• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    NIKDAS: Jak to myslis obema smery? AC to DC je celkem jednoduche. DC to AC uz je komplikovanejsi a vyzaduje uplne jiny HW.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    ELIJEN: Nevím no, zkoušel jsem ho googlit a i výrobce to označuje jako wallbox, ale zároveň v parametrech uvádí, že je nabíjí DC proudem a je to tedy DC charger.

    Místo usměrňovač jsem chtěl napsat omezovač, to se zas popletly termity mi. Ten je ve wallboxu a určuje kolik proudu maximálně přiteče do auta, v autě je pak usměrňovač, kterej z AC udělá DC. Jinak střídač a usměrňovač je jen o tom, kterým směrem proud zrovna teče, ale obě zařízení by měly umět pouštět to oběma směry, pokud to někdo teda naprogramuje...

    Ale chápu, že vzhledem k zahřívání a opotřebování je mnohem lepší to V2G střídání dělat mimo vozidlo (taky vzhledem k ceně a váze...on ten střídač taky musí umět balancovat fáze, což zvyšuje cenu a v autě se to absolutně nevyužije).
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    KEB: Ach jo, můj tip byl KDU :/
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    NIKDAS:
    NIKDAS:

    No prave, ze AC to DC neni stridac, ale usmernovac a naopak to nefunguje. Wallbox nema ani ten usmernovac, to je az v aute (nabijecka).
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    NIGHTHUNTER: Tak to si pletou termity. Podle mě už to není wallbox, ale DC nabíječka (Wallbox nemá střídač, pouze "usměrňovač", který určuje kolik proudu do auta pustí).
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    NIKDAS: což asi nevadí - i u té Kie píšou na:
    https://elektrickevozy.cz/clanky/elektromobil-kia-ev9-ma-unikatni-vlastnost-se-kterou-predbehl-dobu

    Energii z vozu odebírá stejnosměrným proudem s efektivitou 97 % a teprve na straně Wallboxu ji mění na střídavý proud vhodný pro použití v domácnosti.

    takže prostě wallbox, co umí oboje AC na DC i naopak ;-)
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    ELIJEN: Tak třídač mít musí, jinak by nešla nabíjet z wallboxu, ale asi umí pouze AC to DC
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    NIGHTHUNTER: Urcite by upravili zaruku na pocet cyklu misto na ujete km a neomezene nabijeni by fungovalo jen na kapacitu vycerpanou jizdou (rozdil by se normalne uctoval). To, ze lide budou krast elektrinu je moc zajimat nemusi :D

    To zapojeni nebude tak jednoduche. Pochybuju, ze maj stavajici auta v sobe plnohodnotnej on-grid stridac. Tesla ani nema zasuvku na 220V, takze tam mozna stridac neni vubec zadnej ...
    KEB
    KEB --- ---
    KEB: a kdo tipoval ODS, tak se zmýlil, trikolora!
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    ELIJEN: já taky chápu, že se jim do toho třeba ani moc nechce - zvlášť pro Tesly co mají doživotní nabíjení na superchargerech zdarma, nebo i letos v květnu byla akce - kup si Teslu S/X a dostaneš 3 roky nabíjení zdarma...
    a toho by pak dost lidí dokázalo využívat... nebo díky různým dotacím/zvýhodnění/daňovým odpisům atd. by mohlo být výhodnější koupit elektroauto než stejně velkou baterku k FVE...
    pak si taky zprovozněním téhle možnosti pokazí statistiky ohledně degradace baterie vzhledem k najetým kilometrům, protože lidem by se to mohlo líbit - ať už třeba nabíjet přes noc a přes den elektřinu prodávat, nebo nabíjet v práci a doma z toho pak živit barák, nebo nabít v sousedním státě s levnější elektřinou a prodat jinde za draho, nabít si doma a o víkendu z toho živit chalupu.. těch možností využívání je hodně a je otázka, jak by se pak změnila i záruka na baterii, která je obecně něco jako 8 let/150 tisíc km a 80% původní kapacity...

    co se týká techniky - tam zas neřešitelné problémy nečekám - když už dneska dokážeš s FVE dodávat do sítě, tak připojené elektroauto je jen připojená další baterka... ty největší problémy typu možnost povolení přetoků do sítě v dané lokalitě, smlouva o výkupu elektřiny, výměna elektroměru atd. si stejně budeš muset vyřešit sám, to auto samo nezvládne... a ano - jako záloha pro barák je to jednodušší a taky super ;-)
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    NIGHTHUNTER: Tesla uz to taky par let "chysta" jako SW update, ale moc tomu neverim. Podle me to se stavajicim HW proste nejde zapojit paralelne s domem a gridem. Ani technicky ani legalne. Maximalne jako backup za manualnim prepinacem siti.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH:
    DOCKINEZ:
    LA_PIOVRA: u nás ho má místní zubař a schválně jestli uhodnete za co kandidoval.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    ELIJEN: Zatim asi zadny, ale nedavno predstavena Kia EV9 to ma casem umet (s dalsim SW updatem) - V2G (vehicle to grid)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: Pripadne z druhe strany - pokud ty advanced fce nechcete, zvazte, zda nestaci 3F zasuvka (400V) - k nalezeni casto prave v kdejake garazi, alespon co kolem sebe vidim. Pro-tip: Pomalejsi nez wallbox to u vetsiny EV nebude.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: Jinak nevim jak jinde, ale wallbox Tesly me stal ~ 10k CZK. Pani na videu nize rika, ze k Lightning ho dostala zadarmo. Myslim, ze pri cene EV se to zvladnout da. Udajne by s tim melo jit vzdy nabit libovolne EV se spravnou zasuvkou/redukci, tzn mix and match funguje. Samozrejme prave bez tech advanced fci.

    Jeste jednou pro pomalejsi: Nerikam, ze se mi to libi. Rikam jak to je.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    K diskuzi nize - Specialne pokud chcete vyuzivat libovolny nadstandard (do cehoz si zapocitejte i tlacitko na otevreni portu na aute), vemte si vzdy a pouze Wallbox vyrobce auta. Muze se vam to nelibit, ale to je asi tak vse co s tim muzete delat. Ani to nezarucuje, ze to bude fungovat napoprve, viz nasledujici trable Ford Lightning vs Ford Charge Station Pro - prave pri snaze pouzit baterii auta k napajeni domu.

    I Was Wrong: How The Ford F150 LIghtning Home Integration System ACTUALLY Works
    https://www.youtube.com/watch?v=a6a6MYmks7A
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    STETKINS: Jaka auta umeji dodavat z baterky pres wallbox do baraku? Zatim jsem videl jen moznost napojit se na 220 zasuvku v aute, coz je dost na hovno.
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    JYRKA: Jasný, to by měl zvládat střídač, těch scénářů, které máme je spousta:
    - svítí slunko a mám nabité baterie a třeba ohřátou vodu - pak to sypu do auta
    - když jsem na spotu a je nízká cena, tak to sypu do auta
    - sypu do auta něco z domácích baterek
    - beru si z auta, když je drahej spot a já nemám nic v baterkách a zítra bude svítít...
    - dá se tím řešit i peak shaving
    ... těch podmínek a scenářů je hafo, dneska asi spousta z nich zatím prakticky nevyužitelných, ale systém bych už si pořídil takový, aby na to byl připravenej...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: To už by dnešní chytřejší měly umět. OlifeEnergy (skrytá reklama, dělám pro ně nějaký věci :)) už umí i komunikovat s řídícíma jednotkama FVE a dají se vzduchem aktualizovat aby toho uměly víc.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    STETKINS: K tomu rizeni- hodne vyuzivam toho, ze si snizim nabijeci proud, aby auto odebiralo tolik, co dokaze dat stridac. Jinak by totiz dososavalo ze site.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam