CAL: Větší baterka se déle dobíjí hlavně na papíře, v reálu to bude stejně rychle (pokud dobíjíš ze zásuvky, tak už tě ten čas srát vůbec nemusí), protože když jedeš delší trasu a chceš zastavovat nějak rozumně, potřebuješ tam při jedné zastávce nacpat třeba 250km. U velký baterky máš větší rozpětí, kdy musíš zastavit, abys těch 250km cpal nejvyšší možnou rychlostí.
Velmi přibližný výpočet (Vím, že je každý auto jiný, doufám, že mě tady někdo nebude školit na detailech jde hlavně o ten poměr a taky o to, jak si nezkušení lidi představují nabíjení. Nejčastější otázku, kterou dostávám je: za jak dlouho to nabiješ do plna? a hned potom: a kolik to nabití stojí...tyvole tam je tolik proměnnejch, že nejjednodušší odpověď je: běž do prdele):
Velká baterka:
Při 100% nabití máš dojezd 400km, nabíjet rychlostí 100kwh lze od 0%-50% (200km dojezd), pak 75kwh od 50% do 80% (dojezd 320km).
Nechceš jet na kost, zároveň těch rychlých dobíječek v ČR není až tolik, takže první zastávku dáš při 10% (dojezd 40km) docpeš tam skoro plnou rychlostí těch 250km, takže za 35 minut nabiješ do 73% a jedeš dál. Abys nabíjel smysluplně, tak jsi teoreticky mohl dorazit k nabíječce až se 17%, nebo taky s nulou, což dělá rozpětí nějakejch 70km)
Malá baterka:
Při 100% nabití máš dojezd 300km, 100kwh lze od 0%-50% (150km dojezd), pak 75kwh od 50% do 80% (dojezd 240km). Nechceš jet na kost, takže první zastávku dáš při 10% (dojezd 30km), docpeš tam skoro plnou rychlostí 210km, takže za 30 min nabiješ do 80% a jedeš dál. Abys nabíjel smysluplně, nesmíš dojet k nabíječce víc, než s 10%, nebo taky s nulou, což dělá rozpětí nějakejch 30km, a jako bonus jsi nabil "pouze" 210km...
Výsledek je, že na delší trase budeš zastavovat o dost častěji a s menší rezervou (nebo rozpětím, záleží jak tomu chceš říkat). Jasně, jsou aplikace, který ti tohle přesně vypočítaj a stane se ti, že na některý nabíječce zastavíš při 30%, strávíš tam 10 min abys dojel k jiný s 5% a tam nabíjel dlouho...jenže to je právě to rozpětí, který zmiňuju, navíc nevím jak moc tyhle appky hledí na to, u koho chceš nabíjet vzhledem k různým tarifům a pokud na to hledí, tak se zase vracíme k rozpětí, protože těch opravdu rychlých nabíječek je fakt málo.
Jinak když už mluvím o rychlonabíječkách, tak jsem si vzpomněl, jak debilně je udělaný nový parkoviště na D1 u KFC v Ivanovicích na Hané.
Jsou tam dvě rychlonabíječky, ale místa k nim (a pouze k nim, ostatní jsou normální, jedno vedle druhýho) jsou oddělený obrubníkem se štěrkovým pásem, takže k jedné nabíječce zajede opravdu jen jedno auto i přes to, že každá zvládnou nabíjet auta dvě. Když jsem se ptal ČEZu, proč to tak je, tak říkali, že smluvní partneři jim dovolují pouze jedno auto k jedné nabíječce. Většinou se to řeší tak, že jsou nabíječky sice vedle sebe a mají před sebou každá jedno místo, ale na obou stranách je volno, takže lze nabíjet 4 auta (třeba v Lokti). Tady to projektant vzal velmi vážně a vyloženě znemožnil nabíjení více vozům, s takovou tu elektromobilitu nevybudujeme vážení :D Až se dostaví dálnice do přerova, tak to tam bude jiná rvačka, protože u Lokte se lidi perou už teď, naštěstí tam přistavěli nabíječky naproti u Bageterie.
Za mě je 400km dojezd minimum (to ještě musí člověk počítat se snížením na dálnici...i když mi to při 110km/h žere přesně dle WLTP). Jezdím po celý republice a v naprostý většině případů mi stačí jedna zastávka, tam se najím a časová ztráta je cca 0 minut, většinou utíkám k nabíječce vypnout abych nepřeplatil a nezdržoval ostatní.
PS: jak se tak dívám, tak k té bílé nabíječce by se teoreticky další auto mohlo vejít, podle toho, na který straně má nabíjecí port. Ale v době, kdy jsem tam byl já, tak ta bílá nefungovala a k zelený se chlapík nemohl dostat, protože já používal ten kabel jeho směrem, protože ten druhej ke mě nedosáhl...což je další neduha těchto nabíječek...krátký kabely!
PS2: Sry za tapetu