• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    GOR
    GOR --- ---
    BOBASH: Záleží to na tvých podmínkách, nicméně:
    Máš-li D45d, změna by teoreticky (ze zkušenosti z výroben se distributor při sebemenší změně snaží vecpat novou smlouvu o připojení s novými podmínkami, takže neumím říct, jestli by po tobě chtěli/nechtěli předělat elektroměrnej rozvaděč nebo ještě lépe ho odstěhovat na hranici pozemku, máš-li ho na baráku, ale pohybují se na nyxu revizáci, co mají s maloodběry zkušenost, narozdíl ode mě) neměla vyžadovat žádné velké zásahy, takže investice zanedbejme.

    Pro jednoduchost teď počítejme, že nemáš nějakou starou fixaci, u které by tě mrzelo ukončení a zanedbejme rozdíly v ceně silové elektřiny a pro jednoduchost počítejme jen distribuční složku (opět, vynecháme poplatek OZE, systémové služby a ostatní poplatky, co jsou pro různé tarify shodné)

    Pro příklad si vymyslím nějaká čísla, ale dosaď si je podle reality:

    D45d:
    Teď spotřebuješ 20 MWh ročně, z toho 18 MWh NT, 2 MWh VT, elektroautem najedeš 10 000 km ročně, 80 % nabiješ doma, při 22 kWh/100 km brutto tedy doma dobiješ 100*22*0,8=1,8 MWh vše v NT. Jsi asi v distribuční oblasti ČEZu?

    12*625+(1,8+18)*438,09+2*648,62= 17500/rok

    D27d:
    Máš NT jen 8 hodin, tj. poměry se trochu změní:
    Teď spotřebuješ 20 MWh ročně, z toho po změně tarifu 17 MWh NT, 3 MWh VT, elektroautem najedeš 10 000 km ročně, 80 % nabiješ doma, při 22 kWh/100 km brutto tedy doma dobiješ 100*22*0,8=1,8 MWh 60% v NT, zbytek ve VT.

    12*300+17*438,09+3*2155+1,8*0,6*438,09+1,8*0,4*2155 =19500/rok

    Bacha, čísla jsou jen srovnávací, nejsou to celkové náklady!

    Tady to vypadá, že se vyplatí ponechat D45d, ale pozor, pokud bys měl významně nižsí spotřebu, může se vyplatit i D27d, protože má cca poloviční poplatek za příkon(za jistič), ale při 8h denně ti to přímotopy neutopí a i kdyby utopily, bude to všechno, jen ne komfortní.

    Jak to bude v příštích letech v reálu je těžko odhadnout, myslím si, že aby nedocházelo ke křížovému dotování provozovatelů střešních FVE, bude se muset změnit struktura distribučních tarifů tak, že gros bude platba podle příkonu a dojde k potlačení plateb podle množství energie.

    Co se týče dostatečnoti jističe - nevím, o jakém autě uvažuješ, hodně to záleží, jestli má AC nabíjení trojfázové, atp. Ale pokročilý wallbox snad umožňuje sledovat zatížení a přizpůsobovat nabíjecí výkon podle něj.

    Jinak celá struktura distribučních tarifů je v cenovém rozhodnutí ERÚ: https://eru.gov.cz/sites/default/files/obsah/prilohy/erv082023.pdf

    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: Když máš přímotopovej, nemá smysl ho měnit na elektromobilní (kromě papírovaní by sis snížil dobu levnýho tarifu z 20h na 8h/den. Ale je pravda, že u některých tarifů na elektrické topení jsou docela vysoké platby za rezerovaný příkon).
    D45 je starší tarif, už se nepřiděluje a za mě je výhodnější, než D57 - opět v připojovacích podmínkách NIKDAS: je, že musíš zařídit automatické blokování spotřebičů v době VT, což by po tobě při změne sazby mohli chtít doložit.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Je nějakej zásadní rozdíl mezi D45d a D57d? Respektive, když se stěhuju do baráku, kde je D45d, mám chtít řešit něco jinýho?

    GOR: A má smysl elektromobilní tarif, když mám přímotopovej?

    Mě z toho vychází, že i když budu mít doma wallbox, je furt lepší mít přímotopovej...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Vzhledem k tomu, že to má techniku stejnou jako minulej Spring, vím naprosto přesně, co si o tom mám myslet.

    Je to příšernej krám a není to vyhovující jako vůbec nic.

    NTR23: Pokud nemáš rád auta, nikdy jsi nejel slušným autem, je ti jedno bezpečnost, ovladatelnost, ergonomie, zpracování, výbava a vlastně úplně všechno, a ještě k tomu ti vůbec nezáleží na penězích, pak je to ok.

    Pokud by to stálo 250 tisíc, tak ok. Ale ono to zase bude stát půl milionu a levnějc bude možná ta základní verze, která má 45 koní. To je ta, u který sám výrobce píše, že nabízí "dynamické zrychlení z nuly na sto pod 20 sekund".

    To auto je regulérně nebezpečný.

    (jo a u tý 65 k verze to zase furt hrabe, neumí to tak šílenej výkon přenýst na silnici...)
    DIM_
    DIM_ --- ---
    NIKDAS: Okej, ale jak pises, to se tyka jen spolecnych casti domu, takze ... asi nikoho z nas.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    DIM_: Opravdu je to v přípojovacích podmínkách, ale jak říká GOR:, platí to pouze pro společné části domu (taky jsem si myslel, že to od 31.3.2022 platí pro všechny nově přidělené sazby - jinak myslím, že dříve nebo později tuhle vymoženost zavedou pro všechny nově připojené elektronabíječky):

    D27:
    Bod 5. "Je-li sazba přidělena po 31. březnu 2022 a v odběrném místě je připojeno zařízení pro dobíjení elektromobilů, které je součástí společných částí domu sloužících pouze pro společné užívání vlastníkům nebo uživatelům bytů, musí odběratel v takovém odběrném místě zajistit možnost technického blokování zařízení pro dobíjení elektromobilu v dobách platnosti vysokého tarifu."

    Bod 6. "Je-li v odběrném místě připojeno zařízení pro dobíjení elektromobilů, které je součástí společných částí domu sloužících pouze pro společné užívání vlastníkům nebo uživatelům bytů, může distributor blokovat zařízení pro dobíjení elektromobilů v dobách platnosti vysokého tarifu v maximální celkové délce osm hodin denně, a to pouze v případě hrozícího nedostatku volné distribuční kapacity."

    Zdroj:https://www.cezdistribuce.cz/file/edee/distribuce/podminky-distribucnich-sazeb-2023-domacnosti.pdf
    DIM_
    DIM_ --- ---
    NIKDAS: Jo takhle. Tak to urcite ne. Nabijecka za HDO je zbytecna (si ji nastavis sam, kdy ma nabijet). To si nikdo nedava. Takze ti nic vypnout nemuzou. Toho se neboj:)
    GOR
    GOR --- ---
    DIM_: Mea Culpa, tyka se to jen nabíjecího zařízení ve spolecnych prostorach, tj. rodinnych domu ne.

    Nicmene, furt to vyzaduje znacny zasah, ma-li jinak odberatel D02d, tj. nepouziva HDO.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    DIM_: Musíš to mít zapojené tak, aby ti to distributo v případě nedostatku proudu v síti mohl odpojit.
    Dělá se to přes HDO u elektroměru.
    DIM_
    DIM_ --- ---
    GOR: Promin, nechapu. Jaka "povinnost blokovani"? Ceho?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Snizeny tarif ma nekdy i nizsi distribuci/kWh. Ja ted treba resim prechod na D57 (silenej voser to zaridit) a tam je distribucni cast tusim 0,4kc/kWh misto 2kc/kWh v D02. Silovka je pak hodne podobna cenovd
    GOR
    GOR --- ---
    NIKDAS: Jasne, ale ja mam D02d, takze mne by to teoreticky pomohlo.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    GOR: navíc ten snížený tarif nedávají v nějak "lepších časech", než třeba když máš dvousazbu kvůli bojleru, ne?
    Mám nízký tarif kvůli bojleru od 19-21 a pak 00:00-6:00 a pochybuju, že by mi to dali jinak (a ceny za kwh byly taky skoro stejný)
    GOR
    GOR --- ---
    CATSIAM: To je ale neco jineho. Vy jste chteli zmenit distribucni tarif, tj. smlouvu o pripojeni, kdezto Rattkin mluvi o veřejné nabijecce.

    BTW, ja se na elektromobilni tarif vykaslal, protoze v podminkach je od nejaky doby povinnost blokovani, upravy by me vysly na takovy prachy, ze by se mi to vratilo asi za 10 let s velmi nejistym vysledkem.
    CATSIAM
    CATSIAM --- ---
    RATTKIN: Manžel málem vyrostl jen z toho vyjednávání s distributorama el., když jsme chtěli tarif na nabíjení auta domů. Ani náš oddací list jim nestačil, musela jsem sehnat oficiální povolení od mýho zaměstnavatele, že to služební auto smí (v nouzi) řídit i můj manžel. I tak máme nejdražší tarif, co jsem se ptala lidí z okolí.
    NTR23
    NTR23 --- ---
    JYRKA: Shlédl jsem video. A mi se to auto asi líbí. Je to auto do města, nebudeš v něm jezdit 130. Máš domě a přebytky z fve. Provoz zadarmo. Na nákupy, za dětmi, okolo komína. Vlastně víc než aby tě někam dovezlo, nepotřebuješ.
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    OTAZKAKONCE: kontrakt? Ne naklikáte si to v aplikaci viz video.
    Teď jsem si chtěl udělat nabíjení od Brněnské Plynárenské.. Smlouva, elektronický podpis, skoro bych měl jet na pobočku se dvěma doklady a prosit je na kolenou. Opravdu nepochopili o čem to je. Copak na kupování rohlíků potřebuju smlouvu??
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    První pohled na nový facelift/generaci? Dacie Spring: https://youtu.be/5fUCH8tRDvo?si=jeSKI-xIFJhs2D4V
    Upřímně nevím, co si o tom autu mám myslet - jestli je to vyhovující jako auto do města nebo ne. Z důvodu bezpečnosti bych to asi doma nechtěl.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: To větší je starší a asi teď bude končit, je to taková elektrická wannabe Octavia... a celý to dost působí jako když sis objednal elektrickou Octavii z Wishe.

    Ne úplně blbý, ale rozhodně ne dobrý a představa, že bych za to měl dát řádově podobný peníze jako za Enyaq, je vyloženě legrační.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: aha, ani jsem nevěděl, že maj větší EV
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jo, bylo to MG4. To je totiž aspoň levný.

    2023 (Full Year) Britain: Top-Selling Electric Car Models in the UK - Car Sales Statistics
    https://www.best-selling-cars.com/britain-uk/2023-full-year-britain-top-selling-electric-car-models-in-the-uk/
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    CATSIAM: Osobně hybridy zavrhuju, ale pokud máš otázky, co se týče elektromobilní části svého vozu, asi s tím nebude problém :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam