• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    GIOMIKY
    GIOMIKY --- ---
    LAUNCHER: Baterku neuhasis, ale je to marny, ja si koupim pytlicek hrachu a budu jej hazet na zed.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    GIOMIKY: Vidis. A ja jsem u pojistovny dotal na TMYP hezkou slevu, protoze je to EV... Jak je to mozne?

    Kooperativa za poslední tři roky řešila dohromady 217 požárů automobilů. V roce 2021 to bylo 66 požárů, v roce 2022 pak 69 požárů, loni 82 požárů. Nejvíce požárů bylo u naftových vozidel (celkem 152), pak u benzinových (60), u pohonu LPG to byly tři případy, u hybridního pohonu pak 2 případy. Požár elektromobilu za poslední tři roky neeviduje ani jeden.

    Allianz za poslední čtyři roky (včetně roku 2023 k datu 20. prosince) eviduje celkem 328 požárů automobilů. Z toho se v 207 případech jednalo o naftová auta, ve 105 případech jednalo o benzinová auta, 11 případů se týkalo vozidel s nespecifikovaným pohonem a 4 případy vozidel LPG. Jediný případ elektrického automobilu se týkal plug-in hybridu, požár čistě elektrického auta neregistruje Allianz ani jeden.
    GIOMIKY
    GIOMIKY --- ---
    Ja vam to rikal. A na moje slova dosla. A nerikejte ze ne. A klidne si minuskujte, me uz je to vsechno jedno. Tohle je silenej svet. Doslova na baterky (funkcnosti).

    Hasiči přiznávají, že neumí hasit elektromobily. Tvoří vyhlášku pro garáže - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/vyhlaska-parkovani-garaze-elektromobil-nabijeni.A240110_092921_automoto_fdv

    Hasiči přiznávají, že neumí hasit elektromobily. Tvoří vyhlášku pro garáže

    před 1 hod 10

    Hasiči dokončují vyhlášku, která by zajistila bezpečnost v garážích i přes stoupající počet elektromobilů. „V současné době se musí zhodnotit dopady opatření, následně může jít právní úprava do připomínkového řízení,“ uvedl náměstek Hasičského záchranného sboru Daniel Miklós.
    JOHNIEZ
    JOHNIEZ --- ---
    DOCKINEZ: jo, před barákem mám PRE trafačku, kde to nechám nabít a pak jen přeparkuju do garáže. Nejezdím denně, tak se to jednou za čas dá v pohodě absolvovat. Nemuset si hlídat kdy to mám jít opojit a přeparkovat by bylo lepší, ale ta garáž na to neni zařízená. Nicméně každej den bych to rozhodně absolvovat nechtěl, i to přeparkování stojí nějakej čas. Blbý jsou hlavně podmínky PRE, že už po 3h nabíjení platíš i za čas. Na to že ta vytíženost je tam naprosto minimální a u trafaček bez vyhrazenýho stání pro elektro stojí nonstop spalováky, tak je ta 3h hranice trochu bizár.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Mám Teslu model 2020 SR - což znamená žádné tepelné čerpadlo, v zimě horší efektivita. Při našem použití je v zásuvce obden. Nedovedu si představit, že bych ho musel někde nabíjet a čekat u toho.
    Ale samozřejmě to ovlivňuje to, že bydlíme na vesnici a to auto musíme využívat mnohem více, než lidi ve městech.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    JYRKA: vlastní čerpací stanici taky nemám a autem jezdím, tak by to asi až takový rozdíl nebyl :)

    Minimálně než se zrekonstruuje rodinná vila, pak budou soláry i možnost nabíjení kcháru tam.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DOCKINEZ: občas někdo takový napíše do facebookové skupiny Majitelé elektromobilů a pochvaluje si to. Jako moc to nechápu, ale někomu vyhovuje, když ho mlátí ženská v kůži, tak proč ne tohle...
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    LAUNCHER: Však jasný, já se neurážím. Jinak ne, neprezentuju, jen mi mp3 přišly pod klávesnici jako první. Navíc streamovací služby nechci, protože mi jednak nevyhovuje ten model měsíčních feeček, jednak když si koupím fyzickej nosič, tak svoji oblíbenou kapelu reálně podpořím, zatímco ze streamu má pár šušňů z nosu. Takže pro mě to není viable option.

    Ale to jsme dost odbočili.

    Dlouho jsem se chtěl ctěného pléna zeptat, zda tu někdo má elektromobil „jen tak“, tj. bez výhody možnosti nabíjení doma/v práci a je odkázanej na komerční nabíjecí stojany. To by totiž byl můj use case – bydlím v paneláku, na střeše zatím soláry nemáme a s vybudováním stojanu třeba exkluzivně pro partaje se fakt nepočítá. Byl bych teda odkázanej na nabíječky v okolí (před Lidlem, u Tesca, u vedlejšího sídláku – tarify neznám, vůbec nevím, zda a jak by to bylo nebo nebylo výhodný. Měl to někdo podobně a stejně šel do e-kcháru? Díky za postřehy.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    DOCKINEZ: Pan ze stary skoly 😊😊 Nejlip to ilustruje, jak mp3 asi prezentujes jako neco pohodlnejsiho, modernejsiho. Zatimco dneska frci Spotify/Apple/Google music z Cloudu. Hele kdo ja jsem abych soudil, jen me to pobavilo. No offense. Taky delam X divnejch veci 👍
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    LAUNCHER: Ale no tak, však píšu „guilty“, ne? Rozhodně se nevydávám za nějakej příklad hodnej následování. Taky si pouštím hudbu z LP a jako daily carry mám full-size krochnu, tj. samý nepohodlný volby, i když by se mi určitě hrozně ulevilo, kdybych přešel na mp3 a subcompact.

    No a? Sere pes, ne?
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    DOCKINEZ: V jedné větě řekneš, že hlavně po tobě auto nesmí nic chtít, ale zároveň že nesmíš zapomenout klíčky, že se musíš povinně s těma klickama dostat do díry zámku třeba i v mrazu. A že musíš mít mobil s navigací.

    Mmch taky nabitou autobaterii, benzín/naftu což si nedotankujes doma, stav oleje, dodržený servisní interval a STK a dalnicni známku.

    To je úplnej Stockholm syndrom tohle, promiň. Myslím, že budeš jeden z těch, kteremu se hrozně uleví až si koupíš libovolné moderní auto. Pro srovnání - z toho všeho musím mít jen nabitou baterii v tom autě / většinou teda parkuji doma u zásuvky, tak možná nezapomenout jednou týdně zandat kabel.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ROBOTON: Běžná chyba, Renault je právě jediná francouzská značka co tam nepatří :)
    ROBOTON
    ROBOTON --- ---
    ROBOTON: Tak jsem uplna lama.. myslel sem ze Renault patri pod Stellantis srry za mystifikaci
    ROBOTON
    ROBOTON --- ---
    BOBASH: Jj ja cetl Renault, tak jsem mel za to, ze to budou mit vsici..
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ROBOTON: Stellantis nevím, ale Volvo a Renault určitě infotainmenty na Androidu už mají. Vtipný je, že u Volva je naprosto příšernej a u Renaultu docela dobrej.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MESTREY_: MEB byl právě krok směrem k Tesle, má pokud vím těch řídících jednotek třeba pět (do tý doby bylo normální spíš tak třicet pět).

    A nový MIB by mělo už fungovat dobře. Poreferuju za tejden, to mám Enyaqa 85. Teď jezdím v ID.Buzzu a funguje to taky tak nějak normálně, neseká se to víc než třeba Ioniq 5 z minulýho týdne.

    Mimochodem, u VW třeba aspoň dokážou vymyslet, že když už mají vyhřívání sedaček na displeji, tak je tam ta ikonka furt. V Ioniqu když vlezeš do promrzlýho auta a vycouváváš z ulice, tak ti dál mrzne prdel, protože než začneš couvat, tak se ten krám neprobere a v průběhu couvání není možný přepnout z kamery na menu vyhřívaných sedaček, což je jediná cesta, jak je zapnout.

    Kreténi.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    DIM_: Pokud si dobře vzpomínám, tak zrovna VW najal za poslední roky snad tisíce programátorů a vývoj probíhá komplet interně.
    ROBOTON
    ROBOTON --- ---
    FEDAJKIN: Akorat Stellantis pry ma nejakou smlouvu s googlem a bude jim delat software do aut
    MESTREY_
    MESTREY_ --- ---
    BOBASH: Podle me posrali navrh HW platformy MEB, kdy ji udelali jako sit samostatnych jednotek namisto jedne centralni, jako to ma Tesla. A taky maji asi totalni mess v HW verzich tech aut, takze pro kazdou z nich musi sestavovat sw samostatne.

    Takze pres OTA dorucuji kraviny typu aktualizace pravnich informaci, ale cele nove verze jen pres dilnu. A i to nekdy, protoze delaji rozdily i mezi tim, zda ma auto napr. sw 3.0 z tovarny (= nedostava upgrade napr. na 3.2) anebo jako update z 2.x (= dostava upgrade na 3.2).

    A i tak jim nektera auta po aktualizacich delaji problemy. Takze se na to asi boji vubec sahat.

    Protoze jinak si nedovedu vysvetlit, proc firma se ziliony penez nedokaze vyrobit spolehlivy OTA distribucni system pro aktualizace anebo si ho proste od firem, ktere distribuuji obsah ve velkem koupit.

    A to se tyka i sw 4.0, ktery ted vypustili - pokud nezmenili celou architekturu platformy, tak je to taky dead end a za rok bude verze 5.0, ktera na stavajici facelift taky nepujde dat.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Oni taky MUSÍ mít jiný přemýšlení, protože vývojář software pro telefon nebo laptop může pracovat s tím, že to "kdyžtak spadne".

    Vývojář software pro auto může (i když by neměl) počítat s tím, že ti kdyžtak spadne navigace nebo přehrávání audia, ale pak jsou části téhož systému, který nesmí spadnout nikdy, protože by tě to mohlo zabít.

    MESTREY_: Já mám podezření, že VW u původního MIB3/4 něco posral v HW a prostě to změnou proveditelnou přes OTA nejde opravit.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam