabely!
    PS2: Sry za tapetu

    CAL
    CAL --- ---
    BOBASH: Dohledal jsem inzerát, kde jsem si poprvé řekl, že ceny ojetých vanů jsou tak nesmyslné, že je možná výhodnější si koupit nový https://www.sauto.cz/osobni/detail/citroen/spacetourer/195416530. 6 let, 80k najeto za cenu o 350k nižší než mi teď nabízejí Starii o trochu lepší snad v každém ohledu (a 4x4, což je dneska u vanů skoro vzácnost), to bych označil za drastické zachování ceny, ne propad. A máš pravdu, že ceny ojetých Multivanů jsou ještě nesmyslnější, ale to odpovídá tomu, jak nesmyslné jsou i ty nové. Když chce někdo platit půl nebo tři čtvrtě mega i u ojetého auta jenom za to, že na tom má napsáno VW, jeho věc, ale na takovou sentimentálnost jsem já moc chudej a takových nás v nejbližších letech bude spíš víc než míň :-).

    STETKINS: Já jsem od BUZZ naivně čekal, že jako velký auto bude moct mít velkou baterku a tedy větší dojezd. Fyzika ale říká, že jako velký auto bude předně mít menší dojezd a tou velkou baterkou může běžný dojezd leda tak horko těžko dohnat. Jenomže to taky znamená, že se bude déle dobíjet. Do téhle soustavy můžeš zkoušet něco natlačit z jakékoli strany, ale vždycky tím jen něco vytlačíš na straně druhé, to je ta nemilosrdnost fyziky, o které mluvím. BUZZ dožene smysluplný dojezd ve chvíli, kdy Tesla začne nabízet o třetinu větší a k tomu ještě ta cenová nesmyslnost VW placky.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam