• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DIM_: Minimálně BMW a VW jsou lepší než Google Maps, Hyundai asi taky, Stellantis jsem dlouho neměl v ruce, aktuální Mercedes vůbec.

    U všech co zmiňuju jsem je v ruce měl a taky jsem je přímo porovnával s CarPlay (a u všech mluvím o aktuálních verzích a zkušenosti z cca posledního půl roku).

    Ad Volvo – Volvo má svislej displej, proto na něm funguje CarPlay jen na části. A ano, u Volva je to debilní. Ale tam je debilní celej ten systém, kterej je perfektním příkladem toho, jak se NEMÁ dělat použití Androidu v autě.

    DAN_F: Tak jasně že si nedělají mapový podklady, ale taky to není převzatej systém od někoho jinýho – i ty podklady jsou nejspíš z více zdrojů atd., takže výsledek se dá považovat za "vlastní", byť je to víceméně custom kombinace X řešení.

    DAN_F: Jinak na kompletním Google jede minimálně Renault a Volvo, Volvo je strašný, Renault překvapivě skvělej.

    NYIBELUNGER: To nejde. Poslední auta, u kterých šla origo navigace vyhodit, jsou tak 10-15 let starý. Od tý doby už je do toho integrovanýho tolik ovládání auta (typicky třeba velká část nastavení, ale i pokročilejší funkce klimatizace), že bez toho to auto nebude fungovat.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Takže tolik k tomu vývoji a provozu vlastních navigací.
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: Jen aby to nevypadalo, sice nemá příčetnou prezentační vrstvu, ale ty data jsou samozřejmě famózní.
    MINER
    MINER --- ---
    DAN_F: OSM nic nemá. Jen data, jejich editor a API na sosání dat.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DAN_F: to netusim...
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MINER: Nevím, jestli je to velká značka, ale Mapbox používá Tesla :D Akorát to podle mě nemají v kombinaci s OSM, ale právě myslím, že berou podklady od Google a ještě k tomu je nějaký další nestandardní routing engine.

    JYRKA: Jasně. Mě zajímalo, jestli OpenStreet nabízí jen podklady, nebo mají i nějakou nástavbu pro sběr a distribuci dat, jako má právě třeba Here, kde je v případě některých automobilek to propojení natolik integrované, že Here má přístup k senzorům v autech, ta data následně zpracovává a vrací zpátky v podobě upozornění na nebezpečí apod.
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: On imo neni moc klíčovej jejich algoritmus, ale že si nikdo jinej nelajsne nasměrovat kolonu do rezidenční čtvrti, protože sice pár jednotlivcům zkrátí cestu, ale rezidentům tam z toho udělaj peklo…

    Waze bylo revoluční na začátku, kdy dokázalo přes bombónky donutit early adopters, aby mu probagrovalo mapový data, ale teď už těží imo jen z tý větší drzosti…
    PETJU
    PETJU --- ---
    DIM_: Ano, ale da se to SW upravit. Po zaruce, coz ja jeste nemam, takze do toho nehrabu.
    Start/stop se da vypnout prepnutim koleckem na stredovem tunelu na svuj profil, pripadne nastavit svuj profil jako default a tim padem start/stop vypnout trvale.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DAN_F: co si pamatuju, tak to klicove know-how Waze je jejich algoritmus pro navigaci
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: a jinak OpenStreet nemusis integrovat jako mapy, postaci, kdz integrujes nektere POI. Napriklad radary maji lepsi nez TomTom
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MINER: Tesla v minulosti prohlašovala, že si výhledově chtějí vybudovat vlastní podklady a systémy. Respektive, asi to říkal Musk, takže nevím, nakolik se tomu reálně věnují, ale to je potom skutečně zdlouhavý proces, takže zatím Google.

    JYRKA: A OpenStreet Map dodávají Waze i ty navázané navigační služby a data, nebo jen čistě podklady?
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: Akorát nevim, že by nějaká automobilka integrovala Waze.

    Nad OSM je naprosto famózní https://mapbox.com/, což je úplně vyňuňanej a mocnej framework po všech směrech, a maj i nav do aut. Ale nevim, že by to někdo velkej používal teda…

    Ale nehledal jsem to. Budu rád, když mě někdo doplní.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    JYRKA: a ještě k tomu Carplay: vůbec nechápu, že se výrobci tam nechali nalákat a teď ještě nadšeně implementují plnou integraci s autem. Vzdávají se kontroly nad svým ekosystémem a budou brzy brečet.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: přidej si ještě OpenStreet Map, to je například primární dodavatel pro Waze.

    BOBASH: trochu Tě opravím - to, že carplay neumí ovládat auto, brzy přestane platit. Nová funkcionalita přinese komplet propojení s autem, včetně například ovládání rádia z CarPlay, zobrazení před volantem, manipulaci s výhřevem baterky, zobrazení spotřeby auta...
    Více například tady: https://www.macrumors.com/2023/06/07/carplay-new-features-on-ios-17/
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    DIM_: Ano, ale nejmene tady v CZ odhadem se spožděním ~ 1/4 roku 🙄
    DIM_
    DIM_ --- ---
    MINER: Tesla ma Google.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MINER: Proto říkám, že jestli by tu tvoji navrhovanou strategii měla nějaká z tech firem adaptovat, byl by to spíš Google, než Apple :) Ale i ten je u svého HW velice opatrný v tom, co ti kde nabízí, tudíž by se tak choval nejspíš i v případě těch hypotetických aut. Navíc, Google Maps platformu některé automobilky používají a i tam to zatím vypadá, že Google preferuje spíš vzít peníze od B2B a neřešit to, než tlačit reklamu.
    NYIBELUNGER
    NYIBELUNGER --- ---
    BOBASH: není jednodušší origo display vyhodit a nahradit něčím třeba z aliexpresu?
    MINER
    MINER --- ---
    DAN_F: Je to tak. Téměř všichni to berou buď od TomTom nebo od HERE. Nevim o žádný automobilce, která si to dělá sama.

    Jedinej, u koho si nejsem jistej, jestli si to dělá sám, je Tesla. Předpokládám, že data kupujou taky od TomTom nebo HERE.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam