• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    MINER:
    BOBASH:

    Mate pravdu oba :D

    Muskova genialita prodat lidem nefunkcni SW za $4k, $8k a ted uz dokonce $12k dost mozna bude duvod, proc nejaka autonomie muze existovat. Nicmene scam to porad je podle me. Ono dost mozna kdyby zadne FSD neexistovalo, tak by Tesla porad byla jen malicka niche automobilka. Zajem o ne zacal az kdyz Musk predstavil FSD/Autopilota. Do te doby meli prodano jen par tisic Model S. Kolik tisic/milionu lidi si Teslu koupilo, protoze Elon sliboval "Robotaxi next year"?
    MINER
    MINER --- ---
    DZODZO: Ve skutečnost je ta hranice sociální problém. Jak moc bezpečnější to musí být, aby se proti tomu veřejnost nevzbouřila.
    Konkrétní hranici pak určí samotný výrobce autonomního systému tak, co jeho risk-management vyhodnotí jako hranici, kterou reputačně ustojí.
    Pravděpodobně to bude muset být nejméně o řád bezpečnější (za všech situací).
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Naopak. Přístup Tesly je nejlevnější způsob, jak se dostat k úplné autonomii.
    To taky pěkně může znamenat, že ostatním dojdou prachy, dřív než to dodělaj. Třetina lídrů autonomie z posledních 4 let je už kaput.

    Oba přístupy dávaj smysl. A oba jsou před dokončením nebezpečné (byť jinak) a potřebují baby-sitting (byť jiný).

    Teoreticky může být využití lidarů bezpečnější, prakticky jediné auto, co zabilo někoho jiného než vlastního baby-sittera, byl Uber, kterej s lidarem vytvořil řádově nebezpečnější systém, než Tesla, protože to byli ještě větší autisti než Musk. A chodce srazil Cruise, kterýmu ho do cesty hodil živej řidič, ale ani s lidarem nezareagoval správně.
    Lidar má taky svý problémy, zejména fúzi senzorů. A to, co získává na (teoretickým) fail-safe, ztrácí na řádově menším množství tréninkových dat, který jsou pro bezpečnost klíčový.

    AGI na self-draiving nejen není potřeba, ale udělal by víc škody než užitku, i kdyby byl možnej, a nikdo o této cestě ani neuvažuje. Tohle bude vždycky specializovanej systém, ne obecnej. Ostatně všechny krizové situace vyřeší i řidiči reflexivně/automaticky, ne rozjímáním.

    Všichni známe tvůj názor, takže už nemusíš psát další traktát.

    To, že je nám oběma Musk nesympatickej, neznamená, že to, co dělá Tesla, (někdy) nedává smysl. Má nejlepší lidi jako je Karpathy. Moc dobře vědí, co dělaj.
    Stálo by se za to zamyslet se, proč máš tak odlišný názor od těch, kteří tomu rozumí, dělají to, rozhodují o tom, vydávají povolení/certifikaci i soudí (a přes současné žaloby jim (v tomto) žádný podvod nedokázali).

    A to připomínám, že Muska považuji za jednoho z největších gaunerů Kalifornie s výjimečnou kombinací autismu a narcismu a dalších vad.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: 2 miliony je řádovej odhad – člověk běžně najede za život třeba milion a nezabije se. FSD musí bejt o něco lepší, protože když bude mět fungovat jako autonomní systém, tak už jeho selhání nebude situace, kdy se řidič lekne a pak to zachrání, ale situace, kdy dost pravděpodobně někoho zabije.

    Je vcelku jedno jestli to má bejt milion, dva nebo deset, ale je to každopádně o několik řádů jinde než kde to je teď.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    DZODZO: To jsou myslím Svedi
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: podla coho sa pocitaju tie 2 miliony kilometrov? ze ked budu jazdit v takom aute 4 ludia tak je to po 500000 km na jedneho?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    FEDAJKIN: Nemecko (Northvolt)

    Švédský Northvolt staví na severu Německa závod na baterie pro elektromobily
    https://oenergetice.cz/elektromobilita/svedsky-northvolt-stavi-na-severu-nemecka-zavod-na-baterie-pro-elektromobily
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    HANZS: U "samořídícího" systému není důležitý, co to umí, ale co to neumí, respektive jak často to dělá chyby. A tady to bude ještě o pár řádů mimo.

    Ještě nedávno se teslisti na netu chlubili, když dokázali "bez zásahu" dojet 20 km do práce. Tedy že to zvládlo nezkusit člověka zabít za 20 km.

    Až to bude schopný nezkusit člověka zabít za 200 000 km, tak to bude na dobrý cestě. Reálně to potřebuje nezkusit člověka zabít za tak 2 miliony kilometrů.


    CRAZY_IVAN: Jenomže na ani jedno z toho FSD použít nejde, protože dělá náhodně chyby, který tě můžou zabít. Systém, kterej ti umožní neřídit po dálnici, má třeba BMW, něco na podobný úrovni tuším i GM a Mercedes.

    FSD nefunguje ani jako ADAS.


    MINER: FSD je především podvod na zákaznících a obecný ohrožení. Elon by za něj měl jít sedět.


    MINER: K tomu nevede cesta přes FSD, který se snaží vyřešit všechno za všech podmínek a ve výsledku nefunguje vůbec nikde a není to ani použitelnej asistent řidiče, ale přest postupnej vývoj přes lev 2.5, lev 3, lev 4 a lev 5 systémy, který budou na začátku umět jezdit třeba jen po dálnici, potom třeba jen jako robotaxíky v centru města do 30 nebo 50 km/h a možná jednou bude možný je nasadit všude.

    FSD jak je postavený (žádnej lidar, žádný radary) je nesmysl, pokud nepředpokládáš příchod AGI.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    Tak další Čínani staví továrnu ve Španělsku. To máme UK (baterky EVE), Madarsko (BYD a GWM), Polsko (Leapmotor). Zapomněl jsem na někoho?

    https://www.reuters.com/business/autos-transportation/chinas-chery-nearing-deal-manufacture-cars-spain-2024-04-09/
    MINER
    MINER --- ---
    DOCKINEZ: jen dokud to je horší než lidi, kteří jezdí nalitý, nervózní, SMSující nebo machrující.
    To mi přijde větší noční můra.

    Nezapomínal bych, že teď se na silnicích pozabíjí přes million lidí ročně.

    Až to bude spolehlivý, ušetří to spousty životů.

    Zatím to tam není, ale teď to dostalo zase velkej impulz.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    MINER: úplný FSD bez řidiče i volantu zní jako solidní noční můra.
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    ELIJEN: you wish :D
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    DRAGON: Jako zadarmo bych ho asi bral :D
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    Sure, it's the rear end, but with the Tesla Roadster, every angle is its best angle.

    HANZS
    HANZS --- ---
    MINER: I to je pravda, byť FSD už opravdu udělalo docela velký pokrok, takže už se finále docela blíží.
    MINER
    MINER --- ---
    DOCKINEZ: Cílovka současného FSD jsou nadšenci ochotni koupit tento nehotový meziprodukt.
    Skutečný cíl maj ale jenom, aby to sbíralo co nejvíc dat z reálnýho provozu (a korekcí intervencí řidiče když to selže), který umožní dokončit úplný FSD bez řidiče i volantu.
    Tzn. FSD neni vlastně produkt, ale instrument na sběr dat.
    ADAM
    ADAM --- ---
    DOCKINEZ: Pro mě to je nejdůležitější parametr auta. By far. Na častý přesun 500km a víc neocenitelne. A lidi, co takhle neustále lítají po Evropě je hafo.

    Čekám na pořádný FSD jak na smilování.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    JYRKA: Tak určitě. A někoho navíc nebaví řídit. To nepíšu s nějakým despektem, prostě konstatuju realitu. Pro někoho je řízení nutný zlo, sere ho nad tím přemejšlet, sere ho dokonce i poslouchat/sledovat navigaci.

    To sice nechápu, ale beru to tak, jak to je. A věřím, že pro někoho takovýho může bejt tahle fíčura fajn (podobně jako někdo má na tyhle věci osobního řidiče).
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DOCKINEZ: K cemu si lidi kupuji auta? Podle meho, aby se presunuli z mista na misto.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    DOCKINEZ: Kdokoliv. Já osobně bych to uvítal na nudný přesuny na dálnicích a nebo nudný popojíždění ve městě. To mi fakt jako moc řidičský nepřijde :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam