• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    DIM_: Tak záleží na jističi a kabelu, o těch 11A jsou právě většinou ty dodané výrobcem (resp. ony jsou 10A), za mě totál k hovnu. Tipuju, že je to z důvodu norem, protože co má nad 2,5kWh, má být připojené přímo do elektroinstalace.. Já na 1f nabíjím 3,6kWh (tzn 230V x 16A) a nebo to píchnu to 3f, kde jedu 11kWh (3x16A).
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    NIKDAS: počítám, že to budu chtít hodně plnit přes soláry, na druhou stranu elektroauto budu mít nejspíš pár let jen jedno a i kdyby byly dvě, tak se dobíjet taky nebudou každý den. Takže smysl dává opravdu asi wallbox + zásuvka.
    Sousedovi udělali nabíječku "zdarma" (vůbec netuším co to je zač) v rámci instalace fotovoltaiky.
    DIM_
    DIM_ --- ---
    KUTAS: Z normalni 230V zasuvky nabijis max cca 2.5 kWh (230V x 11A). Z wallboxu az 22 kWh (vetsina aut umi max 11 kWh).

    Takze muzes nabijet 4x rychleji. Vypada to jako blbost, ale je to fajn. Treba to, ze mas levnejsi proud 8 hodin denne, takze v tech 8 hodinach chces nabit. Na to se hodi wallbox.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    KUTAS: Nejlevnější wallbox jsem viděl nad 10k v lidlu, ty co maj dynamický řízení (abys mohl nabíjet a vařit najednou, aniž bys musel mít větší hlavní jistič na domě a platit vyšší rezervaci příkonu, taky abys nabíjel třeba JEN ze solárů) stojí přes 20k, plus kabeláž a chrániče/jističe.
    Oproti tomu 400V zásuvka stojí už od 300kč. Ale zase do ní musíš strčit přenosnou nabíječku, která stojí taky nad 10k (ty co dodávaj k autům jsou většinou k hovnu, jen na 1fázi), takže pokud chce člověk mít co nejširší možnost nabíení, tak tu kabelovou stejně koupit musí.
    Já nabíjím na hotelech a podobně a třífázovka se většinou najde všude a auto s ní nabiješ přes noc do plna.

    Za mě ideální mít na jednom místě wallbox a na druhém třífázovou zásuvku, ta se na baráku stejně dřív nebo později hodí.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Tak já počítám s nabíječkou jak do garáže, tak i ven. I když ta nabíječka asi něco stojí, že? Jaký je reálný rozdíl mezi nabíječkou a prostě zásuvkou s nějakým větším výkonem.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    DZODZO: Já koupil delší kabel a wallbox umístil blízko oknu, takže v případě nutnosti ho jen vystrčím ven a je to :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ja sice garaz mam, ale nabijacku by som chcel tiez vonku, z toho dovodu, ze ked napr. pride navsteva, tak az si mozu nabijat auto, kym to moje bude v garazi, aby sme tam nemuseli zlozito sachovat s parkovanim
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    KUTAS: To jenom dokazuje, že tam nebydlíš dost dlouho :D Dělám si prdel, taky jsem jedna z mála vyjímek, kde garáž je opravdu garáž, ale všude v okolí vidím garážoskladiště a parkování na ulici...
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    NIKDAS: Tak uz jeden dum jsem postavil a garaz vyuzivam, na ty ostatni veci planuju jine prostory, stejne jako mam ted.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    KUTAS: Tak ono z každé garáže se postupem času stane sklad (kola, sekačka atd. atd.). Když si uděláš dvojgaráž, tak máš šanci, že do ní postupem času dáš alespoň jedno auto :D
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    NIGHTHUNTER: tak, když plánuju rodinný dům, tak zásuvku/nabíječku můžu mít i venku, takže je to v podstatě jedno.

    STETKINS: tak jako garáž je fajn, já jen řeším jestli dvoj garáž nebo jednu a tam samozřejmě narážím na limity s místem. A obávám se, že buď bude varianta 1 garáž nebo dvojgaráž a přístřešek se tam nevejde... ale to ještě promyslim.
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    CAL: a údajně by tam také neměli dávat ty staré 150kW motory, ale ty 210kW co má ID.7
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    KUTAS: to já teda mám 20 letou Octavii 1, 1.9 TDi a příští rok chci pořídit ojetýho rapida, což je velikostně srovnatelný a ten by mohl vydržet dalších 8-10 let a pak pořídím elektromobil, kterej vyroběj někdy 2027 :D
    CAL
    CAL --- ---
    STETKINS: zajímavý, já se na ty tlačítka ptal na esalonu a vystavovatel říkal, že ještě neví a to jinak pár podrobností měl. Říkal třeba, že s dlouhou verzí přijdou i do krátké nové baterky s o chlup větší kapacitou, snad 3kwh.
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    ad garáž: mně přijde úplný nesmysl mít místnost na auto. Garáže vůbec nestavíme, děláme přístřešky na auto ideálně propojené s vchodem do domu - nemusíte škrábat, odmetat sníh a v klidu si nanosíte věci do auta/z auta i když něco padá. Normálně tam dáváme i nabíječky, takže auto připojíš na nabíječku a před odjezdem se ti ohřeje ze sítě. Argument, že ušetříš na vyhřívání auta, když budeš mít garáž je úsměvný, protože nejdřív utratíš bambilion za garáž abys pak ušetřil drobný za ohřev auta.

    DOCKINEZ: Minulý týden mi volal dealer s informacema kdy půjde objednat prodloužený id.buzz a mimo jiné se u toho modelu vrací k fyzickým tlačítkům místo těch kapacitních plošek, takže to vypadá, že pochopili, že tudy cesta nevede :-D
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    BOBASH: Já vím, a je to příšerný. K tomu připočti trend mizejících fyzických tlačítek a člověk se přestává divit lidem, co si i do města koupí RAM. Protože když chceš nový auto a plnotučný fyzický ovladače (dotykový plošky na volantu apod. se nepočítají), tak je těch možností čím dál míň :/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DOCKINEZ: Dneska už bez infotainmentu s 10" displejem nekoupíš ani spalovací auto, pokud koukáš nad úroveň Fabie nebo Dusteru. Nejvíc, v co můžeš doufat, je nějakej minimalistickej displej, kde ty appky budou, ale nebude to mít 13".
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    KUTAS: obecně je asi stejně užitečná jako pro spalovací auto - v zimě nemusíš rozmrazovat zmrzlé auto, odhrnovat sníh... baterky sice dávají i mráz, protože ani v Norsku nemají všichni garáž (zato tam má většina EV), ale proč jí garáží neulehčit život ;-)
    taky když budeš mít garáž, máš určitě větší možnost nechat si tam udělat wallbox na dobíjení, nebo mít aspoň zásuvku na 230V nebo ideálně 400V, takže pak budeš úplně vysmátej a můžeš vždycky odjíždět s vyhřátým autem a 100% baterkou ;-)
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    Ano
    Lithiovkám nevadí zima per se

    Vadí jim velký proudy do/z baterie, když je pod nulou

    Ad nabíjení
    Pokud není výrobce úplně vymrdanej, tak má baterie auto výhřev
    U parkování a pomalýho nabíjení přes noc to nebejvá problém, baterka se nejdřív zahřeje, pak nabije
    Sere to hlavně v případech, kdy si necháš vytřískanou baterku, a chtěl bys jí v mrazu honemrychle nabít
    Takovej scénář ale nemá moc souvislost s garážovym stánim

    Druhá věc je vyhřejvání vozu
    Pokud máš garáž, tak ta si většinou drží vyšší teplotu a míváš tam tarif za tržní minimum
    Takže ráno jedeš s plně nabitym autem, kde ušetříš ještě pár korun za elektřinu
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Obecne dotaz, je nejak dulezita garaz pro EV? Jakoze v nasich podminkach daji baterky zimu venku v pohode?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam