• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    MINER
    MINER --- ---
    SPEEDY: Zasloužíš pochvalu před nastoupenou jednotkou.
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    BLOWUP: No, muzu mluvit jen za sebe, ale jeden z duvodu, proc jsem sel do i4 a ne Modelu 3, je Elon Musk :-)
    CAL
    CAL --- ---
    BOBASH: nemluvím jen o rychlém nabíjení, v těch nových catl lfp by se měly zlepšit všechny parametry a bude to mít vliv na všechny auta, ne jenom malé, které mě nezajímají. Renault 5 asi s cenou Tesly Y moc neudělá na rozdíl od toho, když do ní začnou dávat LFP, která parametry předčí NMC.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Nabíjením do plna se NMC kurví i při pomalém nabíjení. Dokonce se to kurví i při skladování ve 100 %. A kurví se to i v 0 %.

    Měls tady video s vysvětlením proč, podrobnostma a testama kurvení.

    TLDR: nabíjením (i pomalým) se baterka roztahuje. A kurví se to nezanedbatelně: i při pouhém skladování ve 100 % řádově procenta ročně i bez nabíjení.

    Rychlé nabíjení to kurví víc, ale ne o moc. Zpomaluje to tak, aby to nekurvilo víc, než je nutné.

    Plus dendrity.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PEPAZZ: Omezit to samozřejmě umí skoro všichni. A nabijením do plna to kurvíš jen když je to do rychlý nabíjení, což mají omezený úplně všichni. Nad 80 procent ti i Ionity pojede třeba 30 kW.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    FEDAJKIN: Berlín už dělá i M3?
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    NIKDAS: Tesla miva 1 transformator na 2 nabijecky a vetsinou to stoji hned u 22kV trafostanice. Jake napeti dostava ten AC/DC transformator nevim. Nicmene 400A DC proud je asi vetsi problem nez nejakych 280A na AC strane. Transformatory maj velke chladice. V Plzni na Tesla SC jsou hezky videt.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    PEPAZZ: To si zas nemyslím, Giga Berlín do některých M3 úspěšně dává LFP od BYD
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Tesla facelift Standard range, dojezd na dálnici, české podmínky, 320 km a zbylo mu 10%. Rychlost držel 130kmh.

    Tesla Model 3 Highland na dálnici. Kolik ujede reálně kilometrů?
    https://www.youtube.com/watch?v=prkqife-giI


    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    FEDAJKIN: jj očividně potřebují továrnu v EU aby to do aut dali.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    FEDAJKIN: nejlepsi je kdyz legacy udelaj auto s batekou NMC ale uz neumí v aute softwarove omezit nabijeni na 80%. tj vlastne dobíjíš do 100% pořád, čímž to kurvíš.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    BOBASH: souhlas do dvou let se veci hodně změní
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    PEPAZZ: Všechno bude

    https://www.reuters.com/markets/deals/stellantis-catl-sign-preliminary-deal-lfp-battery-supply-europe-consider-jv-2023-11-21/

    LFP bue z phledu tradičních automobilek pořád nová technologie, v rámci umístění do EV, tipuji že ted začnou zjištovat, že NMC nemusí být vždy nejlepší řešení.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PEPAZZ: Jo, už mě kolegové opravili, že je to schovaný v nějakým čtvrtým podmenu infotainmentu, kde jsem to prostě nedokázal najít.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    PEPAZZ: Protože jsou zkostnatělí.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    vysvetlete mi nekdo proč zadna EU automobilka nedava do svých modelů LFP baterie např od CATLu, nechápu to.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    BOBASH: ja mel za to ze ta kontrola trakce vypnout lze, to me prekvapuje ze mejde, vzdyt jsem videl slovenske recenze kde s tim autem driftovali
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    ELIJEN: DC nedělíš, ale těch 1000V musíš udělat přes AC, nebo má každá nabíječka uvnitř i transformátor? To jsem myslel, že je někde bokem pro vícero nabíječek.


    BOBASH: Dyť nikdo neříkal, že to nejde (Ionity nepoužívám, ten nabíjecí výkon nevyužiju, navíc nemám kartičku od koncernu, takže s těma cenama se můžou jít klouzat). Mě na tom přišlo nejzajímavější, že 1000V je "teoretický limit" architektury, na to jsem sám nepřišel. A na změnu norem v našem zkonstatělém sytému nevěřím.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CAL: Nabíjení 400 kW nebude tak zásadní skok, protože stejně většina lidí i dneska nabíjí na AC nebo pomalých DC, tohle je víceméně řešení jen pro dlouhý cesty.

    Mnohem větší skok budou levný elektromobily (Renault 5, Škoda Epiq, VW ID.2, teoreticky možná Model 2) a ty taky nejvíc zahejbou s cenama ojetin, protože alternativou k ojetýmu Modelu 3 najednou bude nová Škodovka...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: Mě se vždycky hrozně líbí, jak někdo teoretizuje o tom, jak by něco mohlo vypadat a proč to nepůjde postavit, místo aby se nejdřív podíval, jestli už to náhodou někdo normálně nestaví.

    Mimochodem, všechny Ionity jsou 350 kW, což už není takovej rozdíl:

    E.ON spustil v Česku nejvýkonnější nabíječku pro elektromobily. Má 400 kW | fDrive.cz
    https://fdrive.cz/clanky/eon-spustil-v-cesku-nejvykonnejsi-nabijecku-pro-elektromobily-ma-400-kw-11298
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam