• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    CAL: Martin Vaculík
    sdoSoneptr19.03tmb7hamga50g1:5clf2v4980uui420t2 0ah28i dn44 ·
    ELEKTROMOBILY: JSEM TAK HLOUPÝ, ŽE SI TO FAKT MYSLÍM. ALE JEDU ROVINU.
    Lidé, kterým jsem léta radil s opravami vstřikovacích čerpadel Bosch VP 44 či nastavením rozvodů na 2.0 TDI BKD si dnes obvykle myslí, že mi někdo zaplatil, abych hlásal, že elektromobil je technicky to nejlepší řešení pro dnes převažující provoz z hlediska účinnosti a spolehlivosti, dále že neprodukuje škodliviny v prostoru, kde se pohybují lidé a nabízí potenciál snížení emisí CO2 tak, jak se bude měnit energetika. A že jeho dojezd již není pro běžného uživatele limitující. Ty dobré lidi ani nenapadne, že bych si to mohl upřímně myslet.
    V prvním komentáři máte můj článek z roku 2019, kdy jsem poprvé na delší čas usednul za volant elektromobilu. Ta věta s cenami rychlého nabíjení, pronesená v době, kdy jste na nabíječkách ČEZ ještě sosali zdarma ještě i DC, je děsivě přesná. Začínám se sám sebe bát.
    Na elektromobilech mi vadily dvě věci, na obě jsem změnil názor. Za prvé životnost baterie. Vycházel jsem ze zkušeností s mobilními telefony, které jsem po odchodu tlačítkových nokií vyhazoval každé dva roky, a také z Nissanu Leaf - jednoho z prvních masovějši rozšířených EV s lithium-iontovou baterkou. Tam byla rychlá degradace standard a bylo nemilé sledovat, že zezačátku automobilka baterky na záruku měnila, jak toho ale bylo víc, začala se kroutit a dělat sviňárny, že třeba jen posunula horní hranici napětí, takže do zdegradované baterky nabouchala požadovné množství energie, ale za cenu ještě rychlejší pozdější degradace. Tady odbočka: Zárukou na baterky 8 let či 160 000 km se rozhodně neutěšujte. Jsou tak drahé, že žádná automobilka ve svém byznys plánu nemůže počítat s tím, že by jich hodně měnila za nové. A právě proto téměř všechny automobilky představily nějaký koncept oprav baterií - aby vám případně před koncem záruky vyměnily jeden či dva nejhorší moduly, SOH vyrostlo zas kousek nad zaručených 70 % a mohli vás vypoklonkovat z bran autosalonu.
    Lithium-iontové baterce asi nejvíc škodí vysoké teploty. Ta v Nissanu Leaf neměla žádné chlazení. Řídicí elektronika mohla pro zabránění přehřátí jen omezit výkon motoru a nabíjení. Pozdější elektromobily, Zoe či Hyundai Ioniq, měly už chlazení aspoň vzduchem. Zajímavé je, že ale již ten jeden z těch zcela prvních elektromobilů, BMW i3, měl už baterku chlazenou přímo médiem z klimatizace. Právě proto je zde degradace do dvou procent ročně, což vím od pana Havrlíka, který první i3 přestavuje na větší baterky z těch pozdějších a původní malé prodává jako úložiště na soláry, přičemž si ale úplným vybitím a nabitím měří jejich kapacitu. Právě díky výkonnému chlazení baterie a její očekávané třicetileté životnosti BMW i3 prostě bude nová felicie českého venkova, klidně se teď zalykejte vztekem a nadávkami, ale za pár let mi dáte za pravdu. A i3 by zasloužilo pomník, člověk až nechápe, jak dokázali napoprvé udělat skoro všechno správně. Tím jsem prozradil pointu - všechna nová EV mají baterky chlazené - ne už přímo klimatizací, ale chladicí kapalinou používanou třeba i k odvodu tepla z motoru. Mimochodem, konstruktér zde řeší zajímavé bezpečnostní dilema: Zda lepší chlazení a vyšší riziko průniku kapaliny přímo k článkům při nárazu, nebo horší chlazení a menší riziko. Koncern VW si vybral druhou cestu: Chladič je zespodu rámu baterie a teplo k němu z modulů prostupuje právě přes rám s pomocí teplovodivé pasty. Když li-ion baterii vždy uchladíte, nenabíjíte ji rychle za studena (takže buď předehřát, nebo omezit nabíjecí výkon), má teoreticky životnost až 2500 cyklů. To by bylo při dojezdu 300 km 750 000 km. Automobilový průmysl ví, že kupující nových vozů víc zajímá nabíjecí křivky než životnost, a tak jde více na hranu a počítá s 1000 cykly. Elektromobil s vyšším dojezdem je tak výhodnější i tím, že na nějaký počet kilometrů potřebuje méně nabíjecích cyklů a má tudíž delší životnost.
    Druhá věc, na kterou jsme změnil názor, je smysluplnost elektromobilu z pohledu náklady/úspora CO2. To jsem dřív hodně dotazoval, ze širokého rozptylu studií hodnotících energetickou náročnost výroby EV si vybíral ty skeptičtejší. A říkal, že dokud nezměníme energetické zdroje, nemá EV velký smysl a už vůbec ne takový, aby se armáda odborníků na spalováky musela přeučit. A že zdroje na baterky ovládá Čína atd. Jakmile ale Putin zaútočil na Ukrajinu, uvědomil jsem si klíčovou věc. Že prostě není možné, abychom jako Evropané za kompletní energii pro pohon dopravy platili právě takovým režimům. A udělám pro vás, co se teď chystáte kvílet "nee, politiku neee" to milé gesto, že vůbec nebudu mentorovat oprávněnost ruského nároku na ukrajinská území. Nepřípustná je forma, kterou se Rusko chce svých někdejších držav znovu domoci. Válčení likvidací energetické infrastruktury, aby maminky neměly jak vykoupat své děti, je hnus všech hnusů a že takovému národu ročně posíláme 25 mililard za ropu je ostuda nás všech. Je to naše lenost, pohodlnost, falešný pocit, že se nás ten konflikt netýká. Ano, milánkové, politiku ano. To že se nejen Evropa, ale třeba Indie, Čína a mnohé africké země rozhodly zbavit závislosti na ropě a autoritářských režimech, které ji těží, je nejzásadnější politická okolnost tohoto století. Teprve začalo, ale pravdu budu mít jak s tím rychlým dobíjením. Tohle pohne dějinami. Takže CO2 mě dnes trápí až v druhém sledu. Klíčová je energetická nezávislost Evropy, přičemž německé vypnutí jaderek beru tak, že ta slepá cesta byla nalezena a ty ostatní už by měly vést do cíle.
    Na druhou stranu nepřestanu psát o autech spalovacích. Nepůjde to na ty EV tak rychle, aby to ztratilo cenu. Kdo má málo peněz a málo jezdí, dá málo peněz i Putinovi. Pro něj samého je ale zcela neúměrné riziko, že by třeba musel v devátém roce života auta řešit baterku, jakkoliv Vaculík a spol říkají, že na základě zatím dostupných dat (a to včetně těch nechlazených leafů, které hodně pokazily průměr) její obvyklá životnost bude minimálně 17 let.
    Čím dál víc se mi vybavuje analogie s očkováním proti Covidu. Nevadilo mi, když někdo říkal, že vakcínu považuje za nevyzkoušenou a že si jí nedá. Vlastně vadilo, ale nechal jsem ho plavat. Ale odstíhal a zavřel bych každého, kdo svůj názor forsíroval lží: "U kluka ve škole dva mladý sportovci po té vakcíně zemřeli, samozřejmě se to utulalo." "Ty necháváš svý děcka očkovat? Ty nevíš, že každé páté po tom zemře?" Nebo: "Kámoška dělá v důchoďáku a tam teď mají volno, všichni po vakcíně pomřeli, vo to vládě hodně jde." Tyhle lidi bych fakt zavíral, neboť to není názor, ale poplašná zpráva, a když se někdo podle ní rozhodne, může to mít tragické následky. Takže klidně říkejte, a říkejte mi to do očí, že já elektromobil nechci. Že se mi nelíbí. Že řád řadím. Že si nepřeju likvidaci vědění a umu, které máme ve spalovacích motorech. Že mě spalovací motory živí a tak nechci podporovat elektro. Ale fakt si nevymýšlejte, jak to komu shořelo, jak se to brzy zakáže, jak tomu za pár let dojde baterka a bude to neprodejné, jak to má vyšší servisní náklady proti spalovákům, jak je to nespolehlivé, jak se to v zácpě na dálnici vybije.
    A v žádném případě nezkoušejte, že jsem uplacený. Se svým vlivem a dosahem zůstávám chudý jen a právě proto, že jsem zcela zásadový. Pokud po mně v práci něco chtějí, tak hlavně abych dále neštval čtenáře Světa motorů s elektromobily, že pak odhlašují předplatné. A abych natočil další podcast s Filipem Turkem, protože byl ze všech nejsledovanější.
    A příště si povíme něco o tom, co dělat, aby elektromobily nebyly tak sociálně segregační, ale provozem i pořízením se staly dostupné též nám chudším.
    CAL
    CAL --- ---
    CRAZY_IVAN: Nešel by screenshot? Jako obvykle u FB se mi zobrazí jenom logo na bílém pozadí a tim to skončí.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Vaculík o EVs a hejtech

    Martin Vaculík - ELEKTROMOBILY: JSEM TAK HLOUPÝ, ŽE SI TO...
    https://www.facebook.com/martin.vaculik.33/posts/pfbid0X4EMcGAxMSum5C7pQdUGzhQ8zyBQKwRYFgDwmwyjPCbVpxewVHGrUCWa7V97ev9jl
    MINER
    MINER --- ---
    Lotus Evija X na Nurburgringu za 6:24.
    Evija X laps the Nürburgring Nordschleife
    https://www.youtube.com/watch?v=O01hAANUu-4


    Uuiiiiíííííí!
    CATSIAM
    CATSIAM --- ---
    CAL: Tak dvacítka baterka by mohla být fajn a ještě kdyby to auto mělo tepelný čerpadlo a aspoň pro rozjezd náhon na všechny 4 ;) Aspoň to je to, co mi u toho Tiguana, se kterým teď pár měsíců jezdím, chybí.

    Jezdím denně cca 45 km, maximální dojezd by měl být 48 km (hodně to závisí na teplotě - parkuju venku). Málo kdy se domů vrátím s tím, že tam ještě něco v baterce zbylo (mimo toho, co si auto nechává samo od sebe a "zatajuje" to řidiči ;)). Zkoušela jsem na delší trasy jet i jen na hybrid a stejně to tu baterku postupně vycucá.
    Pokud bych chtěla nastavit nějakou udržovací hranici na baterce, tak musím po každým nastartování vlézt do menu a přenastavit to tam, ale je dost otravný to neustále přenastavovat.
    Po 5ti letech bych měla auto vracet, takže zase až tak moc mne ta degradace baterky vrásky nedělá.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    JP Performance - Welches Auto ist besser für 57.000€? | Tesla Model 3 Performance
    https://youtu.be/bSFyXU7VjTQ?t=652


    skvelý usek videa (4 minuty) kde mluvej o tom jaký pokrok udělala tesla s partnery ohledne gum na M3P , docela jsem čuměl
    MINER
    MINER --- ---
    NIGHTHUNTER: Tak ještě by se dalo jen hodit zadkem naprostředek, co kabel dovolí…
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    Tak jen potvrzuju, ze na Tesla superchargerech se da v CR nabijet uz i s autem jine znacky. Pokud nechcete platit mesicni pausal 250 Kc, tak mate o cca 4 Kc/kWh horsi ceny nez Teslisti a nejvetsi problem je v tom, ze superchargery maji kratke kabely tak akorat pro zapojeni na levou zadni stranu Tesel, jenze treba koncernova auta maji port pro nabijeni na prave strane, kam ten kabel nedosahne. Takze jedine reseni je zastavit na nejakem miste a kabel si vzit z vedlejsi nabijecky, cimz Teslistum zaberete 2 mista a Tesla bude povazovat jeden stojan za volny, jenze tam stoji vase auto a uz z nej tak nikdo nabijet nemuze. Takze jsem to zkousel radsi v Kamennem Ujezde, kde jsem byl celou dobu sam. Ve Vestci by to asi tak klidne neprobehlo :-)

    PS: Mam na tyden VW ID.7 a zatim dobry - verze Tourer s 86 kWh baterkou bude asi moje dalsi auto :-)

    DZODZO
    DZODZO --- ---
    DZODZO: aha vyzera ze zatial iba v amerike, ale ten vizualny indikator, ze auto bezi na ... auto-mod je dobra vychytavka, to by mali adoptovat aj ostatni

    "Road users in California and Nevada will be able to spot a Mercedes using its autonomous driving capabilities by the turquoise-colored lights on the vehicles' rearview mirrors, headlights, and taillights. The same color lights appear in the cabin to let drivers know the system is activated."
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DZODZO: pokud jedeš v zácpě, tak můžeš jet i pomaleji. A přesně tam je ten autopilot od Mercedesu povolený
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    "On Thursday, Mercedes-Benz became the world's first automaker to gain regulatory approval for a so-called "level 3" self-driving system, perhaps better called a "conditionally automated driving system." It's called Drive Pilot, and it debuts next year in the new S-Class and EQS sedans, allowing the cars to drive themselves at up to 37 mph (60 km/h) in heavy traffic on geofenced stretches of highway."

    neviete kde bude toto realne pouzitelne? myslim ze v CR je minimalna rychlost na dialnici 80 km/h?
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    CAL: VW v necem pouziva neco jineho nez NMC?
    CAL
    CAL --- ---
    THERIDANE: To mamataxi by právě mělo být v pohodě, ale my skoro každý víkend trávíme dal než 100km, takže bych čekal každý víkend dvakrát nabít na 100% a vybít na 0.
    CAL
    CAL --- ---
    LAUNCHER: To je překvapivě těžké dohledat, nikde to nepíšou, prodejci nevědí, jen v jednom českém článku bylo explicitně napsáno NMC.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    THERIDANE: V tom případě doufám, že Citroen časem dodá AMI s alespoň těmi 10 kWh (teď to má 5.5 kWh). Ideálně dřív, než mým dětem bude 15 let 🙄
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    CAL: To dost záleží na rutině toho člověka, já mám ani ne 10 kWh baterku nabíjenou na 85 % a na mamataxi jezdění po městě (tak 50 km denně) to stačí skvěle, málokdy se vracím s míň jak 20 %. 20 kWh baterka je luxus :))
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    LAUNCHER: Ta plochá křivka nabíjení je velký plus, ještě v 95% to do baterky sype 50kWh+-. Na druhou stranu jsem četl, že LFP jsou o dost náchylnější na chlad (tzn. pomalý nabíjení) a zrovna nedávno jsem měl šanci si to ověřit.

    TMY stála o víkendu před domem, v neděli večer, když bylo asi 8°C jsem ji píchl do 50kWDC nabíječky s 50% SOC a k mému údivu to jelo nej 25kWh, docela dlouhou dobu.
    A to jsem k té nabíječce ujel cca 10km rychlostí 90km/h.

    Oproti tomu I-Pace jsem zapojil a nabíjel okamžitě 45kWh.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: (Tvrdí, že těch doporučených daily max 80% platí jen pro rychlonabujecky a ne pro něj z pomalého wallboxu. Ukázal jsem mu i graf teoretické degradace, nereflektoval - Neřeším a dále ho vnímám jako testera životnosti baterií.)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    CAL: Co je tam za chemii?

    LFP (levnější, nižší kapacita, nižší proudy) musíš nabíjet do 100%, protože jinak by auto časem kvůli ploché křivce nevědělo v jakém stavu nabití ta baterie je. Baterii to sice teoreticky poskozuje, ale jiné cesty není.

    Zbytek se nabíjí dle vkusu a dle potřeby na různé vysoká procenta, ale obecně se zjistilo, že ty baterie drží mnohem lépe než se čekalo.

    Už jsem potkal prvního exota, který TM3 LR nabíjí vždy na 100% a nenechá si to vysvětlit a hádat se s ním nebudu. Dělá tak už několik let a auto zjevně jezdí (v jakém stavu má baterii netuším). Takže tihle lidé nám to otestují ☺️
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam