• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BASIK
    BASIK --- ---
    CERMI_FOX: Predstava, ze se neco reguluje bez priciny jen tak, jakoze se to regulovat muze, je teda velmi komicka :) predpokladam nulovou interni zkusenost s verejnou spravou?
    CYBERHIPPY
    CYBERHIPPY --- ---
    Německo... ...nabíječky zabudovány v obrubnících... ;oD

    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Asi nic co byste už neslyšeli případně výhledově nečekali. Masivní bankrot legacy dealeru aut v CN, protože jednak ICE hroznej sestup, druhak EV se spíš prodávají přes appku.

    Ale shrnuto na poslech ve videu. Neručím za správnost, budu rád za korekci, pokud někdo ví více. Nestíhám to sledovat v detailu.

    Combustion Car sales crash in China as EVs break records in April
    https://youtu.be/ECqc_JxCYeM?si=eJCWG-Ow5bK3pKZb
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    FEDAJKIN: neohýbám. Pokud s nějakým zákazem nemáš problém, implikuju z toho, že kdyby se tě někdo, např v referendu nebo ve volbách, přímo či nepřímo (např nějaká strana to bude mít ve volebním programu) ptal, jestli ti vadí nějaký zákaz, tak řekneš "nevadí", což si stát přeloží automaticky jako "zakázat". Stát se snaží zakázat a zregulovat všechno, co se mu povede, to je logické, je to stejný princip růstu, jako když se Mekáč snaží zvyšovat svoje zisky zvyšováním svého podílu na trhu. Stát svůj úspěch měří na vybrané daně, počet regulací a počet subjektů závislých na stát.

    A jinak ano. červenou na semaforech bych raději interpretoval jako "nemáš přednost", neboli na prázdné křižovatce jet můžeš. Ostatně v US mají implicitní možnost odbočení doprava na červenou, pokud nic nejede, a společnost z toho nekolabuje.
    To samé počet oken, pokud s tím soused nemá problém, neměl by s tím mít problém ani stát.
    Omezovat drogy pro děcka je specifický příklad, protože děcka ještě "nemají rozum". To samé se zneužíváním děti. Je to ochrana těch, kteří se sami bránit ještě neumí.

    Tím neříkám, že žádné regulace nemají smysl, jen že není dobré mít zregulované úplně vše a každý nový zákaz je třeba pečlivě zvažovat, protože půlka tvých příkladů je přesně něco, do čeho by se stát měl montovat málo nebo vůbec, protože to je victimless crime. Komu přesně ublížím, když pojedu na prázdné křižovatce na červenou?
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: Tak oni jsou zatím nudný i Formule E. Bude se to měnit, nově dostanou silný auta.

    (Mně teda posivně sledovaný motorsport míjí, to si tu radši projedu místní serpentiny, nebo projedu lesní cesty na ebiku, nebo si pustím Forzu. Nic proti gustu.)
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    DOCKINEZ: dvě hodiny šněrovat okresky , neni lepsi si zajet na okruh?
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: BTW ta nedokonalost je vlastně zajímavá.

    Nikdo se (zatím:) nezdá být nadšen ze závodů autonomních formulí:) Nudnější event těžko pohledat.
    Ta nedokonalost, identita, příběh člověka a jeho aktuální kondice dělá ze závodu to zajímavé. V běžném provozu naopak to nebezpečné.
    MINER
    MINER --- ---
    PETER_PAN: Tak většinu leteckých katastrof způsobí lidský faktor.

    Ano, někdy člověk dobrý v improvizaci dokáže zachránit katastrofu, kterou by rigidní systém nedokázal, ale většinou je to naopak.

    Souhlas s: FEDAJKIN: naše společnost je postavena na tom, že chrání zranitelnějšími před nebezpečnějšími tim, že je omezuje. A přes milion fatalit ročně na silnici je velká cena za ‚pocit svobody‘, kterej může každý realizovat i kdekoliv jinde.

    Však si vždycky půjde zajezdit na okruhu nebo na motokárách v nebližší hale nebo v lese na kole.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    CERMI_FOX: A ještě jedna věc:

    "To, že máme zregulované skoro všechny aspekty života ale neznamená, že je správně omezovat svobodu ještě více. Naopak, je třeba více bojovat proti ;)
    "

    Tohle si myslím že není pravda. Schválně jsem vyjemnoval regulace, které s odstupem času dávají smysl. Zrušil bys ted semafory, chlast už od 10 a cíga of 8? Jako ne každá regulace je špatná žejo. A tím se dostáváme k tomu co jsem psal na začátku - "Jasně, ta diskuze by se ve výsledku vedla o to, jestli svoboda řídit spadá do těch základních lidských za který bojujeme nebo do tý škatulky (dobrých regulací) výše, kdy obětujeme nějaké naše svobody pro vyšší dobro nás všech."
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    CERMI_FOX: Myslím, že ohýbáš to co jsem napsal. Nedovolil bych si tvrdit "nechápu to, tak to zakažme". Psal jsem, že já soobně to mám jinak a nemám se zákazem problém. A pak jsem popsal jak si myslím, že se ta regualce stane. Samozřejmě mě mrzí lidi, kteř přijdou o svou zábavu, ale zároven si myslím, že tou dobou už to nebude skoro nikdo. Můžu se samozřejmě mýlit.
    Nicméně diktátor rozhodně sem :)
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    FEDAJKIN: souhlas, jsi diktátor a doufám, že tobě podobní "nechápu to, tak to zakažme" nikdy plně neprosadí svou ideologii.
    To, že máme zregulované skoro všechny aspekty života ale neznamená, že je správně omezovat svobodu ještě více. Naopak, je třeba více bojovat proti ;)
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    *před sto lety, sorry
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    PETER_PAN: Ano, pro to píšu, "já osobně s tím nemám problém". Nikomu to necpu, nicméně já kvůli tomu brečet nebudu. To co jsem popsal je poměrně standartní postup regulace čehokoli. Ostatně věřím, že někdě v hospodě u Tří koček před třiceti lety vedlli tu samou debatu na téma semafory a svoboda:

    "Já nejsem idiot, dokážu projet křižovatku bez toho aby musel koukat na nějaký barvičky"
    "Přicházíme o sovobdu, co bude dál a kde to skončí? Nebudu moci ve městně vlastnit koně?"
    "Každej normální člověk co má trochu pozornosti dokáže jezdit bez toho, aby mu nějaký stroj řikal kdy může jet. naopak to přispěje k tomu, že lidi budou koukat na semafro a ne na cestu, sníží se obecná pozornost - do tedka jsi musel vnímat okolí a další řidiče, ted jen vidíš zelenou a jedeš, nerozhlížíš se, přispěje to k neohleduplnosti a ve výsledku k víc nehodám"

    Chápu, že spoustě lidí by zákz řízen hodně bolel. Každopádně čas ukáže jak to bude, ale toho my už se nejspíš nedožijeme.
    NIMBUS
    NIMBUS --- ---
    FEDAJKIN: Já si teda myslím, že se lidské řízení zakáže časem i kvůli efektivitě provozu, zprvu mininálně na dálnicích . Když to převezme AI, tak se ukáže, že efektivitou (najednou možné skoro nulové odstupy, zipy atp.) nám stačí silnice a bude to zelenější i co se týká spotřeb atp.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    FEDAJKIN: Dik za prispevek. Nesouhlasim obsahove a postojove ani s jednou vetou co jsi napsal. To co popisujes je cista dystopie. Navic, to ze pro tebe je to neco nepochopitelneho neznamena ze pro nekoho jineho to neni radost ze zivota.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    PETER_PAN: Tohle je hodně filosofická debata. Každopádně já jsem v tomhle diktátor - myslím si, že naše civilizace stojí na omezování svobody a pravidlech, kteá vytváří řád tak, abychom se tu nepozabíjeli. Jsem dost alergický na ty řeči o svobodě, když ve skutečnosti žádnou nemáme, resp. je to jen iluze - nemůžeš jet na červenou, nemůžeš nalejvat chlas 16 letýmu děcku, to samý cíga, nemůžeš si jen tak někde postavit barák bez povolení, dokonce si tam ani nemůžeš dát kolik oken chceš, ale musíš se řídit příslušnými předpisy (i když je to tvůj barák!), nemůžeš si jen tak vyjet do zahraničí když nemáš příslušné papíry, nemůžeš nic prodat, aniž bys z toho neodvedl procenta vyšší autoritě a spoustu věcí dokonce nemůžeš prodat vůbec, protože na to prostě nemáš povolení. A takhle bych mohl jen měsíc v kuse a vyjmenovávat nesvobody, na které jsme si zvykli a nikdo s nimi nemá problém, protože fungují.

    Jasně, ta diskuze by se ve výsledku vedla o to, jestli svoboda řídit spadá do těch základních lidských za který bojujeme nebo do tý škatulky výše, kdy obětujeme nějaké naše svobody pro vyšší dobro nás všech.

    Když se hodně rozvášním v nějaké předpovědi, tak si myslím, že to bude vypadat tak, že řízení se nejdřív nezakáže, ale až bude třeba 90% auto jezdit samo a nějaký ožrala někoho někde sejme, případně bude kurvit provoz plný těhc ultra slušných AVs nebo prostě někdo usne za volantem nebo cokoli, tak se to rozmázne mediálně tak, že se vyrojí data jak je to nebezpečný, každý přestupek se bude mediáně amplifikovat a z řízení se stane něco jako kouření v Americe - Cože, ty ještě řídíš sám? A fetuješ k tomu taky heroin? A pak po nějkaý fakt fatální nehodě se to zakáže.

    A já osobně s tím teda nemám problém, radost z jízdy je pro mě měco nepochopitelného, auto pro mě bylo dycky něco co mě dostane z a do b a uplně se ježím když vidím ty marketingové narativy, kterými se dealeři snaží k tomu kusu železa dodat emoce. Protože emoce narozdíl od sexu skutečně prodávají.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    Já se na reálně FSD těším naopak jak malý kluk, protože řízení mě nebaví, většinou řídím unavený (po práci) a uspává mě to. Jasně, řídit na dovolenou, kdy se pořádně vyspím a jedem za něčím zajímavým, je zábava, ale to se stává jednou ročně :)

    Proto tak rád jezdím vlakem, jen bohužel skoro nikdy nejede vlak tam, kam potřebuju.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    FEDAJKIN: Pri dnesnim vektoru mysleni to tak vypada. Stejne tak jako se spoustou dalsich veci.
    Presto doufam ze nejaka mira svobody zustane, protoze ve vsem exekutivnim bude clovek horsi nez automat/robot/AI. A presto doufam ze budouci politiky ochrani moznosti aby clovek mohl zit a podilet se primou exekutivou na deni. Ne jen kvuli svemu biasu o pocitu z jizdy / driving experience, tohle je konceptualni pozadavek (ktery uz ted se borti v mnoha oblastech).

    Pred nedavnem jsem byl v hospode s jednim leteckym instruktorem. Clovek co ma nalitano pres 5k hodin pilotaze (ne sezeni v dopravnim letadle co leti "samo"). A prave kolem covid preucoval piloty z velkych dopravnich letadel na mensi stroje. A rikal ze neumi letat, ze proste neumi dobre pristavat, ze na krizove situace proste nemaji skill (dneska, pred 20 lety to tak nebylo). Tohle lze samozrejmne resit lepsi automatizaci, ale ztrata toho skillu spolecnost celkove uskodi. Jak rikam, neni to problem jen profesni, kdy to resit jde tak aby vysledek byl, je to konceptualni problem. Tohle tema bylo v mnoha sci-fi pred desitkami let otevreno a presto je dnes slyset malo nesouhlasu kdyz takove veci lze predikovat v jiz blizke budoucnosti.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    PETER_PAN: Okresky jsou prima. Není nad to si po práci sednout do auta a jen tak si to dvě hodinky šněrovat po kraji a vyčistit si hlavu. Krásně si u toho odpočinu, byť nejezdím žádným trhačem asfaltu.

    btw je to úchylný, ale mě bavěj i dlouhý štreky po dálnici. A to jezdím pomalu (do 120) a s nikým nezávodím.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    PETER_PAN: Si představuju, že třeba za sto let bude jen představa, že by se za volant tří tunového pohybujícího se objektu posadilo něco tak šíleného jako je člověk ... šílená :D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam