• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DOCKINEZ: občas někdo takový napíše do facebookové skupiny Majitelé elektromobilů a pochvaluje si to. Jako moc to nechápu, ale někomu vyhovuje, když ho mlátí ženská v kůži, tak proč ne tohle...
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    LAUNCHER: Však jasný, já se neurážím. Jinak ne, neprezentuju, jen mi mp3 přišly pod klávesnici jako první. Navíc streamovací služby nechci, protože mi jednak nevyhovuje ten model měsíčních feeček, jednak když si koupím fyzickej nosič, tak svoji oblíbenou kapelu reálně podpořím, zatímco ze streamu má pár šušňů z nosu. Takže pro mě to není viable option.

    Ale to jsme dost odbočili.

    Dlouho jsem se chtěl ctěného pléna zeptat, zda tu někdo má elektromobil „jen tak“, tj. bez výhody možnosti nabíjení doma/v práci a je odkázanej na komerční nabíjecí stojany. To by totiž byl můj use case – bydlím v paneláku, na střeše zatím soláry nemáme a s vybudováním stojanu třeba exkluzivně pro partaje se fakt nepočítá. Byl bych teda odkázanej na nabíječky v okolí (před Lidlem, u Tesca, u vedlejšího sídláku – tarify neznám, vůbec nevím, zda a jak by to bylo nebo nebylo výhodný. Měl to někdo podobně a stejně šel do e-kcháru? Díky za postřehy.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    DOCKINEZ: Pan ze stary skoly 😊😊 Nejlip to ilustruje, jak mp3 asi prezentujes jako neco pohodlnejsiho, modernejsiho. Zatimco dneska frci Spotify/Apple/Google music z Cloudu. Hele kdo ja jsem abych soudil, jen me to pobavilo. No offense. Taky delam X divnejch veci 👍
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    LAUNCHER: Ale no tak, však píšu „guilty“, ne? Rozhodně se nevydávám za nějakej příklad hodnej následování. Taky si pouštím hudbu z LP a jako daily carry mám full-size krochnu, tj. samý nepohodlný volby, i když by se mi určitě hrozně ulevilo, kdybych přešel na mp3 a subcompact.

    No a? Sere pes, ne?
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    DOCKINEZ: V jedné větě řekneš, že hlavně po tobě auto nesmí nic chtít, ale zároveň že nesmíš zapomenout klíčky, že se musíš povinně s těma klickama dostat do díry zámku třeba i v mrazu. A že musíš mít mobil s navigací.

    Mmch taky nabitou autobaterii, benzín/naftu což si nedotankujes doma, stav oleje, dodržený servisní interval a STK a dalnicni známku.

    To je úplnej Stockholm syndrom tohle, promiň. Myslím, že budeš jeden z těch, kteremu se hrozně uleví až si koupíš libovolné moderní auto. Pro srovnání - z toho všeho musím mít jen nabitou baterii v tom autě / většinou teda parkuji doma u zásuvky, tak možná nezapomenout jednou týdně zandat kabel.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ROBOTON: Běžná chyba, Renault je právě jediná francouzská značka co tam nepatří :)
    ROBOTON
    ROBOTON --- ---
    ROBOTON: Tak jsem uplna lama.. myslel sem ze Renault patri pod Stellantis srry za mystifikaci
    ROBOTON
    ROBOTON --- ---
    BOBASH: Jj ja cetl Renault, tak jsem mel za to, ze to budou mit vsici..
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ROBOTON: Stellantis nevím, ale Volvo a Renault určitě infotainmenty na Androidu už mají. Vtipný je, že u Volva je naprosto příšernej a u Renaultu docela dobrej.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MESTREY_: MEB byl právě krok směrem k Tesle, má pokud vím těch řídících jednotek třeba pět (do tý doby bylo normální spíš tak třicet pět).

    A nový MIB by mělo už fungovat dobře. Poreferuju za tejden, to mám Enyaqa 85. Teď jezdím v ID.Buzzu a funguje to taky tak nějak normálně, neseká se to víc než třeba Ioniq 5 z minulýho týdne.

    Mimochodem, u VW třeba aspoň dokážou vymyslet, že když už mají vyhřívání sedaček na displeji, tak je tam ta ikonka furt. V Ioniqu když vlezeš do promrzlýho auta a vycouváváš z ulice, tak ti dál mrzne prdel, protože než začneš couvat, tak se ten krám neprobere a v průběhu couvání není možný přepnout z kamery na menu vyhřívaných sedaček, což je jediná cesta, jak je zapnout.

    Kreténi.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    DIM_: Pokud si dobře vzpomínám, tak zrovna VW najal za poslední roky snad tisíce programátorů a vývoj probíhá komplet interně.
    ROBOTON
    ROBOTON --- ---
    FEDAJKIN: Akorat Stellantis pry ma nejakou smlouvu s googlem a bude jim delat software do aut
    MESTREY_
    MESTREY_ --- ---
    BOBASH: Podle me posrali navrh HW platformy MEB, kdy ji udelali jako sit samostatnych jednotek namisto jedne centralni, jako to ma Tesla. A taky maji asi totalni mess v HW verzich tech aut, takze pro kazdou z nich musi sestavovat sw samostatne.

    Takze pres OTA dorucuji kraviny typu aktualizace pravnich informaci, ale cele nove verze jen pres dilnu. A i to nekdy, protoze delaji rozdily i mezi tim, zda ma auto napr. sw 3.0 z tovarny (= nedostava upgrade napr. na 3.2) anebo jako update z 2.x (= dostava upgrade na 3.2).

    A i tak jim nektera auta po aktualizacich delaji problemy. Takze se na to asi boji vubec sahat.

    Protoze jinak si nedovedu vysvetlit, proc firma se ziliony penez nedokaze vyrobit spolehlivy OTA distribucni system pro aktualizace anebo si ho proste od firem, ktere distribuuji obsah ve velkem koupit.

    A to se tyka i sw 4.0, ktery ted vypustili - pokud nezmenili celou architekturu platformy, tak je to taky dead end a za rok bude verze 5.0, ktera na stavajici facelift taky nepujde dat.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Oni taky MUSÍ mít jiný přemýšlení, protože vývojář software pro telefon nebo laptop může pracovat s tím, že to "kdyžtak spadne".

    Vývojář software pro auto může (i když by neměl) počítat s tím, že ti kdyžtak spadne navigace nebo přehrávání audia, ale pak jsou části téhož systému, který nesmí spadnout nikdy, protože by tě to mohlo zabít.

    MESTREY_: Já mám podezření, že VW u původního MIB3/4 něco posral v HW a prostě to změnou proveditelnou přes OTA nejde opravit.
    MESTREY_
    MESTREY_ --- ---
    Problem je, kdyz sama automobilka nejdriv deklaruje, ze ten system bude rozvijet pres OTA, a pak se na to vysere.

    Odpustil bych jim (ne)pridavani novych funkci, protoze jsou “tradicni evropska automobilka”.

    Co jim vsak neodpustim je, ze neopravuji existujici chyby sw a online sluzeb. Ze se mi napr. auto pri plnem signalu odpojuje od site a vyhazuje chybu SOS + mi zacne blbe ukazovat GPS. Nebo ze ta jejich aplikace ukazuje bludy anebo vubec nereaguje.
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    DOCKINEZ: jako taky toho po autě moc nechci - snad jen aby mi to přehrávalo podcasty z telefonu, ale baterii v klíčku jsem si teda vyměnil. Trvalo to asi zhruba stejně dlouho jako dvě ruční odemykání :-D
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    DIM_: Guilty, přesně můj přístup.

    Má to blbou navigaci? Sere pes, stejně mám navigaci v mobilu. Vybila se mi baterka v klíčích? Sere pes, prostě odemykám ručně. Hlavně že to jezdí a nic to po mně nechce...
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    DIM_: no to je dalsi vec
    DIM_
    DIM_ --- ---
    FEDAJKIN: Ja to nemam tolik proslaply, ale ja verim, ze to vsechno/velkou vetsinu outsourcujou. A jak to chces udrzovat pak zejo...
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    DIM_: Coz je jeden z velkych problemu legacy automobilek - tradicni automotive programatori jsou uplne jini lide s jinym premyslenim nez vyvojari z Googlu, Mety, Tesly,..
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam