Tak se pomalu loučím s ID.7 a opravdu musím potvrdit, že to není špatné auto a dovedu si ho představit jako nástupce svého Passata (ve variantě Tourer, možná GTX, s větší 86 kWh baterkou). A protože všechny recenze co jsem viděl jsou více-méně jen pochvalné, tak se podělím i o zápory, které jsem objevil, i když to jsou většinou jen drobnosti. Celkový dojem je kladný, hlavně díky tomu, že tohle je nejvyšší výbava, kterou bych chtěl a zahrnuje i masážní sedačky (narozdíl od toho co mám v Passatu je tady mnohem víc možností a opravdu jsem to používal, i když samozřejmě masáži od člověka se to ani nepřibližuje), navíc vyhřívané i ventilované (a vzadu jen vyhřívané), panoramatické střešní okno s funkcí zatmavení, aktivní DCC podvozek, matrix světlomety, Harman Kardon repráčky se subwooferem (který tak zabírá půl prohlubně v kufru) a další příjemné věci.
Vzhled nehodnotím, u toho se soustředím právě na budoucí kombík, který podle mě vypadá líp (ale já jsem kombíkovej ;-)). Navíc tady to kazí nepodsvícené přední a zadní logo, přestože jinak je to podsvícené přes celou šířku auta - ale to právě řeší kombík, tam už mají podsvětlená loga vepředu i vzadu.
Zadní motor s 210 kW je fajn, asi i díky krouťáku 545 N.m., ale přestože 286 koní je příjemných, láká mě i těch 340 koní ve variantě GTX. To by mohlo být právě tak o kousek lepší, i když souhlasím, že i tohle na limuzínu stačí. Jezdil jsem i Teslou 3 a Y LR, kde už mi ten výkon přišel přehnaný a většinou jsem si dával chill-mode, takže kolem těch 300 koní je to tak jako fajn :-).
Jako problém konkrétního kusu beru levý blinkr, kdy většinou po prvním blikání doleva vyskočila na displeji hláška ať zkontrolujete levý zadní blinkr. Zkontroloval jsem, je LEDkovej a bliká jak má. Možná to souvisí s teplotou, protože při některých jízdách se to nikdy nestalo, takže asi nějaký kontrolní obvod zaznamenal jiný odpor a vyhodnotil to jako "nefunkční žárovku". To asi vyřeší servis.
Pak zvýšený hluk od větru na straně řidiče při jízdě přes 100 km/h - ano, má to akustická skla, ale tady fakt nějak divně hlasitě foukalo a zrcátkem to není, protože na straně spolujezdce to nedělá. Našel jsem ale nějaký kus hmyzu v liště kolem čelního skla, tak ještě zkusím zítra rychle projet.
Povinné upozorňování na překročení rychlosti se dá vypnout na 3 kliknutí, ale samo o sobě je hezky decentní a navíc se dá na další 2 kliknutí posunout na upozornění až při překročení o 10 km/h, což už je za mě fajn, takže vzhledem k nutnosti to tam mít (protože EU), tak to beru jako plus, i když Tesla to umí vypnout na 1 kliknutí.
Ovládání řazení na pravé páčce u volantu není problém, i na stěrače nalevo jsem si zvyknul, resp. automatika je fajn a slabý stisk pro jedno setření a silný pro ostřikování je intuitivní a bez problémů.
Nastavení vyhřívání/ventilování sedaček jsem nakonec nechal na automatice a taky super - správně odhadne kdy chladit a jak moc, kdy hřát a jak moc - za mě super.
Podobně i foukání ventilace - směr vzduchu se nastavuje jako u Tesly pouze na displeji, ale má to různé smart funkce, při delší jízdě automaticky nabídne, jestli nechcete pustit čerstvý vzduch a udělá to opravdu příjemným způsobem, že různě mění směr foukání, ale přitom nikdy ne třeba do obličeje. Takže po většinu času taky automatika a spokojenost.
Head-up displej super, dá se tlačítky na volantu trochu měnit co má ukazovat a je super, nemám co vytknout. To samé matrix světlomety - skvělé, není co řešit.
Tlačítka na volantu jsou stále haptická, ale za skoro 2000 km se mi něco nechtěně stisklo jen 1x - přestože VW sliboval, že na volant už bude dávat jen fyzická tlačítka, sem to ještě nestihnul, tak snad brzo, i když i s tím se dá žít.
20" gumy a DCC podvozek - opět fajn.
Otevírání zadních okýnek z místa řidiče vyžaduje stisknutí pouze podsvětlené plošky s nápisem REAR, což jsem asi jeden z mála, který to vidí jako přínos. Všichni kritizují, že VW ušetřil za 2 tlačítka, ale já nevozím psy ani malé děti, takže zadní okýnka skoro nikdy nepotřebuju ovládat, zato se mi často stává, že při braní parkovacího lístku omylem otvírám zadní okna. Třeba při vjezdu do garáží prostě pravou rukou točím volantem, snažím se najet co nejblíž abych dosáhnul z okýnka, přitom koukám jeslti už nejsem moc blízko, na závoru atd. a když jen položím ruku a nahmatám tlačítka otevírání oken, tak zmáčku levé a ono je to to zadní. Tady je to prostě za mě super :-)
Vestavěná navigace s hlasovým asistentem jsou dejme tomu OK (ani nepoužitelné, ani skvělé). Když se naučíte fráze na které reaguje ze 100%, tak je to fajn. IDA teda umí asi jen 4 vtipy, přičemž ten nejlepší z nich je - Jaké je nejlepší auto do terénu? Služební... Že by to bylo jako Chat-GPT to fakt ne, i když i rozpoznávání češtiny je hodně dobré, jen té správné akce se občas nedočkáte. A občas taky začne reagovat i když jí nikdo nevolal. To se dá asi vyřešit, protože si jí můžete přejmenovat a naučit, aby se aktivovala při jiném jméně, protože ona jinak slyší svoje jméno i když se o ní nikdo nebaví.
Navigace umí hezky plánovat a přidávat nabíječky, řekne s kolika % baterky přijedete, jak dlouho tam budete muset být a s kolika % baterky můžete jet dál, je to fakt rychlé i když si dáte navigovat na cestu do Španělska.
Takže Android Auto/Apple Carplay jsem ani nepoužil. Jen teda i když jsem zapnul řežim učení, povolil sdílení dat a odkliknul všechno možné, tak mě stějně domů navádí ulicemi, kudy nechci jezdit a které nejsou ani nejkratší, ani nejrychlejší. Waze to pochopil snad potřetí a od té doby mě domů naviguje kudy jezdím, ale tahle navigace i při cca 20. cestě domů chce jet stále nesmyslně oklikou. Možná nějaká chyba v mapách, protože za posledních 10 let co tu bydlím je to stále stejné. Mapy ale teda také nejsou nejnovější, za Hradcem Králové na Holice jsem jel podle nich po poli... takže Waze bokem na mobilu není od věci, škoda že kvůli těm aktivním výdechům klimatizace a velkému 15" displeji není moc kam upevnit držák na mobil.
Co mě ale nepotěšilo je jediná 12V zásuvka v kufru a žádná na 230V. V kabině jsou jen 2 USB-C vepředu a bezdrátové nabíjení mobilu, vzadu pak další 2 USB-C. Výkon jsem bohužel neměřil, ale nějak nečekám přes 35W, aby mi to dokázalo udržet při životě notebook (což třeba nová Tesla 3 Highland má - až 65W). Bezdrátové dobíjení je lepší než u Enyaqu, kde se mi iPhone nikdy nenabil, protože po chvilce vyskočí hláška nabíjení přerušeno. Tady se to taky stává, jen ne až tak často. Ale fascinovalo mě, že i u stojícího auta, kdy mobil uložím opravdu do ideální polohy, nabíjení začne, auto se ani nehne, já se ani nehnu a po 2 minutách nabíjení najednou přestal právě s chybovou hláškou, která se musí odklepnout. Takže už jsem to pak začal řešit kabelem. Zlatá Tesla, tam to vždycky fungovalo perfektně :-). Ještě možná ten kombík to bude mít lepší, tam dokonce někdo mluví o chlazeném bezdrátovém nabíjení, tak snad to bude celkově vylepšené.
A kromě toho, že ta 12V zásuvka v kufru funguje jen při "nastartovaném autě", které se ale automaticky vypne třeba jakmile řidič nadlehčí svojí sedačku, tudíž asi pro autolednici za jízdy dobrý, ale já bych jí chtěl používat i když řidič nesedí v autě - a to jsem nedokázal. Nebo třeba 12V vysavačem to auto povysávat. Ano, dá se sice sednout si na místo spolujezdce, zapnout zapalování tlačítkem, vystoupit a nechat klíček uvnitř, ale ta zásuvka se nerozběhne. Když vím, že Kia/Hyundai mají utility-mode, kdy můžete i při zamknutém autě nechat funkční zásuvky na 230V a 3600W, tak proč sakra SW 4.0 nemá něco takového? Asi kdo by to dělal kvůli té jedné 12V zásuvce... Ale tajně doufám, že se to v nějakém updatu objeví.
Něco jako Tesla Dog-mode tu je, že se dá nechat běžet klimatizace při opuštění auta, ale něco jako Tesla Sentry-mode zatím zkopírovali asi jen číňani třeba u Nio.
Už fakt jen kosmetický detail jsou černé kusy piano laku kolem míst, za které se chytá nejčastějí - kolem klik dveří, ovládání oken, středové přihrádky a dalších relativně exponovaných míst. Čisté to vypadá hezky, praktické to moc není a nakonfigurovat si něco jiného nejde.
Takže suma sumárum - během léta/podzimu by snad měl být dostupný kombík s větší baterkou, takže pak ještě budu zkoušet, jestli náhodou nejít do verze GTX se 2 motory, 250 kW a 340 koňmi.