• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    MINER
    MINER --- ---
    FEDAJKIN: Určitě budou oblasti, kde se autonomie nevyplatí, ale armáda bude naopak jedna z prvních, kde k autonomnímu nasazení bude docházet.
    Aby neriskovali, že zabijou řidiče a šetřili personál. Navíc jim nevadí, když to zabije ty druhé a můžou si vybrat, kam pošlou čistě jen autonomní auta…
    DARPA má autonomní projekty už od doby, kdy to bylo v plenkách.
    Nedávno poprvé vyhrála autonomní stíhačka nad člověkem.

    V armádě imo přechod na autonomii půjde nejrychleji.
    RSZ
    RSZ --- ---
    FEDAJKIN: Já s tím mám jediný problém, to celé vede k mobilitě "as a service" (a k nekonečnému kšeftu, který někomu přihraješ). Autonomní auta budou muset být na nějakém technologickém levelu, aby se mohla v infrastruktuře pohybovat, a ten se bude neustále posouvat v nějakých verzích. Takovou tu nejlevnější mobilitu pro nejchudší bys tímhle úplně zaříznul. Nic jako fabie za 20tis. existovat nebude, ve městě fajn, pojede metrem, někde na samotě za Rumburkem problém.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    COMODOR_FALKON: To je good point, že zůstanou niche oblasti, kde manuální řízení bude dál potřeba, armáda super příklad. A lidi co budou umět řídit budou hodně "high skill". Přirovnal bych to třeba k tomu, když někdo v USA umí jezdit s manuálem, to je prostě něco neobvyklého. Samozřejmě multiplikovane.
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    Posuďte, komentujte:
    EV nebo spalovák, co znečišťuje víc?
    https://youtu.be/7tOVrs2N-Lk
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    FEDAJKIN: V zásadě souhlasím, ktom toho závěru - v tomhle si myslím je mnohem blíž NIMBUS.

    FSD není samospásné. Vždy budou existovat provozy (+ armáda), kde bude nutné umět řídit a tato schopnost bude víc a víc "za příplatek".

    FSD (a spol.) je a bude i v budoucnu limitované na zřetelně existující silnici. Jakmile budeš potřebovat jezdit mimo silnici, například při zemědělských nebo lesnických pracích, tak můžeš omezené autonomie dosáhnout pouze přes GPS trasování pozemních, ale hlavně vzdušných dronů nad nekomplikovaným terénem - á la Ukrajina před invazí.

    Koneckonců - v lesnictví se i dnes stále užívají dřevorubci a tažní koně, protože jsou místa, kam se harvestor ani vyvážečka nedostanou…
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    HOUMLES: Jj, souhlas. Není moje situace, no.
    HOUMLES
    HOUMLES --- ---
    LAUNCHER: no tu sice muzu pouzit taky, ale kdyz potrebujes jezdit po CR treba v ramci regionu tak je dost neprakticky jezdit 150km k nejblizsimu SC :)
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    BASIK: magická síla ne, ale síla zájmových skupin už ano. Tvrdíš tedy, že nesmyslné regulace jsou tu jen z historických důvodů, které se nepovedlo zvrátit? Když se budu držet tématu boardu, tak za tenhle rok se například zavedlo povinné ručení na některé e-koloběžky (ale mnohem těžší či rychlejší bicykly jsou už v pohodě), případně se zabavují ŘP na místě po překročení rychlosti o 50km/h mimo obec bez toho, aby řidičovi bylo něco prokázáno (srovnej s původní praxí, kdy se další cesta zakazovala jen pokud auto nebo řidič byl nezpůsobilý další jízdy). Případně seznam zakázaných slov na spz na přání, moje oblíbené je neexistující slovo "šufeanda" případně nevinná "klika" (https://spz.penize.cz/spz-na-prani/zakazana-slova). Kde jsou tady ty historické zkušenosti? Kde je ta společenská nežádoucnost?

    A pokud existuje regulace něčeho, co nemá oběť, nebo je je to čistě o vztahu několika soukromích osob, jejíž příčina je interní fungování státní správy, tak by měla státní správa fungovat jinak.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    HOUMLES: Asi nepomůžu, jen Tesla App.
    HOUMLES
    HOUMLES --- ---
    podelite se jakou pouzivate apku pro planovani tras a nabijeni? neco jako ABRP, ale aby nebylo 3/4 informaci za paywallem.
    nasel jsem jich sileny mnozstvi a nechce se mi v kazdy delat ucet a zkouset je po jedny tak dam radsi na zkusenejsi uzivatele.
    diky
    BASIK
    BASIK --- ---
    LAUNCHER: To jsem to jen nenapsal uplne zrejme - vsechny tvoje priklady pricinu maj (zakazy svazku stejnopohlavnich paru maj v pricinu v nabozensky bigotnosti, cesky pozarnici jsou zas iracionalni kvuli nejaky historicky zkusenosti, kterou se jen doted nepodarilo zvratit :) Jen nesouhlasim s tim, ze tvorbu zakonu zene nejaka magicka sila (Stát se snaží zakázat a zregulovat všechno, co se mu povede, to je logické - neni to tak a logicky to taky neni). Pricinou je temer vzdycky reakce na nejaky konkretni lidsky chovani, ktery tem pravidlum predchazi a u kteryho se zakonodarce rozhodne, ze je spolecensky nezadouci. To mimo jiny plati i pro vsechny pripady v tom videu, co posilas, byt jsou pro nas ted uz nepochopitelny :)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    BASIK: Ale no tak, toho je spousta všude po světě. Cenná je schopnost sebekritky, takze z ČR namátkou efektivní zákaz svázků gay párů. Fantasmagorie českých požárníků ohledně dřevostaveb (srovnej s Kanadou, kde se takhle staví obchoďáky atd atd atd).

    Asi Ti Cermi stoupl na nohu, ale místo zlobeni se je lepší s tím jako jednotlivec zkusit pohnout, nebo alespoň obrousit hrany, nebo vysvětlit bábě že gayové nekoušou. Že to Cermi mohl říct nezneji, to ale uznavam.

    I Broke Dumb Laws In Front Of Police
    https://youtu.be/vDBzi0n9Fxg?si=RLI9ZRFqNjIG7x47
    BASIK
    BASIK --- ---
    CERMI_FOX: Predstava, ze se neco reguluje bez priciny jen tak, jakoze se to regulovat muze, je teda velmi komicka :) predpokladam nulovou interni zkusenost s verejnou spravou?
    CYBERHIPPY
    CYBERHIPPY --- ---
    Německo... ...nabíječky zabudovány v obrubnících... ;oD

    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Asi nic co byste už neslyšeli případně výhledově nečekali. Masivní bankrot legacy dealeru aut v CN, protože jednak ICE hroznej sestup, druhak EV se spíš prodávají přes appku.

    Ale shrnuto na poslech ve videu. Neručím za správnost, budu rád za korekci, pokud někdo ví více. Nestíhám to sledovat v detailu.

    Combustion Car sales crash in China as EVs break records in April
    https://youtu.be/ECqc_JxCYeM?si=eJCWG-Ow5bK3pKZb
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    FEDAJKIN: neohýbám. Pokud s nějakým zákazem nemáš problém, implikuju z toho, že kdyby se tě někdo, např v referendu nebo ve volbách, přímo či nepřímo (např nějaká strana to bude mít ve volebním programu) ptal, jestli ti vadí nějaký zákaz, tak řekneš "nevadí", což si stát přeloží automaticky jako "zakázat". Stát se snaží zakázat a zregulovat všechno, co se mu povede, to je logické, je to stejný princip růstu, jako když se Mekáč snaží zvyšovat svoje zisky zvyšováním svého podílu na trhu. Stát svůj úspěch měří na vybrané daně, počet regulací a počet subjektů závislých na stát.

    A jinak ano. červenou na semaforech bych raději interpretoval jako "nemáš přednost", neboli na prázdné křižovatce jet můžeš. Ostatně v US mají implicitní možnost odbočení doprava na červenou, pokud nic nejede, a společnost z toho nekolabuje.
    To samé počet oken, pokud s tím soused nemá problém, neměl by s tím mít problém ani stát.
    Omezovat drogy pro děcka je specifický příklad, protože děcka ještě "nemají rozum". To samé se zneužíváním děti. Je to ochrana těch, kteří se sami bránit ještě neumí.

    Tím neříkám, že žádné regulace nemají smysl, jen že není dobré mít zregulované úplně vše a každý nový zákaz je třeba pečlivě zvažovat, protože půlka tvých příkladů je přesně něco, do čeho by se stát měl montovat málo nebo vůbec, protože to je victimless crime. Komu přesně ublížím, když pojedu na prázdné křižovatce na červenou?
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: Tak oni jsou zatím nudný i Formule E. Bude se to měnit, nově dostanou silný auta.

    (Mně teda posivně sledovaný motorsport míjí, to si tu radši projedu místní serpentiny, nebo projedu lesní cesty na ebiku, nebo si pustím Forzu. Nic proti gustu.)
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    DOCKINEZ: dvě hodiny šněrovat okresky , neni lepsi si zajet na okruh?
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: BTW ta nedokonalost je vlastně zajímavá.

    Nikdo se (zatím:) nezdá být nadšen ze závodů autonomních formulí:) Nudnější event těžko pohledat.
    Ta nedokonalost, identita, příběh člověka a jeho aktuální kondice dělá ze závodu to zajímavé. V běžném provozu naopak to nebezpečné.
    MINER
    MINER --- ---
    PETER_PAN: Tak většinu leteckých katastrof způsobí lidský faktor.

    Ano, někdy člověk dobrý v improvizaci dokáže zachránit katastrofu, kterou by rigidní systém nedokázal, ale většinou je to naopak.

    Souhlas s: FEDAJKIN: naše společnost je postavena na tom, že chrání zranitelnějšími před nebezpečnějšími tim, že je omezuje. A přes milion fatalit ročně na silnici je velká cena za ‚pocit svobody‘, kterej může každý realizovat i kdekoliv jinde.

    Však si vždycky půjde zajezdit na okruhu nebo na motokárách v nebližší hale nebo v lese na kole.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    CERMI_FOX: A ještě jedna věc:

    "To, že máme zregulované skoro všechny aspekty života ale neznamená, že je správně omezovat svobodu ještě více. Naopak, je třeba více bojovat proti ;)
    "

    Tohle si myslím že není pravda. Schválně jsem vyjemnoval regulace, které s odstupem času dávají smysl. Zrušil bys ted semafory, chlast už od 10 a cíga of 8? Jako ne každá regulace je špatná žejo. A tím se dostáváme k tomu co jsem psal na začátku - "Jasně, ta diskuze by se ve výsledku vedla o to, jestli svoboda řídit spadá do těch základních lidských za který bojujeme nebo do tý škatulky (dobrých regulací) výše, kdy obětujeme nějaké naše svobody pro vyšší dobro nás všech."
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam