• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH:
    DOCKINEZ:
    LA_PIOVRA: u nás ho má místní zubař a schválně jestli uhodnete za co kandidoval.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    BOBASH: Já vím, taky jich máme na sídláku po kokot.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DOCKINEZ: Na Ram 1500 očividně nemusíš být redneck z Arkansasu, bydlím na Vinohradech a pomalu tu o ně zakopávám (nebo do nich spíš narážím hlavou).

    Jinak k tématu klubu, docela zajímavě vypadá novej Ram 1500 Ramcharger. Plug-in hybrid se skoro 100 kWh baterií a 3.6 V6 coby generátorem. Ideální řešení, pokud chceš mít možnost fungovat na cokoliv (a případně pohánět barák benzínem :)).
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    BOBASH: Ano, a diskuze se posouvá. To je na diskuzáku běžný jev.

    No a však si ho taky nekupuju. Jsem městský člověk, ne redneck z Arkansasu, abych potřeboval pickup :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DOCKINEZ: Ok, fyzický ovladače ještě nějaký má, ale ty má třeba novej Superb taky, stejně jako třeba všechny BMW. Ty jsi původně řešil, že nechceš muset používat obří displej, a ten už máš i v tý Ramce.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: Počkej, to je nějaká blbost. Buď jsi měl špatnou nabíječku, nebo špatně nastavenou nabíječku.
    Protože 400V zásuvka se dělá 3x16 (11kwh) nebo 3x32 (22kwh), Enyaq podle mě umí jen 11kwh, baterku má 76kw
    tzn nabít jsi ho měl nejpozději za 7 hodin, za 8 s tepelnýma ztrátama.
    A když je něco špatně na zařízení, tak je jedno, co za zařízení to je (jestli wallbox, nebo přenosná nabíječka).
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    BOBASH: V posledním příspěvku, na který reaguješ, byla řeč o fyzických ovladačích a o lidech, kteří si kvůli nim takový auto koupí. Vůbec nic o tom, že by RAM neměl displej.

    Chtělo by to zapracovat na skillu vnímání psaného textu a míň si domýšlet hovadiny, pane novináři :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Kdyz walbox, tak takovej, kterej jde ridit- a nebo pocitat s krabickou do rozvadece.
    Takovy system HomeAssistant s nima umi divy, ve spojeni s FVE se to rozhodne vyplati
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KUTAS: Když jsem naposledy na návštěvě ze srandy zkusil píchnout Enyaqa do 380V zásuvky, tak mi to ukázalo, že to bude nabitý v neděli večer.

    Trochu blbý bylo, že byl pátek.

    S tím, jak mají auta čím dál větší baterky, je nabíjení bez wallboxu čím dál větší nesmysl. Plus určitě chcete chytrej, protože pak nemusíte mít gigantickej jistič abyste se nemuseli bát, že vám auto vyhodí pojistky.

    A moc nechápu stěžování si na to, že to stojí 20 tisíc. Auto stojí většinou milion a víc, a ten wallbox ho přežije.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DOCKINEZ: Jo. Nechci displej, tak si koupím obří americkej pickup, abych neměl displej.

    Tak proč ne, žejo.

    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    STETKINS: Nikdy nevíš, kdy ti mrdne v kuli a začneš truhlařit :D
    Ale ne, za mě je to naprosto minimální náklad, protože 3f má zavedenej každej dům, takže je to jen o jističi, zásuvce a kabelu, takže i kdybys tam jednou pět let píchl cirkulárku, nebo míchačku tak se to vyplatí. Lepší než pak rozkopávat barák, nebo to tahat v lištách, až v době, kdy to opravdu potřebuješ.
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    3f zásuvka je u baráku dneska dobrá právě už jen na nabíjení auta. Nějak mě nenapadá nic, co by 3 fáze potřebovalo (teda pokud někdo nechce mít doma truhlárnu nebo jinou výrobu, případně pokud neprovozuje historické stroje po dědovi...)
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    DIM_: dřív byla dotace na nabíječky víc než velkorysá. Myslím, že to bylo 2x30k. Teď už přispívají jen na jednu a tuším jen 15k.

    Wallbox jde kvalitní koupit kvalitní za 10k, ale je "hloupá". Nám to vyhovuje, protože ji řídíme přes FTV systém. Pokud to střídač neumí, nebo ho nemáš, tak se asi vyplatí si připlatit za něco chytřejšího, ale nikdy jsem to neřešil...
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    KUTAS: Zdarma je to přes dotaci, ale je omezená finančně, takže když chceš komplexnější řešení (třeba kvůli té dynamice), už to zdarma není.
    Jo, to co říkáš je asi nejlepší řešení, ale jestli můžu doporučit, připlať si za to dynamický řízení, já ho zatím nemám, protože se na to na začátku nemyslelo a teď to retrofitovat nemá smysl a dost mi to chybí. Zatím to řeším tak, že si na té kabelové nabíječce nastavím výkon jen 3x6A a v apce solárů sem tam mrknu, jestli zvýšit/snížit podle výroby. Což by u Wallboxu nešlo, takže jsem ho paradoxně přes léto nepoužil ani jednou :D
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Já teda budu mít wallbox přímo v garáži, ale budu tam mít i 3F zásuvku, tak si holt návštěva natáhne 10m kabel a nebudu muset přeparkovat :)
    DIM_
    DIM_ --- ---
    KUTAS: To je dotace ne? To podle me plati dodnes. Firma, co ti dela FVE ti to cely vyridi a jen ti da ukol, at ukazes prstem na libovolnou nabijecku.

    Tu dotaci teda dostanes i bez FVE, ale je to peknej komplement pro firmu, kdyz uz FVE montuje.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    DIM_: Tak záleží na jističi a kabelu, o těch 11A jsou právě většinou ty dodané výrobcem (resp. ony jsou 10A), za mě totál k hovnu. Tipuju, že je to z důvodu norem, protože co má nad 2,5kWh, má být připojené přímo do elektroinstalace.. Já na 1f nabíjím 3,6kWh (tzn 230V x 16A) a nebo to píchnu to 3f, kde jedu 11kWh (3x16A).
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    NIKDAS: počítám, že to budu chtít hodně plnit přes soláry, na druhou stranu elektroauto budu mít nejspíš pár let jen jedno a i kdyby byly dvě, tak se dobíjet taky nebudou každý den. Takže smysl dává opravdu asi wallbox + zásuvka.
    Sousedovi udělali nabíječku "zdarma" (vůbec netuším co to je zač) v rámci instalace fotovoltaiky.
    DIM_
    DIM_ --- ---
    KUTAS: Z normalni 230V zasuvky nabijis max cca 2.5 kWh (230V x 11A). Z wallboxu az 22 kWh (vetsina aut umi max 11 kWh).

    Takze muzes nabijet 4x rychleji. Vypada to jako blbost, ale je to fajn. Treba to, ze mas levnejsi proud 8 hodin denne, takze v tech 8 hodinach chces nabit. Na to se hodi wallbox.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    KUTAS: Nejlevnější wallbox jsem viděl nad 10k v lidlu, ty co maj dynamický řízení (abys mohl nabíjet a vařit najednou, aniž bys musel mít větší hlavní jistič na domě a platit vyšší rezervaci příkonu, taky abys nabíjel třeba JEN ze solárů) stojí přes 20k, plus kabeláž a chrániče/jističe.
    Oproti tomu 400V zásuvka stojí už od 300kč. Ale zase do ní musíš strčit přenosnou nabíječku, která stojí taky nad 10k (ty co dodávaj k autům jsou většinou k hovnu, jen na 1fázi), takže pokud chce člověk mít co nejširší možnost nabíení, tak tu kabelovou stejně koupit musí.
    Já nabíjím na hotelech a podobně a třífázovka se většinou najde všude a auto s ní nabiješ přes noc do plna.

    Za mě ideální mít na jednom místě wallbox a na druhém třífázovou zásuvku, ta se na baráku stejně dřív nebo později hodí.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Tak já počítám s nabíječkou jak do garáže, tak i ven. I když ta nabíječka asi něco stojí, že? Jaký je reálný rozdíl mezi nabíječkou a prostě zásuvkou s nějakým větším výkonem.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam