• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    CATSIAM
    CATSIAM --- ---
    DAN_F: No, pro mne to až na místo bude tak 20 minut ;) Zatím mají auta s EL SPZtkou parkování na modrý a fialový zadara.

    CEEFA: A zrovna tu na Molu mi neukazuje ani PRE, ani navigace auta - tak to musím vyzkoušet a uvidím, zda mi to vezme čip
    CEEFA: Jen kolem toho hotelu Avion je nějak prázdno v mapách ;) Budu muset koukat kolem sebe jestli nějaká někde přibude. No a holt budu muset vždy zvážit - zda nabíjet a noční procházka a nebo nenabíjet a být rychle doma.
    HANZS
    HANZS --- ---
    FEDAJKIN: Hmm zajimave, takže když se trochu vybije pod 600V, tak už to bude jen 400V ;)
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    HANZS: Dík za info co mě zajímá a co ne.

    Každopádně už jsem to objevil, sem mimoň - 155,000W/250A = 620V :D

    Jinak teda potřeal jsem vědět, jestli to spadá už do 800V architektury nebo ne (mezník je 600V).
    HANZS
    HANZS --- ---
    FEDAJKIN: Úplně nechápu co řešíš - napětí na baterii (570V nebo 620V) tě moc nezajímá - podstatné je, že se jim povedlo zrychlit nabíjení ze 120kW na 155kW. (Byť podstatná je i křivka nabíjení).
    CEEFA
    CEEFA --- ---
    CATSIAM: Tady v okolí borislavky, Vokovic, atd je těch PRE nabíjecek dost, na každý ty rozvodne, jsou tu asi 4 v okoli, kromě ty, co tu zazněla ještě za vozovnou vokovice, pak v ty ulici za bejvalym drancy atd...
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    CATSIAM: Na Kladenskou je to zrovna dost kousek, přes Evropskou a pak dolů buď kolem Bořislavky, nebo starého OC Šárka (Billa na Evropské). Bude to tak na 5 minut.

    Teď jsem šel přes staré Vokovice a koukám, že tam má PRE v ulicích několik těch testovacích stojanů u veřejného osvětlení (nicméně tam bude předpokládám pro nerezidenta problém zastavit) a nějaká nabíječka je i na té mol naproti na Veleslavíně. Jinak, zrovna PRE dokáže v mapě zobrazovat i aktuální obsazenost: https://chargepre.smatrics.com/cs/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CATSIAM: No nejspíš nestojí za to tam ty nabíječky vůbec stavět, když na ní lidi budou dobíjet půl hodiny, takže za... 40 korun?

    Kdokoliv má BEV co umí nabíjet z DC (což jsou víceméně všehcny), bude nabíjet z toho DC, protože z rychlýho DC za těch 30 minut občerstvení dobiju něco mezi tak 40 a 80% baterky, podle toho jak rychlý mám nabíjení a jak velkou baterku.

    Na AC u BEV dobiju za stejnou dobu pár kilowatthodin...
    CEEFA
    CEEFA --- ---
    CATSIAM: Jj a má i ten mol směrem dolů u dediny
    CATSIAM
    CATSIAM --- ---
    BOBASH:
    RATTKIN: Tak snad nikoho by nenapadlo to tam u té dálnice zapikovat na 4,5 hodiny, ale i těch 20-40 minut na kabelu než se všichni občerství a mít možnost nechat zamčený auto klimatizovat by byl příjemný benefit.

    CEEFA: Na tom MOLu? Tak to příště zkusím.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    Přijde mi, že tam žádný update z 570V n 620V není, je to možné? Proč teda tvrdí tzhle dvě hodnoty, když to prostě vycháyí na čistých 600V v obou případech?
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    Pls rychlou radu

    Automobilka mi tvrdí, že předchozí verze auta má 570V nabíjení a nabíjí 120kW/200A. Což ale nedává smusl, protožee 120kW/200A = 600V.

    A dále tvrdí, že nová verze má 620V nabíjení a nabíjí 155kW/250A. Což ale taky nedává smysel protože 155kW/250A=600V

    Co mi uniká?
    CATSIAM
    CATSIAM --- ---
    DAN_F: Děkuju. Mrknu na to, jak velkou procházkou bych to měla.
    Já se vždycky zajedu podívat sem https://maps.app.goo.gl/8vBnsHv18fAWTjCT8, ale poslední 3 týdny tam už vždycky stála připojená auta. Jezdím víceméně kousek odtamtud na Kladenskou
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    CATSIAM: podél dálnic asi budou spíš drahé DC 250 kW+
    AC konektor u dálnic mizí, nechtgějí aby jim to tam někdo zacpal na x hodin.

    AC dává smysl doma, v práci, možná kina/divadla - tedy pro BEV.
    CEEFA
    CEEFA --- ---
    DAN_F: Jj, jsou tam dvě sedesatky
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CATSIAM: Tak AC nabíječky na dálnicích nejsou proto, že jsou tam vcelku k ničemu. Na dálnici potřebuješ nabíjet rychle, ne to tam sunout 11 kW. A plug-iny, který jinde nabíjet neuměj, prostě dálnici jedou na benzín.

    Jinak co se týče náhrady za Grand Picasso, koukal bych po tomhle:
    Seznamte se se 100% elektrickým vozem Renault Scenic E-tech
    https://www.renault.cz/elektricke-vozy/scenic.html

    Je to docela velký, má to obří baterku a je to relativně levný (začíná to těsně nad milion a to už v tom je ta velká baterka).
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    CATSIAM: Není náhodou nabíječka taky na MOL mezi křižovatkou K Letišti a Divokou Šárkou? Jinak těch dobíjecích stanic na trafačkách je v okolí už celkem dost třeba tady a ještě jsem tam asi nikoho neviděl dobíjet.
    CATSIAM
    CATSIAM --- ---
    BOBASH: Manžel má už 7 let starý služebák (Citroen C4 Grand Picasso) a už se občas něco rozsype, tak se kouká po něčem novým, ale zatím nenašel nic, co by se mu líbilo a firma mu to mohla schválit. Já už teď mám ten Tiguan, takže hledat nový začnu nejdřív za 4 roky. Ale aspoň se učím s automatem a zmapuju si nabíječka na místech kam pravidelně jezdím. Já mám dojezd max. 48km na elektriku, takže to mám tak na jeden den a tak po nabíječkách koukám pořád ;)
    Je pravda, že třeba, když pravidelně jezdím na Prahu 6 a parkuju tam cca 3 hodiny do noci, tak bych uvítala mezitím to auto dobít, ale třeba na Evropský u Veleslavína je jen jedna nabíječka (většinou obsazená) a pak další je až v OC Bořislavka nebo na Petřinách někde mezi panelákama.
    Všimla jsem si, že se v Praze snaží nabíječky dělat u trafo stanic - ale to je tak na to, že jeden člověk z okolních paneláků má kde nabíjet a nebo se tam nacpou nenabíjecí auta.

    Když jsme jeli na služebku do Belgie, tak jsem si všimla, že v Německu podél dálnice jsou nabíječky snad u každý pumpy, ale viděli jsme jen DC, ani jednu jsme nenašli AC. Ale všude podél dálnic se kopalo - tak jsem zvědavá, co tam uvidím příště. A v hotelu to taky byla "sranda", tam měli na parkovišti AC nabíječky, ale jen jeden čip, takže tam s těma řidičema musel na parkoviště běhat recepční a ten mohl jen, když tam po něm nikdo jiný nic nechtěl.
    A co mne zaujalo v Mnichově na výstavišti v jednom parkovacím domě mají být free dobíječky (ke spuštění stačí jakýkoliv čip), ale tam jsme to nezkoušeli - přijeli jsme později a tak nás směrovali zaparkovat jinde.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CATSIAM: No když tam strčíš jen kabel z třífázový zásuvky, tak budeš 16 hodin nabíjet víceméně cokoliv. Musíš mít wallbox, pak skoro všechno umí nabíjet 11 kW (takže nabiješ třeba za 5-8 hodin podle velikosti baterie).

    Jinak číňanama teď jezdím a zatím jsem teda neobjevil ty levný zajímavý čínský auta – minulej tejden jsem měl MG5, což je přesně tak špatný jak bych od Číny čekal, akorát to jako bonus stojí skoro stejně jako BMW. Moc nerozumím tomu, proč by to někdo měl chtít.

    CATSIAM: Potřebuješ Enyaq, no. Ten v mrcasení se kolem města těch 500 najede a vyšší a prostornej je. Nebo Teslu Model Y. Bohužel to všechno je přes milion, ale to bude alternativní Čína taky.

    Jinak co se týče umístění nabíječek, tak obchoďáky jsou samozřejmě ok, protože každej jezdí nakupovat, já to myslel spíš tak, že by to chtělo i nějaký nabíječky jinde. Obchoďákový jsou dobrý na to, že když normálně jezdím po okolí, tak si jednou za tejden dojedu na větší nákup (já používám typicky PRE v OC Stromovka) a na tejden ježdění mi to tak nějak dá. Ale na cestách by mě dost potěšilo, kdyby nabíječka nebyla jen na prázdným odpočívadle u dálnice, ale třeba u něčeho kde se dá jíst nebo něco dělat.

    Jo ad čip – ideálně chceš nějakou kartu jako Chargepass, Škoda Powerpass, Chargemap nebo jak se to všechno jmenuje, ty většinou mají dobrý pokrytí, byť PRE s ČEZem snad umí nějakej roaming. Za mě mám nejlepší zkušenosti s tou škodováckou, s tou jsem zatím nabil úplně všude, několikrát i v situaci, že jsem měl zároveň jinou kartu co jsem dostal k autu který jsem zrovna testoval a ta nefungovala, škodovácká jo.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ano, lidi jezděj starejma autama, toho jsem si všimnul. Sám mám doma 4 auta, z nichž jen to nejdražší stálo necelých 100 tisíc, ty zbylý tři dohromady 110 tisíc, nejmladší z nich je starý 20 let a dvě z nich jsou předělaný na plyn (což je asi nejdražší úprava, jaká se na starých autech dělá).

    Stejně tak jsou lidi, co nacpou do Škody 120 motor z Favorita, nápravy z Rapida, tlumiče a pružiny ze závoďáku a dělají z toho takový miniPorsche. Ale ti s tím nejezdí jako daily, mají to jako hobby a před barákem jim pak stojí ta Octavia.

    Ale upravovat starýho Leafa není moc zajímavý pro hobbistu, protože je to auto prostě jen špatný a ne zajímavý (ještě si dokážu představit, že bude hobby scéna třeba kolem BMW i3, který technicky zajímavý je), a normální člověk, co chce dalších 20 let jezdit, si koupí nový auto, který bude tak o třetinu dražší než ten upgrade Leafa.

    Neříkám, že ty auta nebudou lidi OPRAVOVAT. Ale ne UPRAVOVAT. Jestli půjde za 100 tisíc koupit novej aftermarket battery pack do Leafa odpovídající tomu původnímu, tak si ho nejspíš někdo koupí. Ale zapomeň na Leafa s dojezdem 500 kilometrů, to už vyžadovalo úplně jiný baterky a to je v dohledný době nemožný.

    Jak píše PETER_PAN:, pack stojí výrazně víc než samotný baterky a pak je tu ještě práce na tom konkrétním autě. Což je problém, protože pokud se na tom má vydělat, tak se zjistí, že vyrobit to nový auto je prostě levnější.

    Proto si nemyslím, že by se stalo to co píše PETER_PAN: tady. Ono by to totiž nevycházelo finančně. Je totiž potřeba nezapomínat, že samotná výroba novýho auta není zdaleka celá jeho cena, ale maximálně její polovina nebo dokonce míň, zbytek je vývoj, doprava, marketing, prodej a aftersales služby (záruční servis atd.).

    A když se zlevní a zlepší baterky, tak taky zlevní:
    1) Nový auta. Když padne cena baterií na polovinu, tak nový auto za půl milionu bude mít klidně těch 70-80 kwh, který potřebuješ na to, abys byl s dojezdem úplně v klidu.
    2) Zlevní všechny ojetý auta. Včetně třeba těch, co jsou dneska nový.

    A pak stojíš před volbou, jestli si hypoteticky třeba na konci dekády necháš předělat Leafa, tou dobou pomalu 20 let starýho, tak, že bude mít dojezd v reálu 300 km, nebo si za míň peněz než tě bude stát tenhle nesmysl, koupíš 5-6 let starýho Enyaqa nebo Model 3, kterej ten dojezd bude mít taky a kromě toho bude úplně ve všem lepší auto než ten Leaf.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    COMODOR_FALKON: Hele takhle to nefunguje. Battery pack byval az 2x tezsi nez clanky v nem. Tenhle pomer se zlepsuje a s prichodem solid-state to bude uz hodne maly rozdil.

    Par let stary modely viz. tady : [PETER_PAN @ Elektromobily 🚗🔋]

    Jak jsme tady (i v jinych auditkach) psal tak kolem roku 2030 bude v automotive prevazovat solid-state kdy ty nejhorsi soucasne serie maji pres 500 Wh/kg (clanky). A dnesni standart co je v autech je typicky porad jen malo pres 300 Wh/kg.

    Muj predpoklad je ze normalni produkcni solid-state clanek bude mit minimalne 600 Wh/kg (dneska existuji predprodukcni serie kolem 650 Wh/kg) a nizsi naroky na chlazeni, ktere snizi objemove naroky battery packu.

    Take je mozne ze se prijde s jinym designem battery packu. Navic makroskopicka architektura clanku, at uz cylindrickych nebo prizmatickych je porad jen evoluci toho co tu je desitky let. Fusion pristup kdy se bude navrhovat architektura battery packu a clanku zaroven aby ty veci byli manazovatelne s minimalizovanymi naroky na objem je prirozeny predpoklad.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam