• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    Plus válka za humny, ekonomika v loji atd.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    FEDAJKIN: logicky - doba je těhotná očekáváními. Prudký pokles cen zapříčinil, že všichni očekávají další pokles cen. Do toho se mluví o poklesu cen baterek, zvýšení jejich kapacity, nových úžasných modelech.
    Takže ačkoliv jsme zvažovali nákup dalšího elektrického auta, dali jsme si pauzu a dál máme kombinaci Tesla + dieselová Octavie.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: minimalne nissan vie aj opravu baterky, vymenia a skalibruju ti iba vadne moduly, u tesly by som si nebol taky isty, zvlast u tej novej baterky integrovanej do karoserie

    inak dival som sa na bazaroch, ze 10-rocna tesla S sa da zohnat za cenu 5-rocnej tesly 3, ale zasa u tychto starych S byva este to dozivotne nabijanie na superchargeroch zdarma, sice starsi tech a ktovie co sa tam moze pokazit, ale zasa asi dost velke uspory za nabijanie, pokial by som mal blizko supercharger - akoze mam cca 20km od domu
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    KUTAS: Jak říká Jimi, pryč jsou dvojnásobné růsty prodejů co byly v minulých letech, přichází ochlazení. A snad tedy jen na rok, dva. Pesimistický scénář je, a já doufám že se nenaplní, že early adopteri došli a mass market není ještě ready na změnu.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Ja mam bias kvuli silnym rustum 2021 a 2022, uz loni to bylo slabsi a letos bude rust asi nejpomalejsi od 2020
    Ale souhlasim (vzdyt to i na konci pisu) ze se to zase otoci :)
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    JIMIQ: já nerozumím tomu pesimismu... kde byly EV před 5 lety? To se tomu každý smál... teď ten "use case" pro lidi s domama stojí jen na ceně (kupodivu je nová technologie drahá - viz nástup chytrých telefonů), jakmile se stanou EV cenově o něco málo dostupnější (věřím v ojetiny se 150km dojezdem na úrovní 300k CZK), tak je to jako druhé auto v domácnosti jako no brainer.

    Pak je tu ta infrastruktura (hlavně dobíjení), aby to bylo dostupné i pro lidi ve městech.

    No a nakonec větší dojezdy a teda ti automechanici/elektrikáři (prej nebudou mít co žrát s nástupem EV a najednou jich je málo) a rázem nemají spalováky žádný smysl.

    Řím taky nepostavili přes noc... Můj osobní odhad je, že ta cenová dostupnost se vyřeší v roce 2026 a ty další body budou postupně následovat... s tím, že 2030 po ICE už budou jen pro nadšence.
    Koukám na to nějak přehnaně optimisticky? Nebo něco přehlížim?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Zacinam byt z lidstva pomerne zklamany. Elektromobily jsou v zakladu takovej uzasnej vynalez ale zacina to smerovat k obvyklemu “mysleli jsme to dobre, ale dopadlo to jako vzdycky”
    Snad se to od 2025 otoci, protoze (taky dle bloombergu) ma Cina rozbudovanou trikrat vetsi rocni kapacitu vyroby baterek nez se aktualne spotrebuje, coz by mohlo vest k rapidnimu poklesu ceny
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    NIKDAS: V Brinanii dostanes auto, dokud to neopravi, pokud se to opravit da, nebo na 2-4 tydny, pokud je to na odpis. Takze delsi oprava opravdu znamena delsi nahradni auto.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    SPEEDY: Tak minimálně dlouhý opravy pojišťovnu moc nemusí zajímat, když do havarijek běžně dávaj limit na půjčovné auta (mám myslím 30k kč).

    Ale je pravda, že naprostá většina BEV okamžitě skočí do vyšší kategorie, ptže pojišťovny přestaly brát v potaz objem motoru a začaly se řídit výkonem, což u BEV bývá 200kw+

    Jinak máme TMY za 1,1m Kč, povinné ručení+havarijko včetně GAP (na 5 let, takže doufám, že ji za 4,9let rozstřelím :D ) za 38k kč.
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    Duvodu, at uz skutecnych nebo vymyslenych, maji dost. Mensi konkurence (ne vsechny pojistovny kryji EV). Delsi (a drazsi) opravy kvuli nedostatku dilu a mechaniku znamenaji delsi poskytovani nahradniho auta. Poskozena baterka v pripade havarie, kterou by ICE "prezilo", znamena odepsani auta.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DOCKINEZ: Pojistka nekryje zaruku, ale skodu, napriklad po havarce
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    DOCKINEZ: jen se tupě vymlouvaj. Už jsem to tu psal, mi 50letá pojišťovačka zdůvodnila drahý havarijko tím, že "elektroauta rády hoří"...
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    JYRKA: No jasně, ale na baterku máš stejně prvních x let záruku, ne? Nedávalo by smysl to napálit až po jejím vypršení, popř. nějak zohlednit její předpokládanou degradaci?

    Koukám, že jsem se měl hůř učit, mohl jsem dělat pojišťováka.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DOCKINEZ: Opravy a zejmena vymena baterky. A taky to neumí
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    A zdůvodnili nějak, proč je to pojištění dražší, když je toho v EV objektivně míň k podělání než ve spalováku?
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    LAUNCHER: Jenze to musis porovnat s cenou srovnatelneho ICE. V mem pripade, rekneme 420i Gran Coupe, by mi pojistovna dala kombo s barakem effektivne za £500. Kdyz si k tomu pripoctes, ze je i4 o ctvrtninu drazsi, tak proste tu elektriku zkratka chtit musis, pac ani z financniho, ani z praktickeho hlediska to nedava moc smysl.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    LAUNCHER: ručení + havarijko za 46k? To není až tak hrozný za auto za 1,2+ M
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    SPEEDY: Hertz tu mrkni do historie. Pro srovnání za TMYP platím 46 581 Kč včetně gapu.
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    Tak clanek je zejmena o Britanii a rekl bych, ze je v tomto ohledu vcelku preseny.

    Pojisteni EV je podstatne drazi. Treba moje i4 mi pojistovna, u ktere mam barak i zivotni nepojistila. Nakonec jsem sehnal za £1.5k, ale vetsina nabidek pod £4k nesla.
    Ze se dlouho ceka je taky pravda. Moji konfiguraci by mohli vyrobit nejdriv v zari, takze jsem sel do podobne (misto svetel mam komfort), na kterou jsem cekal jen mesic.

    Co se tyka statistik dale Institutu automobiloveho prumyslu bylo v breznu sice prodani nejvice EV v historii, ale procentuelne mene nez pred rokem. Zejmena Tesla dostava na prdel.
    UK new car registration data, UK car market - SMMT
    https://www.smmt.co.uk/vehicle-data/car-registrations/

    A ze se Hertz zbavuje EV je taky pravda, protoze jsou statisticky vice nachylne k bourackam (zajimalo by me proc) a opravy jsou drazsi.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: Konkrétně tyhle dva:

    EV Mechanic Shortage Inflates UK Repair Costs, Sends Cars to Junkyard - Bloomberg
    https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-04-13/ev-mechanic-shortage-inflates-uk-repair-costs-sends-cars-to-junkyard

    Tesla Sales (TSLA) Could Be Headed for Back-to-Back Decline - Bloomberg
    https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-04-09/tesla-sales-tsla-could-be-headed-for-back-to-back-decline
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: Ale to není Bloomberg, to je autor z Echo, kterej tohle vyplodil na základě dvou článků z BL který ani neumí nebo nechce soudne přeložit. Honba za senzaci. Promiň ale můj čas je drahej než abych se zabýval random texty.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: Třeba se tu najde někdo ochotnější, nebo mrknes do historie, tohle se tu řešilo víckrát. Hybridy ale obecně bude lepší řešit jinde, tohle je myšleno jako BEV board. Neber to zle pls, nic proti jiným požadavkům na auta.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    LAUNCHER: zkus si to docist cely, nemyslim si, ze by Bloomberg psal nesmysly.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: Zastavil jsem se u první věty, dál pro mě nemělo smysl číst. Baterka vydrží nesmysl, jsou na nich nájezdy typu 500k km (při slušném zacházení, netuším jak hybrid). Pak to od tebe někdo rád vykoupí, pořád má velkou cenu.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    LAUNCHER: Ta prvni veta me zas tak moc nezajima, planuju hybrid a vzdycky jsem chtel elektromobil, ale ty baterky jsou pro me problem, a chci neco, co pujde udrzovat. Docetl jsi ten text cely, nebo ses zastavil u prvni vety? Ptam se proto, ze jsem sem ted zacal copypastovat texty misto odkazu aby lidi cetli dal, nez nazev clanku, zajima me tedy, jak moc jsou lidi lini cist, a jestli tedy nemam z textu radsi vyseknout jednu nebo dve nejpodstatnejsi vety.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: Reaguji na první větu Tvého textu.

    Dál přenechám zkušenějším, zatím jsem žádný servis nepotřeboval.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    LAUNCHER: ten clanek byl o moznosti opravy v Evrope, prodeje v Cine s tim nesouvisi. Jak jsme na tom u nas, je tu dost kvalifikovanych servisu, to to dokazou spravit? Problem s baterkou vede na vymenu, nebo je mozna oprava?
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: Nebylo by lepší mrknout na čísla?

    China Plug-In Car Sales Hit A New 8 Million Record In 2023
    https://insideevs.com/news/707264/china-plugin-car-sales-2023/

    https://www.eia.gov/todayinenergy/detail.php?id=61344

    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    V poslední době došlo k propadu poptávky po elektromobilech, jejich prodej se snížil na všech klíčových trzích po celém světě. Ještě větší útlum se ale očekává i do budoucna, protože na trhu není dostatečné množství opravářů elektromobilů. Tím se také zvyšují náklady na opravu, což vede i k tomu, že automobily, jejichž pohonem je elektrická energie, končí na vrakovištích, aspoň v některých zemích, informuje agentura Bloomberg.

    Vysoké náklady na opravu, dlouhé čekací doby na náhradní díly a nedostatek mechaniků je problémem nejen ve Velké Británie, ale i v jiných zemích, kde na trhu figurují elektromobily. Ačkoliv je velmi často motivací pro pořízení takového automobilu ochrana planety, pojišťovny čím dál častěji řeší poškození elektromobilů radikálním způsobem a předčasně je posílají na smetiště. Je to totiž výhodnější, než jejich oprava.

    Podle Institutu automobilového průmyslu, který zajišťuje školení a certifikaci, má méně než 10 procent z 236 tisíc britských automechaniků kvalifikaci pro přímou práci na bateriích elektrických vozidel nebo jejich skříních. Zatímco mnoho techniků může provádět méně náročné úkony, nejnáročnější opravy vyžadují vzhledem ke složitosti obvodů a riziku úrazu elektrickým proudem další školení. Ačkoliv se servisy snaží školit své zaměstnance k opravě elektromobilů, v roce 2035, kdy ve Velké Británii vstoupí v platnost zákaz prodeje automobilů se spalovacím motorem, bude stále chybět nejméně 30 tisíc mechaniků kvalifikovaných pro opravu elektroaut.

    I to je důvodem toho, proč poptávka po elektromobilech například právě ve Velké Británii klesá. Podle britské poradenské společnosti Thatcham Research se řidiči také obávají, že případná dopravní nehoda povede s větší pravděpodobností k odpisu elektromobilu. Poptávku po ekologických vozidlech ale brzdí i dlouhé dodací lhůty a nedostatek funkčních dobíjecích míst. Což vede i k tomu, že za pojištění elektromobilů zaplatí jejich majitelé více, než za pojištění vozidel se spalovacím motorem.

    Podle Lee Houstona, technického experta na elektromobily v britské motoristické asociaci AA, jakmile je baterie promáčknutá nebo jinak poškozená, "je to její výměna, která auto odepíše." Zdánlivě jednoduchá havárie, která poškodí baterii, „může způsobit úplné odepsání vozidla," potvrzuje Marco Distefano, výkonný ředitel maloobchodní divize pojistitele Axa SA ve Spojeném království. "V konečném důsledku to zvedne cenu pojištění," dodává.

    Bloomberg ale poznamenává, že takovou situaci nejde zcela zobecnit. Například v Norsku nebo v Německu, v automobilovém gigantu, situace není tak dramatická, jako ve Velké Británii. Problémem po celé světě jsou ale elektromobily značky Tesla, jejichž náhradní díly jsou jedny z nejdražších a s nejdelší čekací dobou. Tesla také postrádá specializovanou servisní síť jakou disponují tradiční výrobci automobilů. Hertz, americký gigant na poli autopůjčoven, se musel vozů Teslu zbavit, když náklady na opravy nadměrně zvyšovaly náklady.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    JYRKA: Hele ohledně aluminium netuším, ale hodně blízce jsem sledoval launch, tak se můžu vyjádřit k té 40% cancelation rate.

    Nákupní proces fungoval tak, že sis mohl vytvořit vlastní konfiguraci a tu zamknout a deposit byl nevratný. Případně sis mohl koupit jen standartní konfiguraci a měl jsi 7 dní na to si ji modifikovat nebo nechat, každopádně po 7 dnech se zamkla. Do toho týdne jsi to mohl celé zrušit. V obou případech byl deposit 5000 yuan.

    60% lidi si to nechalo, 40% lidi to zrušilo a berme v potaz, že spousta z nich bylo určitě vtipalku či Xiaomi HC fans co to prostě jen tak zkoušelo případně aktivních zaměstnanců co chtěli podpořit hype a články typu 100k objednávek během pár dní atd. To jak je to pojaté v nadpisu je clickbait, který sugestivně vnukava linku, že ta cancelation rate jen nějak spojená s těmi quality problems.

    V každém případě těch 60-80k zamčených objednávek co touhle dobou budou mít znamená, že jsou vyprodání do konce roku, protože víc jim továrna nevyrobí letos, jsou teprve v early phase 1.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam