• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🚗🔋
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu:

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV. I na toto jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.

    První varování je za 7 dnů RO.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    FEDAJKIN: tak ono udělat dvojnásobek třeba ze 100 000 je něco jiného než z 13 600 000 (ev sales včetně hybridů minulej rok)

    = V roce 2022 byly prodeje 10 000 000.
    + 31 % prodeje 2023
    = 2023 - 13 600 000, takže nárust o 3 600 000
    + pesimistický forecast pro 2024 je 25 %
    = 2024 - 17 000 000, takže nárust o 3 400 000

    Pořád je to imho slušnej nárust v celkových číslech.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    FEDAJKIN: logicky - doba je těhotná očekáváními. Prudký pokles cen zapříčinil, že všichni očekávají další pokles cen. Do toho se mluví o poklesu cen baterek, zvýšení jejich kapacity, nových úžasných modelech.
    Takže ačkoliv jsme zvažovali nákup dalšího elektrického auta, dali jsme si pauzu a dál máme kombinaci Tesla + dieselová Octavie.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    KUTAS: Jak říká Jimi, pryč jsou dvojnásobné růsty prodejů co byly v minulých letech, přichází ochlazení. A snad tedy jen na rok, dva. Pesimistický scénář je, a já doufám že se nenaplní, že early adopteri došli a mass market není ještě ready na změnu.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Ja mam bias kvuli silnym rustum 2021 a 2022, uz loni to bylo slabsi a letos bude rust asi nejpomalejsi od 2020
    Ale souhlasim (vzdyt to i na konci pisu) ze se to zase otoci :)
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    JIMIQ: já nerozumím tomu pesimismu... kde byly EV před 5 lety? To se tomu každý smál... teď ten "use case" pro lidi s domama stojí jen na ceně (kupodivu je nová technologie drahá - viz nástup chytrých telefonů), jakmile se stanou EV cenově o něco málo dostupnější (věřím v ojetiny se 150km dojezdem na úrovní 300k CZK), tak je to jako druhé auto v domácnosti jako no brainer.

    Pak je tu ta infrastruktura (hlavně dobíjení), aby to bylo dostupné i pro lidi ve městech.

    No a nakonec větší dojezdy a teda ti automechanici/elektrikáři (prej nebudou mít co žrát s nástupem EV a najednou jich je málo) a rázem nemají spalováky žádný smysl.

    Řím taky nepostavili přes noc... Můj osobní odhad je, že ta cenová dostupnost se vyřeší v roce 2026 a ty další body budou postupně následovat... s tím, že 2030 po ICE už budou jen pro nadšence.
    Koukám na to nějak přehnaně optimisticky? Nebo něco přehlížim?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Zacinam byt z lidstva pomerne zklamany. Elektromobily jsou v zakladu takovej uzasnej vynalez ale zacina to smerovat k obvyklemu “mysleli jsme to dobre, ale dopadlo to jako vzdycky”
    Snad se to od 2025 otoci, protoze (taky dle bloombergu) ma Cina rozbudovanou trikrat vetsi rocni kapacitu vyroby baterek nez se aktualne spotrebuje, coz by mohlo vest k rapidnimu poklesu ceny
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    NIKDAS: V Brinanii dostanes auto, dokud to neopravi, pokud se to opravit da, nebo na 2-4 tydny, pokud je to na odpis. Takze delsi oprava opravdu znamena delsi nahradni auto.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    SPEEDY: Tak minimálně dlouhý opravy pojišťovnu moc nemusí zajímat, když do havarijek běžně dávaj limit na půjčovné auta (mám myslím 30k kč).

    Ale je pravda, že naprostá většina BEV okamžitě skočí do vyšší kategorie, ptže pojišťovny přestaly brát v potaz objem motoru a začaly se řídit výkonem, což u BEV bývá 200kw+

    Jinak máme TMY za 1,1m Kč, povinné ručení+havarijko včetně GAP (na 5 let, takže doufám, že ji za 4,9let rozstřelím :D ) za 38k kč.
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    Duvodu, at uz skutecnych nebo vymyslenych, maji dost. Mensi konkurence (ne vsechny pojistovny kryji EV). Delsi (a drazsi) opravy kvuli nedostatku dilu a mechaniku znamenaji delsi poskytovani nahradniho auta. Poskozena baterka v pripade havarie, kterou by ICE "prezilo", znamena odepsani auta.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DOCKINEZ: Pojistka nekryje zaruku, ale skodu, napriklad po havarce
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    DOCKINEZ: jen se tupě vymlouvaj. Už jsem to tu psal, mi 50letá pojišťovačka zdůvodnila drahý havarijko tím, že "elektroauta rády hoří"...
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    JYRKA: No jasně, ale na baterku máš stejně prvních x let záruku, ne? Nedávalo by smysl to napálit až po jejím vypršení, popř. nějak zohlednit její předpokládanou degradaci?

    Koukám, že jsem se měl hůř učit, mohl jsem dělat pojišťováka.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DOCKINEZ: Opravy a zejmena vymena baterky. A taky to neumí
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    A zdůvodnili nějak, proč je to pojištění dražší, když je toho v EV objektivně míň k podělání než ve spalováku?
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    LAUNCHER: Jenze to musis porovnat s cenou srovnatelneho ICE. V mem pripade, rekneme 420i Gran Coupe, by mi pojistovna dala kombo s barakem effektivne za £500. Kdyz si k tomu pripoctes, ze je i4 o ctvrtninu drazsi, tak proste tu elektriku zkratka chtit musis, pac ani z financniho, ani z praktickeho hlediska to nedava moc smysl.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    LAUNCHER: ručení + havarijko za 46k? To není až tak hrozný za auto za 1,2+ M
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    SPEEDY: Hertz tu mrkni do historie. Pro srovnání za TMYP platím 46 581 Kč včetně gapu.
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    Tak clanek je zejmena o Britanii a rekl bych, ze je v tomto ohledu vcelku preseny.

    Pojisteni EV je podstatne drazi. Treba moje i4 mi pojistovna, u ktere mam barak i zivotni nepojistila. Nakonec jsem sehnal za £1.5k, ale vetsina nabidek pod £4k nesla.
    Ze se dlouho ceka je taky pravda. Moji konfiguraci by mohli vyrobit nejdriv v zari, takze jsem sel do podobne (misto svetel mam komfort), na kterou jsem cekal jen mesic.

    Co se tyka statistik dale Institutu automobiloveho prumyslu bylo v breznu sice prodani nejvice EV v historii, ale procentuelne mene nez pred rokem. Zejmena Tesla dostava na prdel.
    UK new car registration data, UK car market - SMMT
    https://www.smmt.co.uk/vehicle-data/car-registrations/

    A ze se Hertz zbavuje EV je taky pravda, protoze jsou statisticky vice nachylne k bourackam (zajimalo by me proc) a opravy jsou drazsi.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: Konkrétně tyhle dva:

    EV Mechanic Shortage Inflates UK Repair Costs, Sends Cars to Junkyard - Bloomberg
    https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-04-13/ev-mechanic-shortage-inflates-uk-repair-costs-sends-cars-to-junkyard

    Tesla Sales (TSLA) Could Be Headed for Back-to-Back Decline - Bloomberg
    https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-04-09/tesla-sales-tsla-could-be-headed-for-back-to-back-decline
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: Ale to není Bloomberg, to je autor z Echo, kterej tohle vyplodil na základě dvou článků z BL který ani neumí nebo nechce soudne přeložit. Honba za senzaci. Promiň ale můj čas je drahej než abych se zabýval random texty.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: Třeba se tu najde někdo ochotnější, nebo mrknes do historie, tohle se tu řešilo víckrát. Hybridy ale obecně bude lepší řešit jinde, tohle je myšleno jako BEV board. Neber to zle pls, nic proti jiným požadavkům na auta.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    LAUNCHER: zkus si to docist cely, nemyslim si, ze by Bloomberg psal nesmysly.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam