• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    PETER_PAN: Tohle je hodně filosofická debata. Každopádně já jsem v tomhle diktátor - myslím si, že naše civilizace stojí na omezování svobody a pravidlech, kteá vytváří řád tak, abychom se tu nepozabíjeli. Jsem dost alergický na ty řeči o svobodě, když ve skutečnosti žádnou nemáme, resp. je to jen iluze - nemůžeš jet na červenou, nemůžeš nalejvat chlas 16 letýmu děcku, to samý cíga, nemůžeš si jen tak někde postavit barák bez povolení, dokonce si tam ani nemůžeš dát kolik oken chceš, ale musíš se řídit příslušnými předpisy (i když je to tvůj barák!), nemůžeš si jen tak vyjet do zahraničí když nemáš příslušné papíry, nemůžeš nic prodat, aniž bys z toho neodvedl procenta vyšší autoritě a spoustu věcí dokonce nemůžeš prodat vůbec, protože na to prostě nemáš povolení. A takhle bych mohl jen měsíc v kuse a vyjmenovávat nesvobody, na které jsme si zvykli a nikdo s nimi nemá problém, protože fungují.

    Jasně, ta diskuze by se ve výsledku vedla o to, jestli svoboda řídit spadá do těch základních lidských za který bojujeme nebo do tý škatulky výše, kdy obětujeme nějaké naše svobody pro vyšší dobro nás všech.

    Když se hodně rozvášním v nějaké předpovědi, tak si myslím, že to bude vypadat tak, že řízení se nejdřív nezakáže, ale až bude třeba 90% auto jezdit samo a nějaký ožrala někoho někde sejme, případně bude kurvit provoz plný těhc ultra slušných AVs nebo prostě někdo usne za volantem nebo cokoli, tak se to rozmázne mediálně tak, že se vyrojí data jak je to nebezpečný, každý přestupek se bude mediáně amplifikovat a z řízení se stane něco jako kouření v Americe - Cože, ty ještě řídíš sám? A fetuješ k tomu taky heroin? A pak po nějkaý fakt fatální nehodě se to zakáže.

    A já osobně s tím teda nemám problém, radost z jízdy je pro mě měco nepochopitelného, auto pro mě bylo dycky něco co mě dostane z a do b a uplně se ježím když vidím ty marketingové narativy, kterými se dealeři snaží k tomu kusu železa dodat emoce. Protože emoce narozdíl od sexu skutečně prodávají.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    Já se na reálně FSD těším naopak jak malý kluk, protože řízení mě nebaví, většinou řídím unavený (po práci) a uspává mě to. Jasně, řídit na dovolenou, kdy se pořádně vyspím a jedem za něčím zajímavým, je zábava, ale to se stává jednou ročně :)

    Proto tak rád jezdím vlakem, jen bohužel skoro nikdy nejede vlak tam, kam potřebuju.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    FEDAJKIN: Pri dnesnim vektoru mysleni to tak vypada. Stejne tak jako se spoustou dalsich veci.
    Presto doufam ze nejaka mira svobody zustane, protoze ve vsem exekutivnim bude clovek horsi nez automat/robot/AI. A presto doufam ze budouci politiky ochrani moznosti aby clovek mohl zit a podilet se primou exekutivou na deni. Ne jen kvuli svemu biasu o pocitu z jizdy / driving experience, tohle je konceptualni pozadavek (ktery uz ted se borti v mnoha oblastech).

    Pred nedavnem jsem byl v hospode s jednim leteckym instruktorem. Clovek co ma nalitano pres 5k hodin pilotaze (ne sezeni v dopravnim letadle co leti "samo"). A prave kolem covid preucoval piloty z velkych dopravnich letadel na mensi stroje. A rikal ze neumi letat, ze proste neumi dobre pristavat, ze na krizove situace proste nemaji skill (dneska, pred 20 lety to tak nebylo). Tohle lze samozrejmne resit lepsi automatizaci, ale ztrata toho skillu spolecnost celkove uskodi. Jak rikam, neni to problem jen profesni, kdy to resit jde tak aby vysledek byl, je to konceptualni problem. Tohle tema bylo v mnoha sci-fi pred desitkami let otevreno a presto je dnes slyset malo nesouhlasu kdyz takove veci lze predikovat v jiz blizke budoucnosti.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    PETER_PAN: Okresky jsou prima. Není nad to si po práci sednout do auta a jen tak si to dvě hodinky šněrovat po kraji a vyčistit si hlavu. Krásně si u toho odpočinu, byť nejezdím žádným trhačem asfaltu.

    btw je to úchylný, ale mě bavěj i dlouhý štreky po dálnici. A to jezdím pomalu (do 120) a s nikým nezávodím.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    PETER_PAN: Si představuju, že třeba za sto let bude jen představa, že by se za volant tří tunového pohybujícího se objektu posadilo něco tak šíleného jako je člověk ... šílená :D
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    DOCKINEZ: Ja se na to velmi tesim, ale nesmi to byt povinny. Pro me je bezne rizeni po okreskach opravdu neco co me bavi, relaxuju u toho a chci mit moznost ridit.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    Naprosto nejsem cílovka, ale dokud to jde vypnout a není to povinný, tak je mi to asi fuk.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Nabídnu i pohled z druhé strany. Tesla FSD v Evropě není. M-B Drive Pilot v Evropě je.

    Obecně nefandim ani tomu ani tomu, ale fandím všem. Ty škody na silnicích jsou ukrutné a byl bych rád, kdyby co nejvíce řidičů u co nejvíce automobilek měli možnost přepnout na self driving. I ten čas by šel v autě využít lépe, než v koukání před sebe při řízení (při dostatečné vyspělosti těchto systémů).
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    COMODOR_FALKON: tam sa ale mercedes moze ohradit, ze to nebolo pouzite v prostredi pre ktore je to urcene
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Porvnání funkčnosti autonomního řízení Mercedesu a Tesly:
    Tesla FSD vs Mercedes Driver Assist! Is Mercedes really better?
    https://youtu.be/h3WiY_4kgkE?si=aSJPruhBAsRlH4-x


    COMODOR_FALKON: Je to odpověď na to, kolik nehod způsobí. Hodně.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    Mno, jsem zvědav, kolik bouraček způsobí ta L3 verze…
    https://x.com/WholeMarsBlog/status/1788584258023649513
    CAL
    CAL --- ---
    KORKMAZ: v tom případě je odpověď "nedá". Kompromis váha vs cena vs featury se obejít z podstaty nedá.
    OTAZKAKONCE
    OTAZKAKONCE --- ---
    KORKMAZ: já jsem jezdil rok s toyota hybridem abych si stejně potom koupil ID3 a jsem s tím autem zatím moc spokojenej. Hybridy jsou fajn pokud ti jde o dojezd a cenu ježdění, jinak podle me nejsou v ničem zásadně lepší.
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    KORKMAZ: Já mám s Kugou ([THERIDANE @ FORD - fotky, rady, tipy, triky... vsetko o fordoch]) dlouhodobej průměr 1.4 litru na sto, ale většina jízd je 100% EV, čertův stroj zapnem jen když jedem někam po dálnici, párkrát do měsíce. A přesně jak píše [RATTKIN @ Elektromobily 🚗🔋], další auta už budou BEV. Nebe a dudy.
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    RATTKIN: Mě se třeba líbí koncept co dělá jeden člověk s V90 recharge. Auto jak kráva a stejně s tím jezdí dlouhodobě za 2-3l. On teda má doma kde nabíjet, ale zase venku ne protože to má jen šnečí tempo. A zároveň to má svobodu spalováku.
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    KORKMAZ: e-Up je dobrý čudl, ale dneska jsou elektromobily úplně jinde. Pět let stará Kona se dá koupit za 500k a ujede skoro 500 km, třeba Praha-Ostrava bez dobíjení.
    Všichni co znám a mají hybrida, říkají že příště půjdou do BEV, ale je to jen pár lidí.
    Těšíme se na info jak to dopadlo.
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    RATTKIN: eUp a nabíjí se top ze střechy. Je to takovej čudl do města a okolí, na nic si nehraje. Ale k tý nabíječce bych moc přístup neměl, takže leda PHEV. Tak bych si to mohl nabít třeba před víkendovým výletem, stejně jinak moc nejezdím.
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    KORKMAZ: co máte a kde nabíjíte? Někde ještě nabíječky moc nejsou, ale třeba časem budou.
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    RATTKIN: Do nákupáku chodím pěšky, nechci tam jezdit nabíjet vozidlo. BEV v rodině máme a fakt ho nechci jako hlavní.
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    KORKMAZ: Tesla má velmi dobré hodnocení bezpečnosti. Ta za milion s menší baterkou jede z Karlových Varů do Ostravy s jednou zastávkou v délce 23 minut, to budeš kvůli dětem stavět výrazně častěji..
    Já vím že se z počátku zdá, že není kde nabíjet, ale nabíječka je na skoro každém supermarketu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam