• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    LAUNCHER: ta historka není čerstvá. Kamarád mi to vyprávěl na vojně. Nástupní termín říjen 1989 :)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    JYRKA: Velorex se srazil s Avií? To se stalo na srazu veteránů, ne? 🙂🙂
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    CHOSIE: Už jsme to tu několikrát probírali, prostě vývoj každé nové technologie se musí zaplatit, a zaplatí to ti movitější. Proto se vše nové nejdříve prodává v top segmentu nejluxusnějších značek, kde jsou nejvyšší marže, a až postupně přechází do nižších segmentů a levnějších značek.
    Nejvýhodnější využití BEV je nákupní taška okolo komína, ale tam se ta technologie nezaplatí. BEV citigo je naprosto ideální auto, bohužel ho škodovka přestala z ekonomických důvodů prodávat.

    Pokud si o tom chceš přečíst něco víc, projeď příspěvky ID BOBASH (Jelikož je to grafoman, máš práci na celou neděli :D )
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    TOMBRIDER: Zas kamarád se ve Velorexu srazil s Avií. On měl protrženou koženku, Avii museli odtáhnout, protože ji z boku urval nádrž. Ale chápu, že se to nestává často :)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    CHOSIE: Třeba Citroen AMI jsi viděl? Mrkni co vše se jako EV velmi úspěšně prodává.
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    : Taky ve velorexu umřeš při nárazu 10kmh.. A nebo když tě odfoukne ze silnice projíždějící kamion.
    Větší krabice je prostě úplně nekde jinde s pasivní bezpečností.
    Ani se nemusí porovnávat s takovým extrémem jako je Velorex.
    Stačí vedle sebe postavit prvního a posledního Golfa.
    CHOSIE
    CHOSIE --- ---
    Nedávno jsem potkal řadu velorexů, jeli asi z nějakého srazu. Tak jsem si říkal jak svižné, jednoduché a tiché vozítko by z toho mohlo být, kdyby se do toho dal elektrický kit co se dělá na motorky.
    Ta jednoduchost je asi to hlavní co se mi na té myšlence zalíbilo, jednoduchá konstrukce a plachta, v porovnání s malými EV, které jsou prošpicované elektrikou.
    Vím, že zde také jsou E-Velomobily, které mají i možnost lidského pohonu, a v podstatě se tomu asi podobají nejvíce.
    V tomto směru musím to kam směřují EV kritizovat - větší a větší krabice s horší aerodynamikou pro transport osob mi zkrátka hlava nebere.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    THERIDANE: TEORETICKY dokáže 220kw motor rekuperovat až 220kw, kdežto 250kw motor dokáže rekuperovat 250kw. TEORETICKY.
    Tady ale bude to zlepšení rekuperace díky lepším baterkám a jiný optimalizaci, ale v ideálním případě by hrál roli i výkon motoru.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    THERIDANE: Super, díky. To je ten pokrok, který jsem předpokládal v předchozím příspěvku.
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    DOCKINEZ: Je to trochu neintuitivní, ale výkonnější motor má tlustší měděný klacky, takže menší elektrickej odpor, takže menší ztráty i při malým výkonu, ale přitom neváží nijak významně víc než ten slabší. Plus na nové generaci je zase lepší řízení pole (míň parazitických ztrát), účinnější spínací elektronika, rekuperace, a tak.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    Hm, asi záleží na požadovaným způsobu používání. Když jezdím i po dálnici max. 120, tak je mi 220 vs 250 kW úplně fuk. Žravost bych coby notorickej kolenovrt určitě řešil, ale pak úplně nerozumím, že by 250kW motor byl míň hladovej než slabší verze. Ale jasně, technickej pokrok letí kupředu mílovými kroky, tak je to určitě možný.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    W_NOICE78: souhlas, sleva 600k je hodně u auta za 1M... úplně pro všechny to už asi výhodné nebude, ale protože bez té slevy by to bylo skoro neprodejné (jelikož nový Enyaq za podobnou plnou cenu je o dost lepší auto), tak je lepší vyprodat sklady starých modelů aspoň za něco... Škodovka tam asi jen nerozpustí náklady na vývoj, ale pod nákladama to nebude, jenže nejvíc na tom asi zapláčou lidi jako youtuber Hofy, kteří si před rokem koupili Enyaq RS za řekněme plnou cenu (1.6-1.7M) a teď po roce vidí, že ta jejich roční ojetina nemá ani poloviční hodnotu, když za 1M se dá koupit nová skladovka... a ono se to může za pár let zase opakovat, když přijde nějaký další facelift/generace, kde už třeba bude 800V architektura, větší baterky a zase výkonnější a úspornější motory (třeba to co se teď dává do nových Porsche Taycan)
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    DOCKINEZ: NIGHTHUNTER: kazdopadne jen tak sleva 600k je je dost a to na tom budou vsichni jeste v profitu ne?
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    DOCKINEZ: takových akcí je teď asi všude víc, protože to je stará verze (jen 220 kW), která má tudíž starý a žravý motory, bez možnosti předehřevu baterky a s infotainmnent verze 3.x, kterej se nedá upgradovat na aktuální verzi 4...
    nový Enyaq RS s 250 kW je proti tomu mnohem lepší auto - ale ano, i tenhle může hodně lidem stačit a je otázka, jestli ten nový stojí za příplatek cca 50 % ceny (zas jako o půlku lepší auto to asi není)
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    Akce u nás v nákupáku. S 200k dotací by ta cena byla ještě hezčí.

    Naživo hezký, vo to by nebylo. A cena oukej. Jenže málo platný, je to fakt malý. Nicméně pro single člověka nebo bezdětný pár asi ideálka.

    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    JYRKA: Jak jsem videl Verge, hned jsem cekal nejakou lumparnu :-) Autor si na zaklade tohoto vysnil nejakou svoji anti-SD realitu. Obecne NHTSA je SD velmi naklonena (protoze jim proste jde o bezpecnost a zaroven je tlak administrativy na inovujici USA) a take se jim libi, ze od Waymo, Tesla atd dostavaji k incidentum transparentne balik dat.

    Vypichl bych z toho hlavne to, ze je opravdu potreba ohlidat vyhnuti se motorkari. Jsou zaroven zranitelni, zaroven se je nedari uplne idealne identifikovat a zaroven umi byt v provozu velmi rychli.

    https://edition.cnn.com/2024/05/14/business/self-driving-cars-waymo-zoox-regulators-investigating/index.html
    TOFI
    TOFI --- ---
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Has Mercedes ruined the G-Wagen?
    https://youtu.be/kH-tdhVnPVs?si=_pR_z8k-HOXwT0u5
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Zajimave cteni:

    For self-driving cars, the free ride is over - The Verge
    https://www.theverge.com/24157228/robotaxi-nhtsa-investigations-waymo-tesla-zoox
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    I think the second thing is, of course, there is a backlash from the fossil fuel industry, including some car companies, because, even today, I think EVs have taken 1.8m barrels of oil off the road per day. Right? That’s enough that the global oil industry is suddenly seeing what used to look like a minor inconvenience in the future is suddenly a real and present danger. Now, we saw the ability of the tobacco industry to lobby against tobacco restrictions. The oil industry is vastly more powerful than tobacco ever was. And so, on top of the sort of cultural thing that I’ve described, you have then got a genuine concern and lobbying efforts.

    The Carbon Brief Interview: Octopus Energy’s Greg Jackson  - Carbon Brief
    https://www.carbonbrief.org/the-carbon-brief-interview-octopus-energys-greg-jackson/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam