• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    FEDAJKIN: jj očividně potřebují továrnu v EU aby to do aut dali.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    FEDAJKIN: nejlepsi je kdyz legacy udelaj auto s batekou NMC ale uz neumí v aute softwarove omezit nabijeni na 80%. tj vlastne dobíjíš do 100% pořád, čímž to kurvíš.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    BOBASH: souhlas do dvou let se veci hodně změní
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    PEPAZZ: Všechno bude

    https://www.reuters.com/markets/deals/stellantis-catl-sign-preliminary-deal-lfp-battery-supply-europe-consider-jv-2023-11-21/

    LFP bue z phledu tradičních automobilek pořád nová technologie, v rámci umístění do EV, tipuji že ted začnou zjištovat, že NMC nemusí být vždy nejlepší řešení.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PEPAZZ: Jo, už mě kolegové opravili, že je to schovaný v nějakým čtvrtým podmenu infotainmentu, kde jsem to prostě nedokázal najít.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    PEPAZZ: Protože jsou zkostnatělí.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    vysvetlete mi nekdo proč zadna EU automobilka nedava do svých modelů LFP baterie např od CATLu, nechápu to.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    BOBASH: ja mel za to ze ta kontrola trakce vypnout lze, to me prekvapuje ze mejde, vzdyt jsem videl slovenske recenze kde s tim autem driftovali
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    ELIJEN: DC nedělíš, ale těch 1000V musíš udělat přes AC, nebo má každá nabíječka uvnitř i transformátor? To jsem myslel, že je někde bokem pro vícero nabíječek.


    BOBASH: Dyť nikdo neříkal, že to nejde (Ionity nepoužívám, ten nabíjecí výkon nevyužiju, navíc nemám kartičku od koncernu, takže s těma cenama se můžou jít klouzat). Mě na tom přišlo nejzajímavější, že 1000V je "teoretický limit" architektury, na to jsem sám nepřišel. A na změnu norem v našem zkonstatělém sytému nevěřím.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CAL: Nabíjení 400 kW nebude tak zásadní skok, protože stejně většina lidí i dneska nabíjí na AC nebo pomalých DC, tohle je víceméně řešení jen pro dlouhý cesty.

    Mnohem větší skok budou levný elektromobily (Renault 5, Škoda Epiq, VW ID.2, teoreticky možná Model 2) a ty taky nejvíc zahejbou s cenama ojetin, protože alternativou k ojetýmu Modelu 3 najednou bude nová Škodovka...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: Mě se vždycky hrozně líbí, jak někdo teoretizuje o tom, jak by něco mohlo vypadat a proč to nepůjde postavit, místo aby se nejdřív podíval, jestli už to náhodou někdo normálně nestaví.

    Mimochodem, všechny Ionity jsou 350 kW, což už není takovej rozdíl:

    E.ON spustil v Česku nejvýkonnější nabíječku pro elektromobily. Má 400 kW | fDrive.cz
    https://fdrive.cz/clanky/eon-spustil-v-cesku-nejvykonnejsi-nabijecku-pro-elektromobily-ma-400-kw-11298
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    NIKDAS: Tohle je DC, takze nic nedelis :)
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    ELIJEN: podle me to musis vydelit √3, ale nejsem expert :)
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    NIKDAS: 400kW pri 1000V je 400A, ne? :)
    CAL
    CAL --- ---
    HANZS: Já už jsem konečně na nějaký elektromobil našetřil, ale právě kvůli tomuhle se mi do nákupu nechce. Čekám, že tenhle kvalitativní skok, který se zdá na spadnutí, strašně sníží cenu aut koupených teď prakticky ze dne na den. Moc bych se nedivil, kdyby současná stagnace prodejů byla, protože takhle uvažuje spousta dalších lidí. Vůbec je zajímavé vidět, jak jsou takovéhle informace strategicky citlivé.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    NIKDAS, DZODZO: nabíjecí kabely chlazený glykolovou směsí se používají už dlouhé roky i u nás, nemusíš argumentovat patentem Tesly když kolem nich chodíš, protože jsou v každé výkonnější nabíčce... už jsem to sem dával před lety:
    Hypercharger zevnitř – pohled do útrob ultrarychlé dobíjecí stanice elektromobilů | Electro Dad #148
    https://youtu.be/yQcD7aXbyhM?t=291
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Aha tak tamten bol asi vzduchovy, tu je tekute chladenie https://patents.google.com/patent/US20200282851A1/en
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    NIKDAS: chladenie riesila tesla pri prechode na v3 https://patents.google.com/patent/US20150217654A1/en

    Teraz uz je v ponuke tych kablov celkom dost, neviem ci na zaklade tohoto patentu
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    Tohle už je rychlejší i než ten nesmyslnej swap, co s ním furt někteří operujou.

    Jinak četl jsem docela zajímavou úvahu, co se týče rychlonabíjení.

    Když chceš 400kW nabíječku, tak při 1000V potřebuješ jištění 230A+ (snad počítám dobře) a 2m kabel by měl být o průřezu minimálně 88mm2 (průměr 10,6mm) což je neuvěřitelně tlustej kabel.

    Jsou dvě řešení: zvýšit počet V, což vyřeší průřez i velikost jištění, ale podle normy by s tím mohl manipulovat jedině někdo s elektrotechnickým vzděláním (Takže bychom se vraceli o půl století zpět, kdy na benzínkách zákazník nesměl čepovat sám - někde to tak je doteď, zdravíme New Jersey a Oregon US).

    Nebo chladit kabely (což už asi i existuje, ačkoliv jsem se s tím nesetkal), ale neřeší to velikost jištění.

    Plus teda nevím jak na tohle zareaguje přenosová soustava, když připojíš v jednom místě tyhle auta tři a začneš odebírat 1,2MWh :D - tohle se dá samozřejmě vyřešit nějakým inteligentním řízením, ale pak nabíječka ztrácí svou hlavní výhodu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Ano, ale to by se do nadpisu nevešlo :)

    Jinak čekám, až přivezou další Nio, protože první předváděčku mi prodali než jsem měl domluvenou zápůjčku – to by měla bejt naopak výkladní skříň toho co Čína umí. Akorát tam by si měli dát fakt záležet, protože to je sice asi skvělý, ale taky to stojí pomalu jak Porsche.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam