• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: to by bolo idealne, ale to by som musel deckam odopriet kvalitne vzdelavanie, pri 160k rocne to za tych 5 rokov vychadza presne tych 800 :)

    neda sa nic robit, musim zatnut zuby, jazdit s deckami mhdckou a obcas pouzit tu staru pastiku a dufat, ze sa nerozpadne, ich lepsia buducnost je pre mna dolezitejsia ako okamzity komfort
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: A potom jsou lidi jako treba ja, ktery uz z principu autem jezdej tak dlouho, dokud to smysluplne je mozny. Protoze energie potrebna na vyrobeni novyho se nevrati nikdy.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: No kupovat si auto, který bys musel splácet 15 let, to už SKUTEČNĚ JE známka finanční negramotnosti.

    Ale půjčit si na auto, který by sis jinak koupil za pět let až bys na něj našetřil a po těch pět let bys platil servis a benzín do starý paštiky, to už je naopak známka finanční gramotnosti.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ale nemas moznost ho 15 rokov splacat, teraz som si random naklikal autopujcku na nove elektro za 800000 a necha ma nastavit dlzku splacania maximalne na 6 rokov
    MINER
    MINER --- ---
    DZODZO: Zaměňuješ leasing a operativní leasing. U běžného leasingu si auto necháš, jak dlouho chceš.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: A to máš jako povinnost ho po konci splácení prodat a vzít si další?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MINER: pokial si beries auto na leasing, tak zrejme si ho neberies do konca jeho zivotnosti, ale max na 5 rokov
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Sry pumu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: I dneska najdeš na auta úvěry třeba za 2%, jen co jsem zběžně kouknul tak má Ford nějakou takovouhle akci na Kugu.
    MINER
    MINER --- ---
    DZODZO: Je to naopak: kdo umí investovat, dokáže zúročit peníze, za které které by cashnul auto, víc, než je úrok leasingu.

    Se současnými úroky je to těžší, ale rozhodně to neni tak, že kdo nekešuje auto, je finančně negramotný.

    Jestli si kupuje někdo auto na machrování před šéfem, je úplně jinej problém a nesouvisí s tím, jak ho platí.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Přesně.

    Pointa je, že průzkum mezi "běžným lidem" o tom, jaký auto si budou kupovat, pokud už nejsou aktivně v procesu kupování, je o ničem.

    Jakkoliv tady s oblibou šiju do Tesly, tak pokud by skutečně faceliftovej model Modelu 3 zlevnili na 800 tisíc, tak garantuju, že si tu věc půjde objednat obrovský množství lidí, který by v tuhle chvíli nenapadlo přemýšlet o ničem jiným než o dieselový Octavii.

    Dtto s VW ID.2 / Škodou Kapesnyaq. Člověk, kterej bude za 2-3 roky uvažovat o koupi novýho hatchbacku nižší střední nebo malýho rodinnýho SUV si dneska nedokáže představit, že by šel do elektriky, protože elektrika přece stojí minimálně milion a půl (většina lidí si ještě nevšimla že Model 3 už stojí jako lepší Octavia), spíš víc.

    Až jim prodejce ukáže elektrickou škodovku s vnitřním prostorem menšího rodinnýho auta, která bude stát 600, tak se na to budou dívat ÚPLNĚ jinak.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: No podle toho blábolu o "vraku a půjčce na krku" jsi teda asi nezjistil, že kromě povinného ručení existuje i havarijní pojištění.

    Když nabouráš auto, který splácíš, tak ti nezůstane vrak a půjčka na krku. Normálně si dojdeš k dealerovi pro nový auto (protože pokud nejsi vocas, tak máš GAP, tedy dostaneš cenu novýho auta).

    Jinak tvrzení "půjčit si na auto je známkou finanční negramotnosti" je samo o sobě mnohem větší známkou finanční negramotnosti, když to podáš takhle obecně.

    Známkou finanční negramotnosti je půjčit si na auto, na které nemáš/nemůžeš si ho dovolit a které doopravdy nepotřebuješ.

    Nicméně speciálně u nových aut je často výhodný si půjčit i na auto, který si nejen můžeš dovolit, ale dokonce na něj máš cash, protože úvěry na nový auta jsou často extrémně výhodný (naprosto běžně jsou pod inflací).

    V případě elektromobility, o který se bavíme, pak může být známkou finanční negramotnosti si nepůjčit na elektromobil a utrácet peníze za benzín, když bys už dávno mohl jezdit na elektřinu z vlastního soláru na baráku.

    Nemluvě o tom, že u auta jakožto spotřební věci je dost podstatná doba, po kterou ti bude sloužit – koupit si lepší auto až za pět let znamená, že ses připravil o pět let užitku z novýho auta a místo toho jsi měl peníze někde na účtu požíraný inflací (jiná věc je když je máš v nějaký efektivní investici).

    Obecně je ale auto jedna ze dvou věcí (v soukromým životě, podnikání je jiná věc), kde dává půjčovat si dává smysl.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: tomuto průzkumu bych říkal statistiky prodeje a to je to, co má jediné relevanci - hlavně trendy. A ty jsou jasné. https://www.counterpointresearch.com/europe-ev-sales-q1-2023/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Průzkum veřejnýho mínění je v tomhle dost nahovno.

    Zajímavej je jedině průzkum mínění mezi lidma, kteří si aktuálně chtějí koupit auto nějaké kategorie, kde existuje smysluplná elektrická alternativa.

    Člověk, kterej si kupuje VW Golf, ví o elektromobilitě prd, protože ho to nezajímá a tak to neřešil. A proto může blábolit nesmysly o vodíku.

    Až za tři roky půjde koupit u VW smysluplná alternativa ke Golfu za stejný peníze, najednou ten průzkum bude vypadat úplně jinak. Lidi (zejména starší) totiž mívají tendenci přistupovat k věcem metodou "co jsem si nevyzkoušel na vlastní pracky, to neexistuje", zároveň pokud zrovna aktivně nenakupují nové auto, tak nemají kontakt s tím nejnovějším na trhu a tudíž posuzují situaci podle toho, co bylo na trhu když kupovali poslední auto (v lepším případě, v horším podle toho jaké to bylo když to jejich poslední auto vyrobili).

    To, že až budou kupovat další auto, bude to vypadat úplně jinak, si neumí představit. Takže spousta lidí co dnes odpovídá, že by si elektromobil určitě nekoupili, tím myslí, že by si ho nekoupili v roce 2018, kdy se o to naposledy zajímali a Tesla stála jako dva až tři Golfy.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: teraz neviem ktore pojisteni myslis, ci nase auto co mam u csob, pojisteni majetku a odpovednosti co mam u uniqa alebo zivotne a urazove pojisteni tamtez? ... no tak ale hlavne ze si si kopol :)))

    pointa bola uplne inde, poziciavat si peniaze na auto je urcitym ukazatelom financnej negramotnosti, ktora je tu bohuzial dost rozsirena, kopu ludi si kupuje to na co nema, aby sa tym chvalili ludom, ktorych to nezaujima (to hovorim ako clovek, ktory si na prve auto pozical peniaze)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GIOMIKY: Hele vážně se tu bavíme o tom, že jsme v kontextu výroby elektromobilů na úrovni Afriky?

    Země, která vyrobí v přepočtu na počet obyvatel téměř nejvíc aut na světě (za Slovenskem), kde se už teď vyrábějí dva poměrně solidně prodávaný elektromobily (Enyaq a Kona, další elektrický škodovky na cestě), vývoj Porsche Engineering, vývoj BMW, atd.


    JYRKA: Jestli ti je 53, tak nejsi boomer, ale Generation X, nejmladším boomerům je 59 :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: U tebe mě ani nepřekvapuje, že jsi neslyšel o něčem jako je "pojištění"...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    GIOMIKY: pujcene mam na barak, lebo to je investice, brat si pujcku na auto mi pride strasne nerozumne, lebo ked naburas, tak je z auta kopa srotu a tebe ostane na krku pujcka, u baraku je sice tiez riziko nejakeho tornada alebo poziaru ale rozhodne mensie ako na cestach s autami
    GIOMIKY
    GIOMIKY --- ---

    Jak budu financovat nový elektromobil

    9 hlasy od 9 respondentů

    MINER
    MINER --- ---
    COMODOR_FALKON: On tam reálnej základ je. Fúze dat z více senzorů neni triviální problém. Dokonce je to docela složitej problém, páč kontradikce v datech senzorů není úplně neběžná.

    Rozdíl je jen, že všichni lidi na světě, kromě Muska, to akceptují, a prioritizují fail-safe bezpečnost nad složitostí/jednoduchostí a ne naopak.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    KUTAS: Tak vodík je reálně jen "velmi neefektivní baterie…
    Na druhou stranu k jeho prosazení bude nutné zajistit silné a levné zdroje elektřiny, což mnohem intenzivněji posílí i elektromobily…

    FEDAJKIN Jak správně DZODZO uvádí, radary tam nejsou už teď…
    Dosavadní vývoj situace je zhruba takovýto:
    1) "Radary jsou na nic, potřebujeme radar s vysokým rozlišením"
    2) Tesla zjistila, že radary s vysokým rozlišením jsou jiná technologie, která se prakticky nepoužívá. Zahájen in-house vývoj.
    3) Elon si stěžuje, že radary zhoršují fungování FSD
    4) Nastává nedostatek čipů, Tesla ho obchází odstraněním (nadbytečného) radaru a přechodem na Vision-only. Radar vypíná i v autech, které ho mají. Hi-Res "radar" stále ve vývoji.
    5) Tesla vyrábí auta bez radaru
    6) Tesla ohlásila prototyp Hi-Res "radaru" a jeho nasazení "už brzy"
    …pokračování se zatím utváří…
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam