• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ano, samozřejmě to srovnávám v rámci elektrických SUV a to ve své kategorii Model Y je skutečně levný auto. Třeba SUV na platformě MEB, kterých se v Evropě dohromady prodá podobně jako tý Tesly, jsou buďto mírně, ale znatelně dražší (Enyaq, ID.4), nebo drasticky dražší (Q4 e-tron).

    Ve výsledku je Tesla skoro stejně drahá jako "levná čínská konkurence" velikostně o třídu níž (MG5 stojí skoro stejně jako Model Y).

    Což je na jednu stranu super, protože si tím Tesla rozšiřuje okruh zákazníků, na druhou stranu je ale o dost míň super, že aby z takhle levných aut udělala rozumný zisk, musí jich prodat víc.

    Prodat dva miliony prémiových aut, jako to zvládne BMW, znamená o dost víc peněz než prodat milion laciných aut. A začíná to bejt ostatně vidět, Tesla měla loni obrat asi 90 milionů dolarů, BMW, ne o moc větší, asi 170.

    Aby s takovou cenovou politikou byla Tesla hodná svojí tržní kapitalizace, musela by být nejprodávanější automobilkou na světě a to s docela slušným náskokem – přičemž Toyota prodává přes 10 milionů aut ročně, Tesla má problém se dostat na dva.

    Samozřejmě pokud budou jediný, komu se podaří rozchodit robotaxi, tak mají dramatickou výhodu a můžou jich prodat unlimited množství. Jenom že FSD se nejeví být ani na dosah funkčnosti a tím, že se zaměřujou plně na robotaxi, si můžou zabít šanci na úspěch na trhu s levnějšíma elektromobilama. V kterýmžto případě skončí bláhový představy o Tesle jako nejhodnotnější automobilce světa.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Ano, měl je všechny na operák a nepřihlašoval je, minimálně poměrně dlouhou dobu. Pak se nějak profláklo, že takhle jde jezdit bez RZ, tak tu dobu zkrátili na pár tejdnů.

    Jinak nový auto půlročně je docela dost, ale kupovat nový auto ročně bylo ještě v 70. letech v Americe poměrně běžný, proto taky měl každej model každej rok "facelift", aby soused poznal, že máš LETOŠNÍ Cadillac.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    NIKDAS: ahoj, je to norm na ridičák na auto, to plati pro vetšinu e-biků, udava se totiž vykon jen v eco mode a to se do limitu vzdy vejde. Tohle má 12.5kw stock( s jinym kotrolerem to na stock baterce zvlada nejakych 17kw), maximalka nekde kolem 95km/h, z 0-50km/h za 2.3sec, jinak má to kontrolu trakce, 5 stupnu rekuperace na plynu, 5 stupnu na brzdách, ma to senzor pro vypnutí motoru pri padu motorky, zpětny chod :). Stock baterka 74V 55Ah tj. je 4kWh tj. dojezd je dost otazka, bez nejakých omezeni by to snad mělo ujet k 60/70km. vyrobce udava 120km pri 45kh/h čemuž uplně nevěřím. Kazdopadně výhoda je ze baterka neni na pevno a muzes ji vyndat a odnest nabít kamkoliv - domů, do kanclu etc. Aftermarket umí i skoro 6kwh baterie a samo vyšší výkony ale to už je strašně peněz.
    Cenovka homo road verze je 145tis bez dph.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    PEPAZZ: Pověz nám víc. Na kolik to vyšlo, kolik to (u)jede, co je potřeba za řidičák apod :)
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    RATTKIN: mám se prihlásit s timhle? :)

    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    BOBASH: neumí a jelikož stelantis, tak ani umět nebude.(update nikdo resit nebude)
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Nový auto půlročně zajímavý.
    Četl jsem, že to auto tak Jobs měnil, páč v CA šlo novym do půl roku jezdit bez RZ a on je nesnášel. Jiní ale tvrdí, že ten půl rok neni tak jasnej. Každopádně zajímavá story.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: takze model Y je teraz levne SUV? to beries iba pre elektromobily teraz zejo?
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    SPEEDY: eh ne. A na tomhle kopci umřu, ten jejich mbux je takový nepoužitelný peklo navigaci pocinaje, hlasovým asistentem konce, nemít to Android auto tak to jde z baráku okamžitě.
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    BOBASH: Padlo je hardware ;-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SPEEDY: Běž se projet nějakou Čínou a možná trochu změníš názor. Až budeš hledat nastavení rekuperace ve třetí úrovni podmenu, místo abys to měl na pádlech pod volantem jako u normálního auta, tak tě najednou software začne zajímat :)
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    Popravde receno me software nezajima ani u mobilu. Jsme v roce 2024, rozdily mezi velkyma znackama jsou bezvyznamny. Fotky ze svyho Androidu na manzelcin MacBook Pro synchronizujeme bez problemu. To samy u auta.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DIM_: Já bych se obešel bez palubky kdybych měl head-up, nebo naopak. Ideálně pak augmented reality head-up jako má Enyaq – já třeba nesnáším když na mě navigace mluví a přerušuje mi audio, takže to mám většinou vypnutý, ale zároveň mám sklony přehlídnout, že mi ukazovala že mám odbočit.

    Obrovská šipka plující nad pruhem, do kterýho mám jet, se přehlídnout fakt nedá :)
    DIM_
    DIM_ --- ---
    BOBASH: Jo ty senzory me serou desne.
    Palubni deska a head-up displej mi nechybi.
    Ale ty senzory... za to bych mu dal pesti. A kopnuti do kouli za senzor deste.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DIM_: Ještě ad to srovnání Apple vs. automobilový značky. Když jsi dneska "správnej" zákazník Applu, co si kupuje každej rok novej iPhone, tak je to vlastně hrozně podobný tomu, když jsi byl odpovídající zákazník Mercedesu třeba v 70s-90s. Každej rok sis koupil nový auto, který bylo víceméně stejný jako to minulý auto, bylo strašně dobře udělaný, skvěle vymyšlený, každá věc v tom autě byla tam kde bys jí čekal, reagovala tak jak bys čekal, dveře jsi zabouchnul se zvukem jak od bankovního trezoru, všechno bylo solidní, kvalitní a techniku to mělo sice špičkovou, ale ne za cenu toho, že by mohla dělat problémy. Nic tam nebylo avantgardní, bylo tam prostě to nejnovější co se dalo přimět spolehlivě fungovat.

    To samý je iPhone. Je to hezky udělaný, funguje to stejně jako tvůj předchozí iPhone, nejsou tam žádný výstřelky, víš, co můžeš čekat.

    A mimochodem, hádejte jaký auto si kupoval Steve Jobs každýho půl roku cca od sedmdesátek do konce života?

    Ano, Mercedes SL.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DIM_: Jasně, iPhone se neprodává jen proto, že je hezkej, ale kvůli tomu, že FUNGUJE a nemusíš nad tím přemejšlet. Čehož je mezi autama ekvivalent Mercedes a ne Tesla.

    Ad Škodovky – minulej infotainment byl strašnej, novej už tyhle problémy nemá a je skvělej (to auto, o kterým mluvíš, není "novej" Superb, ale starej). Že se auto vzteká, že "klíč opustil vozidlo"? To mi přijde vcelku logický, proč se to děje pochopíš ve chvíli, až si s někým budeš předávat auto, dáš mu ho nastartovaný a s tím klíčem odejdeš.

    Mimochodem, OTA aktualizace umí i ta Škodovka, problém s minulou generací MIB byl hardwarovej a to by neopravila ani Tesla. Stejně jako Tesla už třeba neopraví to, že do aut přestala dávat parkovací senzory, protože si Elon myslí, že můžou parkovací senzory nahradit za pomoci kamer. Což se jim teda zatím nějak nepodařilo dostat do funkčního stavu, takže Tesla za milion postrádá funkci, kterou má snad i Fabie v základu.

    A když jsme u srovnání Tesly se Škodovkou, tak už Tesla taky nenapraví to, že má tragickou ergonomii s kokotinama jako je absence palubní desky nebo aspoň head-up displeje nebo idiotský kolečka na volantu místo páček pod volantem.

    Nicméně chápu fascinaci ajťáků Teslama.

    Moje pointa je ale o něčem jiným – prémiovost auta je o tom, kolik za něj lidi zaplatěj. Model Y se prodává, protože je levnej, ne proto, že je skvělej. BMW ti sice teoreticky prodá i4 "jen" asi o 200 tisíc dráž než Model 3, ale v reálu si do toho nakoupíš ještě výbavu za další statisíce. Nemusel bys, ale většina lidí to udělá.

    Tesla by mohla mít naději na to, prodávat svoji automobilovou techniku draho, kdyby dodala někomu jinýmu to, co umí (platformu, software, baterky, motory) a nechala na tom někoho, kdo umí dělat auta, postavit opravdový auto a ne NPC autíčko z GTA.
    DIM_
    DIM_ --- ---
    BOBASH: Mne jako "nerdovi" muzes verit, ze iPhone se neprodava, protoze hezky vypada (vypada jako vsechny ostatni telefony), ale protoze ma iOS a ten si umi povidat s MacOS a ten si umi povidat s watchOS a za vsechno samozrejme Applu vesele platime mesicne za uloziste, protoze ti to da nepoznany pohodli.

    Kdyz vidim kamarada, co si svoji fotku z mobilu posila na svuj email, aby ji mel v PC, tak se chci rozbrecet. Jako kdyz ridim novyho Superba. Kdyz jdu k automatu zaplatit parkovani a to auto sili, ze "klic opustil vozidlo !!!" nebo tak neco.. please.

    Proste ... jsme jiny, v tom mas pravdu :)

    Ad Enyaq - ze mel adaptabilni svetla od zacatku me nezajima. To zminuju, ze to ted mame u Tesly jako novinku. Enyaq ma hromadu problemu, ktery uz nikdy nevyresi. Tesla jo.

    Ale jako - s hodne vecma co rikas souhlasim. Nejsem uplne kontra. A Elon je podle me nebezpecnej blazen. Nemam ho rad. Ale tak nejak si nedovedu predstavit mit jiny auto.

    SPEEDY: Jasne. Nastartuju novyho Superba a kamos rika "no.. ted ta obrazovka nereaguje, to se obcas deje, nastartuj znovu". To je to prvni, proc bych si to nekoupil, protoze vim, ze to neopravi - narozdil od jinde. Me SW zajima mega moc.

    Btw ten Superb je sluzebni. Taky by si takovou jebku prej za svy nekoupil. Ale to je hodne mimo tema.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SPEEDY: Já programátor nejsem a software mě zajímá dost, ale jen do úrovně toho, jestli je dobře navrženej, intuitivní a funguje. Jestli ho vyvinula ta automobilka sama nebo ho outsourcovala je mi úplně buřt.
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    Ja jsem taky programator, ale to, co me na aute zajima posledni, je software.
    Mercedes je lepsi softwarovou spolecnosti nez Tesla, mimochodem.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DIM_: FEDAJKIN: Prémiovost se nijak neredefinovala, protože prémiovost není o kožených sedačkách nebo logu, prémiovost je o tom, že to auto dokážeš prodat za hodně peněz.

    Tesla není prémiová značka, protože aby svoje auta úspěšně prodala, musí je prodávat levně. Když už DIM_: zmínil toho Enyaqa, tak kromě toho, že nemusel dostat adaptivní světla přes OTA, protože je měl od začátku (a Superb je měl někdy od tuším 2015), tak se Enyaqu, přestože je to jen jedno z mnoha aut VW na týhle platformě, prodává přibližně tolik, kolik ho Škodovka zvládne vyrobit, a to přesto, že je znatelně dražší než odpovídající Model Y.

    Moc nerozumím větě že "prémiový BMW se může jít rovnat s Číňanama za půlku". Za prvé žádný Číňani za půlku (v odpovídající kategorii) nejsou, čínský auta nejsou levný. Nebo respektive jsou, ale v Číně, ne tady. Jestli se něco může blížit BMW, tak je to Nio, a to je zase stejně drahý. Což vede k tomu, že se neprodává a prodávat nebude.

    Můžete donekonečna spřádat teorie, jak Tesla změní zavedený pořádky v automobilovým průmyslu a jak to bude celý o softwaru a ne o tom, kdo udělá lepší auto celkově, ale teorie ajťáků a reálnej svět lidí, co si kupujou auta, říká něco jinýho.

    To BMW dokáže prodat víc aut než Tesla a dokáže je prodat za výrazně víc peněz – protože i když základní BMW tý Tesle často uměj teoreticky konkurovat (iX1 vs. Model Y, třeba), tak reálně prodaný BMW jsou dost daleko od základu, protože BMW umí zákazníkům prodat ty píčoviny navíc.

    Což se vám nerdům může zdát jako blbost a nepodstatný, ale když se bavíme o hodnotě automobilky, která je závislá na vydělávání peněz, tak je sice hezký, že Tesla má skvělej software (teda až na FSD, který je podvod a občas někoho zabije), ale BMW umí ze zákazníka vytáhnout stejný prachy jako Tesla za to FSD na tom, že mu prodá lepší audio, koženější kožený čalounění, velký kola nebo hezčí lak. Což má mimo jiný tu výhodu, že zákazník potom to BMW nebude žalovat za to, že ten lak nefunguje, což se u FSD brzo stane.

    Mimochodem, když jsme u toho srovnání s Applem, tak za prvé automobilovým ekvivalentem Applu není Tesla, ale Mercedes a za druhý to, proč si lidi dneska kupujou věci od Applu, je to, že jsou hezky udělaný a spolehlivě fungujou. Což je ten Mercedes – ten nikdy nebyl "avantgardně inovativní", ale sice na špici vývoje, nicméně s tím, že do výroby pustil až věci, u kterejch je jistý, že fungujou a nabídl k nim špičkovou kvalitu, servis a spolehlivost.

    Tesla nic z toho neumí.

    Proto jí v prodejích dochází dech, i když se s bídou doškrábala na pozici asi patnáctý největší automobilky na světě, někam mezi Subaru a Volvo, a doškrábala se tam proto, že její nejprodávanější produkt je levnější než Škodovka.

    A teď už ani tohle nestačí a nedokáže prodat svoje auta ani za ty nízký ceny, který má.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam