• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CATSIAM: No když tam strčíš jen kabel z třífázový zásuvky, tak budeš 16 hodin nabíjet víceméně cokoliv. Musíš mít wallbox, pak skoro všechno umí nabíjet 11 kW (takže nabiješ třeba za 5-8 hodin podle velikosti baterie).

    Jinak číňanama teď jezdím a zatím jsem teda neobjevil ty levný zajímavý čínský auta – minulej tejden jsem měl MG5, což je přesně tak špatný jak bych od Číny čekal, akorát to jako bonus stojí skoro stejně jako BMW. Moc nerozumím tomu, proč by to někdo měl chtít.

    CATSIAM: Potřebuješ Enyaq, no. Ten v mrcasení se kolem města těch 500 najede a vyšší a prostornej je. Nebo Teslu Model Y. Bohužel to všechno je přes milion, ale to bude alternativní Čína taky.

    Jinak co se týče umístění nabíječek, tak obchoďáky jsou samozřejmě ok, protože každej jezdí nakupovat, já to myslel spíš tak, že by to chtělo i nějaký nabíječky jinde. Obchoďákový jsou dobrý na to, že když normálně jezdím po okolí, tak si jednou za tejden dojedu na větší nákup (já používám typicky PRE v OC Stromovka) a na tejden ježdění mi to tak nějak dá. Ale na cestách by mě dost potěšilo, kdyby nabíječka nebyla jen na prázdným odpočívadle u dálnice, ale třeba u něčeho kde se dá jíst nebo něco dělat.

    Jo ad čip – ideálně chceš nějakou kartu jako Chargepass, Škoda Powerpass, Chargemap nebo jak se to všechno jmenuje, ty většinou mají dobrý pokrytí, byť PRE s ČEZem snad umí nějakej roaming. Za mě mám nejlepší zkušenosti s tou škodováckou, s tou jsem zatím nabil úplně všude, několikrát i v situaci, že jsem měl zároveň jinou kartu co jsem dostal k autu který jsem zrovna testoval a ta nefungovala, škodovácká jo.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ano, lidi jezděj starejma autama, toho jsem si všimnul. Sám mám doma 4 auta, z nichž jen to nejdražší stálo necelých 100 tisíc, ty zbylý tři dohromady 110 tisíc, nejmladší z nich je starý 20 let a dvě z nich jsou předělaný na plyn (což je asi nejdražší úprava, jaká se na starých autech dělá).

    Stejně tak jsou lidi, co nacpou do Škody 120 motor z Favorita, nápravy z Rapida, tlumiče a pružiny ze závoďáku a dělají z toho takový miniPorsche. Ale ti s tím nejezdí jako daily, mají to jako hobby a před barákem jim pak stojí ta Octavia.

    Ale upravovat starýho Leafa není moc zajímavý pro hobbistu, protože je to auto prostě jen špatný a ne zajímavý (ještě si dokážu představit, že bude hobby scéna třeba kolem BMW i3, který technicky zajímavý je), a normální člověk, co chce dalších 20 let jezdit, si koupí nový auto, který bude tak o třetinu dražší než ten upgrade Leafa.

    Neříkám, že ty auta nebudou lidi OPRAVOVAT. Ale ne UPRAVOVAT. Jestli půjde za 100 tisíc koupit novej aftermarket battery pack do Leafa odpovídající tomu původnímu, tak si ho nejspíš někdo koupí. Ale zapomeň na Leafa s dojezdem 500 kilometrů, to už vyžadovalo úplně jiný baterky a to je v dohledný době nemožný.

    Jak píše PETER_PAN:, pack stojí výrazně víc než samotný baterky a pak je tu ještě práce na tom konkrétním autě. Což je problém, protože pokud se na tom má vydělat, tak se zjistí, že vyrobit to nový auto je prostě levnější.

    Proto si nemyslím, že by se stalo to co píše PETER_PAN: tady. Ono by to totiž nevycházelo finančně. Je totiž potřeba nezapomínat, že samotná výroba novýho auta není zdaleka celá jeho cena, ale maximálně její polovina nebo dokonce míň, zbytek je vývoj, doprava, marketing, prodej a aftersales služby (záruční servis atd.).

    A když se zlevní a zlepší baterky, tak taky zlevní:
    1) Nový auta. Když padne cena baterií na polovinu, tak nový auto za půl milionu bude mít klidně těch 70-80 kwh, který potřebuješ na to, abys byl s dojezdem úplně v klidu.
    2) Zlevní všechny ojetý auta. Včetně třeba těch, co jsou dneska nový.

    A pak stojíš před volbou, jestli si hypoteticky třeba na konci dekády necháš předělat Leafa, tou dobou pomalu 20 let starýho, tak, že bude mít dojezd v reálu 300 km, nebo si za míň peněz než tě bude stát tenhle nesmysl, koupíš 5-6 let starýho Enyaqa nebo Model 3, kterej ten dojezd bude mít taky a kromě toho bude úplně ve všem lepší auto než ten Leaf.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    COMODOR_FALKON: Hele takhle to nefunguje. Battery pack byval az 2x tezsi nez clanky v nem. Tenhle pomer se zlepsuje a s prichodem solid-state to bude uz hodne maly rozdil.

    Par let stary modely viz. tady : [PETER_PAN @ Elektromobily 🚗🔋]

    Jak jsme tady (i v jinych auditkach) psal tak kolem roku 2030 bude v automotive prevazovat solid-state kdy ty nejhorsi soucasne serie maji pres 500 Wh/kg (clanky). A dnesni standart co je v autech je typicky porad jen malo pres 300 Wh/kg.

    Muj predpoklad je ze normalni produkcni solid-state clanek bude mit minimalne 600 Wh/kg (dneska existuji predprodukcni serie kolem 650 Wh/kg) a nizsi naroky na chlazeni, ktere snizi objemove naroky battery packu.

    Take je mozne ze se prijde s jinym designem battery packu. Navic makroskopicka architektura clanku, at uz cylindrickych nebo prizmatickych je porad jen evoluci toho co tu je desitky let. Fusion pristup kdy se bude navrhovat architektura battery packu a clanku zaroven aby ty veci byli manazovatelne s minimalizovanymi naroky na objem je prirozeny predpoklad.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    HANZS: Jako take si myslim ze se to masovou zalezitosti nestane, ale cena baterii konverguje ke stavu ze by to mozne bylo.

    Dokazu si predstavit firmu co se zabyva prestavbou jednoho jedinyho modelu treba. Na druhou stranu se dostavame s kapacitama uz ke stavu ze bude davat smysl prestavovat i puvodne non EV auta.
    CATSIAM
    CATSIAM --- ---
    Ohledně levnějších aut
    Manžel pokukoval po nějakých velkých Číňanech (nevím přesně jakých) s rozumně vypadajícím dojezdem, ale když pak hledal nějaké údaje o nabíjení, tak ho zaskočili tím, že že sice kabel se tam strká 3 fázový, ale auto to nějak neumí využít a reálná (jima v autosalonu vyzkoušená) doba nabíjení je 16 hodin
    CATSIAM
    CATSIAM --- ---
    BOBASH: Tak já jsem trochu jiná cílovka - matka, co každý den jede do Prahy do práce a po cestě tam a zpět někde vyloží/naloží dítě/děti + něco nakoupí/vyzvedne.
    Takže mně naopak vyhovují nabíječky u obchodních center, ale je jich nějak málo (Třeba v Kralupech u Teska, Lídlu ani Penny, v Praze u Hornbachu v Řepích). Celkem často se mi stane, že je vše obsazené a nebo tam je málo parkovacích míst u ní (Praha Zličín Metropole, Ikea, u Globusu prý nabíječka je, ale ještě jsem ji nenašla, Podbaba Kaufland). Cenu u nabíječek neřeším - zaměstnavatel mi dal čip od PRE. Ale už jsem v Kladně potkala nabíječku, kde nefungoval a poslední dobou mne ČEZ nabíječky po cca minutě odpojí nabíjení s chybou (to jsem si s nima volala až zas budu mít s tím problém a čas, tak se jim mám ozvat a prověří to, když tam budu mít auto propojený kabelem)
    U práce žádná nabíječka není a doma sice soláry máme, ale teď nedávají skoro nic a i když svítí, tak to jsme schopni spotřebovat na provoz domácnosti.
    Když to tak sečtu, tak i když většinou jezdím "okolo baráku", tak bych stejně potřebovala plně elektrický auto, který má dojezd nejlíp aspoň 500 km, protože pokud teď během týdne najdu jednou volnou nabíječku, tak jak to bude vypadat až se oteplí a jak za pár let?
    No a to, že potřebuju, aby to auto bylo vyšší a uvnitř celkem prostorný jak kvůli výšce a váze některých členů rodiny, tak i kvůli jejich zdravotním problémům je věc jiná.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    HANZS: jasně
    Ale lidi, co jim stačí leaf s oem baterkou si koupěj jetej leaf s takovou baterkou a vystačej si s tím, max jen s nějakejma drobnějšíma opravama, jako když si koupěj Fabii 1.2 TSI a vyměněj jí šmejdskej rozvodovej řetěz

    Dávat tam 120kwh baterii je jako si koupit Fabii v žebráku a cpát tam 500hp V8
    Zástavba bude strašnej voser, protože se do týhle koncepce jednoduše nevejde, nejspíš obětuješ znatelnou část vnitřního prostoru
    Cenově to vyjde jak novej GR Yaris
    Ale pořád budeš mít vysyflenou neprodejnou Fabii

    Pár lidí to udělá
    Daj se ale spočítat na prstech ruky
    MINER
    MINER --- ---
    Kdyby někdo chtěl kouknout na konstrukci a rozdíly power-packů (placky i válce)
    Electric Vehicle Battery Breakdown: Cells to Modules to Packs!
    https://www.youtube.com/watch?v=hBbhevHZZ5E


    Zajímavé je, jak řeší termo-regulaci: např. Plaid má rovnoměrné chlazení baterky (u starších se jedna strana baterky zahřívá víc). Nebo roztahování baterek.

    Taky je tam vidět, jak šetří prostorem: např. Model Y nemá vyměnitelné moduly, ale baterka je pár velkých monolitů. Zajímal by mě dopad na životnost.

    Přijde mi to zajímavé pro pochopení jak složité jsou power-packy a jak se liší a na co to má vliv.
    HANZS
    HANZS --- ---
    HERR_FLICK: Ale je pravdou, že každý má jiná měřítka, známý má Leafa 1gen už tři roky, koupeného jako jetý za cca 350tis., mají najeto cca 50tis. a jsou nadšení z toho auta .)
    Celkově si myslím, že segment levných EV z baterií cca 30kWh se podceňuje, spousta lidí by si to koupila na seznámení s EV jako druhé auto do rodiny a pak by imho lépe přešli i na "velké" EV.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    COMODOR_FALKON: problém konkrétně Nissanu Leaf je v tom, že to je levnej Nissan = nesnesitejnej krám sám o sobě hned jak vyjel z fabriky
    Tohle Nissan udělal jako nějakou pomstu elektromobilitě, aby co nejvíc lidí, co s takovym šmejdem přijdou do styku, mělo rovnítko EV = krám a vyhnuli se tomu po další dekádu

    Tunit to je jako lejt peníze do tuningu Škody Octavie
    Jako můžeš z toho udělat relativně rychlý auto, jenomže to nikdy nebude sportovní auto

    Za peníze, co koupíš relativně použitelnej Leaf (do kterýho má aspoň trochu cenu cpát peníze) a dáš mu použitelnej battery pack
    Tady celkem brzo budou nový BEV se stejně velkou baterku.. Nový, mnohem líp postavený a s tovární zárukou

    Úprava Leafu tak zůstane okrajovou záležitostí pro pár vesnickejch kutilů, který maj úpravou Ovce pocit, že vyhráli nad systémem a postavili si supersport za zlomek ceny
    Ve skutečnosti ale jen nenávratně vylili do kanálu peníze, který by jim koupily reálný tovární sportovní auto

    Should I buy an older EV to upgrade the battery in the future, or a new EV now?
    https://thedriven.io/2023/01/11/should-i-buy-an-older-ev-to-upgrade-the-battery-in-the-future-or-a-new-ev-now/
    HANZS
    HANZS --- ---
    COMODOR_FALKON: Já si osobně myslím, že se ten upgrade starých EV nestane masovou záležitostí. Snad jedině, kdyby to dělal přímo výrobce, tak by lidi asi k tomu měli důvěru. Jinak myslím, že raději sáhnou po ojetém EV starém třeba 6 let, které ve finále nebude o tolik dražší.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    RATTKIN: Někdy je potřeba ještě obejít SW blok v BMS/řídící jednotce.

    BOBASH: V reálném světě existují ve značných počtech i dnes lidé, co ještě provozují Škodu 120, protože je doveze z bodu A do bodu B, má VŠECHNY potřebné funkce a to že to není letošní model je jim tak nějak jedno…

    Proti tomu je i moje auto hypermoderní.

    Ne všichni si potřebují kompenzovat svoje mindráky tím, že každé 2 roky promrhají milion za auto, které je doveze z A do B stejně jako to předchozí, ale má nový lak…

    Leaf s novou baterkou může na pohodu sloužit dalších 20-30 let.

    Krom toho, kdybys býval četl pozorně i jiné příspěvky, než své vlastní, zaregistroval bys informaci o tom, že se očekává pád cen baterií, což ten upgrade dál zjednodušší.
    TOFI
    TOFI --- ---
    Mercedes šlape na brzdu a zpomaluje plány s elektromobilitou. Zákazníci rozhodli - Garáž.cz
    https://www.garaz.cz/clanek/novinky-ze-sveta-automobilek-mercedes-slape-na-brzdu-a-zpomaluje-plany-s-elektromobilitou-zakaznici-rozhodli-21012066#
    TOFI
    TOFI --- ---
    MWC 2024: Mobilní svět jim už nestačí. První elektromobil od Xiaomi zamířil do Evropy - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/internet-a-pc-mwc-2024-mobilni-svet-jim-uz-nestaci-prvni-elektromobil-od-xiaomi-zamiril-do-evropy-40462266
    MINER
    MINER --- ---
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JYRKA: dnes som pozeral video kde mal typek teslu model S z roku 2015 s najazdom 500000km, dojazd klesol z nejakych 400 na 300 km a vravel ze za 10000e moze mat repas, kde sa mu ten dojazd navysi na nejakych 380 alebo za 20000e novu baterku, tak predpokladam, ze repas staci, ten dojazd navyse by za tu cenu novej baterky asi nestal
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    RATTKIN: Vyměnit baterku za stejnou/podobnou jednoduchý bejt může. Vyměnit baterku za natolik jinou, aby s ní Leaf ujel 500 kilometrů, fakt sranda nebude.
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    CRAZY_IVAN: Kryten válí!!
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    myslím že vyměnit baterku je snazší než vyměnit motor. Hlavně pro staré EV bez termálního managementu. To je 1 konektor a 14 šroubů
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GOR: A až to bude levnější, tak zase budou levnější rozumnější elektromobily než je Leaf.

    Dokážu si představit retrofity Taycanů nebo třeba i starejch Modelů S (ať už kvůli free superchargerům nebo tomu, že maj ještě normální ovládání), ale vylepšování starýho Leafu neobstojí proti koupi novějšího a lepšího ojetýho auta.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam