• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Nezlob se, ale tady nesouhlasím.
    1. Ta auta budíky nepotřebují. Jen je někdo na ně zvyklý a vyžaduje je. Trh mu jde naproti, protože ty budíky v Tesle udělat jdou. Připomíná mi to dobu, kdy jsem do Maca sháněl obdobu Total Commanderu. Za těch 12 let, co ho používám, jsem ho nakonec nepotřeboval. To samé u Tesly - než jsem koupil model 3, tak jsem si vybíral budíky před řidiče. Nakonec jsem zjistil, že tam nic nechci.
    2. Ten vtip je v tom, že například Sexy buttons si koupíš proto, aby sis to auto personalizoval sobě na míru. Pro mě je například zajímavé toto:
    a) Jezdíme na chill. Víme proč a vyhovuje nám to. Nicméně jednou za měsíc by se hodilo mít na předjetí plný výkon - kick-down funkcionalita commanderu to řeší. Ten, kdo jezdí pořád na plný výkon (a těch je většina) tuhle funkcionalitu nevyužije
    b) Hodně střihám zatáčky a hlídač pruhů začne vřískat, když se přiblížím ke krajnici. Pro mě je fajn to vypnout, protože bohužel to nejde vypnout trvale (asi legislativa, nevím). OK, vypnu si to v nastavení commanderu.
    c) Auto se samo zamyká, jakmile se rozjedu. Chci mít tlačítko na odemčení, protože nabírám děti z tréninků. Je to jen můj usecase, není nutné to tlačítko dávat všem.
    d) Koupil jsem si taková šidítka na autopilot - ty simulujou ruce na volantu. Není to proto, že bych chtěl, aby auto řídilo samo, ale držím volant poměrně lehce a auto občas prudí. (Stejně tak prudí Octavie, že nedržím volant). Společně s commanderem mi to ušetří 100 tisíc, protože si nebudu muset kupovat Advanced Autopilot - obyčejný autopilot se vypne, jakmile zapneš blinkr. Tady se obnoví sám, jakmile srovnáš pruh a vypneš blinkr.
    Jinými slovy: ten stupeň personalizace, kterej ti umožňuje Tesla, ti nedá žádný legacy výrobce. Pro mě je to super a baví me to na tom.
    A samozřejmě nezpochybňuju, že kvalita automatických stěračů je nízká a kliky taky vymýšlel dement.
    Oboje si dovedu vyložit jako cost cutting - mít jednu kameru na vše je samozřejmě levnější, než kupovat od Valea čidla deště a další čidla na dálková světla a pak to všechno drátovat do systému.
    Btw. prodávají k tomu i nalepovací kliky :)
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: zapomínáš na tuningový koberečky! Naprosto esenciální součástka, since evr!
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    RSZ: To není, ale situace, že se do aktuálně vyráběnýho auta dávají aftermarket klíčový ovládací prvky (což je věc, která z hlediska ergonomie a celkovýho fungování potřebuje obrovskou spoustu vývoje a aftermarket to prostě nedokáže udělat tak dobře jako OEM) je věc, kterou jsem skutečně neviděl snad nikdy – když nepočítám něco jako že se dřív měnily hlavice řadící páky za sportovní nebo nějaká taková kosmetická úprava.

    U Tesly je přitom běžný jak tohle, tak "budíky" a nejspíš spousta dalších věcí. Což vypovídá o tom, jak žalostně špatný to původní auto z hlediska ergonomie je.
    RSZ
    RSZ --- ---
    BOBASH: plz, děláš jako kdyby to byla první aftermarket věc do auta na světě..
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DIM_: Jiný značky prodávaj auta, co už jsou dodělaný...
    DIM_
    DIM_ --- ---
    BOBASH: Co by za takovej after-market daly jiny znacky ... x)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Pětku ani omylem, ta je hrozná. Čtyřka není tak hrozná a má výhodu, že malý levný RWD EV teď moc nejsou. Ale to, o co je levnější oproti evropanům, víc než odpovídá tomu, o kolik je horší.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    NTR23: Chápu správně, že auta s velkými 21" koly víc žerou než s devatenáckama atd.?

    Tak to je dobrá zpráva.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: z toho, co píšeš tady a co jsi psal na Facebook / Wired soudím, že by sis MG4 / MG5 asi nekoupil. Ba dokonce že tě ta auta tak nějak serou :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Mimochodem, při psaní testu MG4 jsem zjistil, že by to údajně měla vlastně jako bejt přímá konkurence právě pro ID.3, protože je to zvenku stejně velký.

    Chápu, že Číňan má problém s naladěním podvozku nebo s pochopením ergonomie. Ale jak dokázali v rozměru, ve kterým má VW auto výrazně prostornější než Golf, udělat auto, který je vevnitř prostorný míň než Polo a kdo ví jestli vůbec víc než Up!, to je mi docela záhadou.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: ID.3 když vyšlo bylo úplně v pohodě auto mimo zabugovanýho infotainmentu. Když to zkurvený MIB zrovna nepadalo, tak to bylo sice možná trochu ošklivý (zejména kvalitou materiálů), ale úplně normálně udělaný auto. Bylo to blbý na to, že to byl Golf za mega a čtvrt, interiér vypadal hrozně lacině, ale jinak to byl normální Volkswagen a bylo na tom vidět, že to dělal někdo, kdo už někdy dělal auto.

    Na Fiskeru je podle toho, co jsem o těch jejich zázracích zatím čet, dost vidět, že to je první pokus.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    JYRKA: Štěstí je, že se nedostal k ID.3 když vyšlo, :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Prosime pritomne novinare, aby testovali opatrne, jinak spadnou ceny akcii :)
    Nejhorší auto, jaké jsem kdy testoval, řekl o Fiskeru youtuber - CzechCrunch
    https://cc.cz/nejhorsi-auto-jake-jsem-kdy-testoval-rekl-o-fiskeru-youtuber-a-automobilku-tim-poslal-ke-dnu/?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: To byla spíš reakce ještě na Commodora a jeho teorii, že lidí, co nechtějí mít všechno na jednom dotykáči je 1%.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Od toho mame kapitalismus: mame na vyber :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Spousta lidí hlasový ovládání nesnáší. Já to třeba použil párkrát abych zkusil jestli to funguje, ale je mi to nepříjemný a nepřirozený, nechci si povídat s autem.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: on ten dotykáč není povinnej - kolega s výbornou angličtinou ovládá teslu hlasem a po nějakých tlačítkách netouží. Já mluvím jako prase i v češtině, tak se mi hodí.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Tohle nemá nic společnýho s emocema a bavením se, ale s tím, jestli se věci ovládají pohodlně jak jsi zvyklej, nebo otravně.

    A ve věkový kategorii, která si reálně kupuje nový auta (40+), tak 70% lidí nesnáší ovládání běžných věcí (teplota, hlasitost) na dotykovým displeji, protože je to za jízdy v autě nepohodlný, nepraktický a někdy i nebezpečný (musíš se soustředit na to, abys ten dotykáč trefil).

    Nevím, kolik jsi toho najezdil v autech s ovádáním plně na dotykáči, ale trefovat se na věci na dotykáči při jízdě po čemkoliv jiným než dokonale hladký silnici vyžaduje nesrovnatelně víc soustředění než fyzický tlačítko, protože to auto se furt trochu hejbe, tím se tvoje ruka hejbe trochu jinak a když se nekoukáš kam hmatáš, tak se nemusíš trefit.

    Na čudlík/kolečko se trefíš po hmatu.

    Obecně je ovládání věcí přes "tablet" asi tak nejčastější výtka, kterou od běžných lidí (ne petrolheadů, prostě lidí co si kupujou auta a chtějí aby to fungovalo a nesralo je to) na nový auta slyším. Brzo jí teda překoná Intelligent Speed Assist, ale ten je povinnej jen chvilku, tak na to lidi ještě nadávat nezačli.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Tuzing woe!:)
    MINER
    MINER --- ---
    Po dlouhé době zajímavý insight k FSD:)

    Architektura současných GPT AI (aplikovaná na video místo textu) dává Tesle náskok v self-driving díky tomu, že má řádově víc dat než ostatní (krom MobileEye).
    Attention is all Tesla Needs: TRANSFORMERS, AI, and FSD Beta!
    https://youtu.be/fDteD4TZ0vU?si=oIDOtsCOrhCcCiaP&t=2186


    Ta změna je v tom, že ta nová (transformers) architektura rozezná vztahy objektů v prostoru i v čase a jde navíc masivně paralelizovat.

    Např. situace, že dvě srny na opačné straně silnice půjdou k sobě.

    S tím měly staré sítě dost problém.

    To vypadá jako další impulz, který to zase rozhýbe.

    Doteď imo bylo těžký posoudit, kdo má navrch, Ale tohle jednoznačně nahrává těm, co maj nejvíc dat. Tedy Tesla, a s ní MobilEye (a automobilky, které ho používají).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam